اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ناتو و انگلیس: برنامه ای برای دخالت نظامی در تنگه هرمز نداریم



 

 

ناتو , انگلیس , وزیر خارجه انگلیس

 

وزیر خارجه انگلیس گفت که اعزام رزم ناو "اچ ام اس درینگ" به خلیج فارس، اقدامی عادی است.

ناتو و انگلیس اعلام کردند هیچ برنامه ای برای اقدام نظامی علیه ایران، در اختیار ندارند.

به نقل از رویترز، پیمان نظامی آتلانتیک (ناتو) از ایران خواست امنیت حمل و نقل محموله های انرژی عبوری از تنگه هرمز را تضمین کند.


"آندرس فو راسموسن" دبیر کل ناتو در سخنانی در بروکسل گفت: تضمین عبور مستمر انرژی از گذرگاه حیاتی تنگه هرمز، بسیار مهم است.

وی که در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با احمد داوود اوغلو وزیر خارجه ترکیه در بروکسل سخن می گفت ادامه داد: می خواهم بر این موضوع تاکید کنم که وظیفه دولت ایران است که به عنوان یک طرف بین المللی مسئول، رفتار کند. ناتو هیچ برنامه ای برای دخالت نظامی در منطقه خلیج فارس ندارد.

در همین راستا، فرمانده نظامیان ناتو در اروپا گفت که این نیرو، قصد ندارد در سوریه یا ایران، دخالت نظامی داشته باشد.
"جیمز استافریدس" فرمانده آمریکایی در ناتو این سخنان را در برلین و در واکنش به اتهام زنی های روسیه مطرح کرد.

او درباره ایران گفت که ناتو بر هیچ عملیات نظامی جدی و قوی در ایران، تمرکز نکرده است.

در همین حال، "ولیام هیگ" وزیر خارجه انگلیس هم گفت: لندن قصد دارد پیام جدی به ایران بفرستد اما تمایل ندارد به دلیل برنامه هسته ای تهران یا آزادی دریانوردی در تنگه هرمز، اقدام نظامی علیه ایران انجام دهد.

هیگ در سخنانی در پارلمان انگلیس افزود: این موضوع را اعلام می کنم که ما خواهان اقدام نظامی علیه ایران نیستیم. این موضوع را پنهان نمی کنیم. نیروهای مسلح انگلیس این نقش را دارند که برای هر احتمالی، آماده باشند اما خواهان اقدام نظامی علیه ایران نیستیم.

وزیر خارجه انگلیس با اشاره به تصمیم اتحادیه اروپا به تحریم بانک مرکزی و نفت ایران ادامه داد: ما خواهان اعمال تحریم علیه ایران شدیم زیرا نمی خواهیم شاهد یک نزاع نظامی باشیم.

هیگ همچنین هشدار داد: هر گونه اقدامی از سوی ایران برای بستن تنگه هرمز، اقدامی غیرمشروع و سرنوشت آن، شکست خواهد بود.
وی همچنین گفت که اعزام رزم ناو "اچ ام اس درینگ" نیروی دریایی انگلیس به خلیج فارس، اقدامی عادی است اما نشان دهنده پایبندی جدی جامعه بین الملل به احترام به قوانین بین المللی آزادی رفت و آمد دریایی است.../عصرایران


ویدیو مرتبط :
گزارش خبری روزنه.اقتدار ایران در تنگه هرمز.برنامه نهم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ناتو: قصد دخالت در سوریه را نداریم/ترکیه از اقدام نظامی علیه سوریه حمایت می‌کند



دخالت ناتو در سوریه,حمله ترکیه به سوریه

ناتو: قصد دخالت در سوریه را نداریم/ از ترکیه حمایت می‌کنیم

سخنگوی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) در بحبوحه تشدید لفاظی‌های جنگ‌طلبانه علیه دمشق، بار دیگر تأکید کرد این ائتلاف در درگیری‌های سوریه دخالتی نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، سخنگوی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بار دیگر تأکید کرده این ائتلاف در اقدام نظامی احتمالی علیه سوریه شرکت نخواهد کرد.

به گزارش رسانه دولتی بی‌بی‌سی، آقای رابرت پشل، سخنگوی ناتو اعلام کرده ناتو قصد ندارد نقشش را در درگیری‌های سوریه گسترده کند.

وی افزوده تنها نقش ناتو این خواهد بود که سکویی برای بحث بین متحدان آمریکا و درباره دفاع از ترکیه فراهم خواهد آورد.

وی گفت: «ناتو محفلی برای مشورت بین متحدان و مشارکت‌کنندگان است. این موضوع، مهم است. بحث دوم کاری است که ما باید برای دفاع از یکی از اعضای ناتو که با سوریه هم‌مرز است، یعنی ترکیه، انجام دهیم.»

این خبر در بحبوحه لفاظی‌های جنگ‌طلبانه‌ای اعلام شده که کشورهای غربی و در رأس آنها آمریکا در هفته‌های گذشته با طرح ادعاهایی درباره حمله شیمیایی در منطقه غوطه شرقی سوریه علیه دولت آن کشور به راه انداخته‌اند.

رئیس‌جمهور آمریکا چند روز پیش در سخنرانی کاخ سفید اعلام کرد اگرچه می‌تواند بدون مجوز کنگره به سوریه حمله کند اما تصمیم دارد برای اقدام نظامی در سوریه از کنگره اجازه بگیرد.

این اظهارات رئیس جمهور آمریکا در حالی مطرح شد که رأی کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه هنوز اعلام نشده است.

ادعای توسل دولت سوریه به حمله شیمیایی در روز 21 آگوست، ر حالی صورت گرفت که بازرسان سازمان ملل به درخواست دولت سوریه به دمشق سفر کرده بودند تا درباره یک حمله شیمیایی دیگر که چند ماه پیش در منطقه خان‌العسل صورت گرفته بود، تحقیق کنند.

دولت سوریه به شدت این ادعا را رد می‌کند و می‌گوید در شرایطی که پیروزی‌های نظامی به دست آورده و بازرسان سازمان ملل در سوریه به سر می‌برده‌اند، نیروهای دولتی دلیلی برای استفاده از تسلیحات شیمیایی نداشته‌اند.

دمشق همچنین به بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل اجازه داده در مناطقی که ادعا می‌شود در آنها از حمله شیمیایی استفاده شده تحقیقات لازم را به عمل آورند.

علی‌رغم این، دولت آمریکا ضمن کوبیدن بر طبل جنگ در سوریه گفته دولت سوریه برای اعتمادسازی دیر وارد عمل شده است.

سوریه از سال 2011 صحنه ناآرامی و خشونت‌های مرگبار بوده است. بسیاری از مردم و مأموران امنیتی در درگیری‌های این کشور از آن زمان کشته شده‌اند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، قدرت‌های غربی و متحدان آنان در منطقه به ویژه قطر، عربستان سعودی و ترکیه از شبه‌نظامیان معارض دولت در سوریه حمایت می‌کنند.

اردوغان: ترکیه از اقدام نظامی علیه سوریه حمایت می‌کند

نخست وزیر ترکیه در حاشیه نشست سران کشورهای گروه ۲۰ تأکید کرد که همه شرکت کنندگان بر لزوم توقف خشونت در سوریه تأکید کرده اند و آنکارا از اقدام نظامی علیه سوریه حمایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه خبری «روسیا الیوم»، «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه گفت که همه کشورهای شرکت کننده در نشست گروه ۲۰ در سن پترزبورگ روسیه بر لزوم توقف خشونت در سوریه تأکید کرده اند.

اردوغان در نشستی خبری در حاشیه نشست سران گروه ۲۰ گفت که اصراری وجود دارد که خواستار انتظار برای انتشار نتایج تحقیقات تیم کارشناسی سازمان ملل است تا حمله نظامی به سوریه بر اساس نتایج این تحقیقات صورت گیرد.

نخست وزیر ترکیه با تاکید بر اینکه آنکارا از حمله نظامی به سوریه حمایت می کند، مدعی شد: هر حکومتی که بعد از اسد بر سر کار بیاید از رژیم فعلی بدتر نخواهد بود.

وی افزود: نمیتوان بر 100 هزار سوری که در این درگیری ها کشته شده اند چشم پوشی کرد و شلیک سلاح شیمیایی از سوی «جبل قاسیون» صورت گرفته و روشن است که چه کسی بر این قسمت تسلط دارد و حوادث سوریه ما را وادار می‌کند که سکوت نکنیم.

پیشتر دمشق تأکید کرده بود که در صورتی که ترکیه و یا اردن در روند اقدام نظامی علیه سوریه همکاری داشته باشند، مانند اسرائیل در معرض پاسخ نظامی سوریه قرار خواهند گرفت.
فارس