اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مکر روسی؛ اتحاد با ایران، هماهنگی با اسرائیل!



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

اختلافی که در سوریه آشکار شد
مکر روسی؛ اتحاد با ایران، هماهنگی با اسرائیل!

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی همواره یکی از طرفداران رابطه با روسیه بوده است و سخنان وی در مصاحبه با ایتارتاس و سخن گفتن از رویکرد کشور به سوی شرق و به ویژه روسیه به عنوان انتخاب استراتژیک کشور جای تعجب نداشت.

اما رابطه ایران با همه قدرت های بزرگ تحت تاثیر تحولات منطقه قرار گرفته است. توافق هسته ای با 6 قدرت بزرگ جهانی نیز فضا را برای پیشبرد دیپلماسی فراهم کرده است. دیگر متحدان پر و پا قرص یا دشمنان قسم خورده وجود ندارند.
 
روسیه برای ایران متحدی استراتژیک است که از حفظ بشار اسد در سوریه حمایت می کند و می تواند شریک بالقوه آن در تنظیم بازار گاز باشد، چرا که ایران و روسیه دو تولید کننده عمده گاز طبیعی در جهان هستند. با این وجود هنوز اختلافات مهمی میان این دو وجود دارد.
 
اگرچه روسیه پای ثابت 8 سال مذاکره هسته ای با این کشور بوده و ساخت و تجهیز نیروگاه بوشهر نیز به این کشور واگذار شده، اما روسیه هیچ گاه مانع از ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت یا وضع تحریم های بین المللی علیه آن نشد.
 
لاریجانی در سال 2005 یعنی زمانی که تازه دبیری شورای عالی امنیت ملی را کسب کرده بود، رویکرد تمایل به سوی مسکو را به امید ممانعت روسیه از ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت و وضع تحریم ها، دنبال کرد.
 
در ژانویه 2006 و پس از آنکه امیدها برای عدم ارجاع پرونده به شورای امنیت از دست رفته بود، لاریجانی اعلام کرد که کشور در حال مذاکره با مسکو برای انجام غنی سازی در خاک روسیه است. با این حال رویکرد لاریجانی مبنی بر تمایل به سوی روسیه نتوانست به نتیجه برسد.
 
یک دهه بعد، توافق هسته ای در ژنو امکان نزدیکتر کردن دو کشور را فراهم کرد.این بار مسکو اعلام کرد که با رفع تحریم های بین المللی سامانه اس 300 را به ایران تحویل خواهد داد.
 
تهران و مسکو هر دو در سوریه نیز در یک جهت قرار دارند و از بشار اسد حمایت می کنند. اما حتی در سوریه نیز اختلاف نظرهای ظریفی میان دو طرف وجود دارد. یکی از این اختلافات ریشه در رابطه نزدیک اسرائیل و روسیه دارد. جمهوری اسلامی حاضر نیست اسرائیل را به رسمیت بشناسد.
 
زمانی که روسیه شروع به بمباران مواضع مخالفان اسد در سپتامبر 2015 کرد، خطر جدی درگیری با اسرائیل به وجود آمد. چرا که اسرائیل مواضع طرف مقابل را (ارتش سوریه که در اتحاد با حزب الله لبنان هستند) بمباران می کرد.
 
به گفته «یوسی آلفر» یکی از نیروهای پیشین موساد هماهنگی ها میان روسیه و اسرائیل در مورد سوریه موفقیت آمیز بوده و نشان دهنده پیشرفتی قابل توجه در خاورمیانه است. زمانی که روسیه تصمیم گرفت وارد جنگ سوریه شود، اولین مقام خارجی که به دیدار پوتین رفت، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل  بود.
 
مهم ترین موضوعی که می توانست اسرائیل و روسیه را مقابل هم قرار دهد، پرواز هواپیماهای روسی بر فراز بلندی های جولان بود. اما هر دو طرف آمادگی لازم را داشتند تا حادثه ای مانند آنچه در مرز ترکیه در نوامبر اتفاق افتاد، تکرار نشود.
 
به گفته آلفر، اسرائیل هواپیماهای سوری که به بلندی های جولان نزدیک می شدند را هدف قرار می دادند، اما از هدف قرار دادن جنگنده های روسی اجتناب می کردند چرا که هماهنگی های لازم در این زمینه انجام شده بود.
 
منبع: گاردین / دیپلماسی‌ایرانی


ویدیو مرتبط :
اتحاد علنی عربستان و اسرائیل علیه ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

احتمال اتحاد احزاب چپ و راست رژیم اسرائیل بر سر موضوع ایران



اخبار,اخبارسیاست  خارجی, باراک  اوباما

اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا در دفاع از تفاهم هسته‌ای با ایران، پاسخ یک مقام آمریکایی به انتقادات رژیم اسرائیل از ماهیت تفاهم هسته‌ای ایران و گروه ۱+ ۵، احتمال نزدیک شدن احزاب چپ و راست اسرائیلی بر سر موضوع ایران و ادامه فشار جمهوری‌خواهان بر دولت اوباما در موضوع توافق با ایران، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، اظهارات شب گذشته رئیس جمهور آمریکا در دفاع از تفاهم هسته‌ای با ایران، از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه‌ها قرار گرفته است.

روزنامه «دیلی میل» ضمن پرداختن به این موضوع می‌نویسد، باراک اوباما ضمن دفاع شدید از این تفاهم، آن را فرصتی تکرار نشدنی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و برقراری ثبات بلندمدت در خاورمیانه خوانده است.

در عین حال، وی تأکید کرده در صورتی که رژیم اسرائیل مورد حمله قرار بگیرد، آمریکا در کنار این رژیم خواهد بود؛ هرچند‌ این نکته را نیز ‌تأیید کرده ‌که موضوع ایران، سبب ایجاد تیرگی‌هایی در روابط واشنگتن و تل آویو شده است.

در همین حال، یکی دیگر از مقامات آمریکایی نیز اشاره کرده بر خلاف درخواست‌ها و ادعاهای رژیم اسرائیل، توافقی که بر اساس آن برنامه هسته‌ای ایران از میان برود، به هیچ وجه امکان‌پذیر نیست.

به نوشته «تایمز اسرائیل»، بن رودز، قائم مقام مشاور امنیت ملی کاخ سفید اظهار داشته هیچ توافقی که بر اساس آن امکان از بین رفتن برنامه هسته‌ای ایران وجود داشته باشد، دست‌ یافتنی نبوده است.

هرچند وی چنین امری را «راه حل مرجح» برای آمریکا خوانده، ‌گفته ایران هیچ‌ گاه با چنین چیزی موافقت نمی‌کرده است. تایمز اسرائیل اشاره می‌کند، این اظهارات در پاسخ به انتقادات اخیر اوباماست که از اینکه توافق هسته‌ای سبب ادامه بخش مهم فعالیت‌های هسته‌ای ایران می‌شود، ابراز نگرانی کرده بود.

این در حالی است که روزنامه «جروزالم پست» از احتمال اتحاد احزاب چپ و راست رژیم اسرائیل برای مخالفت با توافق هسته‌ای ایران سخن گفته است. این روزنامه می‌نویسد، هرچند مقامات ارشد حزب راست‌گرای لیکود و حزب چپ‌گرای اتحادیه صهیونیست می‌گویند موضوع ایران سبب نزدیک شدن آن‌ها به یکدیگر نخواهد شد، ‌طی چند روز اخیر، نشانه‌هایی مبنی بر شکل‌گیری نوعی همکاری میان آن‌ها وجود داشته است.

در این زمینه، همزمان با انتقادات نتانیاهو از توافق هسته‌ای ایران، حزب اتحادیه صهیونیست نیز با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی، به انتقاد از تفاهم هسته‌ای ایران و گروه ۱+ ۵ پرداخته است.

به موازات این امر، تلاش جمهوری‌خواهان در آمریکا نیز برای تأثیرگذاری بر روند دستیابی ایران و گروه ۱+ ۵ به توافق نهایی هسته‌ای ادامه دارد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، روز گذشته، سناتورهای جمهوری‌خواه بار دیگر بر درخواست خود برای به رأی گذاشته شدن توافق هسته‌ای با ایران در کنگره تأکید کرده‌اند؛ اما در عین حال‌ گفته‌اند، برای قضاوت درباره کلیت موضوع تا زمان نهایی شدن توافق میان طرفین صبر خواهند کرد.

باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا روز گذشته در اظهاراتی در همین زمینه، نسبت به موضوع بازرسی‌ها از تأسیسات هسته‌ای ایران و نیز آنچه تفسیر متفاوت ایران و آمریکا از تفاهم هسته‌ای خوانده، ابراز نگرانی کرده است.


  اخبار سیاست  خارجی  -  تابناک