اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

معاون آژانس: در «پارچین» چیزی نخواهیم یافت



معاون آژانس: در «پارچین» چیزی نخواهیم یافت

تحریم های جدید دولت کانادا علیه ایران، ادعاهای دادستان آرژانتینی پرونده آمیا علیه ایران، اظهارنظر جدید معاون آژانس درباره مرکز نظامی پارچین، بازتاب برگزاری کنفرانس حل بحران سوریه در تهران و احتمال تأخیر در تکمیل خط لوله گاز ایران به پاکستان، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

معاون آژانس: در «پارچین» چیزی نخواهیم یافت تحریم های جدید دولت کانادا علیه ایران، ادعاهای دادستان آرژانتینی پرونده آمیا علیه ایران، اظهارنظر جدید معاون آژانس درباره مرکز نظامی پارچین، بازتاب برگزاری کنفرانس حل بحران سوریه در تهران و احتمال تأخیر در تکمیل خط لوله گاز ایران به پاکستان، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 

تحریم ایران از جانب دولت کانادا,برنامه هسته ای ایران

 

اقدامات جدید دولت کانادا علیه ایران، از جمله مطالبی است که امروز مورد توجه برخی مطبوعات قرار گرفته است. «هافینگتون پست کانادا» می نویسد دولت این کشور هرگونه صادارت به ایران و واردات از این کشور را منع کرده و همچنین 30 فرد حقیقی و 82 شرکت را به لیست سیاه اقتصادی خود درباره ایران افزوده است.

«جان برد»، وزیر خارجه کانادا مدعی شده این تحریم های جدید به واسطه نگرانی های کانادا از برنامه هسته ای ایران وضع می شود. وی در ادامه ادعاهای خود گفته ایران در مذاکرات هسته ای چیزی به جز وعده های محقق نشده و نشانه های توخالی از خود بروز نداده است. وی اظهار داشته با این حال، در صورتی که «نیازهای انسان دوستانه» ایجاب کند، امکان تجدید نظر در تحریم صادرات به ایران وجود دارد. 

ادعای دادستان آرژانتینی پرونده آمیا علیه ایران

اما ادعاها علیه ایران، تنها محدود به دولت کانادا نبوده و روز گذشته، یک مقام آرژانتینی نیز مواردی را علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرده است. به نوشته «تایمز اسرائیل»، دادستان آرژانتینی مسئول تحقیق درباره بمب گذاری مرکز یهودیان در بوینس آیرس (آمیا)، ایران را متهم کرده که به کشورهای متعددی در آمریکای جنوبی نفوذ کرده و با ایجاد پایگاه های اطلاعاتی، از آن ها جهت انجام عملیات های تروریستی استفاده می کند.

آلبرتو نیسمان در کیفرخواست 502 صفحه ای خود، ایران را به عنوان متهم واقعه آمیا معرفی کرده است. وی در این کیفرخواست مدعی شده ایران از دفاتر دیپلماتیک، دفاتر وابسته های فرهنگی، مساجد و موارد دیگر، به عنوان پوششی برای انجام فعالیت های غیرقانونی در آمریکای جنوبی استفاده می کند. 

آژانس بین المللی انرژی اتمی,مرکز نظامی پارچین

از جمله دیگر اخبار مهم امروز، باید به اظهارنظر معاون آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره مرکز نظامی «پارچین» اشاره کرد. خبرگزاری فرانسه می نویسد هرمن ناکارتس، بازرس ارشد و معاون آژانس روز گذشته اظهار داشته احتمالاً این نهاد هیچ گونه آثار و شواهد مربوط به فعالیت نظامی هسته ای را در پارچین نخواهد یافت. وی مدعی شده به سبب انجام «عملیات های پاکسازی» در پارچین، دیگر شواهدی در این مرکز قابل یافت شدن نیست. دو دیپلمات ارشد آژانس به خبرگزاری فرانسه گفته اند این نخستین بار است که ناکارتس چنین موضوعی را درباره پارچین مطرح می کند. این خبرگزاری در ادامه به بیان دیدگاه برخی دیگر از کارشناسان غربی درباره فعالیت های ایران در پارچین پرداخته است. 

کنفرانس حل بحران سوریه,برگزاری کنفرانس حل بحران سوریه در ایران

بازتاب برگزاری کنفرانس حل بحران سوریه در تهران، از دیگر مواردی است که امروز در برخی مطبوعات بین المللی قابل مشاهده است. «پیپل دیلی» چین از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می نویسد یک کنفرانس بین المللی درباره سوریه، روز گذشته در پایتخت تهران با مشارکت بیش از 40 نماینده از کشورا و سازمان های بین المللی آغاز به کار کرد.

این روزنامه اشاره می کند که علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران، در سخنرانی افتتاحیه این کنفرانس ابراز امیدواری کرده که کنفرانس تهران، به یافتن راه حلی سیاسی برای بحران سوریه منجر شود. پیپل دیلی همچنین به کنفرانس قبلی سوریه در تهران در نوامبر سال گذشته اشاره کرده وی می نویسد آن کنفرانس با درخواست برقراری آتش بس و پایان درگیری های مسلحانه در سوریه پایان یافت. 

انتقال خط لوله گاز ایران به پاکستان

در نهایت، روزنامه «پاکستان تودی» مطلبی را درباره خط لوله گاز ایران به پاکستان منتشر کرده و می نویسد به گفته کارشناسان، با توجه به در جریان بودن فرایند گذار سیاسی در اسلام آباد، این پروژه در زمان مشخص شده برای آن، یعنی دسامبر 2014 تکمیل نخواهد شد.

به گفته این کارشناسان، مهمترین دلیل تأخیر در این پروژه آن است که مصوبات قانونی لازم برای آغاز به کار آن، نمی تواند به تصویب دولت موقت برسد. علاوه بر این، در حال حاضر کار ساخت آن قسمت از خط لوله که در داخل خاک پاکستان است نیز به سبب درگیر بودن دست اندرکاران در فرایند انتخابات و انتقال قدرت، به حال تعلیق درآمده است./تابناک

 

 

 


ویدیو مرتبط :
محفظه انفجاری پارچین از زبان بازرس ارشد آژانس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رئیس بازرسان آژانس خواستار دسترسی به پارچین شد



رئیس بازرسان آژانس خواستار دسترسی به پارچین شد

مقام‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آستانه مذاکرات ایران و کشورهای عضو گروه ۵+۱ که قرار است تا چند روز دیگر در بغداد انجام شود، با هیات مذاكره كننده ایران در وین گفت‌وگو كردند.

به گزارش ایلنا به نقل از دویچه وله، «هرمان ناکارتس» رئیس بازرسان آژانس انرژی اتمی در محل برگزاری مذاکرات تصریح کرد: «بسیار مهم است که بتوانیم در مورد مسایل باقی‌مانده با ایران گفت‌وگو کنیم. باید بتوانیم به افراد، اسناد، اطلاعات و مکان‌های مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران دسترسی داشته باشیم.»

ناکارتس همچنین از ایران خواست امکان دسترسی کامل به سایت پارچین به بازرسان آژانس داده شود.

با این وجود مقام‌های ایران تاكید می‌كنند كه به دلایل امنیتی اجازه‌ دسترسی بازرسان به پارچین را نمی‌دهند.

مذاکرات هسته‌ای با ایران پس از یک وقفه بیش از یک‌ساله اواسط ماه آوریل در استانبول ازسر گرفته شد.

گروه ۵+۱ متشکل از پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان، طرف مذاکره با ایران است و قرار است دور بعدی مذاکرات هسته‌ای با ایران، ۲۳ ماه می در بغداد برگزار شود./ایلنا