اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

معافیت پسران ارشد زنان سرپرست خانوار



اخبار,اخباراجتماعی,  خدمت سربازی

رئیس كمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: براساس قانون، پسر بزرگ زنان سرپرست خانوار كه به سن مشمولی برسند، از سربازی معاف می‌شوند. پرویز فتاح همچنین  درباره تفكیك وظایف كمیته امداد و سازمان بهزیستی كشور اظهار كرد: حقیقت آن است كه این دو نهاد به یك جامعه مشترك خدمت ارائه می‌دهند و در گذشته موازی‌كاری و تداخل وجود داشته است و سعی بر آن بوده است كه این مساله كم شود. او افزود: راهكار اصلی آن است كه قوانین مشخص شده و مجلس ماموریت این دو سازمان را از یكدیگر جدا كند.

در همین راستا چند بار با رئیس سازمان بهزیستی صحبت كرده ام و نهایتا تیم مشتركی تشكیل شد تا موارد موازی‌كاری را مشخص كنند. لذا در حال حاضر از نظر آماری و افراد تحت پوشش تداخل نداریم كه بسیار مهم است. فتاح با بیان اینكه این كمیته مشترك مطالعه كرده و نقاط مشترك را مشخص می‌كند بیان كرد: در حال حاضر پرداختی‌ها را یكسان كرده‌ایم و افراد تحت پوشش كمیته امداد و سازمان بهزیستی كشور هر دو یك مبلغ را دریافت می‌كنند. همچنین روش‌های كاری را تطبیق دادیم و هر دو سازمان به صورت «مددكار محور» فعالیت می‌كنند.

 

او با اشاره به اینكه روابط هر دو نهاد بسیار صمیمی است، گفت: وزیر رفاه از من خواست مسئولیت كمیته تدوین برنامه‌ها را در برنامه ششم عهده‌دار شوم اما من درخواست كردم كه این مسئولیت به عهده رئیس سازمان بهزیستی باشد و در نهایت خروجی یك برنامه خواهد بود. رئیس كمیته امداد افزود: مجلس برای تفكیك وظایف كمیته امداد و سازمان بهزیستی گام خودجوشی برداشت و یك فوریت این طرح را تصویب كرد و این امكان وجود دارد كه تفكیك وظایف این دو نهاد در همین مجلس مشخص شود و اگر كمیسیون‌های بهداشت و اجتماعی مجلس از ما نظرخواهی كنند، ما اعلام نظر خواهیم كرد و تصمیم نهایی با نمایندگان ملت خواهد بود.


 نگاه سیستمی به فقر
او درباره اینكه كمیته امداد درمانگاه موقت است گفت: واقعیت آن است كه دولت باید برای مدیریت فقر و فقرا برنامه‌ای قانونمند، سیستمی و علمی متناسب با چتر تامین اجتماعی كشور در نظر بگیرد. فتاح با تاكید بر اینكه در همه دنیا به ویژه در دولت‌های غربی چتر تامین اجتماعی به صورت فراگیر وجود دارد گفت: در این كشورها خانواده‌ها ناگهان دچار فقر نمی‌شوند و از تامین اجتماعی برخوردار می‌شوند. 


  خروج افراد از پوشش كمیته امداد
رئیس كمیته امداد درباره خروج افراد از پوشش كمیته امداد بیان كرد: این افراد توانمند شده، از طریق حرفه‌آموزی و وام به آنها كمك می‌شود و از تحت پوشش ما خارج می‌شوند. همچنین در صورت فوت نیز این افراد از پوشش كمیته امداد خارج می‌شوند. پسران بالای 18 سال و دختران در صورت ازدواج نیز از پوشش كمیته امداد خارج خواهند شد. او خاطرنشان كرد: تسریع ما اشتغال مددجویان است چنانكه سال گذشته بیش از صدهزار نفر را خودكفا و از تحت پوشش خارج كرده‌ایم.

 

جهت‌گیری ما به سمت خودكفایی است لذا آموزش فنی و حرفه‌ای را گسترش خواهیم داد و خصوصا به زنان سرپرست خانوار توجهی ویژه خواهیم داشت. فتاح درباره فعالیت‌های اقتصادی كمیته امداد عنوان كرد: این نهاد دارای مجتمع اقتصادی است كه وظیفه آن انجام كار اقتصادی براساس اساسنامه است كه سود این فعالیت‌ها باید صرف كارهای حمایتی جامعه هدف شود. او ادامه داد: یكی از این اقدامات فعالیت مجتمع اقتصادی در خصوص املاك است زیرا مجتمع اقتصادی املاك زیادی دارد كه از طرف مردم واگذار شده است.

 

علاوه بر این كمیته امداد در امور كشاورزی، معدن، امور ساختمانی و عمرانی هم كم و بیش فعال بوده است اما در حال حاضر در امور بانكی، سرمایه، بورس و امور بازرگانی ورود پیدا نكرده و مجاز به این كار نیز نیست. فتاح تصریح كرد: كمیته امداد سال گذشته از محل فعالیت‌های اقتصادی خود 85 میلیارد تومان درآمد داشت كه صرف كارهای حمایتی شده است و امسال نیز قصد داریم این مبلغ را به 185 میلیارد تومان برسانیم.


 احتمال افزایش یارانه نیازمندان
رئیس كمیته امداد در پاسخ به این سوال كه چرا مستمری مددجویان كمیته امداد افزایش نمی‌یابد گفت: در حال حاضر خانواده‌های تحت پوشش ما یارانه می‌گیرند و همچنین براساس قانون یك سوم تا پنجاه درصد حداقل حقوق اداره كار را دریافت می‌كنند و اگر یارانه دهك‌های بالای جامعه توسط دولت قطع شود، یارانه افراد تحت پوشش كمیته امداد قطع نمی‌شود چنانكه نظر نوبخت بر این بود كه این مقدار اضافه هم بشود.

 

او ادامه داد: در حال حاضر هر فرد تحت پوشش ما یك حامی دارد همچنین متوسط دریافتی هر یتیم 120 هزار تومان است. یعنی به تعداد كودكان فاقد پدر در هر خانواده 120 هزار تومان پرداخت می‌شود. همچنین سعی می‌كنیم افراد تحت پوشش ما صددرصد بیمه درمانی داشته باشند و سال گذشته نیز مبلغ 240 میلیارد تومان بابت هزینه‌های درمانی مددجویان خود پرداخت كرده‌ایم.

 

به گزارش ایلنا، فتاح درباره طرح 6 میلیون نفری پوشش نیازمندان در مجلس شورای اسلامی گفت: مشتاقیم این طرح تصویب شود زیرا این كار به نفع محرومان است اما ضروری است مجلس و شورای نگهبان محل تامین بودجه را نیز برای دولت مشخص كنند، زیرا در غیر این صورت دولت با مشكل مواجه می‌شود. لذا در این خصوص دولت و مجلس باید نزدیك به هم عمل كنند.


 اخباراجتماعی  - ایلنا 


ویدیو مرتبط :
شبگردی ستاد توانمند سازی بانوان سرپرست خانوار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پنج درصد متقاضیان مسكن مهر زنان سرپرست خانوار هستند



 

 

پنج درصد متقاضیان مسكن مهر زنان سرپرست خانوار هستند

 

 

تهران - مدیركل دفترمدیرعامل سازمان ملی زمین و مسكن گفت: آخرین آمارهای جمع آوری شده از مجموع یك میلیون و 500 هزار نفر متقاضی مسكن مهر نشان می دهد كه پنج درصد آنان زنان سرپرست خانوار هستند .

 

' صدیقه نظاری ' روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت:آمارهای دریافتی از سامانه مسكن مهر نشان از آن دارد كه شمار زنان خود سرپرست (مجرد ) واجد شرایط برای دریافت مسكن مهر از اول بهمن ماه 1389 لغایت سوم خرداد ماه سال جاری بالغ بر دو هزار و 47 نفر ذكر شده است .

سرپرست امورزنان و خانواده وزارت راه وشهرسازی افزود : اطلاعات بدست آمده شده از سامانه مذكور حاكی است طی دوره یادشده تعداد دو هزار و 43 بانوی سرپرست خانوار نیز در فهرست متقاضیان مسكن مهر قرار گرفته اند .

وی اضافه كرد : بنیاد مسكن استان تهران نیز طی گزارشی در دوره زمانی یكم فروردین ماه 1389 لغایت 9 خرداد ماه 1390 ، تعداد 9 هزار نفر بانوی سرپرست خانوار را به عنوان واجد شرایط مسكن مهر معرفی كرد .

وزارت راه وشهرسازی برای اجرای طرح مسكن مهر در شهرهای زیر 25 هزار نفر ، بنیاد مسكن انقلاب اسلامی را به عنوان متولی و ناظر اجرایی تعیین كرد .

نظاری افزود: زنان سرپرست خانوار پس از شناسایی و احراز شرایط مربوطه برای واگذاری خانه های مهر به سازمان های مسكن وشهرسازی استان ها معرفی می شوند .

براساس طرح مسكن مهر افراد واجد شرایط چنانچه واحدهای مسكونی خود را به روش صنعتی احداث نمایند از تسهیلات 250 میلیون ریالی برخوردار می شوند ، چنانچه نیمه صنعتی یا سنتی ساخت وساز كنند به ترتیب 220 و 200 میلیون ریال تسهیلات بانكی خواهند داشت .

طبق وعده وزارت راه وشهرسازی قرار است در پایان نیمه نخست سال جاری در مجموع 937 هزار واحد مسكونی طرح مهر كه سهمیه مرحله نخست هستند به افراد واجد شرایط واگذار شود .

سازمان ملی زمین ومسكن وابسته به وزارت راه وشهرسازی علاوه بر تامین زمین طرح مسكن مهر در سطح شهرهای كشور ، مسئولیت این طرح ملی را در شهرهای بالای 25 هزار نفر جمعیت برعهده دارد .... / تحلیل : ایرنا