اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مناظره داغ نمایندگان دولت و مجلس بر سر «نقش دولت در افزایش نرخ ارز»



مناظره داغ نمایندگان دولت و مجلس بر سر «نقش دولت در افزایش نرخ ارز»/ میرتاجالدینی: به دنبال بودجه تنخواه بودیم+ فرهنگی: مشوقتان را گرفتیم!

 معاون رئیس جمهور و عضو هیات رئیسه مجلس در قاب تلویزیون با یکدیگر مناظره کردند.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی معاون رئیس جمهور در امر قانون اساسی و محمدحسین فرهنگی عضو هیات رئیسه مجلس مهمانان مناظره مناظره تلویزیونی «دیروز امروز فردا» درباره تعامل دولت و مجلس بودند.در بخشی از این مناظره مجری برنامه از مهمانان پرسید: «اختلاف نظرهای پیاپی میان دولت و مجلس چه عایدی برای مردم دارد؟»

فرهنگی در پاسخ به این سوال با بیان اینکه مردم قطعا از تعامل دو قوه سود میبرند، گفت: اما تعامل صرفا تعریف و تمجید نیست! در همین موارد اخیر که مجلس ورود کرد و نرخ ارز کاهش پیدا کرد برای مردم سودمند بود.

وی با اشاره به وظایف مجلس، خاطرنشان کرد: اگر مجلس درباره جوانان از وزیر سوال کند، قطعا خیرش به مردم میرسد. کما اینکه اگرچه جلوی استیضاح وزیر ورزش را گرفتیم اما اخیرا پس از سوال نمایندگان از این وزیر، شاهد بودیم که اوضاع بهتر شده و این وزارتخانه به جز امور ورزش، به امور جوانان نیز سر و سامان میدهد. این همه حاشیه درباره اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری بوجود آمد، برداشتهای سویی شد و موضع گیریهایی صورت گرفت؛ در حالیکه هدف مجلس ایجاد یک سازوکار مناسب برای نحوه ثبت نام در این انتخابات بود. پس از برداشتهایی که بوجود آمد هم دیدید که مجلس از موضع خود دست کشید و ماده مورد اعتراض را حذف کرد.

عضو هیات رئیسه مجلس در ادامه گفت: الان هم از این تریبون از شورای نگهبان میخواهیم که خودشان تمهید کنند و این وضعیت را اصلاح کنند تا حداقل تحصیلات و سوابق مشخص شود و مکانیزمهایی بگذارند که ثبتنامها مثل قبل با تعدد زیاد نباشد. صداو سیما هم هدف مجلس را به درستی منعکس کند.

به گفته وی، دولت اگر به جای پرداختن به حواشی به وظایف اصلی خود بپردازد و در چارچوب قانون به تعامل با مجلس همت گمارد، قطعا شرایط بهتر خواهد شد. کما اینکه در مورد هدفمندی یارانهها هم این تعامل بود که باعث شد این قانون تصویب شود.

وی با کنایه گفت: هرچند که بخشهایی از این قانون اجرا نشد! اگر به جای این تعامل، کسانی بگویند که ما نماینده مردمیم، ما رای اکثریت را داریم نه شما و از این حرفها به جایی نمیرسیم. مردم نمایندگان را انتخاب کردهاند که نمایندهاشان باشند و رئیس جمهور را هم انتخاب کردند که رئیس جمهور آنها باشد نه چیز دیگر! اساس اینکه قانون اساسی چنین چارچوبی را تعریف کرده برای جلوگیری از استبداد بوده است. اگر غیر از این باشد، استبداد شکل میگیرد که قطعا به ضرر مردم است.

میرتاجالدینی که تبدیل شدن اختلاف نظرها به تعارض را مضر میخواند، در واکنش به سخنان فرهنگی گفت: زمانی که دولت قانون هدفمندی را به مجلس آورد، تعارضات باعث شد که به جای تصویب یک ماهه این قانون، بیش از یکسال و نیم تصویبش در مجلس طول بکشد. الان هم همین تعارضات اجازه نمیدهد که اجرای این قانون وارد فاز دوم شود. در حالیکه دولت میخواست گام دوم این قانون را اجرا کند تا دولت بعد راحت تر به پیش برود. اما وقتی مجلس در کارهای اجرایی دخالت میکند، عملا کارها عقب میافتد.

معاون رئیس جمهور در امر قانون اساسی همچنین در واکنش به اظهارات عضو هیات رئیسه مجلس که گفته بود «ورود مجلس به بحث نوسانات ارزی، منجر به کاهش نرخ ارز شد» نیز اظهار داشت: مجلس دو نوع ورود به این بحث داشت. یکی سوال از رئیس جمهور و دوم جلسات تعاملی با دولت. وی سپس از فرهنگی پرسید: کدام یک از این دو رویکرد موثر واقع شد؟فرهنگی هم در پاسخ به او یادآور شد که مجلس رویکرد سومی هم داشت و آن تصویب قانونی بود که دولت مابه تفاوت نرخ فروش ارز به نسبت آنچه در قانون بودجه آمده را به خزانه بازگرداند و در امور دلخواه هزینه نکند.

پاسخ عضو هیات رئیسه مجلس، عملا سوال معاون رئیس جمهور را به خود او بازگرداند و میرتاجالدینی هم گفت: این مصوبهاتان هم باز دخالت در امر اجرا بود که میخواستید دست دولت را ببندید. وی در ادامه این مابه تفاوت فروش نرخ ارز را «بودجه تنخواهی در اختیار دولت» خواند و با پاسخ هوشمندانه فرهنگی مواجه شد که گفت: من نمیخواهم خیلی این مساله را باز کنم اما مشخص است که این مصوبه مجلس، مشوق را از دولت گرفت!

میرتاجالدینی حرف او را رد و تاکید کرد که رویکرد مجلس، ایجاد محدودیت برای دولت بوده است. اما فرهنگی با خونسردی توضیح داد: شما گفتید که میخواستدی «تن خواهی دست دولت باشد»، یعنی دست دولت باز باشد از این مابه تفاوت استفاده کند. اما ما گفتیم دولت در چارچوب قانون باید از این درآمد استفاده کند.

معاون رئیس جمهور که از سخنان عضو هیات رئیسه مجلس رنجیده به نظر میرسید، پرسید: یعنی شما میگویید که دولت خودش قیمت ارز را بالا میبرد که درآمدی داشته باشد؟ این حرف که درست نیست!

فرهنگی هم پاسخ داد: من نمیگویم که دولت رسما چنین تصمیمی گرفته بود. منظور من از اینکه گفتم مابه تفاوت نرخ ارز برای دولت، مشوق بوده است؛ این بود که وقتی مشکلات هست و فشار اقتصادی هم هست، تغییر نرخ ارز میتوانست منبع درامدی برای دولت باشد تا برخی طرحهای عقبمانده را جلو ببرند. اما با مصوبه مجلس این مشوق از بین رفت و ما به تفاوت نرخ ارز تبدیل شد به منبعی برای بودجه کشور.

میرتاجالدینی هم با بیان اینکه نباید حق دولت در این رابطه ضایع شود، در واکنش به اظهارات فرهنگی گفت: تثبیت نوسانات نرخ ارز از قبل آغاز شده بود و اغلب هم این تصمیمات مشترکا با مجلس اخذ شده بود. از جمله تخصیص ارز مرجع به کالاهای اساسی. سپس دولت با ارائه ارز مبادلهای سعی کرد قیمت را کاهش بدهد. سیاست رئیسجمهور هم این بود که ارزش پول ملی پایین نیاید. اینگونه صحبت کردن که «دولت می خواست نرخ ارز برود بالا» درست نیست. کدام دولت می خواهد در چنین شرایط اقتصادی چنین کاری کند؟!

فرهنگی هم با لبخند از او پرسید: پس چرا مخالف مصوبه مجلس بودید؟ میرتاجالدینی هم پاسخ داد: همین است که میگویم شما با قانون گذاری میخواهید در همه امور اجرایی دخالت کنید!بحث که به اینجا رسید، مجری برنامه به توصیه رهبر معظم انقلاب در ایجاد آرامش در جامعه و پرهیز از اختلافات روسای قوا اشاره کرد و پرسید: چرا با وجود این توصیه باز هم اختلافاتی در میان روسای قوا بوجود آمد و در فضای رسانهای عنوان شد؟

فرهنگی در پاسخ به این سوال گفت: من چند بار به آقای لاریجانی و به آقایان میرتاج الدینی و فروزنده گفتم که همه موارد اختلافی را آقایان یادداشت کنند و در جلسه سران قوا عنوان کنند و التزامی هم به جمع بندی مسائل باشد. من بیان مسائل از تریبونها را توصیه نمیکنم. چون ما قانون اساسی داریم و مسئولان بر اساس قانون میتوانند مسائل بین خود را حل کنند.

ور در واکنش به اصرار مجری که میپرسید، چرا باز هم این اختلافات بوجود می آید؟، گفت: از خود آقایان سوال کنید چرا این اتفاق میافتد! به نظر من این نوع رفتارها درست نیست.

میرتاج الدینی هم با تاکید بر اینکه قوا باید یکدیگر را به رسمیت بشناسند، ادامه داد: اینکه چرا رئیس جمهور مواضع خود را اعلام می کند که نباید مورد اعتراض واقع شود. رئیس جمهور در همایش قانون اساسی، انتقاداتی به اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری کرد و دیدید که همان موارد هم نهایتا لحاظ شد و آن ماده از طرح اصلاحی مجلس حذف شد.

فرهنگی هم از او پرسید: نظرتان راجع به ادبیات طرح این مسائل چیست؟ اینکه بگویند «یکباره اسم یک نفر را در قانون بنویسند»!

میرتاجالدینی که در بخش دیگری از این مناظره اظهارات رئیس جمهور درباره مقایسه زمان حال با دوره قاجار را «تحریف رسانهای» خوانده بود؛ بار دیگر از همین روش استفاده کرد و در پاسخ گفت: آن بخش از سخنان رئیس جمهور را یکی از خبرگزاریها تحریف کرده بود. رئیسجمهور به شوخی گفته بود که این مشخصاتی که در قانون نوشتهاند، در نهایت فقط مانده که یک اسم را هم در قانون بنویسند!معاون رئیس جمهور در امر قانون اساسی، به این ترتیب بار دیگر سخنان رئیس جمهور را تکرار کرد و افزود: طرح مجلس برای حل مشکل ثبت نام نامزدها در انتخابات نبود. چون چنین طرحی را در مجلس هشتم تصویب کرده بودیم که با مخالفت شورای نگهبان مواجه شد و میشد از مجمع تشخیص مصلحت خواست که درباره آن نظر بدهد یا شورای نگهبان خودش مواردی را عنوان کند. به نظر من هدف مجلس این نبود، بلکه می خواستند اختیارات دولت را کم کنند. با این کارشان هم به شائبه فتنه 88 دامن زده شد. میبینیم که بازمادگان فتنه هم از آن استقبال کردند.

در حالیکه مجری برنامه متذکر میشد که این موضوع، جزء محورهای این مناظره نیست، میرتاجالدینی همچنان به سخنان خود ادامه داد و افزود: وقتی یک هیات اجرایی بالای وزارت کشور ایجاد میکنند که حتی رئیسش را هم وزیر کشور انتخاب نکند، یعنی چه؟

فرهنگی هم به او یادآورشد که رئیس آن هیات خود وزیر کشور است!

مجری برنامه باز وارد مناظره شد و گفت: «مردم گناهی نکردند که مدام شاهد اختلافات دولت و مجلس باشند، آیا تغیر ساختار دولت و مجلس از مشکلات می کاهد؟»

فرهنگی در پاسخ به این سوال گفت: مردم خیلی نگران بحثهای بین دولت و مجلس نباشد. دولت وسط میدان است که گاهی با برخی تصمیمات مخالفت میکند. از سوی دیگر مباحث چالشی، لازمه یک مجلس زنده است. اینکه فضا گل و بلبل باشد و همه از هم تعریف کنند که مجلس زنده مدرسی نیست! مجلس باید تصمیمات دولت را اصلاح کند.

یه گفته وی، ورود مجلس به بیان سلایق و دیدگاهها و حتی تند شدنها به مردم کمک هم میکند. کما اینکه امام (ره) هم از این بحث های طلبگی استقبال می کردند. به نظر من اینکه مجلس در بحثهای کارشناسی و کاری جدی باشد امر پسندیدهای است، اما نباید به کینه و اختلاف و عداوت تبدیل شود.

وی با بیان اینکه ساختارهای موجود اشکالاتی دارد و رهبر معظم انقلاب هم در سفر به کرمانشاه به نظام پارلمانی اشاره کردند، گفت: اگر به این برسیم که دولت از درون مجلس بیرون بیاید، برخی از این مشکلات حل می شود اما آن هم مشکلاتی دارد.

میرتاج الدینی هم در پاسخ گفت: این مساله باید در قانون اساسی حل شود. با اصلاح آیین نامههای داخلی مجلس و دولت هم می توان اختلافات را کاهش داد. اما الان در آیین نامه داخلی مجلس، روند به گونهای است که دولت نمیتواند به خوبی از خودش دفاع کند. حتی همین آیین نامه هم به درستی اجرا نمی شود. مثلا دو وزیری که کارت زرد گرفتند، رای مثبت بیشتری داشتند. ولی چون سوال را برعکس می پرسند، جواب ها اینگونه میشود!

به دلیل پایان وقت این برنامه به فرهنگی فرصت داده نشد تا به دفاع از نحوه اجرای آیین نامه داخلی مجلس بپردازد./خبرآنلاین

 


ویدیو مرتبط :
یکسان سازی نرخ ارز یکی از اولویت های دولت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ترمز مجلس در برابر دولت: حق ندارید نرخ حامل​های انرژی را بیش از فوب خلیج فارس افزایش دهید



 حاملهای انرژی,قیمت حاملهای انرژی,اخبار,

 

ترمز مجلس در برابر دولت: حق ندارید نرخ حامل​های انرژی را بیش از فوب خلیج فارس افزایش دهید

انرژی - صبح امروز طرحی در صحن علنی مجلس ارائه شد که بر اساس آن دولت اجازه افزایش نرخ حامل​های انرژی، بیش از سقف فوب خلیج فارس را ندارد.

به گزارش خبرآنلاین، این طرح دو فوریتی که به امضای رئیس مجلس و نواب وی نیز رسیده بود؛ دومین گام مجلس برای کنترل قیمت​ها و تورم ناشی از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه​ها است. نمایندگان پیش از این مصوب کرده بودند که دولت بیش از 20 درصد نمی​تواند به افزایش قیمت​ها بپردازد و این میزان باید در طی سال بر اساس قوانین بوجه سنواتی انجام شود و نه در ماه​های پایانی سال که بار تورمی زیادی را به مردم تحمیل کند.

جمشید انصاری نماینده زنجان از طراحان این طرح بود که با اشاره به اینکه در ماده یک قانون هدفمند کردن یارانه​ها آمده است که دولت نرخ حامل​های انرژی متناسب با قیمت فوب خلیج فارس تعیین شود، گفت: اگرچه منظور مجلس این بود که قیمت همه این حامل​ها کمتر از 90 درصد قیمت فوب باشد، اما اخیرا شنیده ایم که دولت می خواهد برخی حامل​های انرژی همچون نفت را بیش از قیمت فوب خلیج فارس تعیین کند. به این ترتیب قیمت این کالاها در ایران بیش از خارج از کشور خواهد شد که بار تورمی زیادی را به مردم تحمیل می​کند.

او که می​گفت این تصمیم دولت برای آغاز اجرای مرحله دوم قانون هدفمند کردن یارانه​ها است، متذکر شد: دولت باید ظرف پنج سال این قانون را اجرا کند اما با شیب تندی اجرای آن را آغاز کرده است. اگرچه در پایان این مدت باید نرخ حامل​های انرژی در ایران با فوب خلیج فارس یکی شود، اما دولت در نظر دارد ابتدا نرخ ایران را بیش از فوب در نظر بگیرد و بعد آن را هماهنگ کند.

به گفته نماینده زنجان، رئیس مجلس، باهنر و صدر که نواب رئیس مجلس هستند نیز از امضا کنندگان این طرح هستند.

علی​اصغر یوسف​نژاد مخالف این طرح بود که می​گفت: مگر دولت می​تواند چنین کاری بکند که مجلس اقدامی پیشگیرانه را در دستور کار خود قرار داده است؟

نورالله حیدری دستنایی نماینده اردل هم که موافق این طرح بود در پاسخ به وی گفت: مگر ندیدید که در سال​های گذشته با برداشت​های ناصواب از قانون و به این استناد که قانون ابهام داد، هرچه دلشان خواسته اجرا کرده​اند؟ هرچه کوشیدیم به مجریان تفهیم کنیم که آنچه ما تصویب کرده​ایم چه بوده است، دولتمردان چقدر توجه کردند؟ چقدر از آسیب برخی اقشار ابراز نگرانی کردیم اما نتیجه​اش چه شد؟

نهایتا دو فوریت یان طرح تصویب شد تا حداکثر تا جلسه چهارشنبه امروز تعیین تکلیف شود.