اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

منتظر فاجعه انسانی در تهران باشید!



اخبار ,اخبار اجتماعی ,مسکن مهر

 

اخبار اجتماعی - منتظر فاجعه انسانی در تهران باشید!

اما مسائل مسکن مهر به اینجا پایان نمی‌یابد، چون در زمان ساخت این خانه‌ها‌، تصمیم بر این ‌بود که بیشتر این واحد‌ها در پیرامون یا بیرون از شهر‌های بزرگ ساخته شود، ولی آنچه می‌بینیم، باعث پدید آمدن برخی‌ مشکلات اساسی در حوزه مسکن مهر شده، به گونه‌ای که‌ نبود زیر‌ساخت‌های لازم از قبیل آب، برق و... برای ساکنین این واحدها، خود به وجود آورنده‌ مشکلات دیگری شده است.

مسکن مهر که در آغاز کار برای قشرهای کم‌ درآمد در نظر گرفته شده بود، رفته رفته در حال تبدیل شدن به ‌ابزاری پول‌ساز در دست دلالان و سوداگران است. دولت که ‌برای جلو‌گیری از افزایش نقدینگی، می‌خواهد ‌تزریق پول به این بخش را متوقف ‌و برای تأمین مخارج مورد نیاز، ‌پرژه‌های نیمه‌تمام در ‌این زمینه را ‌تمام کند، قصد فروش و واگذاری سند مالکیت به متقاضیان را دارد.

به گزارش «تابناک»، اما مسائل مسکن مهر به اینجا پایان نمی‌یابد، چون در زمان ساخت این خانه‌ها‌، تصمیم بر این ‌بود که بیشتر این واحد‌ها در پیرامون یا بیرون از شهر‌های بزرگ ساخته شود، ولی آنچه می‌بینیم، باعث پدید آمدن برخی‌ مشکلات اساسی در حوزه مسکن مهر شده، به گونه‌ای که‌ نبود زیر‌ساخت‌های لازم از قبیل آب، برق و... برای ساکنین این واحدها، خود به وجود آورنده‌ مشکلات دیگری شده است.

از سوی دیگر، ‌‌دیده می‌شود که دولت گذشته، بسیار بیشتر از تعداد‌ در نظر گرفته شده برای ‌‌اسکان در این واحدها، ‌ساخت‌و‌ساز کرده است؛ برای نمونه، اسکان چهار برابری در شهر پردیس، از جمله ‌اقدامات دولت احمدی‌نژاد در ای راستاست.

بنا بر این گزارش، گویا قرار بوده در شهر پردیس، ۲۰۰ هزار تن اسکان داده شوند، ولی دولت برای ۸۰۰ هزار تن‌ خانه‌ ساخته است، حال آنکه برای این میزان جمعیت، افزون بر اینکه خدمات رفاهی مناسبی در نظر گرفته نشده، به دلیل نبود برخی زیر‌ساخت‌ها، از جمله تصفیه‌خانه فاضلاب، ‌نگرانی‌هایی نیز به ارمغان آورده است.

در این باره باید گفت، اگر هر چه زودتر تصفیه‌خانه فاضلاب در این شهر‌ ساخته نشود، با تکمیل و اسکان ساکنان آنجا، فاضلاب موجود در این بخش‌ با آب نوشیدنی تهران مخلوط خواهد شد و چه بسا ‌فاجعه انسانی پس ‌از آن روی دهد.
 
کمال‌الدین پیر‌مؤذن در گفت‌و‌گو با تابناک، ‌با ‌تأیید مطالب گفته شده، اظهار داشت: در مسکن مهر، کیفیت فدای سرعت شده و هم‌اکنون برای ۲۰۰ هزار جمعیت شهری پردیس، می‌خواهند ۸۰۰ هزار تن را اسکان دهند، بدون آنکه به بحث زیرساخت‌ها و فاضلاب و تصفیه‌خانه این شهر توجهی شود.

وی گفت: فاجعه انسانی در راه است. پس‌ از اینکه مالکان مسکن‌های مهر شهر پردیس در خانه‌های خود مسقر شوند، فاضلاب این شهر به دلیل نبود تصفیه‌خانه فاضلاب، با آب تهران آمیخته خواهد شد‌ و باعث آلودگی آب شهر تهران می‌شودو به دنبال آن‌، مردم پس از مصرف این آب با انواع بیمار‌ها دست و پنجه نرم خواهند کرد.
 
این عضو فراکسیون محیط زیست همچنین افزود: ما این مسأله را در فراکسیون بررسی ‌و پیامدهای آن را به مسئولان مربوطه گوشزد کرده‌ایم؛ اما متأسفانه تا کنون کسی در این زمینه کاری انجام نداده. هم‌اکنون مردم تهران در معرض تهدید هستند؛ بنابراین، باید تا ‌‌دیر نشده و مردم اسکان نیافته‌اند، به این معضل رسیدگی شود.
 
این نماینده مجلس در پایان گفت: البته ‌غیر از اینها، مسائل دیگری نیز در رابطه با مسکن مهر وجود دارد؛ برای نمونه، هنوز راه‌های ارتباطی مناسبی برای این مکان‌ها ساخته نشده و ‌مسائل رفاهی‌ و تفریحی به کلی فراموش شده‌اند. مردم این منطقه، ‌برای تأمین نیاز خود، ناگزیرند به شهر‌های نزدیک هجوم آورند.‌

اخبار اجتماعی - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
منتظر باشید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فاجعه انسانی در مترو تهران در راه است؟


متاسفانه اطلاعات نادرست به شهردار محترم تهران داده اند. خط 3 مترو به این زودی ها آماده بهره برداری نیست. دستكم سه ماه زمان نیاز است تا جنوب خط 3 با یك قطار، آن هم بدون سیگنالینگ، بدون هواكش و بدون حتی یك پست برق، وارد مدار بهره برداری شود. عملاً مردم در سال 1393 از این بخش از خط، می توانند استفاده كنند.

انتخاب: شهردار تهران، در مراسم معارفه شهردار منطقه 15 اعلام كرد كه تا چند روز آینده، بخشی از خط 3 مترو مورد بهره برداری قرار گرفت. قبلاً شركت مترو، اردیبهشت ماه امسال را زمان بهره برداری از جنوب خط 3 اعلام كرده بود. این زمان به عید فطر در مرداد ماه تغییر یافت، اما در آن زمان هم چیزی برای افتتاح آماده نبود.

مهندس عبدالرضا ابراهیمی، كارشناس حمل و نقل شهری در حاشیه همایش حمل و نقل ریلی، گفت: متاسفانه اطلاعات نادرست به شهردار محترم تهران داده اند. خط 3 مترو به این زودی ها آماده بهره برداری نیست. دستكم سه ماه زمان نیاز است تا جنوب خط 3 با یك قطار، آن هم بدون سیگنالینگ، بدون هواكش و بدون حتی یك پست برق، وارد مدار بهره برداری شود. عملاً  مردم در سال 1393 از این بخش از خط، می توانند استفاده كنند.

این كارشناس افزود: آنچه در اغلب مقالات همایش حمل و نقل ریلی عنوان شد، انتقاد از برنامه های «خودرو محور» شهرداری تهران در چهار سال اخیر و توسعه خیابان ها و اتوبان ها و غفلت جدی از توسعه خطوط ریلی بود كه انتقادی بجا و درست است.

وی با بیان اینكه شهرداری تهران می خواهد با بهره برداری سریع از جنوب خط 3 به این انتقادات جواب دهد، اظهار داشت: مترو سیستمی حساس است كه اگر اصول ایمنی در آن رعایت نشود و كیفیت فدای سرعت گردد، در این صورت ممكن است با یك فاجعه انسانی در خطوط مترو مواجه شویم.

ابراهیمی هشدار داد: استفاده از قطار بدون سیگنالینگ و بدون سیستم ایمنی قطار(ATP) می تواند خطرات جدی به دنبال داشته باشد. در این خط هنوز ریل گذاری به پایان نرسیده و ریل سوم هنوز نصب نشده است. سیستم اطفای حریق و دیگر تجهیزات مورد نیاز خط، هنوز از گمرك بندرعباس ترخیص و حمل نشده است. نصب این تجهیزات وقت زیادی می طلبد و ایجاد توقع واهی در مردم، كار درستی نیست. بهتر است شهردار تهران قبل از وعده بهره برداری، كارشناس مستقلی را بفرستد و گزارش صحیح از پیشرفت كار دریافت كند.

این كارشناس به انتقاد از اعضای شورای شهر تهران پرداخت و گفت: هنوز اعضای شورا بازدیدی از خط 3 نداشته اند و كیفیت بسیار پایین در ساخت آن را مشاهده نكرده اند. خطرات بهره‌برداری از خط، بدون پست برق و هواكش را جویا نشده اند. به نظر من شركت مترو و شركت بهره برداری، به تحقیق و تفحص شورای شهر، نیاز جدی دارند و سئوال از شهردار تهران كه چرا این دو شركت را به حال خود رها كرده و حیات شهر تهران را كه ارتباط مستقیم با توسعه خطوط ریلی دارد، دچار مخاطره نموده است؟

وی افزود: برگزاری این همایش ها خوب است، اما اگر نتیجه عملی نداشته باشد، مفید نخواهد بود. در این همایش باید از شهرداری تهران سئوال شود، كدام كارشناس حمل و نقل هزینه میلیاردی در تونل نیایش و پل صدر را به تكمیل خطوط مترو اولویت داده است. شورای شهر پاسخ دهد، برای توقف این روند فاجعه شهری چه تمهیدی اندیشیده است؟

ابراهیمی خاطر نشان كرد: خط 3 مترو طبق برنامه باید چهار سال پیش به اتمام می رسید . خط شش، امسال باید افتتاح می شد. فاز دوم خط 7 در سال 1392 باید به پایان می رسید. اما الان در چه وضعیتی قرار داریم؟ در این سه سال، غیر از وعده های توخالی چه اقدامی در حوزه ریلی انجام داده ایم؟ نتیجه كار چهار دستگاه حفار تی بی ام كه سه سال پیش شروع به كار كرده ، تاكنون چه بوده است؟ این سوالات را شهرداری باید پاسخ بدهد.

وی اضافه كرد: وقتی در پاییز سال گذشته، بهره برداری پنج كیلومتر از بخش میانی خط 3 به شکلی نادرست، هفت كیلومتر اعلام شد و خطی بدون حتی یك قطار، بدون هواكش، بدون ایستگاه جدید، بدون برق و بدون سیگنالینگ و سیستم اطفای حریق وارد مدار شد، شهردار باید از شركت مترو علت این امر را بازخواست می كرد، نه اینكه خود نیز در مراسم تبلیغاتی تست سرد امسال، در حالی كه هنوز ریل گذاری انجام نشده بود،‌شركت كند.