اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

موضع‌گیری سه مقام ارشد آمریکایی درباره برنامه هسته‌ای ایران



موضع‌گیری سه مقام ارشد آمریکایی درباره برنامه هسته‌ای ایران

بخش عمده‌ای از مطالب مربوط به ایران در مطبوعات امروز جهان، به موضع‌گیری‌های مقامات آمریکایی و اسرائیلی درباره ایران اختصاص دارد. با این حال، دو موضوع کاهش بهای دلار در ایران و همچنین اعلام رسمی نامزدی دکتر محسن رضایی در انتخابات ریاست جمهوری، از جمله دیگر موضوعاتی هستند که مورد توجه مطبوعات جهانی قرار گرفته‌اند.

 

اخبار,برنامه هسته‌ای ایران,اخبار سیاسی

 

به گزارش تابناک، نخستین موضع‌گیری در این زمینه، از سوی جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده ـ که هم‌اکنون در اولین سفر خارجی خود است ـ گفته شده است. به نوشته سایت شبکه خبری «فرانس ۲۴»، کری روز گذشته در عربستان سعودی اظهار داشته، زمان برای مذاکرات هسته‌ای ایران در حال گذران است.

وی با بیان اینکه در سفر خود به منطقه، با رهبران کشورهای منطقه درباره مذاکرات هسته‌ای ایران سخن گفته، اظهار داشته، آمریکا با رویکرد «گفت‌و‌گو برای گفت‌و‌گو» مخالف است.

کری در این باره افزوده است: «مذاکرات نمی‌تواند به ابزاری برای تأخیر تبدیل شود تا در پایان، وضعیت را از آنچه هست خطرناک‌تر سازد؛ بنابراین، میزان مشخصی زمان وجود دارد». وی همچنین اشاره کرده که بنا بر تأکید اوباما، ایران نباید به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

دومین اظهارنظر، متعلق به «جو بایدن»، معاون ریاست جمهوری آمریکاست که در کنفرانس سالانه لابی صهیونیستی آمریکا (آیپک) سخنانی را درباره ایران نیز بیان کرده است.

به نوشته «نیویورک تایمز»، بایدن در تلاش برای از میان بردن شکاف پدید آمده میان آمریکا و رژیم اسرائیل، اظهار داشته، هیچ رئیس‌جمهوری تاکنون به اندازه اوباما برای تأمین امنیت فیزیکی این رژیم تلاش نکرده است.

وی همچنین درباره اشارات اوباما مبنی بر امکان استفاده از زور در صورت شکست دیپلماسی در حل موضوع هسته‌ای ایران، گفته: «رؤسای جمهور ایالات متحده نمی‌توانند بلوف بزنند و این کار را انجام نمی‌دهند. باراک اوباما نیز بلوف نمی‌زند».

نیویورک تایمز می‌نویسد، بایدن این بار بر خلاف گذشته، در سخنان خود از موضوع شهرک سازی‌های رژیم اسرائیل و صلح با فلسطین سخنی به میان نیاورد تا سبب رنجش خاطر اسرائیلی‌ها نشود.

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

سومین مقام آمریکایی که مواضع روز گذشته‌اش بازتاب مطبوعاتی پیدا کرده نیز «چاک هیگل»، وزیر دفاع این کشور است. سایت شبکه خبری «بلومبرگ» می‌نویسد، هیگل خطاب به کنگره آمریکا اظهار داشته، به طور جدی بر مقابله با نفوذ «بدخواهانه» ایران تمرکز خواهد کرد.

هیگل که این مواضع را ‌مکتوب و در پاسخ به پرسش‌های کمیته کنترل تسلیحات سنای آمریکا مطرح کرده، نوشته به منظور جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برنامه‌های احتیاطی را تدوین خواهد کرد که مکمل ابزار تحریم‌های اقتصادی وضع شده از سوی دولت اوباما خواهد بود.

هیگل در بخش دیگری از پاسخ‌های نوشتاری خود آورده: «فعالیت‌های ایران بدخواهانه است و با هدف بی‌ثبات سازی صورت می‌گیرد».

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

اما این تنها مقامات آمریکایی نبوده‌اند که روز گذشته درباره ایران ‌موضع‌گیری کرده‌اند. به نوشته «سی‌بی‌اس»، نتانیاهو در پیام تصویری خود برای اجلاس «آیپک» اظهار داشته ایران هنوز از خط قرمز هسته‌ای نگذشته، اما خود را در موقعیتی قرار داده که می‌تواند این کار را به سرعت انجام دهد.

وی در ادامه اظهار داشته پیش از آن که دیر شود، باید ایالات متحده و متحدانش یک تهدید نظامی آشکار و معتبر را علیه ایران مطرح کنند، زیرا کلمات و تحریم‌ها به تنهایی نمی‌توانند ایران را متوقف کنند. وی همچنین بار دیگر مدعی شده، ایران از مذاکرات هسته‌ای به منظور خرید زمان استفاده می‌کند.

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

جدای از این موضع‌گیری‌ها، از جمله دیگر اخبار مورد توجه رسانه‌های جهان، می‌توان به تحلیل روزنامه «الشرق الاوسط» از دلایل کاهش بهای دلار در یکی دو روز اخیر اشاره کرد.

این روزنامه می‌نویسد، به واسطه مداخله دولت و همچنین جو مثبت مذاکرات هسته‌ای اخیر میان ایران و قدرت‌های جهانی، پول رایج ایران نزدیک ۹ درصد در مقابل دلار رشد داشته است.

الشرق‌الاوسط اشاره می‌کند که ارزش پول ملی ایران در سال ۲۰۱۲ به کمتر از نصف کاهش یافته و به پایین‌ترین میزان خود تاکنون رسید. به هر حال، این روزنامه جو مثبت مذاکرات هسته‌ای را مهمترین عامل کاهش بهای دلار در ایران می‌داند.

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

در پایان، موضوع اعلام رسمی نامزدی دکتر محسن رضایی برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲، مورد توجه شماری از مطبوعات جهان قرار گرفته است. خبرگزاری «رویترز» که از دکتر رضایی با لفظ «فرمانده اسبق سپاه پاسداران» یاد کرده، خبر اعلام کاندیداتوری وی را بازتاب داده است.

این خبرگزاری ضمن اشاره به سوابق دکتر رضایی، می‌نویسد: وی به مدت شانزده سال و تا سال ۱۹۹۷ سمت فرماندهی کل سپاه پاسداران را بر عهده داشته و سپس به عنوان دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شده است. رویترز بر این باور است کاندیداتوری رضایی معادلات انتخاباتی را پیچیده‌تر کرده و پیش‌بینی نتایج را دشوار می‌سازد. در ادامه این مطلب بخش‌هایی از موضع‌گیری‌های اخیر دکتر رضایی مورد اشاره قرار گرفته است.

خبرگزاری «ترند» نیز در مطلب کوتاهی به اعلام کاندیداتوری دکتر رضایی اشاره ‌و مطالب مختصری را در معرفی وی منتشر کرده است./تابناک

 


ویدیو مرتبط :
موضع آمریکایی بی بی سی در توافق هسته ای ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مقام ارشد آمریکایی: آمریکا به دنبال توافق هسته‌ای ۲ مرحله ای با ایران است



توافق هسته‌ای ۲ مرحله ای با ایران

به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی
المانیتور: آمریکا به دنبال توافق هسته‌ای ۲ مرحله ای با ایران است

پایگاه المانیتور به نقل از یک مقام آمریکایی مدعی شد، واشنگتن به دنبال توافق ۲ مرحله‌ای با ایران است که در گام اول ممکن است از ایران خواسته شود توسعه برنامه هسته‌ای خود را متوقف کند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از المانیتور، آمریکا و 5 قدرت جهانی به دنبال حصول یک توافق 2 مرحله‌ای با ایران هستند که براساس آن در فاز اول ایران موقتا توسعه برنامه هسته‌ای خود را متوقف می‌کند و همزمان مذاکرات به سمت دستیابی به یک توافق جامع و نهایی پیش می‌رود.

یک مقام آمریکایی حاضر در ژنو شب گذشته به خبرنگاران گفته است، این بسیار مهم است که فاز اول توافق بدون حرکت برنامه هسته‌ای ایران به جلو باشد.

وی درباره تصمیم کنگره برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران گفت: کارشناسان آمریکا معتقدند که تحریمهای جدید بسیار مضر است و باعث تضعیف روند مذاکرات می‌شود. ما متعهد هستیم که اقدام خطرناک دیگر انجام ندهیم.

گفتنی است این خبر به طور مستقل تایید نشده است.

/فارس