اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مگر می‌توان مدت خدمت سربازی را سال به سال تعیین کرد و تغییر داد؟!



اخبار,اخبار اجتماعی ,خدمت سربازی

هرچند شاید به تعویق افتادن افزایش مدت سربازی‌ برای بسیاری خبر خوش باشد، ‌برای تصمیم‌گیران این عرصه اصلا خوب نیست،‌ زیرا می‌تواند گواه بی‌برنامگی بزرگی باشد که از ایشان به زندگی بسیاری از خانواده‌های ایرانی سرایت می‌کند.

روز گذشته، روز شادی برای برخی مشمولان خدمت وظیفه عمومی بود؛ برای آن دسته از مشمولان که نتوانسته بودند زود‌تر برای اعزام به خدمت اقدام کنند و انتظار داشتند ‌مدت خدمت سربازی‌شان، ۲۴ ماه باشد، ولی حالا دریافته‌اند که اجرای قانون به تعویق افتاده!

به گزارش «تابناک»، روز گذشته، سردار موسی کمالی، جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح خبری اعلام کرد، اگر بگوییم یکی از عجیب‌ترین اخبار، این خبر سال ۹۴ است، سخنی به اغراق نگفته‌ایم؛ «مدت خدمت سربازی در سال ۹۴ همچون گذشته ۲۱ ماه خواهد بود‌»؛ یعنی آن همه هیاهو که در پی افزایش مدت خدمت سربازی به راه افتاد، فعلا هیچ شده است!

کمالی درباره دلیل تعویق افزایش خدمت به ۲۴ ماه و مکانیزم اجرای این تصمیم گفت: با توجه به استقبال خوبی که برای اعزام به خدمت در سال گذشته (۱۳۹۳) انجام شد و با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده جهت استفاده بهینه از خدمت کارکنان وظیفه، با موافقت سرلشکر فیروزآبادی ریاست محترم ستاد کل نیروهای مسلح، قرار بر این شد که طول خدمت سربازی در سال ۹۴ نیز ۲۱ ماه باشد.

جانشین اداره منابع انسانی ستادکل نیروهای مسلح استناد قانونی، این تصمیم را این گونه بیان کرد: در اجرای بند الف ماده چهار قانون خدمت وظیفه عمومی، مدت خدمت دوره ضرورت ۲۴ ماه بوده ‌و ستاد کل می‌تواند در صورتی که مشمولان، مازاد یا کمتر از تعداد مورد نیاز باشند، آن را به کمتر یا بیشتر از مدت یاد شده تغییر دهد. بر این اساس، مدت خدمت دوره سربازی ۲۱ ماه است و در مناطق عملیاتی و امنیتی، سه ماه، مناطق محروم، دو ماه و نیز به ازای هر فرزند، دو ماه از این زمان کسر خواهد شد.

بدین ترتیب آن دسته از مشمولانی که به هر دلیل نتوانسته بودند سال گذشته به صف آنانی که به خدمت سربازی اعزام می‌شوند، پیوسته و انتظار داشتند ‌سه ماه بیش از دیگران خدمت کنند، با شگفتانه (بخوانید سورپرایز) بزرگی مواجه شدند که شاید در خواب هم انتظارش را نمی‌کشیدند.

شاید نخستین نکته جالب ماجرا در همین باشد؛ اینکه می‌بینیم بسیاری مشمولان برای آنکه مشمول خدمت ۲۴ ماهه نشوند، مراحل اعزام به خدمت را در نیمه دوم سال گذشته پی گرفته و تلاش کرده‌اند ‌تاریخ اعزام به خدمتشان، سال ۹۳ درج شده و به یمن این اتفاق، جزو آخرین کسانی قرار بگیرند که ۲۱ ماه خدمت خواهند کرد و همین موضوع موجب شده که استقبال از اعزام به خدمت روند فزاینده و رو به رشد نشان دهد و این رشد، در تصمیم مسئولان نظام وظیفه تأثیر گذاشته و قانون افزایش خدمت را به تعویق بیندازد!

به عبارت بهتر، مسئولان نظامی وظیفه در حالی از رشد متقاضیان اعزام به خدمت سخن می‌گویند و آن را‌ دلیل تعویق افزایش مدت خدمت معرفی می‌کنند که فراموش کرده‌اند، یکی از دلایل مهم استقبال جوانان از اعزام به خدمت سربازی، قانون افزایش مدت سربازی به ۲۴ ماه است؛ یعنی سیر تسلسلی که دور از انتظار نیست به زودی روی دیگرش پیدا شده و با کاهش متقاضیان اعزام به خدمت در نیمه اول سال جدید، خودی نشان دهد.

این پیش بینی زمانی ملموس‌تر می‌شود که به این مثال دقت کنیم؛ تصور کنید ‌مسئولان نظام وظیفه تصمیم می‌گیرند ‌از ابتدای سال آتی، مدت خدمت وظیفه عمومی را به هجده ماه کاهش دهند؛ بنابراین، آیا عجیب است که بشنویم هر چه سال جاری به پایان نزدیک شود، از شمار متقاضیان اعزام به خدمت کاسته شده و عده‌ای تلاش کنند ‌با به تعویق انداختن اعزامشان، مشمول قانون کاهش خدمت شوند؟

اما از این اشکال عجیب در مصدر تصمیم‌گیری مسئولان نظام وظیفه درباره تعویق افزایش مدت سربازی که بگذریم، با دقیق شدن در سخنان سردار کمالی به ابهام بزرگ‌تری خواهیم رسید که قابل توجه است؛ آنجا که از «برنامه‌ریزی‌های انجام شده جهت استفاده بهینه از خدمت کارکنان وظیفه» می‌شنویم و درخواهیم یافت که مسئولان نظام وظیفه، بعد از آنکه افزایش طول مدت سربازی را تصویب کرده و اجرای آن در ابتدای سال جاری را وعده داده بودند، تازه به فکر برنامه‌ریزی برای استفاده بهینه از خدمت سربازان افتاده‌اند.

این موضوع زمانی عجیب‌تر می‌شود که می‌بینیم این مقام مسئول ابتدا به استقبال جوانان از اعزام به خدمت سخن گفته و بعد مهیا نبودن شرایط استفاده بهینه از این جوانان را یادآور شده تا این گونه به ذهن متبادر شود که سرباز‌گیری، امری ا‌ست که سنتی در نهادهای نظامی کشورمان انجام می‌شود؛ اینقدر سنتی که تا تعداد سربازان کم می‌شود، طول مدت خدمت را زیاد می‌کنیم و تا تعداد سربازان زیاد می‌شود، طول مدت خدمت سربازی را کاهش می‌دهیم!

اکنون اگر به این اشکالات عجیب، نقش خدمت سربازی و طول مدت آن در زندگی جوانان را اضافه ‌و به این مهم توجه کنیم که با افزایش و کاهش ‌یکباره مدت این خدمت، بسیاری از برنامه‌ریزی‌های جوانان و خانواده‌ها برای آینده خود و فرزندانشان دستخوش تغییر می‌شود، به این نتیجه خواهیم رسید که هرچند شاید به تعویق افتادن افزایش مدت سربازی‌ برای بسیاری خبر خوش باشد، ‌برای تصمیم‌گیران این عرصه اصلا خوب نیست، زیرا می‌تواند گواه بی‌برنامگی بزرگی باشد که از ایشان به زندگی بسیاری از خانواده‌های ایرانی سرایت می‌کند!

اخبار اجتماعی - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
ملاک تعیین سال خمسی، سال قمری می باشد یا شمسی؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تصمیم قطعی ستاد کل نیروهای مسلح درباره مدت خدمت سربازی در سال 93



اخبار ,اخبار اجتماعی ,خدمت سربازی

 

اخبار اجتماعی - تصمیم قطعی ستاد کل نیروهای مسلح
سربازی در سال ۹۳ افزایش نمی‌یابد

معاون نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد: بنا نداریم فعلاً خدمت وظیفه عمومی را افزایش دهیم و سال آینده هم همان قانون قبلی اجرا می‌شود.

امیر «محمد حسن باقری» در گفت‌وگو با فارس، در مورد احتمال افزایش مدت خدمت وظیفه عمومی برای سال آینده، گفت: در آخرین قانون وظیفه عمومی که در سال 91 اجرایی شد، خدمت سربازی 24 ماه است که هم اکنون نیز تغییری نکرده است.

وی گفت: بر اساس اختیار ستاد کل و بر حسب نیاز و ضرورت مدت سربازی می تواند همان 24 ماه یا کمتر باشد.

امیر باقری افزود: هم اکنون، خدمت سربازی 24 ماه است اما برای کسانی که در دستگاه های نظامی خدمت می‌کنند این مدت 21 ماه و برای کسانی که در مناطق عملیاتی و مأموریتی هستند این مدت به 18 ماه تقلیل می‌یابد.

وی یادآور شد: برای سال آینده نیز همین قانون 24 ماه که مصوب سال 1390 است، اجرا می‌شود.

اخبار اجتماعی - فارس