اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مهر محرمانه بر قیمت سوخت



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

گزارش «اعتماد» از منابع هدفمندی یارانه‌ها در بودجه 92

مهر محرمانه بر قیمت سوخت

از ابتدای دی‌ماه و به روال همه‌ساله كه در زمان بودجه‌نویسی بحث‌های مختلفی بر سر میزان محاسبه قیمت بنزین مطرح می‌شود، بحث‌های مختلفی هم درباره میزان محاسبه حامل‌های انرژی در بودجه مطرح می‌شود.

در آن زمان قیمت‌هایی همچون 1500 تا 2500 تومان نیز مطرح بود و مورد اعتراض یا شك و گمان مسوولان نفتی هم واقع شد تا اینكه وزیر نفت با بیان اینكه «قیمت بنزین در بودجه، در دست بررسی است» خیال همگان را راحت كرد تا دیگر قاسمی و دیگر مسوولان نفتی مورد سوال خبرنگاران قرار نگیرند.

البته همین اخبار موجب شد تا موجی از اظهار نظرات در این خصوص مطرح شود كه همزمانی آن با بحث‌های مرتبط با اجرای فاز دوم هدفمند كردن یارانه‌ها بحث‌های منتهی به افزایش قیمت بنزین را بیشتر تشدید كرد با این حال در همان زمان شمس‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران با رد گمانه‌زنی‌هایی كه دوباره در مورد افزایش احتمالی قیمت بنزین مطرح شده‌اند، گفت: «افزایش قیمت سوخت شایعه‌یی بیش نیست. نرخ‌ها و ارقامی كه برای هر لیتر بنزین در برخی رسانه‌ها اعلام شده صحت ندارد و تكذیب می‌شود.»

 

با این حال كماكان و تا زمانی كه مجلس اجرای فاز دوم هدفمند كردن یارانه‌ها را به سال 92 واگذار كرد ادامه داشت و این‌بار بحث بر سر افزایش قیمت بنزین به دست‌كم دو هزار و 500 تومان مطرح بود تا اینكه تب و تاب افزایش قیمت بنزین در میان اخبار مختلف درباره گرانی خودرو و ارز گم شد و مسوولان دولتی توانستند در سكوت به محاسبات قیمتی خود برای نرخ حامل‌های انرژی در بودجه 92 بپردازند. البته همچنان اظهارات رستم قاسمی، وزیر نفت در حافظه رسانه‌ها باقی ماند كه گفت «طرح پیشنهادی افزایش قیمت بنزین در قالب بودجه سال 92 در حال بررسی در هیات دولت است.»

این در حالی است كه همزمان با جدی شدن اجرای فاز دوم طرح هدفمند كردن یارانه‌ها حتی علی لاریجانی، رییس مجلس هشدار داده بود كه اجرای فاز دوم هدفمند كردن یارانه‌ها ممكن است قیمت گازوییل را هفت برابر و قیمت بنزین را پنج برابر كند. بر این اساس در لایحه بودجه 92 كه هفته گذشته توسط دولت به مجلس ارائه شده است میزان درآمد حاصل از هدفمند كردن یارانه‌ها را 120 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است كه بر اساس این مبالغ 108 هزار میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه حامل‌های سوخت و 12 هزار میلیارد تومان نیز از محل هدفمندی یارانه نان و آب و برق در نظر گرفته شده است.

این امر به خوبی نشان می‌دهد كه تصمیم نهایی دولت افزایش قیمت حامل‌های انرژی است كه پیش از این و در دی ماه بحث آن شده بود و با توجه به اینكه دولت قصد دارد در سال 92 كلید فاز دوم هدفمند كردن یارانه‌ها را نیز بزند پس افزایش قیمت حامل‌های انرژی قطعی است.

این در حالی است كه منابع حاصل از اجرای هدفمند كردن یارانه‌ها در بودجه سال 91 تنها 66 هزار میلیارد تومان بوده است كه این افزایش دوبرابری در بودجه 92 خود نشان‌دهنده عزم دولت برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی است.

هم‌اكنون و پس از اجرای فاز اول هدفمند كردن یارانه‌ها هر لیتر بنزین معمولی در ایران به دو قیمت، شامل قیمت نیمه‌یارانه‌یی 400 تومانی و قیمت آزاد 700 تومانی عرضه می‌شود و قیمت هر لیتر بنزین سوپر سهمیه‌یی 500 و سوپر آزاد 800 تومان است.

با این حساب به نظر می‌رسد گمانه‌زنی‌ها برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال 92 در بدنه دولت رنگ و بویی جدی‌تر به خود گرفته است اما نكته جالب توجه در این میان بی‌اطلاعی مسوولان دولتی از پیشنهادات محاسبه‌یی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین و گازوییل است به گونه‌یی كه مسوولان دولتی در بخش بودجه نویسی و همچنین وزارت نفت كه متولی پیشنهادات اولیه به دولت برای محاسبه قیمت بنزین هستند تنها ابراز بی‌اطلاعی در این مورد می‌كنند.

در همین خصوص با جلیل سالاری، قائم‌مقام شركت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت‌وگو كردیم.

آقای مهندس پیشنهاد شركت پالایش و پخش برای قیمت‌گذاری بنزین و گازوییل در بودجه 92 چقدر بود ؟

قیمت‌گذاری هیچ ربطی به ما ندارد.

خوب، شما متولی موضوع سوخت هستید ؟

بله، ولی ما تنها قانون را اجرا می‌كنیم. فقط مجری هستیم.

یعنی شما پیشنهاد افزایش قیمت سوخت را ارائه ندادید؟

نه، اصلا افزایش یا كاهش قیمت بنزین ربطی به ما ندارد ما فقط مجری‌ایم.

پس چه كسی تعیین‌كننده قیمت سوخت است؟

قیمت سوخت را آقای فرزین، رییس ستاد هدفمند كردن یارانه‌ها تعیین می‌كند و ما تنها مجری مصوبات آنها هستیم.

پس با شما مشورتی نمی‌كنند؟

نه، همان ستاد هدفمند كردن یارانه‌ها تعیین و به ما پس از تصویب ابلاغ می‌شود.

در همین رابطه با یك مقام مسوول در بودجه‌نویسی كشور نیز درباره میزان اعتبارات تخصیصی به عنوان منابع حاصل از هدفمند كردن یارانه‌ها از محل افزایش سوخت به گفت‌وگو پرداخته‌ایم وی نیز همچون سالاری، آقای فرزین را مسوول محاسبات ریز این اعداد و ارقام دانست .

آقای... میزان افزایش قیمت سوخت در بودجه 92 چقدر تعیین شده است؟

این دست ما نیست.

پس چه كسی تعیین‌كننده است؟

از ستاد هدفمند كردن یارانه‌ها آقای فرزین تماس گرفتند و گفتند این میزان اعتبار را برای منابع حاصل از هدفمند كردن یارانه‌ها در بودجه لحاظ كنید.

یعنی جنابعالی در جریان ارقام ریز محاسبات در نظر گرفته شده درباره قیمت بنزین و گازوییل و... نیستید؟

خیر، ما تنها عدد 120 هزار میلیارد تومان را كه آقای فرزین گفتند در بودجه لحاظ كردیم.

به این سبب ظاهرا تنها مقام آگاه در بدنه دولت كه می‌تواند درباره ارقام در نظر گرفته شده برای حامل‌های انرژی اظهارنظر كند محمد فرزین، رییس ستاد هدفمند كردن یارانه‌هاست كه تلاش «اعتماد» برای دریافت پاسخ سوالات خود به نتیجه نرسید.

با این شرایط باید منتظر ماند و دید كه مجلس شورای اسلامی چه برخوردی را با محاسبات بودجه‌یی و بنزینی دولت خواهد داشت تا بتوان به ارقام جدید در نظر گرفته شده برای حامل‌های انرژی در سال آینده رسید.

البته در همین خصوص عزت‌الله یوسفیان ملا، عضو كمیسیون برنامه و بودجه از مخالفت جدی نمایندگان مجلس با هرگونه افزایش قیمت سوخت در بودجه 92 خبر داد و گفت: فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در دولت یازدهم و احتمالا مهرماه 92 اجرایی شود.

رییس‌جمهور درصدد است تا با افزایش قیمت سوخت، منبعی برای پرداخت یارانه پنج برابری تهیه كند و هیچ منبعی مطمئن‌تر از درآمدهای حاصل از سوخت و حامل‌های انرژی برای تامین این منبع وجود ندارد.

وی افزود: بعید است دولت حتی با افزایش 10 تا 15 درصدی افزایش قیمت بنزین در بودجه 92 موافقت كند و به نظر می‌رسد سال آینده هیچ‌گونه افزایش قیمتی را برای این فرآورده شاهد نباشیم.

یوسفیان درباره عكس‌العمل مجلس به افزایش نرخ فرآورده‌های نفتی و به ویژه بنزین گفت: معمولا رسم بر این بوده كه مجلس اختیار افزایش قیمت حامل‌های انرژی را در بودجه به دولت می‌سپرده اما این‌بار اطمینان می‌دهم كه این اختیار را به دولت نخواهیم داد، در حال حاضر ارزش پول ملی به اندازه كافی سقوط كرده و ارزش آن به نصف رسیده اگر به طور ناگهانی یك تورم بیش از 40 درصدی نیز به آن ضربه وارد كند، اوضاع اقتصادی به طور كلی به هم می‌ریزد.

این در حالی است كه در هشت سال جنگ تحمیلی، ارزش پول ملی یك ریال هم سقوط نكرد. این عضو كمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اینكه مادر تورم در همه كشورهای دنیا مساله انرژی است، تاكید كرد: بنزین را تمام قشرهای مملكت به نوعی می‌خرند.

اگر روزی قیمت بنزین ریالی افزایش یابد، نخستین اتفاقی كه می‌افتد این است كه اقشاری كه درآمد غیرثابت دارند، قیمت كالاهای فروشی یا خدمات‌شان را افزایش می‌دهند. این گونه است كه افزایش قیمت بنزین به محض وقوع، در سراسر جامعه احساس می‌شود.

وی افزود: هدف دولت این است كه با افزایش قیمت بنزین، مبلغ یارانه نقدی را افزایش دهد، در حالی كه بررسی حاكی از این است كه با پنج برابر شدن یارانه نقدی، هزینه‌های خانوار جبران نخواهد شد. بررسی‌های ما حاكی از آن است كه اگر بنزین 3 هزار تومان شود، حدود 5/1 تا دو میلیون تومان به هزینه خانوار اضافه می‌شود.

نماینده مردم آمل زمان اجرای فاز دوم قانون هدفمندی را مهر ماه سال 92 ارزیابی كرد و گفت: قطعا با توجه به مخالفت مجلس این دولت نمی‌تواند فاز دوم را اجرایی كند و دولت بعدی هم نیاز به ارزیابی دارد و این ارزیابی‌ها حداقل تا مهرماه زمان نیاز دارد. ممكن است دولت آینده آمادگی اجرای فاز دوم را نداشته باشد اما باز هم معتقدم همه‌چیز به دولت بعدی بستگی دارد./اعتماد

 


ویدیو مرتبط :
جزئیات افزایش احتمالی قیمت های حامل های سوخت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

60 لیتر بنزین مهر از فردا شب در كارت‌ های سوخت



 

 

 

بنزین

 

 

فارس: با توجه به اعلام رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت كشور مبنی بر اختصاص سهمیه 1 ماهه بنزین به خودروهای شخصی در مهر ماه از فردا شب 60 لیتر بنزین به موجودی كارت‌های سوخت اضافه می‌شود.

محمد رویانیان چند روز پیش در جمع خبرنگاران از تعیین ماهانه سهمیه بنزین از این پس تا قبل از اجرای هدفمندی یارانه ها خبر داد.

به گفته وی، سهمیه بنزین خودروهای شخصی در مهر ماه 60 لیتر تعیین شده و سهمیه خودروهای عمومی در این ماه هم تغییری نمی كند.

سهمیه بنزین خودروهای شخصی پیش از این سه ماهه تعیین می شد و در سه ماه گذشته سهمیه خودروهای شخصی 180 لیتر و ماهانه 60 لیتر بوده است..../تحلیل:فارس