اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

معنای پاک ترین دولت این بود؟ / قوه قضائیه به دنبال پیگیری پرونده های دولتمردان سابق است



اخبار,اخبارسیاسی,آیت الله محسن غرویان

غرویان در واکنش به خبر دستگیری معاون اجرایی رئیس جمهور سابق به فرهیختگان آنلاین گفت: این اتفاقات نشان دهنده این است که قوه قضاییه در صدد است که به پرونده مفاسد اقتصادی و مفاسد دولتمردان رسیدگی کند، این اقدام خوبی است چراکه مردم اطمینان و اعتمادشان به دستگاه قضا بیشتر می شود.

آیت الله محسن غرویان معتقد است که رسیدگی به پرونده های مفاسد اقتصادی باعث اعتماد روز افزون دولت به قوه قضائیه می شود.

غرویان در واکنش به خبر دستگیری معاون اجرایی رئیس جمهور سابق به فرهیختگان آنلاین گفت: این اتفاقات نشان دهنده این است که قوه قضاییه در صدد است که به پرونده مفاسد اقتصادی و مفاسد دولتمردان سابق رسیدگی کند، این اقدام خوبی است چراکه مردم اطمینان و اعتمادشان به دستگاه قضا بیشتر می شود.

وی افزود: این بازداشت ها سوالاتی برای مردم ایجاد کرده است،  آیا معنای پاک ترین دولت را داشتن، همین بود؟ هم اکنون یکی از معاونان رییس جمهوری سابق در زندان و دیگری در باز داشت است، آخر اینها حکایت از چه می گند؟

این استاد حوزه و دانشگاه در واکنش به سئوالی در مورد پشت کردن احمدی نژاد به بقایی گفت: پشت کردن ها و رو کردن ها در صحنه سیاست خیلی زیاد است.

وی افزود: دعوای رحیمی و احمدی نژاد و نامه نگاری های آن دو نمونه همین پشت کردن ها و رو کردن ها در عالم سیاسی است.

غرویان تصریح کرد: با این اوصاف، نمی شود به این  احمدی نژاد اعتماد کرد، انسان باید خیلی با احتیاط به این حوادث نگاه کند.

 

 

اخبار سیاسی - فرهیختگان آنلاین

 

 


ویدیو مرتبط :
ورود قوه قضائیه به پرونده بدهکاران بزرگ بانکی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مجلس و دولت رفوزه های پرونده 3000 میلیاردی؛کارنامه قوه قضائیه چه خواهد بود / نتیجه استراتژیک پرونده برای نظام



 

مجلس و دولت رفوزه های پرونده 3000 میلیاردی؛کارنامه قوه قضائیه چه خواهد بود / نتیجه استراتژیک پرونده برای نظام

 

فساد مالی اخیر ،موسوم به اختلاس 3000 میلیارد تومانی، تنها این رقم کلان را از جیب ملت خارج نکرد بلکه پتکی بود بر بقایای اعتماد عمومی ، چه آنکه همه می دانستند که چنین فساد مالی عظیمی بدون پشتیبانی های سیاسی و دولتی کاملاً ویژه اساساً نمی توانست رخ دهد.

از این رو 2 موضوع حیاتی در دستور کار نظام قرار گرفت: بازگرداندن مبلغ به یغما رفته و ترمیم اعتماد آسیب دیده تا حد امکان.

بازگرداندن این مبلغ البته کار چندان سختی نیست چه آن که گروه آریا اموال منقول و غیرمنقول فراوانی دارد و اگر هم نتوان همه پول ها را احیا کرد قطعاً بخش قابل ملاحظه ای از آن قابل برگشت است ؛ در این میان حتی برخی مسوولان مدعی هستند که ارزش اموال توقیفی بیش از 3000 میلیارد تومان است.

اما رسیدن به دستور کار دوم ، سخت تر از اولی است و جز با برخورد "واقعاً قاطعانه" با عوامل اصلی این فساد میسر نمی شود. مردم ایران کودکان صغیری نیستند که قوای سه گانه بخواهند با قربانی کردن چند کارمند جزء بانک و نیز مدیران گروه اقتصادی آریا ، توجیه شوند که همه مقصران این دزدی بزرگ و تاریخی به سزای عمل شان رسیده اند. آنها نیک می دانند که این فساد جز با پشتیبانی برخی مسوولان امکان بروز نداشت و تا این افراد محاکمه و مجازات نشوند ، سخن از بازگرداندن اعتماد ، آب در هاون کوبیدن و گردکان برگنبد نهادن است.

3000 هزار میلیارد تومان

در این باره مروری بر عملکرد سه قوه حاوی نکات مهمی است:

مجلسی ها تا کنون نتوانسته اند امتحان خوبی در این باب پس بدهند. بر اساس اطلاعات عصرایران ، حتی کمیسیون اصل 90 نیز نتوانست آنچه را که در تحقیقات خود به دست آورده بود عیناً در گزارش خود لحاظ کند و نام برخی دولتمردان دخیل در این ماجرا را در  گزارش نهایی خود سانسور کرد. البته مردم مدت هاست که از این مجلس امید بریده اند و برای روز پایانی آن روزشماری می کنند تا بلکه مجلسی تشکیل شود که در آن صدای مردم لااقل اندکی به گوش برسد.

دولت نیز تا بدین جای کار یک رفوزه تمام عیار است. آن شب که محمود احمدی نژاد در آن گفت و گوی مستقیم تلویزیونی در پاسخ به سوالی در این باره با خونسردی گفت: بانک ها که دست دولت نیست و ما در این باره کاره ای نیستیم و بی تقصیریم ؛ و سپس برای اثبات عدم قصور و تقصیر دولت در این فساد بی سابقه چنین استدلال کرد که "پدر ما به ما نان حلال داده است" کاملاً مشخص شد که دولت قصدی برای مسوولیت پذیری در این باره ندارد چه برسد به این که بخواهد در برخورد با عاملان این فاجعه همکاری هم بکند.

سپس با دستگیری برخی افراد دولتی و  نیز یکی از فامیل های مشایی ، رئیس جمهور به جای آن که مسیر را برای برخورد با مسوولان دولتی قاصر و مقصر در این پرونده باز کند ، پیش از آن که نتیجه بررسی های قضایی مشخص شود ، با مایه گذاشتن از مردم ، این دستگیری ها را "انتقام از ملت " (!) دانست و صراحتاً از دستگیری یکی از دولتمردان میانی انتقاد کرد.

در این میان ، تنها قوه ای که تا بدین جای کار حرکت مناسب و رو به جلویی داشته ، قوه قضائیه بوده است که با صدور احکام توقیف اموال گروه آریا و دستگیری دهها نفر و نیز اطلاع رسانی هفتگی توسط سخنگویش ،  فضا را کمی بهبود بخشیده است.

البته تا نتیجه نهایی باید صبر کرد و ذوق زده نشد ولی تأکیدات مکرر و پی در پی رئیس دستگاه قضا و مسوول پرونده (محسنی اژه ای) مبنی بر این که پرونده را تا هرمقامی که بالا برود تعقیب خواهند کرد ، این انتظار را به وجود می آورد که در آینده شاهد دستگیری و اجرای عدالت درباره دانه درشت هایی خواهیم بود که در ورای خط قرمزهای ساختگی برای خود خانه های امن بنا نهاده اند.

در این میان ، نکته تأسف بار آن است که پرونده 3000 میلیاردی که می تواند زمینه ای برای همکاری قوا برای زدودن این لکه ننگ و اعتماد سازی مجدد باشد ، با کارشکنی و فضاسازی برخی دولتی ها به عاملی برای تشدید بی اعتمادی ها تبدیل شده است. آقایان دولتی گویا نمی دانند که در ماجرای شرم آور فساد بی همانند 3000 میلیارد تومانی ، اعتماد مردم به اندازه کافی خدشه دار شده است و نباید به اعتماد نیمه جان جامعه تیرخلاص بزنند.

حمایت از متهمان پرونده از سوی مقامات ارشد دولتی و این که چرا این را گرفتند و آن را نگرفتند ، نه تنها دخالت آشکار در کار قضایی است ، بلکه شائبه برانگیز هم هست . نتیجه این روند ، از یک سو تشدید تشکیک در کار قوه قضاییه است و از سوی دیگر خود دولت را در مظان اتهام قرار دادن!

پرونده 3000 میلیارد تومانی در پایان راه خود یک  نتیجه استراتژیک برای نظام رقم خواهد زد ، نتیجه ای که از دو حالت خارج نیست: یا با برخورد عیان و قاطع با دانه درشت های نامدار ، اعتماد نسبی احیا خواهد شد ، یا با به هم آویختن مسوولان بر سر این پرونده و عدم اقناع افکار عمومی ، بقایای اعتماد عمومی هم بر باد خواهد رفت ؛ انتخاب با خود مسوولان است.../عصرایران