اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

موافقت اولیه با لیزینگ مسكن



اخبار,اخبار اقتصادی , بازار مسکن

گام اول از «مراحل صدور مجوز» برای فعالیت شركت‌های لیزینگ در بازار مسكن، دو روز پیش با اتمام نگارش آیین‌نامه مربوط به «نحوه پرداخت تسهیلات لیزینگ مسكن»، برداشته شد.

راه‌اندازی لیزینگ مسكن و پرداخت تسهیلات بلندمدت خرید توسط شركت‌های لیزینگ به متقاضیان مسكن، یكی از ابزارهای پیش‌بینی شده در قانون ساماندهی مسكن مصوب سال 87 است كه بعد از 5 سال تاخیر در اجرای آن، وزارتخانه‌های اقتصاد و دارایی و راه‌وشهرسازی در طول سال 93 جلسات مشتركی در سطح كارشناسی و معاونان وزیر برای عملیاتی كردن این ابزار برگزار كردند.


در ماده 14 قانون ساماندهی مسكن، به منظور به‌كارگیری روش‌های متنوع و متفاوت از تسهیلات بانكی به عنوان تنها ابزار سنتی تامین مالی مسكن، 4 ابزار جدید پیش‌بینی شده است كه به ترتیب شامل بازار رهن ثانویه، بازار لیزینگ، سرمایه‌گذاری خارجی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌شود.


طبق این قانون، باید وزارتخانه‌های مسوول، ضوابط اجرایی مربوط به این ابزارها را در طول سال‌های اخیر تدوین می‌كردند اما طی سال‌های اخیر به خاطر مخالفت نظری مقامات وقت با هر نوع پرداخت تسهیلات به متقاضیان مسكن، اجرای قانون معطل ماند.


هم‌اكنون آیین‌نامه مربوط به بازار لیزینگ مسكن در 7 ماده توسط كمیته‌های كارشناسی دفتر سیاست‌های پولی وزارت اقتصاد، دفتر اقتصاد مسكن وزارت راه‌وشهرسازی، بانك مركزی و كانون شركت‌های لیزینگ تدوین شده و قرار است ظرف روزهای آینده پس از تایید مقامات ارشد دو وزارتخانه، برای تصویب نهایی به هیات‌دولت ارائه شود.

 

گزارش دنیای‌اقتصاد از جزئیات پیش‌نویس این آیین‌نامه حاكی است: چنانچه متن نگارش شده به تصویب برسد، شركت‌های لیزینگ برای فعالیت در بخش مسكن موظف به اخذ مجوز   از بانك مركزی خواهند شد و باید مقررات مصوب سال 1386 شورای پول ‌و اعتبار در زمینه لیزینگ را رعایت كنند.

 

همچنین بانك مركزی نیز موظف خواهد شد برای تسهیل انواع عملیات لیزینگ در بخش مسكن، ضوابط و مقررات موجود در این بخش را اصلاح و تكمیل كند. از جمله نقاط قوت و مزیت‌های پیش‌بینی شده در آیین‌نامه نحوه فعالیت شركت‌های لیزینگ مسكن، اجازه استفاده مشروط این شركت‌ها از یارانه‌های دولتی است.

 

طبق ماده 8 این آیین‌نامه، چنانچه شركت‌های لیزینگ در راستای اجرای برنامه‌های حمایتی بخش مسكن، اقدام كنند، می‌توانند از تسهیلات یارانه‌ای این بخش در قالب تفاهمنامه مشترك با وزارت راه‌‌‌وشهرسازی برخوردار شوند.

 

منظور از تسهیلات یارانه‌ای، پرداخت بخشی از نرخ سود تسهیلات به لیزینگی‌ها با هدف كاهش سود تسهیلات لیزینگ برای متقاضیان مسكن است تا به عنوان مثال قیمت تمام شده تسهیلات برای خانه‌اولی‌ها كاهش یابد. در این آیین‌نامه، شركت‌های لیزینگ مجاز به پرداخت تسهیلات خرید مسكن هستند و تمامی بانك‌ها و موسسات اعتباری نیز مجاز به ارائه تسهیلات و خدمات به این شركت‌ها هستند.
اخبار اقتصادی - دنیای‌‌اقتصاد

 


ویدیو مرتبط :
‫عبارتهای پرکاربرد و لازم در موافقت و عدم موافقت در انگلیسی‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سازمان بازرسی تمام قراردادها را بررسی می‌کند/موافقت اولیه AFC با حذف جام حذفی



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

سازمان بازرسی تمام قراردادها را بررسی می‌کند/موافقت اولیه AFC با حذف جام حذفی

سرپرست سازمان لیگ برتر درباره اینکه آیا کنفدراسیون فوتبال آسیا با حذف جام حذفی ایران موافقت می‌کند گفت: بار اول که این درخواست را مطرح کردیم گفتند مشکلی ندارد.

سازمان بازرسی تمام قراردادها را بررسی می‌کند/موافقت اولیه AFC با حذف جام حذفی

غلامرضا بهروان در گفت‌وگو با فارس درباره استقرار ماموران سازمان بازرسی کل کشور در فدراسیون فوتبال اظهار داشت: این یک رسم معمول است که سازمان بازرسی به تمام نهادها ورود می‌کند و اسناد و مدارک را مورد بررسی قرار می‌دهد.

وی تاکید کرد: ماموران سازمان بازرسی چند روز است که در سازمان لیگ حضور دارند و تمام قراردادها و مسائل دیگر را مورد بررسی قرار می‌دهند و خودشان هم نتیجه را به زودی اعلام می‌کنند.

بهروان درباره اینکه قرار است مسابقات جام حذفی در فصل آینده حذف شود عنوان کرد: این تصمیم برای یک سال است. امسال لیگ بسیار فشرده‌ای داریم و شاید 5 تیم از لیگ برتر برای سال آینده حذف شوند. در نتیجه تصمیم گرفتیم یک سهمیه ورود به لیگ قهرمانان آسیا را به لیگ برتر بدهیم و جام حذفی را حذف کنیم. در واقع تیم‌های لیگ برتری و حتی دسته اولی در فصل جدید باید با تمرکز بیشتری مسابقات خود را دنبال کنند.

 

وی یادآور شد: تیم ملی برنامه‌های بسیار زیادی دارد و کی‌روش اردوهای متعددی را در نظر گرفته و خواستار این است که همه این اردوها برگزار شود. بنابراین ما باید فضایی را ایجاد می‌کردیم تا بتوانیم برنامه‌های تیم ملی را پیش ببریم تا کی‌روش هم به خواسته‌اش برسد.

سرپرست سازمان لیگ برتر اضافه کرد: ایراد این بود که بازی‌های تیم‌ها زیاد است و بازیکنان ملی‌پوش با انجام این بازی‌ها خسته می‌شوند. وقتی جام حذفی را برگزار نکنیم حدود 5- 6 بازی کم می‌شود. اگر کسی می‌تواند برنامه یا طرح بهتری در این خصوص ارائه دهد بگوید. ما لحظه‌ای تصمیم نگرفته‌ایم و همه موارد را بررسی کردیم.

بهروان درباره اینکه آیا AFC با این مسئله موافقت کرده یا خیر گفت: بار اول که این درخواست را مطرح کردیم به ما اعلام کردند مشکلی ندارد. از کمیته روابط بین‌الملل خواسته‌ایم که بار دیگر این مسئله را بررسی کند./فارس