اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مهمترین دستور کار «نواز شریف» در سفر به تهران چیست؟



اخبار,اخبار سیاست خارجی,سفرنواز شریف   به تهران

 
 اخبار سیاست خارجی - مهمترین دستور کار «نواز شریف» در سفر به تهران چیست؟

توجه مطبوعات پاکستانی به سفر نخست وزیر این کشور به تهران و بحث درباره طرح موضوع خط لوله گازی ایران به پاکستان، تأکید ایران و اسلوونی بر ارتقای روابط در حوزه اقتصادی، تجهیز یک ناوشکن ایرانی به پهپاد و موشک کروز و امضای یادداشت تفاهم میان یک دانشگاه ایرانی و یک دانشگاه کویتی، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

 به گزارش «تابناک»، در آستانه سفر نخست وزیر پاکستان به تهران، بخشی از مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی، به ویژه مطبوعات منطقه به این موضوع اختصاص یافته است. در این زمینه، روزنامه «اکسپرس تریبیون» پاکستان با انتشار مطلبی هدف نواز شریف از سفر به تهران را تلاش برای بهبود روابط میان ایران و پاکستان عنوان کرده است. این روزنامه اشاره می کند که نواز را در این سفر، هیئتی عالیرتبه متشکل از شخصیت هایی از جمله وزیر اقتصاد و وزیر نفت و منابع طبیعی این کشور همراهی می کنند. به نوشته این روزنامه، تعیین تکلیف پروژه خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان، از جمله دیگر دستور کارهای سفر نواز شریف به تهران است.

در همین زمینه، یعنی خط لوله گازی ایران به پاکستان، روزنامه «پاکستان تودی» اظهارات سفیر پیشین ایران در این کشور را بازتاب داده که گفته پاکستان انتخاب دیگری به جز تکمیل پروژه خط لوله مذکور ندارد. به نوشته این روزنامه، محمد ابراهیم طاهریان گفته اسلام آباد جایگزین دیگری به جز خط لوله گازی ایران به این کشور ندارد و بنابراین، گزینه ای نیز به جز تکمیل این خط لوله در مقابل خود نمی بیند. وی با اشاره به عمل نکردن پاکستان به تعهداتش درباره این خط لوله گفته ادامه این روند، زیان مالی قابل توجهی برای این کشور به همراه خواهد داشت، زیرا ناچار خواهد شد در آینده همین پروژه را با هزینه بیشتری احداث نماید.

اما در مطلب دیگری درباره روابط دوجانبه ایران با دیگر کشورها، خبرگزاری «ترند» از عزم ایران و اسلوونی برای توسعه روابط اقتصادی میان خود خبر داده است. این خبرگزاری اشاره می کند که علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، در دیدار با یانکو وبر، همتای اسلوونیایی خود خواستار ارتقای سطح روابط اقتصادی دو کشور شده و گفته: «پیشنهادات مطرح شده برای توسعه پیوندهای دوجانبه، قابل قبول است». به گفته وی، مجلس ایران برای ارتقای روابط دو کشور همه گونه همکاری را انجام خواهد داد. وبر نیز در این دیدار گفته اگرچه اسلوونی کشوری کوچک است، اما موقعیت راهبردی آن در مرکز اروپا، موقعیت خوبی را برای حضور شرکت های ایرانی در بازارهای اروپا فراهم می کند.

در میان دیگر مطالب، خبرگزاری چینی «شین هوا» به موضوع رونمایی از یک ناوشکن پیشرفته در ایران پرداخته است. این خبرگزاری به نقل از امیر دریادار حبیب الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران می نویسد ایران به زودی از ناوشکن جماران که مجهز به پهپاد و موشک های کروز است، رونمایی خواهد کرد. در این مطلب به نقل از دریادار سیاری آمده: «ما از سال پیش از فناوری پهپادها در نیروی دریایی استفاده می کردیم و اکنون توانسته ایم ناوشکن دماوند را به پهپادهای شناسایی و جنگی مجهز کنیم». وی گفته این ناوشکن هم اکنون در حال گذراندن آخرین آزمایش هاست.

در نهایت، در مطلبی علمی- فرهنگی، خبرگزاری کویت از امضای یادداشت تفاهمی میان یک دانشگاه این کشور با یک دانشگاه ایرانی خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، رئیس «دانشگاه کویت» روز گذشته یادداشت تفاهمی را با رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران به امضا رسانده تا بر اساس آن، تبادلل استاد و دانشجو میان دو کشور از روند بهتری برخوردار شود. به گفته رئیس دانشگاه کویت، امضای این تفاهم نامه در راستای سیاست های کلی این دانشگاه مبنی بر برقراری پیونهای دوستانه با نهادهای آموزش عالی در سطح منطقه قرار دارد. 
اخبار سیاست خارجی - تابناک


ویدیو مرتبط :
درخواست نواز شریف از هاشمی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بررسی وضعیت مرزبان ربوده شده در سفر نواز شریف به تهران



اخبار ,اخبار سیاست خارجی ,وضعیت مرزبان ربوده شده در سفر نواز شریف به تهران

 

اخبار سیاست خارجی - بررسی وضعیت مرزبان ربوده شده در سفر نواز شریف به تهران

متاسفانه آن ارتباط قبلی كه به وسیله آن توانستیم آن چهار سرباز دیگر را آزاد كنیم و از آن استفاده كردیم قطع شده است؛لذا نیروهای ما در تلاش هستند كه بتوانند راهكارهای دیگری برای برقراری ارتباط و مشخص شدن وضعیت قطعی گروه بان جمشید دانایی فر در نظر بگیرند.

محمدرضا محسنی ثانی، عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی قربانیان ترور ،ضمن اعلام این كه افرادی كه در ارتباط با وضعیت جمشید دانایی فر مرزبان ربوده شده ایرانی در حال پی گیری هستند هنوز به یك نتیجه قطعی نرسیده اند و این موضوع هنوز در دست بررسی است، گفت: در سفری كه به سیستان و بلوچستان داشتیم ملاقاتی با خانواده گروهبان جمشید دانایی فر انجام شد آنها هم نگرانی خودشان را در این زمینه داشتند.

وی در ادامه افزود: نه هنوز دقیقا می توان گفت وی زنده است و نه می توان خبر شهادت دانایی فر را تایید كرد.

نماینده سبزوار در رابطه با گروه جیش العدل گفت: ما با گروه جیش العدل ارتباط نداریم و اصلا این گروه را به رسمیت نمی شناسیم و از طریق نیروهایی كه با این گروه در ارتباط هستند، در حال پیگیری هستیم كه انشالله بتوانیم به یك سرنخ هایی برسیم.

وی افزود: متاسفانه آن ارتباط قبلی كه به وسیله آن توانستیم آن چهار سرباز دیگر را آزاد كنیم و از آن استفاده كردیم قطع شده است؛لذا نیروهای ما در تلاش هستند كه بتوانند راهكارهای دیگری برای برقراری ارتباط و مشخص شدن وضعیت قطعی گروه بان جمشید دانایی فر در نظر بگیرند.

وی در خصوص همكاری كشور پاكستان در این باره گفت: اسلام آباد متاسفانه در این زمینه همكاری خوبی نداشته و یقینا اگر پاكستان می خواست در این ارتباط با ایران همكاری كند حداقل این بود كه می توانست همكاری بیشتری با ما داشته باشد كه خودمان بتوانیم در آنجا اقدام كنیم.

گفتنی است درجه دار جمشید دانایی فر،از پرسنل هنگ مرزی شهرستان جكیگور سیستان و بلوچستان بود كه گروهك تروریستی جیش العدل وی را در حین خدمت در نوار مرزی در 17 بهمن 92 ربودند. هر چند برخی منابع خبر شهادت وی را تایید كرده اند اما هنوز دلیل متقن، مطمئن و موثقی مبنی بر شهادت وی دریافت نشده است.

محسنی ثانی در پایان در پاسخ به این سوال كه آیا این موضوع در سفر پیش روی نواز شریف به ایران پی گیری خواهد شد یا خیر اظهار داشت: یقینا در سفر نواز شریف در این زمینه مذاكراتی انجام خواهد گرفت و پی گیری های لازم انجام می شود.

لازم به ذكر است نواز شریف نخست وزیر پاكستان در نیمه دوم اردیبهشت به ایران سفر می كند.

اخبار سیاست خارجی - عصر ایران