اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نتانیاهو شکست خود در موضوع ایران را اعلام کرده است



اخبار,اخبار سیاست خارجی , توافق هسته ای ایران و 5+1

همان گونه که انتظار می رفت، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل در سخنرانی روز گذشته خود در مجمع عمومی سازمان ملل باز هم به موضوع هسته ای ایران پرداخت و ادعاهایی را علیه ایران مطرح کرد. با این وجود، منابع صهیونیستی به نقل از منابعی در دولت آمریکا خبر می دهند که این آخرین تلاش علنی نتانیاهو علیه برجام بوده و وی شکست خود را در این موضوع پذیرفته است.

 چند مقام ارشد آمریکایی به روزنامه «هاآرتص» گفته اند که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل به دولت اوباما اطلاع داده سخنرانی روز گذشته اش در مجمع عمومی سازمان ملل، آخرین مبارزه علنی وی علیه توافق هسته ای ایران بوده است.

یکی از این مقامات آمریکایی با اشاره به اینکه این موضوع از طریق دستیاران نتانیاهو به اطلاعش رسیده، اظهار داشته: «آن ها درست پس از انجام سخنرانی به ما گفتند که پرونده ایران در حال بسته شدن است. زمان مشخص خواهد کرد که آیا این موضوع صحت دارد یا خیر».

مقامات آمریکایی می گویند آنچه از اظهارات همتایان اسرائیلی خود دریافته اند این است که پس از ماه ها مبارزه علیه توافق هسته ای، اینک نتانیاهو آمادگی دارد تا درباره اقدامات بعدی و آنچه که ایالات متحده و رژیم اسرائیل می توانند مشترکاً برای مقابله با فعالیت های ایران در منطقه انجام دهند، تمرکز نماید.

در همین راستا، قرار است برای نخستین بار طی یک سال اخیر، نتانیاهو اوایل ماه نوامبر در کاخ سفید با باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا دیدار کند. مقامات آمریکایی امیدوارند که این دیدار، در عمل نشانگر آمادگی اسرائیل برای وارد شدن به مرحله پس از توافق باشد.

نتانیاهو در جریان کنفرانس مطبوعاتی شب گذشته خود، چنین احتمالی را رد نکرد؛ اما گفت: «من به هیچ وجه توافق هسته ای را تأیید نکرده ام». با این حال، وی هم در همان کنفرانس و هم در سخنرانی روز گذشته خود اشاره کرد زمان آن فرا رسیده که متوجه روز پس از اجرای توافق هسته ای باشیم و بر مجموعه اقداماتی که می توان علیه ایران انجام داد، تمرکز نماییم.

در حقیقت، نتانیاهو در سخنرانی خود بر چگونگی اجرای توافق هسته ای تمرکز کرده و گفت باید ایران را وادار کنیم تا به همه تعهدات خود بر اساس توافق هسته ای عمل کند. افزون بر این، وی خواستار تدوین ساز و کاری برای بازگشت پذیری تحریم ها شد تا در صورت عدم پایبندی ایران، تحریم ها علیه این کشور بار دیگر برقرار شود.

به این ترتیب، می توان گفت که پس از مدت ها تلاش ناموفق برای جلوگیری از حصول توافق هسته ای ایران و سپس جلوگیری از اجرایی شدن آن، نتانیاهو اینک شکست خود را در این موضوع پذیرفته و صرفاً تلاش دارد از طریق بهبود و توسعه روابطش با آمریکا – که بر سر همین موضوع دستخوش تنش هایی شده بود – تضمینی برای بقای خود در قدرت و ادامه سیاست فشار بر ایران فراهم کند.

 

اخبار سیاست خارجی - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
یک شکست امنیتی دیگر برای نتانیاهو +ویدیو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش انتقادات داخلی از نتانیاهو به دلیل شکست در موضوع ایران



اخبار,اخبار سیاست خارجی , مذاکرات ایران و 5+1

همزمان با افزایش اخبار خوشبینانه از حصول توافق نهایی هسته ای میان ایران و گروه 1+5، ناکامی نخست وزیر رژیم اسرائیل در ضربه زدن به مذاکرات و جلوگیری از دستیابی طرفین به توافق بیش از پیش آشکار می شود. همین امر سبب شدت گرفتن انتقادات داخلی از نتانیاهو شده که امروز در موضع گیری یکی از سیاستمداران شناخته شده این رژیم بازتاب یافته است.

یائیر لاپید، رهبر حزب «یش آتید» امروز در اظهاراتی ضمن انتقاد از سیاست های بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل، گفته تلاش نتانیاهو علیه مذاکرات هسته ای ایران یک «شکست بزرگ» بوده است. به گفته وی، اکنون تلاش های بین المللی باید صرفاً بر افزایش ساز و کارهای نظارت بر برنامه هسته ای ایران متمرکز شود.

لاپید اظهار داشته رژیم اسرائیل در مذاکرات هسته ای ایران به حاشیه رانده شده و دلیل این امر نیز آن است که سیاست های نتانیاهو سبب شده کاخ سفید وی را از این روند کنار بگذارد. وی گفته: «من نیز از سیاست های اوباما خرسند نیستم؛ اما نتانیاهو از خطر قرمزی عبور کرده که سبب شده کاخ سفید دیگر به رژیم اسرائیل گوش ندهد».

لاپید افزوده: «در یک سال گذشته، ما حتی در صحنه نیز حضور نداشته ایم. ما هیچ نماینده ای در وین نداشتیم. دستگاه اطلاعاتی ما ضربه خورده و در کاخ سفید به روی ما بسته شده است».

از سوی دیگر، یووال اشتینیتز، وزیر انرژی و زیرساخت های رژیم اسرائیل که خود از جمله چهره های فعال برای ضربه زدن به توافق هسته ای ایران بوده نیز اظهار داشته مذاکرات هسته ای جاری در وین، احتمالاً به توافقی منجر خواهد شد که تا فردا تکمیل و اعلام می شود. وی گفته: «آنطور که معلوم است، توافق نهایی شده و فردا به امضا خواهد رسید».

با این حال، اشتینیتز به دلیل حضور در دولت نتانیاهو، از سیاست های وی در موضوع هسته ای ایران دفاع کرده و مدعی شده همین سیاست ها سبب اعمال تحریم ها علیه ایران شده است. وی همچنین مدعی شده دستگاه اطلاعاتی رژیم اسرائیل در متعادل کردن توافق هسته ای مقدماتی با ایران نقش داشته است.

به هر حال، آن گونه که از اظهارات این سیاستمداران اسرائیلی پیداست، توافق هسته ای از دید آن ها نهایی شده و شکست نتانیاهو در سیاست های خود علیه ایران، به طور کامل آشکار و مشخص شده است. این در حالی است که نخست وزیر رژیم اسرائیل همچنان به موضع گیری های خود علیه مذاکرات هسته ای ادامه می دهد و در آخرین مورد، روز گذشته با اشاره به برگزاری راهپیمایی روز قدس در ایران، به انتقاد از دولت های غربی پرداخت که با کشوری در حال مذاکره هستند که مردمش شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل سر می دهند.

اخبار سیاست خارجی - تابناک