اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مقامات اسرائیلی که از ترس ایران به آمریکا می روند!



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,وزیر اطلاعات اسرائیل

 

اخبار سیاست خارجی - مقامات اسرائیلی که از ترس ایران به آمریکا می روند!

«یوال اشتاینیتز»، وزیر اطلاعات اسرائیل و مقامات دیگری از جمله یوسی کوهن، مشاور امنیت ملی، جرمی ایزاکاروف معاون مدیر کل امور استراتژیک در وزارت خارجه، سیما شاین مدیر بخش استراتژیک در وزارت امور استراتژیک و اعضایی از کمیسیون انرژی اتمی، موساد و اداره اطلاعات نظامی این رژیم در سفری فوری به واشنگتن می‌روند.

ترس مقامات اسرائیلی از قریب‌الوقوع بودن توافق جامع هسته‌ای هیأت دیپلماتیک اسرائیلی به ریاست یوال اشتاینیتز از وزرای این رژیم در سفر فوری خود به ایالات متحده، خواستار آن خواهد شد که توافق هسته‌ای با ایران به جای اینکه بر مبنای الگوی نظارت و شفافیت باشد، بر الگوی خلع سلاح متکی باشد و برنامه موشکی ایران را نیز در بر ‌گیرد.


به گزارش «تابناک»‌ به نقل از روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت، یک هیأت عالی‌رتبه اسرائیلی روز یکشنبه در حالی به ایالات متحده خواهند رفت که مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 بر سر توافق جامع هسته‌ای به مرحله پایانی خود نزدیک می‌شود.

بنا بر این گزارش، ریاست این هیأت با یوال اشتاینیتز، وزیر اطلاعات اسرائیل است و افراد دیگری از جمله یوسی کوهن مشاور امنیت ملی، جرمی ایزاکاروف معاون مدیر کل امور استراتژیک در وزارت خارجه، سیما شاین، مدیر بخش استراتژیک در وزارت امور استراتژیک و اعضایی از کمیسیون انرژی اتمی، موساد و اداره اطلاعات نظامی این رژیم را در بر می‌گیرد.

با وجود فاصله کوتاه بین زمان درخواست برای سفر این گروه و زمان سفر آنها، واشنگتن با این سفر موافقت کرده است. اسرائیلی‌ها ‌سه‌شنبه گذشته برای انجام این سفر درخواست موافقت کرده بود.

ویلیام برنز، نفر دوم وزارت خارجه آمریکا و وندی شرمن، مذاکره‌کننده ارشد آمریکایی از جمله کسانی هستند که هیأت اسرائیلی‌ها با آنها دیدار خواهند داشت.

این سفر فوری اسرائیلی‌ها به آمریکا نشان‌دهنده این ترس در اسرائیلی‌ها دانسته شده ‌که توافق غرب و ایران بر سر موضوع هسته‌ای قریب‌الوقوع خواهد یود. این در حالی است که هنوز موانع مهمی بین دو طرف ‌مانده است و متن توافق نهایی باید نگارش شود.

این در حالی است که اسرائیلی‌ها در روزهای اخیر ابراز نگرانی کرده‌اند که طرف مقابل مایل است اجازه دهد، برنامه هسته‌ای ایران گسترده‌تر از آن چیزی باقی بماند که اسرائیل آن را صلح‌آمیز می‌داند.

اسرائیل اصرار دارد که 1+5 باید بر سر گزینه غنی‌سازی صفر در ایران پافشاری کند‌ و در صورتی که امکان ادامه غنی‌سازی به ایران داده شود، سطح آن به 3.5 درصد محدود شود تا زمان ادعایی این رژیم برای رسیدن ایران به سلاح هسته‌ای به چند سال کشیده شود.

روزنامه اسرائیلی مدعی شده ‌که این رژیم به آمریکایی‌ها تأکید کرده است که توافق با ایران باید مبتنی بر مدل خلع سلاح باشد و چنین توافقی در مورد ایران و سوریه اجرا شود. اسرائیل با مدل مبتنی بر شفافیت و بازرسی مخالفت کرده است. اسرائیلی‌ها همچنین اصرار دارند که توافق هسته‌ای با ایران به موضوع موشکی ایران نیز بپردازد.

اسرائیل ‌پیوسته گفت‌وگوهایی را در این باره با چهار کشور غربی عضو 1+5 برگزار کرده است. چند روز پیش از این، یوال اشتاینیتز با سایمون گس، مذاکره‌کننده ارشد انگلیس در گفت‌و‌گوهای هسته‌ای نیز دیدار کرده است. اشتاینیتز پذیرش درخواست دیدار اسرائیلی‌ها از سوی مقامات آمریکایی را مهم دانسته است.

یدیعوت آحارونوت مدعی شده است، از نگاه مقامات اسرائیلی، توافق هسته‌ای با ایران در مهلت شش ‌ماهه به دست نخواهد آمد و با چند هفته دیرکرد، دو طرف‌ به توافق خواهند رسید. از نگاه آنها، آمریکایی‌ها مصمم هستند ‌با ایران به توافق برسند.

اخبار سیاست خارجی - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
روند تهدیدهای نظامی آمریکا علیه ایران در دوره 34 ساله

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مقامات ارشد آمریکا به همتایان اسرائیلی خود می گویند «شما جرات حمله به ایران را ندارید»



اخبار,اخبار سیاست خارجی,بنیامین نتانیاهو

همه مقامات اسرائیلی از جمله گانتز، اشکنازی، دان مریدور و بنی بگین به خوبی می دانستند که اظهارات علنی اوباما حق اسرائیل برای دفاع از خود پوششی است بر یک چراغ قرمز غیر قابل انکار.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل همه اعتبارش را بر سر جلوگیری از توافق هسته ای ایران به خطر انداخته است.

 این روزنامه اسرائیلی آورده است: از ابتدا تنها دو گزینه واقعی برای متوقف کردن برنامه هسته ای ایران مطرح بود. این دو گزینه عبارت بودند از حمله گسترده آمریکا به ایران یا توافق با ایرانیان. هر گزینه دیگری بی معنی است.

به اعتقاد نویسنده، زمانی هم که ایهود باراک درمورد بررسی گزینه حمله به ایران در کابینه اسرائیل سخن می گفت، یک نکته مهم را از قلم انداخت و آن اینکه حمله اسرائیل به ایران اصولا بر این تصور مبتنی بود که پای آمریکا به این جنگ کشیده خواهد شد. برای همه بدیهی بود که اسرائیل توانایی نابود کردن برنامه هسته ای ایران را ندارد اما آمریکا شناسی بنیامین نتانیاهو و ایهود باراک بر این اصل استوار بود که آنها قادر خواهند بود پای ابر قدرت را به جنگ باز کنند.

اما همه مقامات اسرائیلی از جمله گانتز، اشکنازی، دان مریدور و بنی بگین به خوبی می دانستند که اظهارات علنی اوباما حق اسرائیل برای دفاع از خود پوششی است بر یک چراغ قرمز غیر قابل انکار.

مقامات ارشد آمریکایی به کرات به همتایان اسرائیلی خود گفته و می گویند که شما جرات حمله به ایران را ندارید.

نویسنده در ادامه تاکید کرده است وقتی آمریکا منفعت خود را در یک سیاست می یابد، هیچ عاملی نمی تواند نظر آن را تغییر دهد - نه پول جمهوریخواهان، نه ایپک و نه حتی سخنرانی های نتانیاهو. اوباما تردیدی به خود راه نداد تا یکی از مشاورانش را برای گفتگوی مخفی با مقامات ایرانی اعزام کند. این رابطه مخفی به امضای توافقنامه موقت و در نهایت توافق نهایی منجر شد که آن هم احتمالا با وجود مخالفتهای نتانیاهو در کنگره به تصویب خواهد رسید.

میر داگان، رئیس سابق موساد معتقد بود یک گزینه سوم هم برای آسیب رساندن به برنامه هسته ای ایران وجود دارد و آن اجرای عملیات مخفی است که می تواند مرتبا پیشرفت های آن را به تاخیر اندازد.

داگان نتانیاهو را متهم می کند که با تبدیل کردن این مسئله به یک بحران بین المللی آمریکاییان را وادار به توافق با ایران کرده است.

نویسنده در ادامه با بیان این که داگان کارشناس متبحری است، افزوده اما به اعتقاد من اگر کشوری با وسعت ایران بخواهد به سلاح های هسته ای دسترسی پیدا کند راهی برای جلوگیری از آن وجود ندارد.

هاآرتص درانتها نوشت: احتمالا هیچ رهبر اسرائیلی دیگری هم نمی توانست به نتیجه ای بهتر از آنکه نتانیاهو رسید، دست یابد اما این بنیامین نتانیاهو بود که تمام دوره نخست وزیری خود را صرف مقابله با توافق هسته ای ایران کرد، میلیاردها دلار هزینه کرد و نهادهای دفاعی را در درجه دوم اهمیت قرار داد. از ارزیابی آنچه انجام شده است می توان نتیجه گرفت وی شکست خورده است.

 

اخبار سیاست خارجی - انتخاب