اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

منبع جدید درآمد داعش


وقتی که هفته گذشته شبه نظامیان خلافت خودخوانده داعش یک باستان شناس سوری را به این دلیل که مکان تصوری آنها از عتیقه‌جات مدفون در شهر پالمیرا را نگفت، سربریدند، روشن شد که فروش عتیقه‌جات و آثار باستانی چگونه به یکی از مهمترین منابع درآمدی این گروه تبدیل شده است.

خبرگزاری ایسنا: وقتی که هفته گذشته شبه نظامیان خلافت خودخوانده داعش یک باستان شناس سوری را به این دلیل که مکان تصوری آنها از عتیقه‌جات مدفون در شهر پالمیرا را نگفت، سربریدند، روشن شد که فروش عتیقه‌جات و آثار باستانی چگونه به یکی از مهمترین منابع درآمدی این گروه تبدیل شده است.

تحلیل‌گران معتقدند، این گروه تروریستی که بیش از یک سوم عراق و سوریه را اشغال کرده، در پول و ثروت غوطه‌ور است.

تحلیل‌گران این موارد را منابع مالی داعش طی سال‌های آتی می‌دانند: اخاذی و گرفتن مالیات از مردم مناطق تحت کنترل،‌ فروش غیرقانونی نفت، باج گیری، غارت حساب‌های بانک‌های شهرهای اشغال شده و حالا فروش عتیقه‌جات به بازار بین‌المللی سیری ناپذیر هم اضافه شده است.

این در حالی است که زمانی که سال گذشته باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا استراتژی خود را برای نابودی داعش اعلام کرد، یکی از پنج نقطه مبارزه با این گروه تمرکز بر درآمد و منابع مالی داعش بود.

اما قتل خالد الاسد، باستان شناس موج جدید گرایش بازارهای غیرقانونی عتیقه را نشان می‌دهد که داعش هر روز به منابع مالی خود اضافه کرده و فشارهایی را که به هر نحوی به راه‌های مختلف درآمدش وارد می‌شود، جبران می‌کند.

با این حال تحلیل‌گران معتقدند شرایط مالی داعش با توجه به این منابع در طولانی مدت چندان خوب هم نخواهد ماند.

تخریب تاسیسات مورد استفاده داعش برای استخراج نفت در حملات هوایی و همچنین کاهش قیمت جهانی نفت به طور قطع درآمد این گروه تروریستی را کاهش داده و تداوم نابودی سکوهای نفتی، تکیه این گروه بر درآمدهای نفتی را به شدت کاهش می‌دهد.

از آن طرف با گذشت چند سال از ظهور داعش درآمدهایی که این گروه می‌تواند از باجگیری داشته باشد قطع می‌شود. با گستردگی بیکاری در مناطق تحت کنترل داعش حتی با وجود زور و اجبار هم دیگر نمی‌توان مانند گذشته بر درآمد حاصل از مالیات حساب کرد.

تمام این‌ها نشان می‌دهند که این گروه با فعالیتی هدفمند و سازمان یافته به دنبال تامین منابع مالی آتی خود است اما با پایان عتیقه‌جات پالمیرا، نمرود و ... داعش چه راه دیگری برای کسب درآمد خود می‌یابد؟


ویدیو مرتبط :
هنر سوزن‌دوزی در جنوب شرقی ایران منبع درآمد اصلی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فروش جسد منبع درآمد جدید داعش!



اخبار,اخباربین الملل, منبع درآمد گروه تروریستی داعش


اخبار بین الملل - فروش جسد منبع درآمد جدید داعش!

خانواده یکی از اعضای ارشد گروه نقشبندیه برای تحویل گرفتن جسد وی 50 هزار دلار به تروریست های داعش پرداخت کرده اند.

به گزارش ایرنا، یک منبع محلی عراقی در گفت وگو با سومریه نیوز گفت: خانواده فردی موسوم به ˈابو داوودˈ که از اعضای ارشد گروه نقشبندیه (از گروه های هم پیمان با داعش) بود مبلغ 50 هزار دلار برای تحویل گرفتن جسد وی و سه تن از همراهانش از طریق یک واسطه به داعشی ها پرداخت کرده اند.
 
فرد مذکور دو هفته قبل، پس از گرفتار شدن در کمین نیروهای داعش در اطراف منطقه السعدیه در 60 کیلومتری شمال بعقوبه به همراه سه تن از دوستانش دستگیر و سپس اعدام شد.
 
این منبع محلی افزود: داعش مبلغ 150 هزار دلار آمریکا برای تحویل دادن اجساد این سه نفر درخواست کرده بود اما واسطه ها توانستند این مبلغ را تا 50 هزار دلار کاهش دهند و این اجساد صبح امروز در مکانی نزدیک به ورودی غربی السعدیه به خانواده هایشان تحویل داده شد.
 
در برهه اخیر، گروهک تروریستی داعش رویکرد جدیدی را در مبادله جسد قربانیان در ازای مبالغ هنگفت در پیش گرفته و بسیاری از خانواده های عراقی، برای گرفتن جسد فرزندان خود باید مبالغ قابل توجهی پرداخت کنند و این مبادله ها از طریق واسطه هایی صورت می گیرد که با سرکردگان داعش ارتباط نزدیکی دارند.
 
تروریست های داعش در نیمه ژوئن (3 ماه پیش) و پس از عقب نشینی نیروهای عراقی، منطقه السعدیه را به تصرف خود درآوردند و بعد از آن نسبت به اعدام سرکرده گروههای مسلحی که رقیب آنان بودند، اقدام کردند.
 
از جمله این گروهها می توان به گروه ˈنقشبندیهˈ (به ریاست ˈعزت الدوریˈ معاون سابق دیکتاتور معدوم عراق)، جیش الاسلام و انصار السنه اشاره کرد.
 
اخبار بین الملل - ایرنا