اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مقام ارشد آمریکایی:مسائل یک شبه حل نمی‌شود/ابعاد غنی‌سازی، شفافیت و ذخایر اورانیوم محورهای اصلی مذاکرات



 غنی‌سازی، شفافیت برنامه هسته‌ای و سرنوشت ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران

مقام ارشد آمریکایی:
مسائل یک شبه حل نمی‌شود/ابعاد غنی‌سازی، شفافیت و ذخایر اورانیوم محورهای اصلی مذاکرات

یک مقام ارشد آمریکایی با بیان اینکه ژنو می‌تواند نقطه آغاز حل مسائل باشد، گفته است که در این مذاکرات سه محور ابعاد غنی‌سازی، شفافیت برنامه هسته‌ای و سرنوشت ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران مورد بحث قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری «المانیتور»، یک مقام ارشد آمریکایی می‌گوید نباید انتظار داشت موضوع هسته‌ای ایران در مذاکرات «ژنو» به نتیجه نهایی برسد، اما این مذاکرات می‌تواند شروعی برای حرکت به سمت نتیجه‌گیری باشد.

این مقام ارشد آمریکایی که در جمع گروهی از خبرنگاران صحبت می‌کرد، در این مورد گفت: هیچ‌کس نباید انتظار داشته باشد یک شبه به نتیجه برسیم. بالاخره باید از یک جا شروع کنیم و ما امیدواریم که اینجا همان نقطه آغاز باشد. امیدواریم ایرانی‌ها با پیشنهادی معتبر به میز مذاکره آمده باشند... امیدواریم بتوانیم لحن مثبت را به توافقی در مورد نحوه چگونگی حرکت رو به جلو، تبدیل کنیم.

دور جدید مذاکرات هسته‌ای از فردا به مدت دو روز در ژنو سوئیس برگزار می‌شود. ایران اعلام کرده است که طرحی مدون در این مذاکرات ارائه می‌کند که نقطه آغاز و پایان و مراحل میانی گفت‌وگوها را مشخص می‌کند. دور قبلی مذاکرات در سطح وزیران خارجه در حاشیه اجلاس سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار شد. شرکت‌کنندگان در آن نشست، مذاکرات را مثبت و دارای لحنی متفاوت از قبل توصیف کردند.

مقام آمریکایی در تشریح برنامه 1+5 در دور جدید مذاکرات است: ما به دنبال گام‌هایی مشخص در زمینه موضوعاتی مشخص هستیم. میزان و ابعاد برنامه غنی‌سازی، میزان شفافیت مجموعه برنامه هسته‌ای و ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از جمله این موارد هستند.

دیپلمات‌های عضو 1+5 اعلام کرده‌اند که ایران هنوز بسته پیشنهادی خود را به آن‌ها ارائه نکرده است. «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران و «کاترین اشتون» نماینده ارشد اتحادیه اروپا در امور خارجی امشب شام کاری خواهند داشت. مذاکرات از فردا ساعت 9:30 صبح به وقت محلی آغاز می‌شود./فارس

 

 


ویدیو مرتبط :
ذخایر اورانیوم ایران با غنای پایین هم باید کاهش یابد!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ادعاهای مقام ارشد آمریکایی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران



اخبار,اخبارسیاست خارجی,مذاکرات هسته‌ای ایران

 

 اخبار سیاست خارجی  - ادعاهای مقام ارشد آمریکایی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران

عزم ایران و چین برای توسعه همکاری ها در حوزه نظامی، اظهارات مذاکره کننده ارشد آمریکا درباره چشم انداز توافق هسته ای با ایران و پیشنهادهای غرب، بازتاب نخستین معامله شرکت بوئینگ با ایران پس از سه دهه و تشکیل یک قرارگاه عملیاتی مشترک برای مبارزه با داعش از سوی ایران و روسیه، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، موضوع افزایش همکاری های نظامی میان ایران و چین، مهمترین موضوعی است که از روز گذشته تاکنون مورد توجه مطبوعات بین المللی قرار گرفته است. روزنامه «گالف تودی» از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می نویسد وزیر دفاع چین در دیدار با فرمانده نیروی دریایی ایران که به این کشور سفر کرده، اظهار داشته کشورش خواستار روابط نظامی نزدیک تر با ایران است. چانگ ونکوان افزوده نیروهای نظامی دو کشور طی سال های اخیر در موارد مختلف از جمله آموزش نظامی، همکاری های خوبی با یکدیگر داشته اند. افزون بر این، تبادلات صورت گرفته میان نیروی دریایی دو کشور نیز مفید بوده است.

اما اظهارات جدید وندی شرمن، مذاکره کننده ارشد هسته ای آمریکا درباره مذاکرات ایران و گروه 1+5، موضوع مهم دیگری است که در بسیاری از مطبوعات و رسانه ها بازتاب یافته است. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، شرمن مدعی شده در صورتی که مذاکرات با موفقیت به سرانجام نرسد، مسئولیت این امر با ایران خواهد بود. وی اظهار داشته قدرت های جهانی پیشنهاداتی را به ایران داده اند که منصفانه، قابل اجرا و همسو با تمایل اعلامی ایران مبنی بر برخورداری از یک برنامه صلح آمیز هسته ای است و به این ترتیب، در صورتی که مذاکرات در نهایت با شکست مواجه شود، این ایران است که مسئول شکست مذاکرات خواهد بود.

سایت شبکه خبری «بلومبرگ» بخش دیگری از اظهارات شرمن را بازتاب داده و می نویسد به عقیده این مقام آمریکایی، در صورت شکست مذاکرات خطر وخیم شدن اوضاع وجود دارد. به نوشته این سایت، شرمن گفته جایگزین توافق هسته ای با ایران، «کاملاً وحشتناک» خواهد بود؛ اما با این حال، آمریکا یک توافق بد یا حتی یک توافق نیمه بد را نخواهد پذیرفت. مذاکره کننده ارشد آمریکایی همچنین گفته نمی تواند نتیجه مذاکرات جاری میان ایران و گروه 1+5 را پیش بینی کند. وی درباره موضوع تحریم ها نیز گفته که حصول توافق نهایی سبب خواهد شد آمریکا و دیگر کشورها تحریم های ایران را تعلیق و سپس لغو کنند.

در میان دیگر مطالب، موضوع نخستین معامله شرکت هواپیمایی «بوئینگ» با ایران طی سه دهه اخیر، مورد توجه برخی از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. خبرگزاری کویت می نویسد برای نخستین بار از سال 1979 تاکنون، شرکت بوئینگ برخی اقلام مربوط به هواپیما را به شرکت ایران ایر فروخت. شرکت بوئینگ ضمن اعلام این خبر و اشاره به اقلام فروخته شده، اعلام کرده این معامله 120 هزار دلار ارزش داشته و برای این شرکت 12 هزار دلار سود خالص به همراه داشته است. این خبرگزاری اشاره می کند که دولت آمریکا در ماه آوریل مجوز فروش قطعات یدکی هواپیما را از سوی شرکت بوئینگ به ایران برای مدت زمان محدود صادر کرد.

در نهایت، خبرگزاری «ترند» در مطلبی از تأسیس یک قرارگاه مشترک برای مبارزه با گروه تروریستی داعش از سوی ایران و روسیه خبر داده است. این خبرگزاری می نویسد یک منبع عراقی گفته ایران و روسیه به منظور مبارزه با داعش، یک قرارگاه عملیاتی مشترک را تأسیس کرده اند. این در حالی است که کارشناسان نظامی ایرانی و روس نیز در مبارزه نیروهای نظامی و امنیتی عراق با تروریست های داعش، از این نیروها حمایت می کنند. قرارگاه عملیاتی مذکور نیز توسط 60 کارشناس نظامی از ایران و روسیه ایجاد شده است.  

  اخبار سیاست خارجی  - تابناک