اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ناطق نوری: از زمان ناصرالدین شاه تا پایان دولت خاتمی به اندازه هشت سال دولت‌قبل نفت نفروختیم!



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

علی‌اكبر ناطق‌نوری كه به استان آذربایجان‌شرقی سفر كرده بود در نشست صمیمی برخی روحانیون استان اظهار داشت: از زمان ناصر‌الدین‌شاه تا زمان دولت خاتمی به اندازه هشت سال دولت گذشته نفت فروخته نشد و در حالی كه در تمام سال‌های قبل نفت ٥٠٠ میلیارد دلار فروخته شد اما در دولت هشت سال گذشته ٧٠٠ میلیارد دلار نفت فروخته شد.

«از زمان ناصرالدین شاه تا پایان دولت خاتمی به اندازه هشت سال دولت‌های قبل نفت نفروختیم.» این كنایه‌ای است كه شیخ نور با آن حرف‌هایش را آغاز می‌كند؛ كنایه به دولتی كه ٧٠٠ میلیارد دلار درآمد نفتی داشته و حاصلش مشكلات امروز بوده است. شیخ علی‌اكبر ناطق‌نوری حین اینكه از مشكلات امروز كشور می‌گوید یك درخواست هم دارد؛ تاكید می‌كند كه باید آْنچه در هشت سال گذشته رخ داده به مردم منتقل شود. او اما از چاله‌های پیش روی این دولت هم خبر می‌دهد و از غیرقابل مقایسه بودن درآمد نفتی این دولت با دولت قبل می‌گوید.

مثال می‌آورد از روزهایی كه دولت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با كمترین درآمدهای نفتی پروژه‌ها را جلو برد. از استخدام‌های بی‌ضابطه دولت قبل می‌گوید و یارانه‌ها كه معضل‌های امروز این دولت هستند. او اما از برجام هم می‌گوید. برجامی كه او می‌گوید در مجلس فرجام خوبی خواهد داشت و جای نگرانی در مورد آن نیست. علی اكبر ناطق‌نوری هرچند صراحتا حضورش در انتخابات‌های پیش روی كشور را رد كرده اما از دو سال پیش كه این دولت بر سر كار آمد انتقاد از گذشته و روشنگری از شرایط این روزهای كشور را در راس برنامه‌های خود قرار داده است؛ گفتن از مشكلاتی كه از نگاه او این دولت با آن روبه‌رو است و نتیجه عدم مدیریت درست در دولت سابق است.
 
علی‌اكبر ناطق‌نوری كه به استان آذربایجان‌شرقی سفر كرده بود در نشست صمیمی برخی روحانیون استان اظهار داشت: از زمان ناصر‌الدین‌شاه تا زمان دولت خاتمی به اندازه هشت سال دولت گذشته نفت فروخته نشد و در حالی كه در تمام سال‌های قبل نفت ٥٠٠ میلیارد دلار فروخته شد اما در دولت هشت سال گذشته ٧٠٠ میلیارد دلار نفت فروخته شد و به عبارت دیگر بیشتر از ٢٠٠ میلیارد دلار نفت بیشتری فروخته شد. وی با اشاره به منش و سیره امام راحل گفت: یكی از خصوصیات ایشان برخورد با تعریف و تمجید و تواضع و صلابت در رهبری بود و پس از ایشان نیز خلف صالح‌شان زمام امور را در دست گرفتند و در بیانات مختلف امام راحل نیز اشارات مستقیم ایشان به صلاحیت مقام معظم رهبری وجود دارد و در حال حاضر نیز ایشان با هوشمندی و درایت و اشراف مسائل را تدبیر می‌كنند و مدیریت مساله برجام و حفظ اقتدار كشور و جلوگیری از سوءاستفاده امریكا و غیرامریكا را از سوی ایشان شاهد هستیم و مدیریت مقتدرانه ایشان موجب افتخار و غرور است. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاكید كرد: امروز كسی را نه به صورت بالقوه و نه به صورت بالفعل برای جانشینی ایشان متصور نیستیم و حتی با فاصله زیاد نیز كسی را شایسته رهبری نمی‌دانیم و رهبری با صلابت و مدبرانه ایشان موجب سربلندی و عزت و اقتدار كشور است.
 
وی در ادامه سخنان خود با محكوم كردن جنایات آل سعود و داعش در منطقه گفت: هر جنایاتی كه توسط این گروه‌های تكفیری و سعودی‌ها در منطقه ایجاد می‌شود مكافات عمل را برای آنان در پی خواهد داشت و البته مكافات عمل خود را نیز می‌بینند و امنیتی كه ما امروز در كشور داریم در سایه رهبری و بركت خون شهداست.
 
مشكلات هشت سال گذشته به مردم منتقل شود
وی تاكید كرد: اگر امروز استكبار جهانی جرات حمله به كشورمان را ندارند به خاطر ترس از ملتی است كه در صحنه جنگ تحمیلی و با دست خالی در برابر دشمن متجاوز ایستادند و این ملت همان ملت زمان ابتدای انقلاب است. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان كرد: روحانیت همواره در مصدر امور بوده و مردم مشكلات خود را به روحانیون منتقل می‌كنند و مردم تصور می‌كنند كه روحانیون هیچ مشكلی ندارند و این در حالی است كه روحانیون نیز مانند سایر اقشار با مشكلات اقتصادی درگیر هستند. وی ادامه داد: باید آنچه در هشت سال گذشته در كشور رخ داده به مردم منتقل شود و در عین رعایت شؤون و آبروی افراد، حقایق به مردم منتقل شود.
 
زیرساخت‌ها توسط دولت هاشمی در كشور ایجاد شد
ناطق‌نوری با دفاع از عملكرد هاشمی در زمینه سازندگی گفت: در حالی كه هاشمی نفت را با كمتر از ١٦ دلار و گاه كمتر از ١٠ دلار فروخت اما تمام زیرساخت‌های كشور در آن زمان انجام شد و سدها و كارخانجات و راه‌آهن كشیده شد. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: برخی پیمانكاران و كارگران پروژه‌های دولتی در گذشته تا چندین ماه حقوقی دریافت نكرده بودند و بدهی‌های سنگینی به دولت فعلی منتقل شده است.
 
وی ادامه داد: شرایط فروش نفت در دولت فعلی قابل مقایسه با دولت قبلی نیست و علاوه بر آن استخدام ٥٠٠ هزار نفر در سال آخر دولت قبلی مشكلات زیادی را برای دولت فعلی به وجود آورده است.
 
ناطق‌نوری یادآور شد: پرداخت یارانه‌ها باید به اقشار اولویت‌دار صورت می‌گرفت و از سوی دیگر باید به مردم ماهی گرفتن را به جای ماهی دادن یاد می‌دادیم و متاسفانه در اثر سیاست‌های نادرست، روستاها نیز مصرف‌كننده و خالی از جمعیت می‌شود.
 
 مجلس به جمع‌بندی خوبی بر سر برجام می‌رسد
وی تاكید كرد: قضاوت در مورد برخی مباحث مطرح شده در مجلس و كمیسیون‌های مجلس بر عهده مردم است و خوشبختانه مردم نیز به خوبی قضاوت می‌كنند و پیش‌بینی من نیز از سرنوشت برجام در مجلس این است كه كلیت مجلس به جمع‌بندی خوبی در این مورد خواهد رسید و جای نگرانی نیست.
 
ناطق‌نوری با اشاره به اختیارات مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این مجمع سه مسوولیت دارد و در این موارد اعمال وظیفه می‌كند كه یكی مصلحت‌بینی در اختلاف مجلس و شورای نگهبان است و البته ما حق نداریم روی نظر شورای نگهبان حرفی بزنیم بلكه اعلام موضع می‌كنیم كه فلان مورد فعلا به مصلحت كشور هست یا نه و اختیار دیگر دادن نظر مشورتی به رهبر است و اختیار سوم نیز این است كه اگر مقام معظم رهبری مشكلی را تشخیص دادند ارجاع به مجمع است تا نظر مجمع را بپرسد.

 

اخبار سیاسی - اعتماد

 


ویدیو مرتبط :
دلیل رفتار مشابه دولت آمریکا با دولت روحانی و خاتمی چیست؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عمر سیاسی من تمام شده است/پول درآمد نفتی دولت احمدی نژاد بیشتر از پول نفت از زمان مظفرالدین شاه تا پایان دولت خاتمی بود



رئیس‌جمهور,روحانی,ناطق نوری

عمر سیاسی من تمام شده است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درخصوص درآمدهای دولت احمدی‎نژاد طی هشت سال گذشته خاطرنشان کرد:‌ پول نفتی که دولت قبل داشته برابر یا بیشتر از پول نفت از زمان مظفرالدین شاه تا پایان دولت خاتمی بود.

دانشگاه آزاد مینودشت میزبان کسی بود که از او به عنوان مرد رئیس‌جمهورساز ایران یاد می‌کنند؛ به عقیده بسیاری از فعالان سیاسی در روزگاری، هیچ کس در جناح اصولگرا به‌اندازه ناطقِ روحانی کاریزما نداشت؛بی‌شک و بدون تردید هنوز هم با وجود گذشت سال‌ها، هیچ فردی به‌اندازه شیخ نور در بین فعالان سیاسی اصولگرا دارای پایگاه اجتماعی نیست.

 

به همین دلیل اصولگرایان سه سال تمام، تلاش کردند شیخ رنجیده از خود را دوباره نزد خود برگردانند. وی اما دلخور از آنچه در دولت احمدی‌نژاد رخ داد و اصولگرایان از آن دفاع كردند، از مدت‌ها قبل كمتر علاقه‌ای به این نشست و برخاست‌ها دارد.

دلیل دلسردی ناطق از یاران قدیمی
محمود احمدی‌نژاد را در دلسردی ناطق نوری از یاران سابقش نمی‌شود نادیده گرفت. حداقل انتظار ناطق نوری از یاران سابقش این بود كه به دفاع از وی پرداخته یا لااقل از رئیس ‌دولت‌های نهم و دهم بخواهند تا سند و مدركش را نشان دهد كه اینگونه نشد.

 

همچنین حجت‌الاسلام علی عسگری معاون پارلمانی مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگویی عنوان داشت که«ناطق نوری، احمدی‌نژاد را سیاستمدار کرد.» آخرین مجلسی كه قرار بود علی اكبر ناطق نوری به جمع یاران سابقش بازگردد و البته در ابتدا قول آمدن به این جلسه را هم داده بود، ضیافت افطاری جامعه اسلامی مهندسین بود كه شیخ نور در ساعت آخر منتهی به افطار، آب پاكی را روی دست محمدرضا باهنر ریخت و نرفت.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق نوری این روزها فاصله خود را با اردوگاه راست سنتی بیشتر از گذشته می‌كند. وی به مرد «رئیس‌جمهور»ساز دیگری تبدیل شده است. هم احمدی‌نژاد با ناطق نوری رئیس‌جمهور شد و هم حسن روحانی و درست به همین دلیل است که نگاه تحلیلگران امروز به اوست. اما این روزها نگاه شیخ ناطق نوری به كیست؟

نقش بی‌بدیل ناطق در رئیس‌جمهور شدن حسن روحانی
زمانی در سال ۸۷ ناطق نوری از سوی سعید حجاریان بهترین گزینه برای ریاست دولت دهم معرفی شد. حجاریان احتمال پیروزی او بر احمدی‌نژاد را زیاد دانسته بود اما او در انتخابات سال 88 شرکت نکرد. در سال 92 بازهم نام ناطق نوری مطرح شد، اما بعد از منتفی شدن ثبت‌نام وی در انتخابات یاران قدیم سراغ وی را نگرفت؛ برعكس اصلاح‌طلبان به سراغش رفته و خواستند تا به یاری آنها برخیزد تا «اعتدال» بر كشور حاكم شود.

 

ناطق نوری به همراه آیت‌ا... علی‌اکبر ‌هاشمی‌رفسنجانی، سیدمحمد خاتمی و سیدحسن خمینی، 4 عضو اصلی ائتلاف اصلاح‌طلبان بودند که نهایتا روز 21 خرداد 1392، با تشكر از كناره‌گیری عارف، حسن روحانی را به عنوان کاندیدای نهایی این ائتلاف معرفی كردند و به حمایت از روحانی پرداختند. ‌هاشمی رفسنجانی هم در یكی از سخنرانی‌های بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری، نقش ناطق نوری در روی كار آمدن حسن روحانی را بی‌بدیل توصیف کرد.

روزهای دوری از سیاست
شاید کمتر سیاستمداری را در تاریخ ایران سراغ داشته باشیم که به قدرت «نه» بگوید. اما ناطق نوری با وجود اینکه می‌داند اگر در انتخابات مجلس شرکت کند، به عقیده فعالان سیاسی رای خواهد آورد اما معتقد است که عمر سیاسی‌اش تمام شده است. بی‌شک توانمندی این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتن اینکه «عمر سیاسی من تمام شده است» نشان از درایت، هوش و اعتماد به نفس یک سیاستمدار دارد.

 

همگان معترف‌اند که قدرت بی‌شک برای تمام اصحاب سیاست جذاب است اما توانمندی و سلامت نفس می‌خواهد که سیاستمدار زمان بازنشستگی‌اش را خودش بدون توجه به مدح‌ها و ثنا‌های اطرافیان بیان کند. وی دیروز با بیان اینکه «در انتخابات مجلس آینده به عنوان سردسته اصلاح‌طلبان به میدان نخواهم آمد» نشان داد سیاستمداری است که بیش از هر چیز دارای سلامت نفس است.

قدرشناسی از ناطق نوری
ناطق نوری در مراسم «قدرشناسی از ناطق نوری» با حضور جمعی از مسئولان در دانشگاه آزاد مینودشت، با بیان اینکه «دولت آقای روحانی از عنایات خفیه الهی بود»، اظهار کرد: هیچ تحلیلگری نمی‌توانست نتیجه انتخابات را پیش‌بینی کند. وی درخصوص سوابق دکتر روحانی تصریح کرد: روحانی اول کسی بود که برای امام خمینی(ره) لفظ امام را به کار برد.

بالاخره سکوت شکست
ناطق نوری پس از گذشت چهار سال بالاخره سکوتش را شکست. رئیس اسبق مجلس با اشاره به عملکرد دولت احمدی‎نژاد گفت: دولت‌های نهم و دهم مقید به قانون و سند چشم‎انداز نبودند. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درخصوص درآمدهای دولت احمدی‎نژاد طی هشت سال گذشته خاطرنشان کرد:‌ پول نفتی که دولت قبل داشته برابر یا بیشتر از پول نفت از زمان مظفرالدین شاه تا پایان دولت خاتمی بود.

در انتخابات مجلس شرکت نمی‌کنم
اما شیخ نور که این روزها از حاشیه میدان سیاست ناظر بر رویدادها و اتفاقات روی داده در این عرصه است، از چند روز قبل با صحبت‌ها و زمزمه‌هایی روبرو شد مبنی بر اینکه اصلاح‌طلبان قصد دارند وی را به عنوان سرلیست در انتخابات مجلس دهم برگزینند. ناطق‎نوری با اشاره به بحث‎های به وجود آمده درخصوص حضور وی در انتخابات مجلس آینده گفت: به عنوان سردسته اصلاح‌طلبان به میدان نخواهم آمد. اگر در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت می‌کردم رای داشتم اما عمر سیاسی من تمام شده است.

 

فارس نوشت؛ مسئول دفتر بازرسی مقام معظم رهبری درخصوص مذاکره ایران با آمریکا عنوان کرد: سرنخ مذاکره با آمریکا دست رهبر معظم انقلاب است. گفتنی است پیش از این پایگاه خبری سفیر، کاندیداتوری حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبر ناطق نوری در انتخابات مجلس را تکذیب کرده بود اما ماجرای نمایندگی مجلس از آنجا آغاز شد که غلامحسین کرباسچی در مصاحبه‌ای از انتخاب ناطق نوری به عنوان سرلیست اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس دهم استقبال کرده بود. پس از آن بود که بازار داغ گمانه‌زنی‌های سیاسیون بالا گرفت.

بنیانگذار بین‌المجالس
در سال ۱۳۷۷ با ابتکار ناطق نوری بین‌المجالس کشور‌های اسلامی تاسیس شد و هم‌اکنون ریاست اتحادیه تاسیس بین‌المجالس بر عهده خود اوست و هر دو سال یکبار به همراه رئیس مجلس به این اجلاس می‌رود و از سخنرانان اصلی این اجلاس به حساب می‌آید. او در سطح سران سه قوه جمهوری اسلامی ایران اولین کسی بود که به اروپا سفر کرد و با توجه به اختلافات با اتحادیه اروپا، ارتباط او به قوت خود باقی ماند

 

و حتی با بعضی از سران آنها مانند استپان مسیج رئیس وقت مجلس کرواسی که بعدا رئیس‌جمهور شد، لوچانو ویولانته رئیس مجلس نمایندگان ایتالیا و‌هاینس فیشر رئیس وقت مجلس اتریش که (بعدا رئیس‌جمهور شد) ارتباط نزدیکی داشت. بستن قراردادهای مختلف نظامی با اوکراین و روسیه در زمان بوریس یلتسین و حل مناقشه کروات‌ها با مسلمانان بوسنی از دیگر اقدامات علی‌اکبر ناطق نوری بوده است.
/آرمان