اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

موسوی لاری:نگاه روحانی نگاه اصلاح طلبی است



آینده اصلاح طلبان,موسوی لاری,روحانی

موسوی لاری:نگاه روحانی نگاه اصلاح طلبی است

عضو شورای مجمع روحانیون مبارز با بیان اینکه خواستگاه اصلی رای نگاه روحانی نگاه تحول خواهی، تغییر و اصلاح طلبی بود گفت: منظورم از اصلاح طلبی یک تشکل خاص اصلاح طلب نیست بلکه تفکر اصلاح طلبی است.

عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز با بیا اینکه روحانی محصول نگاه اصلاح طلبانه ای است که شرایط موجود را نمی پذیرفت، گفت: رای به روحانی نه به شرایطی بود که مردم آنرا قبول نداشتند و خواهان تغییر بودند بنابراین اطرافیان روحانی به وی برای درک خوب تحول خواهی کمک کنند.

 

به گزارش  مهر، عبدالوهاب موسوی لاری در سلسله نشستهای آینده اصلاح طلبان با موضوع بایدها و شایدها دولت یازدهم که توسط سازمان شاخه دانشجویی حزب کار عصر امروز برگزار شد گفت: آنچه که من در این جلسه مطرح می کنم نظرات شخصی خود من است و به نمایندگی از طرف روحانی و یا گروه خاصی صحبت نمی کنم.

 

وزیر کشور دوران اصلاحات با بیان اینکه امروز سلایق و دیدگاههای متفاوتی در جامعه وجود دارد گفت: مشکلی که امروز در جامعه با آن مواجه هستیم وجود سلایق، دیدگاهها و نظرات گوناگون در جامعه است که نمی توان آنرا نادیده گرفت و هر یک از این سلایق و دیدگاهها نگاه مختلفی نسبت به اقوام، اقشار، اقتصاد، سیاست و نظام بین الملل دارد.

 

وی افزود: یکی از مشکلات این سلایق و دیدگاههای مختلف این است که این دیدگاهها به شکل منظم و دقیق از ناحیه تشکلهای مختلف مطرح نشده و گام نخستی که برای رفع این مشکل باید برداشت این است که باید این دیدگاهها و سلایق مختلف را شناسنامه دار کرد مثلا معلوم شود در حزب اسلامی کار نگاه به کارگر، خانواده، معلم و اقتصاد و یا اقتصاد کلان چیست؟

 

وزیر کشور دوران اصلاحات با بیان اینکه وجود احزاب و تشکلها به ما کمک می کند که گرایشها و سلایق مختلف در جامعه شناسنامه دار شود گفت: عدم وجود احزاب قوی در کشور بخشی از آن به صورت برنامه ریزی شده است و جامعه به سمتی رفته است که وجود احزاب و تشکلهای مدنی منفی تلقی شود و شناسنامه ای برای هیچ یک از اندیشه ها وجود نداشته باشد بنابر این در چنین فضایی کسانی که می توانند سلیقه ها را مدیریت کنند وقتی یک سلیقه ایی پیروز شد می گویند ما بودیم که پیروز شدیم و اگر شکست خوردند می گوییم این رقیب بود که شکست خورد.

 

موسوی لاری تاکید کرد: هر سلیقه ای باید در جامعه شناسنامه دار شود تا مردم تا هر سلیقه ای را که می پسندند رای دهند و نتیجه خود را هم ببینند و درو کنند.

رای به روحانی رای به یک تشکل اصلاح طلب نیست بلکه رای به تفکر اصلاح طلبی است

عضو شورای مجمع روحانیون مبارز با بیان اینکه خواستگاه اصلی رای نگاه روحانی نگاه تحول خواهی، تغییر و اصلاح طلبی بود گفت: منظورم از اصلاح طلبی یک تشکل خاص اصلاح طلب نیست بلکه تفکر اصلاح طلبی است.

 

نزدیکان روحانی کمک کنند تا وی مفهوم تحول خواهی را خوب درک و فهم کند

وی با بیان اینکه روحانی محصول یک نگاه تحول خواهانه است تصریح کرد: وقتی می گوییم تغییر کارشناسان باید به روحانی کمک کنند تا رئیس جمهور منتخب بتواند این تغییر را که مردم به آن رای دادند محقق سازد. نزدیکان روحانی باید به وی کمک کنند تا اساس تحول خواهی و موضوع تحول را خوب درک و مفهوم کنند.

 

وزیر کشور دوران اصلاحات با اشاره به رویکرد دولت احمدی نژاد در حوزه مسائل اجتماعی، سیاسی، بین المللی و داخلی گفت: آنچه که در این 8 سال اتفاق افتاد فضای کینه، بداخلاقی، تهمت زدن و باز گذاشتن دست میلیاردرها بود و این نشان دهنده بیماری اجتماعی است و رای به روحانی به دلیل این بود که مردم این فضا را نمی پسندیدند و خواستار تغییر بودند.

 

وی با اشاره به رویکردی که دولت آینده باید در عرصه بین المللی داشته باشد گفت: ما دنبال این نیستیم که با دنیا درگیر باشیم ملت ایران یک ملت صلح جو است و طبیعی است که باید با دنیا با خوبی و نیکی رفتار کند.

 

موسوی لاری افزود: ما باید در عرصه بین المللی دنبال تنش زدایی باشیم نه تنش زایی و با بیان دیدگاههای منطقی و متناسب با شرایطی که در آن قرار داریم برای گرفتن حق خود باید روشهای مختلف به کار گیریم. بنابر این تنش زایی و تکیه بر منافع مشترک با کشورهای همسایه باید یکی از راه کارهای وضع موجود تلقی شود.

 

وزیر کشور دوران اصلاحات با بیان اینکه در ادامه این نشست اظهار داشت: مردمی که آمدند به روحانی رای دادند دنبال این نبودند که هولوکاست راست بود یا دروغ گفت: من می گویم آنهایی که می گویند راست است و آنهایی که می گویند دروغ است کاری ندارم هیتلر و هم نژادانشان باید جواب بدهند و اگر هم دروغ است صهیونیستها باید جواب بدهند.

 

وی ادامه داد: من نمی گویم واقعیت های تاریخی را بازگو نکنیم اما باید بدانیم آن مساله چقدر به ما مربوط می شود و اگر به ما مربوط نمی شود وارد آن معقوله نشویم تا منافع ما در سطح بین الملل با مشکل روبرو شود.

 

موسوی لاری با بیان اینکه سیاست ورزی امری است که تعقل و تدبیر می خواهد گفت: روحانی محصول نگاه اصلاح طلبانی است که شرایط موجود را نمی پذیرفت و به شرایطی بود که مردم آن را قبول نداشتند.

 

وزیر کشور دوران اصلاحات با تاکید بر اینکه روحانی برای تحقق اهداف خود با سختیها و مشکلاتی روبروست گفت: امروز بالا بردن سطح توقعات حداکثری مردم یکی از مشکلات پیش روی روحانی است که از سوی دو گروه به آن دامن زده می شود.

 

وی تصریح کرد خارج نشینان برانداز که نابودی جمهوری اسلامی را می خواهند و گروه دیگری که احساس می کنند در آینده بخشی از امکاناتی که داشتند با روی کار آمدن روحانی دیگر آن امکانات و اختیارات را ندارند دو گروه معارض مقابل روحانی هستند که امروز سطح توقع جامعه را بالا می برند.

 

موسوی لاری در پایان در توصیه ای به رئیس جمهور گفت: توصیه ام به رئیس جمهور منتخب این است که در راه تحقق، تغییر، اعتدال و تحول وقتی با مانعی برخورد کردند بیایند در مورد این موانع به صورت شفاف با مردم صحبت کنند چرا که دولت در یک محیط خلا کار نمی کند و در کنار آن نهادهای دیگر هستند که ممکن است موانعی بر سر کار دولت به وجود بیاورند بنابر این دولت اگر موانعش را به صورت شفاف با مردم در میان بگذارد مردم نیز توقعات خود را بالا نمی برند./مهر

 

 

 


ویدیو مرتبط :
اصلاح نگاه جنسی به رابطه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نگاه هشت قدرت بزرگ به روحانی



تبریک گروه هشت به روحانی,درخواست گروه هشت ازروحانی,نظر گروه جی هشت درابطه باروحانی

نگاه هشت قدرت بزرگ به روحانی

گروه هشت: انتخاب رییس‌جمهور روحانی را گرامی‌ می‌داریم و از ایران می‌خواهیم از این فرصت برای غلبه براختلافات با جامعه جهانی استفاده كند.

سران هشت کشور صنعتی جهان که در ایرلند شمالی گرد هم آمده بودند، بخشی از بیانیه پایانی نشست خود را به ایران و رییس‌جمهور منتخب آن اختصاص دادند.

آنها از حسن روحانی خواستند تا روابط ایران با جامعه جهانی را بهبود بخشد. آنها به علاوه از دولت ایران خواستند مذاکرات در چارچوب گروه شش را جدی بگیرد.

علاوه بر آن، ایالات متحده و روسیه هم که پیشتاز ارسال پالس‌های مثبت به ایران بودند همچنان مهم‌ترین گفت‌وگوهای خود را به این موضوع اختصاص داده‌اند و در حال بررسی تاثیر انتخاب روحانی بر نحوه بررسی پرونده هسته‌ای کشور هستند.

این گمانه‌زنی‌ها اگرچه گروه هشت را متاثر از خود ساخته، بلکه روسیه و آمریکا را هم بر آن داشته تا در همه گفت‌وگوها به این موضوع بپردازد.

چه پوتین هم در پایان نشست گروه هشت روحانی را فرد بسیار با تجربه‌ای خوانده که این قابلیت را دارد تا بتواند گفت‌وگو‌ها با جامعه بین‌المللی را ادامه دهد.

آلن ایر، سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه ایالات متحده هم با اشاره به انتخاب روحانی گفت که مساله هسته‌ای ایران موضوعی نیست که کلید بخواهد؛ چرا که این در بسته و قفل نیست.

پس از انتخاب روحانی همه گمانه‌ها از آغاز مذاکرات هسته‌ای با رویکرد جدید خبر می‌دهند و در این رابطه هم روسیه در تلاش است تا ایران و 5+1 را مجاب کند که مذاکرات هسته‌ای را زودتر کلید بزنند.

هرچند که این موضوع دست کم تا استقرار دولت جدید و کابینه جدید به طول خواهد انجامید.

در این فاصله اما گروه جی هشت که هشت کشور صنعتی جهان که ایالات متحده، بریتانیا، ایتالیا، فرانسه، ژاپن، روسیه، آلمان و کانادا را در خود جمع دارد، دربیانیه پایانی خود گفته است: انتخاب رییس‌جمهور روحانی را گرامی می‌داریم و از ایران می‌خواهیم از این فرصت برای غلبه بر اختلافات با جامعه جهانی استفاده کند.

به گزارش «ایسنا»، خبرگزاری نووستی گزارش داد: در بیانیه پایانی نشست سران گروه هشت که در ایرلند شمالی برگزار شد، آمده است: ما بار دیگر از ایران می‌خواهیم به طور کامل و با سرعت، عمل به تعهدات بین‌المللی‌اش را آغاز کند.

ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم اجرای کامل تحریم‌های سازمان ملل را تضمین کند.

بنا بر گزارش خبرگزاری ترند، سران گروه هشت از ایران خواستند به همه سوالات درباره برنامه هسته‌ای‌اش پاسخ دهد و وضعیت حقوق بشر را بهبود بخشد.

همزمان «ولادیمیر پوتین» رییس‌جمهور روسیه هم در کنفرانس مطبوعاتی در پایان نشست سران گروه 8 در ایرلند شمالی اعلام کرد که مواضع ایران در عرصه بین‌المللی بستگی به رهبران کنونی این کشور و بخصوص شخص «حسن روحانی» رییس‌جمهور منتخب دارد و روسیه امیدوار است که مباحثات با مقامات تهران در همه زمینه‌ها همچنان ادامه یابد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری «نووستی»، پوتین گفت: روند مباحثات آتی با مقامات تهران بستگی به رهبران کنونی ایران و از جمله رییس‌جمهور منتخب این کشور دارد. او انسان بسیار با تجربه‌ای است و یکی از طرف‌های مذاکره کننده قبلی در مباحثات پیرامون برنامه هسته‌ای ایران است.

وی از طرفداران خط مشی مدرنیزه‌سازی ایران به شمار می‌رود. البته در آینده همه چیز به اقدامات مشخص رهبران ایران در عرصه بین‌المللی بستگی خواهد داشت.گفت: من امیدوارم که در آینده نزدیک بتوان همه مباحثات با رهبران ایران ادامه یابد.

من فکر می‌کنم که رییس‌جمهور فعلی به‌زودی برای شرکت در نشست سران گازی به مسکو سفر کند و ما مسلما در این خصوص مذاکره خواهیم داشت.در همین حال، معاون وزیر امور خارجه روسیه هم گفت که مسکو امیدوار است دولت جدید ایران برای از سرگیری هرچه سریع‌تر مذاکرات با گروه موسوم به «5+1» تلاش کند.

به گزارش «ایسنا»، خبرگزاری «نووستی» به نقل از سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه گزارش داد: امیدواریم ایران به زودی پس از آغاز به کار رییس‌جمهور منتخب، در مورد دعوت به ادامه مذاکرات واکنش نشان دهد.از سوی دیگر ایالات متحده هم همچنان انتخاب روحانی را رصد می‌کند و همان‌طوری که اوباما به انتخاب روحانی خوش‌بینی محتاطانه نشان داده بود، آلن ایر، سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه ایالات متحده هم بر این موضوع تاکید کرده است.

به گزارش «ایسنا»، آلن ایر، در گفت‌وگو با خبرگزاری ترند گفت که کشورش به تغییر رویکرد ایران برای حل آنچه وی نگرانی‌های جامعه جهانی از برنامه هسته‌ای ایران خواند، محتاطانه امیدوار است؛ اما اگر ایران واقعا در دولت جدید به تعهدات بین‌المللی خود در قالب معاهده منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای عمل کند، آمریکا شریک خوبی برای ایران خواهد بود.این گزارش حاکی است: به گفته وی، درباره امید به دولت روحانی برای رفع نگرانی‌های جامعه بین‌الملل نیز باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا در دیدار با ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود (در نشست گروه هشت) گفت که «به‌طور محتاطانه امیدوار هستیم.

یعنی این نشانه امیدوارکننده بالقوه‌ای است. ولی ما باید منتظر تحولات بعدی باشیم و نباید فراموش کنیم که در ایران تصمیم‌گیرنده اصلی و سیاست‌گذار نهایی در مورد امور هسته‌ای مقام رهبری است.»بنا بر این گزارش، ایر درباره کلید حل مساله هسته‌ای با ایران گفت که این کار کلید نمی‌خواهد چون این در بسته و قفل نیست.

ایر گفت: «تنها چیزی که لازم است، چنان که ایشان (روحانی) در مبارزات انتخاباتی خود گفت که به بهبود و تضمین روابط ایران و جامعه بین‌المللی علاقمند است، اراده دولتمردان تهران است و اگر واقعا قصد داشته باشند، راه آسان است.»

وی گفت که دولتمردان ایران فقط باید تعهدات بین‌المللی خود را مانند تمام اعضا (در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) در قالب معاهده ان پی تی انجام دهند و اگر این کار را انجام دهد، «آمریکا را شریک خوبی برای خود خواهد یافت.»این سخنگو در ادامه تصریح کرد که هنوز فرصت هست و اظهار امیدواری کرد که ایران از این فرصت خوب استفاده کند و فرصت را غنیمت بشمارد.

بنا بر این گزارش، آلن ایر درباره مشوق‌های احتمالی دولت اوباما یا کاهش فشارها برای ترغیب ایران گفت که «مساله برنامه هسته‌ای ایران و نگرانی های جامعه بین‌المللی منحصر به آمریکا و ایران نیست، این یک مساله جهانی است. یعنی این قطعنامه‌ها از طرف شورای حکام و شورای امنیت سازمان ملل صادر شده است.

از این نظر نباید بگوییم که این مساله ستیز بین آمریکا و ایران است.به گفته ایر، جامعه جهانی با صدای رسا می‌گوید که باید ایران تعهداتش را در رابطه با برنامه هسته‌ای خود انجام دهد و «از این نظر این که گروه 1+5 چه مشوقی به ایران پیشنهاد کند و چگونه مذاکرات کنند، موضوعی است که نمی‌خواهم به آن بپردازم، فقط به این نکته بسنده می‌کنم که اگر ایران قصد ورود به مذاکرات جدی را دارد، آمریکا آماده است.»

تداوم اعلام نارضایتی نتانیاهو

نخست‌وزیر اسرائیل هم که طی چند روزگذشته بعد از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری کوشیده، مانع تغییر رویکرد غرب در قبال ایران شود، این بار نیز با تاکید بر اینکه نباید فریب خورد خواستار توقف غنی‌سازی در ایران شد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه «اورشلیم ‌پست»، مدت کوتاهی بعد از اینکه سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه از آمادگی ایران برای متوقف کردن غنی‌سازی 20 درصد در ازای کاهش تحریم‌های بین‌المللی سخن گفت، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل خواستار توقف غنی‌سازی اورانیوم ایران در تمامی سطوح شد

.نتانیاهو برای سومین‌ بار طی سه روز، به جهان هشدار داد، فریب نخورند.نخست وزیر اسرائیل با بیان این مطالب ادعا كرد: نمی‌توانیم به ایران اجازه دهیم، به این بازی ادامه دهد. نمی‌توانیم به ایران اجازه دهیم از طریق مذاکرات بی‌پایان، زمان را تلف کند.

تهران باید از قوانین شورای امنیت سازمان ملل پیروی کند.نتانیاهو بار دیگر بر موضع اسرائیل که سال گذشته در اتاوای کانادا آن را بیان کرده بود، تاکید کرد و گفت: جهان باید خواستار توقف کامل غنی‌سازی همه مواد هسته‌ای در همه سطوح و نیز بسته شدن کل تاسیسات هسته‌ای ایران شود.

تا زمانی که ایران به این درخواست‌ها عمل نکرده، باید فشار بر این کشور را افزایش داد. برنامه هسته‌ای ایران باید متوقف شود.

این طور به نظر می‌رسد که اسرائیل همچنان در صدد است تا نتیجه انتخابات ایران را بر موضوعات بین‌المللی بی‌اهمیت و حتی منفی جلوه دهد.

بر همین اساس، به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از روزنامه «اورشلیم ‌پست»، موشه یعالون وزیر دفاع این رژیم هم پس از نخست وزیر آن مدعی شد: احتمال دارد مقامات بلندپایه ایران از وجهه میانه‌روی حسن روحانی، رییس جمهور منتخب برای پیشبرد پروژه هسته‌ای خود استفاده کند.

وی به رادیو ارتش اسرائیل گفت: امیدوارم غرب ما را شگفت‌زده کند و در متقاعد کردن ایرانی‌ها به توقف پروژه هسته‌ای شان، به روشی دیپلماتیک، موفق شود، اما در عین حال، نگرانم در شرایطی که فعالیت‌های هسته‌ای ایران ادامه دارد، از تحریم‌ها کاسته شود.

وی با اشاره به اینکه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز همین نگرانی را دارد، افزود: اینکه روحانی به عنوان رییس جمهور انتخاب شده، بسیار جالب است.

اما ما نباید خود را فریب بدهیم؛ چراکه روحانی نیز بخشی از نظام محافظه‌کار ایران و انقلاب اسلامی ایران است و تنها در روش و منش، میانه‌رو به شمار می‌آید. به علاوه، تنها بحثی که در طول رقابت‌های انتخاباتی میان او و سایر کاندیداها مطرح شد این بود که روحانی می‌گفت ایران باید با غرب گفت‌وگو کند، اما، سایرین مخالف بودند./روزنامه دنیای اقتصاد