اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

موتور اصلاح‌طلبان روشن شد /یک کاندیدا از خارج از کشور می‌آید؟



موتور اصلاح‌طلبان روشن شد 

خبری در راه است، اصلاح‌طلبان از خلوت به جلوت راه می‌یابند.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

این‌بار رسانه‌های اصولگرا نیستند که نسخه‌پیچی‌های آنچنانی کنند و از جلسات غیرعلنی سخن بگویند و اسامی ابداعی و نامتعارف به‌کار ببرند. موتور اصلاح‌طلبان دیگر نه در رسانه‌های اصولگرا که در اتاق شیشه‌ای اصلاح‌طلبان روشن است، گویا قرار است چرخ‌دهنده‌ها به حرکت درآیند و چراغ اصلاح‌طلبی یک‌بار دیگر در سپهر سیاسی به تلألو درآید.

سه سال و اندیست که به‌جای جلسات و گردهمایی‌های حزبی و طیفی و جناحی، دیدارهای عمومی اصلاح‌طلبان تنها محدود و محصور در مجالس ختم و مراسم عروسی بود و مجال هم‌اندیشی درباره مسائل روز و ارائه نظرات و طرح دیدگاه‌های هماهنگ و منسجم این جریان سیاسی مهیا نبود. طرفه آنکه در طول این مدت عده‌ای از خلأ به‌وجودآمده بهره جسته و پرچم اصلاح‌طلبی را مصادره به مطلوب می‌کردند و در لفافه این عنوان خود را در فضای سیاسی مطرح می‌ساختند.

آنان که در بهترین حالت ممکن تنها بخش قلیل و بسیار کوچکی از اصلاح‌طلبان را شامل می‌شدند، نام همایش‌های خود را گردهمایی اصلاح‌طلبان می‌گذاشتند اما بالاخره روز گذشته یگانه مرجع موثق و مورد اجماع اصلاح‌طلبان که متشکل از تمامی احزاب و تشکل‌های این جریان سیاسی است سکوت را شکست و سخنگوی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اعلام داشت: مجمع بزرگ اصلاح‌طلبان در روزهای ۲۷ و ۲۸ دی‌ماه در تهران برگزار می‌شود؛ مجمعی که بنابر گفته نجفقلی حبیبی با حضور تمامی چهره‌ها و شخصیت‌های اصلاح‌طلب و احزاب و جریان‌های منتسب به این نحله سیاسی برگزار می‌شود. با این اوصاف این گردهمایی نه‌تنها در طول بازه زمانی پس از انتخابات سال 88 مسبوق به سابقه نبوده که به طریق اولی با نگاه به سیر تحولات این جریان در چند سال قبل‌تر از آن هم بی‌بدیل است.

راهبرد نهایی حضور فعال در عرصه سیاسی

در طول چند ماه اخیر اصلی‌ترین پرسشی که نقل محافل و گعده‌های سیاسیون بوده و در فضای عمومی هم زمزمه‌های آن شنیده می‌شده، چگونگی کنش اصلاح‌طلبان در عرصه سیاسی با توجه به شرایط و الزامات موجود بوده و حرف و حدیث‌هایی درباره آن شنیده شده است. این موضوع تنها محدود و محصور به طیف‌های درون‌گفتمانی اصلاح‌طلبان نبوده و با توجه به حجم واکنش‌ها می‌توان آن را دغدغه اصلی اصولگرایان نیز به‌شمار آورد.

از طرح شرط و شروط سیاسی گرفته تا خط و نشان کشیدن برای رقیب در جبهه مقابل و از ارائه راهبردهای مختلفی چون سکوت و کناره‌جویی تا پویایی و تحرک در درون اصلاح‌طلبان مطرح بوده، در همین راستا نجفقلی حبیبی بالاخره از رویکرد نهایی و غایی این جریان سیاسی پرده برداشت و عنوان کرد که در جلسه روزگذشته این تشکل مساله حضور فعال اصلاح‌طلبان در عرصه سیاسی از تصویب این مجموعه گذشته و به شورای سیاسی ابلاغ شده است.

با توجه به سخنان قبلی وی که در آن اشعار داشته بود جلسات متعدد و منظمی درخصوص اتخاذ راهبرد جریان اصلاح‌طلبی انجام گرفته این تصمیم را می‌توان حاصل خردجمعی اضلاع و اجزای این تشکل دانست و آن را فصل‌الخطابی برای برون‌رفت از سردرگمی این تشکل سیاسی به‌شمار آورد.

همایش بزرگ با مشارکت تمامی تشکل‌ها

نجفقلی حبیبی نخستین دستاورد این اجماع برای فعال‌سازی جریان سیاسی اصلاح‌طلبان را تشکیل مجمع بزرگ اصلاح‌طلبان عنوان و خاطرنشان کرد: در جلسه شورای هماهنگی مقرر شد تا مجمع بزرگ اصلاح‌طلبان در تاریخ ۲۷ و ۲۸ دی‌ماه، پس از ماه‌های محرم و صفر در تهران برگزار شود. جلسه‌ای که اذهان عمومی برای یادآوری نمونه مشابه آن باید بسیار به عقب بازگردند و خاطرات سیاسی خود را مرور کنند.

پس از رویدادهای سال 88 حضور این جریان سیاسی در عرصه عمومی محدود و محصور شد اما نکته جالب توجه آن است که این موضوع عقبه دیرین‌تری هم دارد و چنین همایشی با این دایره شمول و گستردگی با بروز اختلافات در میان اجزای این جناح در طول بیش از یک دهه اخیر کم‌‌سابقه بوده و شاید بتوان گفت شرایط پیرامونی و مضیقه‌ها باعث شده که برای برون‌رفت از چالش‌ها انسجام و اتحاد فراموش‌شده دوباره احیا شود.

با این اوصاف به‌نظر می‌رسد این تشکل اکنون که تصمیم به حضور فعال در عرصه سیاسی گرفته قصد ندارد بازیگر حاشیه‌ای و منفعل باشد و می‌خواهد با تمامی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خود پا به عرصه بگذارد و هدف‌گذاری مشخصی را برای نیل به جایگاه سیاسی مطلوب درنظر دارد./روزنامه آرمان

یک کاندیدا از خارج از کشور می‌آید؟

در تازه‌ترین اظهارنظر اصلاح‌طلبان درباره نامزد احتمالی شان برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92،‌محمدرضا راه چمنی دبیركل حزب تازه تاسیس وحدت و همكاری ملی ایران اعلام كرد كه نامزدشان از خارج از كشور می‌آید.

راه چمنی كه با آریا گفت‌وگو می‌كرد، خاطرنشان كرد: در حال حاضر ما یک موردی سراغ داریم که ایشان در خارج از کشور حضور دارند. این شخص در حالی که گرایش اصلاح‌طلبانه دارد اما مستقل است و سابقه کار اجرایی و وزارت نیز دارد لذا با توجه به سوابق بسیار روشن ایشان و البته از آنجایی که در درگیری‌های سیاسی نیز نبوده بنابراین نمی‌توانند تخریبش کنند بنده معتقدم این چهره می‌تواند جوانان،نخبگان و نیروهای ارزشی نظام را به خود جذب کند.

راه چمنی درباره کاندیداتوری سیدمحمد خاتمی نیز گفت:از آنجایی که خاتمی بنا ندارد کاندیدا شود لذا بنده در این خصوص نظری ندارم البته اگر ایشان وارد صحنه شود مقبولیت خوبی خواهد داشت اما با این وجود از حالا نمی‌توانیم قضاوت کنیم این مقبولیت در چه حدی باشد./تابناک

 


ویدیو مرتبط :
بی بی سی اصلاح طلب است یا اصلاح طلبان انگلیسی اند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خاتمی به خاطر مصالح كشور سكوت می‌كرد/اصولگرایان امروز به این نتیجه رسیدند که اصلاح طلبان چیزی جز رحمت برای کشور نبودند



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

خاتمی به خاطر مصالح كشور سكوت می‌كرد

مشکلات به وجود آمده چیزی جز نتیجه عملکرد جناح اصولگرا نیست/ اصولگرایان امروز به این نتیجه رسیدند که اصلاح طلبان چیزی جز رحمت برای کشور نبودند/هاشمی بیش از سایرین با مشکلات کشور آشنایی دارد.

مشاور رئیس جمهور سابق کشورمان تاکید کرد: احمدی‌نژاد تنها به دنبال این است که خود را منزه از همه اتفاقاتی كه تا امروز برای كشور ایجاد شده است نشان دهد  بنابراین از بحث عدم کفایت خود بار‌ها به عنوان یک تهدید از سوی مجلس مطرح شده است کاملا اطلاع دارد و به دنبال این است تا به دیگران این مساله را بفهماند که برخورد با وی هزینه سنگینی دارد به گونه‌ای که بار‌ها نیز در صحبت‌های خود گوشه‌هایی از آن را نشان داده است.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

حجت الاسلام درایتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اظهارات اخیر احمدی‌نژاد در مورد فشار‌هایی که از سوی برخی نهاد‌ها به دولت وارد می‌شود، تصریح کرد: این مساله که در مسیر کار رئیس جمهور مشکلات و فشار‌هایی بوده خیلی غیر طبیعی نیست که البته بخشی از این مساله نیز ناشی از خصوصیات شخصیتی احمدی‌نژاد است.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون احمدی‌نژاد هیچ‌گاه حاضر به پذیرش مسئولیت حتی یکی از مشکلاتی كه در عرصه‌های مختلف برای كشور ایجاد كرده نشده است، گفت: اگرچه سایر نهاد‌ها هم مسئول کنترل بحران‌های بوجود آمده برای کشور بودند اما مسوول اصلی دولت است.

وی گفت: علیرغم اینکه گفته می‌شد هماهنگی و یکدستی دولت با سایر نهاد‌ها در این دوره به حد رویایی خود رسیده است اما امروز می‌بینیم که نه تنها دولت به دنبال این است که مشکلات را گردن دیگر نهادها بیندازد اصولگرایان نیز با مشاهده مشکلات کشور در پی این هستند که فردی را مسئول این مسائل بدانند بنابراین نهادی بهتر از دولت كه در ماه‌های پایانی خود قرار دارد، پیدا نمی‌کنند.

درایتی ادامه داد: اظهارات مجلس نیز در قبال مشکلات کشور چندان قابل قبول نیست چرا که نقش مجلس هم در این میان کمتر از دولت نبود بنابراین تردیدی ندارم که مشکلات به وجود آمده چیزی جز نتیجه عملکرد جناح اصولگرا نیست.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه پیش از این هجمه‌های احمدی‌نژاد تنها متوجه اصلاح طلبان می‌شد، تاکید کرد: اما در مقابل ما در جناح اصلاحات بار‌ها عنوان کردیم که اگر این هجمه‌ها کنترل نشود این چاقو روزی دست خود اصولگرایان را نیز می‌برد چرا که همه افراد ویژگی سید محمد خاتمی را ندارند که در مقابل حملات به خاطر مصالح کشور سکوت کنند بنابراین معتقدم مشکلات کشور طی این سال‌ها امروز در رفتار احمدی‌نژاد که برای حفظ خود تلاش می‌کند بروز پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه دامن زدن به رفتار‌های غیر منطقی و متهم کردن دیگران امروز گریبان اصولگرایان را گرفته است، تصریح کرد: احمدی‌نژاد از تهدید نمایندگان در خصوص بحث عدم کفایت خود کاملا اطلاع دارد و به دنبال این است تا به دیگران این مساله را بفهماند که برخورد با وی هزینه سنگینی دارد به گونه‌ای که بار‌ها نیز در صحبت‌های خود گوشه‌هایی از آن را نشان داده است.

درایتی افزود: احمدی‌نژاد از ضعف‌های اصولگرایان به شکل دقیقی مطلع است از طرفی برای متهم کردن دیگران نیز از شخصیت بی‌پروایی برخوردار است بنابراین یقین دارد تا زمانی که صحبتی نکند مجلس نمی‌تواند وی را به راحتی کنار گذارد.

وی با اشاره به اختلافات درون جبهه اصولگرایان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: اعتقاد دارم که رفتار این جریان طی ۸ سال اخیر بدون اینکه اصلاح طلبان نیازی به تلاش در این مورد داشته باشند زمینه را برای حضور موثر‌تر اصلاح طلبان فراهم کرده است.

این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به اینکه اصولگرایان در دعواهای سیاسی خود نشان دادند که هیچ ترحمی برای یکدیگر نیز قائل نیستند، گفت: متاسفانه بار‌ها شاهد بودیم که این جناح نه تنها اصلاح طلبان بلکه افراد طیف خود را نیز به راحتی متهم می‌کنند در حالیکه همیشه مدعی بودند که عامل اصلی اختلاف دولت و مجلس اصلاح طلبان بودند اما امروز به این نتیجه رسیدند که اصلاح طلبان چیزی جز رحمت برای کشور نبودند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: حتی در صورتی که احمدی‌نژاد در سال پایانی عمر دولت نهم و دهم نیز از رفتار‌های گذشته خود صرف نظر کند نیز نمی‌تواند عوارض کار ۷ ساله خود را جبران کند ضمن اینکه بار دیگر نیز تاکید می‌کنم که مسئول همه این مشکلات تنها دولت نبوده و نیست بلکه تمام نهادهای مدیریتی کشور در بروز این نابسامانی‌ها نقش داشتند و باید هر یک به اندازه خود پاسخگو باشند.

درایتی در خصوص پیشنهاد تشکیل دولت وحدت ملی که چندی پیش به عنوان یک راهکار برای برون رفت از شرایط فعلی کشور و از سوی آیت الله هاشمی مطرح شد، گفت: قطعا آیت الله هاشمی بیش از سایرین با مشکلات کشور آشنایی دارد ضمن اینکه با افزایش مشکلات استفاده از همه ظرفیت‌های کشور که قطعا ایت الله هاشمی نیز جزو این ظرفیت‌ها محسوب می‌شود نیز کاملا ضروری است.