اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مطرح كردن "هولوكاست" برخلاف راهبرد نظام بود/ توافق با آمریكا دور از ذهن نیست/ پاک بودن دولت، مزاح است



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

علاءالدین بروجردی در گفتگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران:

مطرح كردن "هولوكاست" برخلاف راهبرد نظام بود/ توافق با آمریكا دور از ذهن نیست

رئیس كمیسیون امنیت ملی مجلس، ماجرای انجام3 دوره مذاكره مستقیم ایران و آمریكا در عراق، پشیمانی تاریخی اصولگرایان، هزینه طرح هولوكاست، طرح سه فوریتی توقف فعالیت هسته‌ای در مجلس ششم، سرانجام رابطه با آمریكا، حضور هاشمی رفسنجانی و ولایتی در انتخابات، آخرین وضعیت پرونده‌های مرگ ستار بهشتی، وضعیت امام موسی صدر، باغ قلهك و... را تشریح می‌كند.

رئیس كمیسیون امنیت ملی مجلس، ماجرای انجام3 دوره مذاكره مستقیم ایران و آمریكا در عراق، پشیمانی تاریخی اصولگرایان، هزینه طرح هولوكاست، طرح سه فوریتی توقف فعالیت هسته‌ای در مجلس ششم، سرانجام رابطه با آمریكا، حضور هاشمی رفسنجانی و ولایتی در انتخابات، آخرین وضعیت پرونده‌های مرگ ستار بهشتی، وضعیت امام موسی صدر، باغ قلهك و... را تشریح می‌كند.

 مصاحبه با رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نهاد قانون‌گذاری جمهوری اسلامی ایران آن‌قدر هم که انتظار می‌رود آسان نیست و شاید به دلیل مشغله‌کاری این پست حساس باشد، اما پیگیری‌های ما نتیجه داد و نماینده بروجرد حاضر شد با روی گشاده پاسخ سوالات متعدد ما را بدهد.

مصاحبه ما با علاءالدین بروجردی كه هم‌اكنون از حوزه انتخابیه بروجرد به عنوان نماینده مجلس در قوه مقننه حضور داشته و رئیس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است در یک روز بارانی و در دفتر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس انجام شد. علاءالدین بروجردی متولد1337 شهرستان لار 62 ساله، 13 سال سابقه نمایندگی را در كارنامه كاری خود دارد.

در این گفتگو ماجرای 3 دوره مذاكره مستقیم ایران و آمریكا در عراق، طرح سه فوریتی توقف فعالیت هسته‌ای در مجلس ششم، سرانجام رابطه با آمریكا، رونده پرونده مذاکره با 5+1، نمره مدیركل آژانس انرژی اتمی، هزینه طرح هولكاست، آخرین وضعیت امام موسی‌ صدر، علت مرگ ستار بهشتی، سرانجام پرونده باغ قلهك، آخرین واكنش ایران به ادعای واهی امارات، ساخت نیروگاه 360مگاواتی ایرانی، حضور هاشمی رفسنجانی  و علی‌اكبر ولایتی در انتخابات، سرنوشت اصولگرایان در صورت عدم اتحاد و... تشریح شده است.

متن گفتگوی 52 دقیقه‌ای باشگاه خبرنگاران با رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی را می‌خوانید:

*ساخت نیروگاه 360 مگاواتی ایرانی کلید خورد

آقای بروجردی اجازه بدهید اولین سوال خودم را از آخرین وضعیت نیروگاه اتمی بوشهر بپرسم، سرانجام این نیروگاه پس از سال‌ها کش و قوس چگونه خواهد بود؟

بروجردی: نیروگاه اتمی بوشهر در حال حاضر با ظرفیت کامل در مدار قرار گرفته است و باید بگوییم ساخت نیروگاه اتمی "بوشهر 2" نیز در دستور کار قرار دارد چرا که مجلس دولت را موظف کرده است تا ظرف 20 سال آینده 20 هزار مگاوات انرژی هسته‌ای تولید کرده و در مدار قرار بدهد.

ما در حال طراحی نیروگاه  360 مگاواتی ایرانی هستیم که بیش از دو سال است در این زمینه کار می‌شود و امیدواریم بتوانیم با عنایت الهی نیروگاه ایرانی را بسازیم.

آقای بروجردی دقیقا چه زمانی این نیروگاه عملیاتی خواهد شد؟

بروجردی: برای این کار باید قرار داد منعقد شود، ما در مجلس از دولت انتظار داریم که هر چه سریعتر قرار داد ساخت دومین نیروگاه را منعقد کنند لذا این انگیزه در مجلس وجود دارد که بودجه لازم برای  عملیاتی شدن این مهم را تصویب کند.

آیا در قانون بودجه سال 92 اعتبارات ساخت این نیروگاه لحاظ خواهد شد؟

بروجردی: اگر دولت سریعتر بجنبد در لایحه بودجه سال 92 برای عملیاتی شدن این نیروگاه اعتبارات لازم را تصویب خواهیم کرد.

اضافه می‌شود؛ ساخت نیروگاه اتمی بوشهر مهرماه سال 1355 شروع شد ولی در جریان انقلاب شكوهمند اسلامی متوقف شد و بار دیگر در سال 1371 ساخت آن شروع شد. این نیروگاه می‌بایست 1000 مگاوات برق تولید كرده و این میزان برق تولیدی وارد مدار اصلی كشور شده است.

*از نظر ما موضوع جزایر سه گانه حل شده است

آقای بروجردی یکی از موارد دیگری که اخیرا امارات متحده عربی به آن دامن زده است ، تعرض به تمامیت ارزی جمهوری اسلامی ایران بوده و به جزایر سه‌گانه ایرانی با چشم دیگری نگاه می‌کند اقدام عملی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این رابطه چیست؟

بروجردی: ابتدا باید بگویم در این کمیسیون برنامه‌ریزی کردیم که به خلیج فارس سفر کنیم و اولین جایی که سفر خواهیم کرد جزیره ابوموسی است البته اماراتی‌ها نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند و ما هم بیانیه صادر کردیم و سفر ما هم حتما صورت خواهد گرفت، ولی نکته‌ای که باید به آن اشاره شود این است که امارات متحده عربی حق ندارد در مورد بخشی از تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران اظهارنظر کند، این 3 جزیره ایرانی است و بخشی از خاک ماست و هرگونه نظری که امارات فکر می‌کند به عنوان سوتفاهم دارد می‌تواند مطرح کند و بارها اعلام شده است در مذاکره با مسئولین وزارت امور خارجه این مساله قابل مذاکره است.

در صورت اصرار امارات به این ادعای واهی عکس العمل بعدی جمهوری اسلامی ایران به چه صورتی خواهد بود؟

بروجردی: از نظر ما این موضوع حل شده است ما به لحاظ این که آنها(اماراتی‌ها) فکر نکنند حرفی که می‌زنند پاسخ ندارد  و  به لحاظ مستندسازی حقوقی جواب می‌دهیم و گرنه هیچ نیازی به پاسخ دادن به این مطالب تبلیغاتی که با هدایت و فشار انگلیس صورت می‌گیرد، نیست.انگلیس زمانی در خلیج فارس حضور داشت و در هر نقطه‌ای که حضور داشته یک خباثتی از خودش به جای گذاشته است این کار کار انگلیس است امروز هم انگلیسی‌ها امارات را تحریک می‌کنند و این صحبت‌ها را مطرح می‌کنند كه کاملا غیرقانونی و مردود است.

لازم به ذكر است، چندی پیش در جریان سفر محمود احمدی‌نژاد  به استان هرمزگان و حضور در جمع مردم ابوموسی شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات، در اظهاراتی خارج از عرف دیپلماتیک، این سفر را محکوم کرده و آن را تجاوز به حقوق سرزمینی کشورش دانست كه این موضوع تاكنون با عكس‌العمل‌هایی مواجه شده و محكوم شده است!

*استرس و ترس علت مرگ ستار بهشتی

آقای دکتر اجازه بدهید از آخرین وضعیت پرونده ستار بهشتی هم بپرسم، بالاخره سرانجام این پرونده به کجا ختم شد؟

بروجردی: گزارش پرونده مرگ ستار بهشتی 2 بار در کمیسیون قرائت شد و به شهادت وزارت امور خارجه نتیجه این گزارش در عرصه بین‌المللی هم بسیار تاثیرگذار بوده است چرا که قرائت این گزارش باعث شد تا رئیس پلیس فتای تهران تغییر پیدا کند و قرائت این گزارش مانند آب سرد به آتشی بود که دشمن طراحی کرده بود و می‌توانست مثل قضیه زهرا کاظمی آن زنده نگه دارد ولی به نظر بنده مسئله خاتمه پیدا کرد.

بالاخره دلیل اصلی مرگ ستار بهشتی چه بود؟

بروجردی: شاید ترس و نگرانی از شرایط زندان علت مرگ او بود چون براساس گزارش رسمی پزشکی قانون ضرب و شتم منتهی به مرگ ایشان وجود نداشت و شاید مجموعه استرس‌ها و فشارهای روانی علت مرگ او بود.

 شما از لفظ شاید استفاده کردید پس هنوز علت اصلی مرگ ستار بهشتی مشخص نیست؟

بروجردی: من چون تعبیر گزارش را دقیق به خاطر ندارم می گویم، شما موضوع را از مسئول پرونده بپرسید.

*قوی‌ترین فرضیه در مورد امام موسی صدر زنده بودن ایشان است

آقای بروجردی مایل هستید از آخرین وضعیت اما موسی صدر هم بگویید آیا ایشان زنده هستند یا فرضیه‌ای دیگری مطرح است، اقدام کمیسیون امنیت ملی در این زمینه چه خواهد بود؟

بروجردی: بالاخره  لیبی دچار تحولاتی شد، قذافی از بین رفت و خود لبنانی‌ها نسبت به هر جای دیگر در این زمینه انگیزه و مسئولیت دارند چون امام موسی صدر یک شخصیت رسمی بود. البته جای تاسف است که علی رغم اینکه رژیم قذافی فرو بپاشد و علی‌الاصول سردمداران سیاسی این رژیم که اسرار آن را در اختیار دارند در قید حیات هستند و یا در زندان‌ها به سر می‌برند باید این رمز و راز تا حالا گشوده می‌شد تا مشخص شود سرنوشت ایشان به کجا رسیده است، هنوز اطلاع دقیقی در دست نیست و به همین دلیل قوی‌ترین فرضیه در مورد امام موسی صدر زنده بودن ایشان است.

*پرونده باغ قلهک در حال پیگیری است

آقای بروجردی پرونده باغ قلهک در چه وضعیتی قرار دارد؟ ظاهرا پیگیری آن همچنان در دستور کار كمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجس است؟

بروجردی: بله این پرونده در کمیته‌ای تحت عنوان کمیته مطالبات ملی در حال پیگیری است به نقاط مشخصی که برسد اطلاع رسانی خواهیم کرد.

*برای بررسی حادثه قم 50 جلسه تشکیل خواهد شد

 آقای بروجردی ما در روز 22 بهمن سال جاری شاهد حادثه‌ای در شهر مقدس قم بودیم که باعث واکنش بسیاری از مسئولان و حتی مقام معظم رهبری شد. نظر شخص جنابعالی در خصوص این موضوع چیست؟

بروجردی: این حادثه یک انحراف در انقلاب است، مقام معظم رهبری نیز به صورت صریح عدم رضایت خودشان از این موضوع را اعلام کردند و از گروه‌ها که خودشان را پیرو ولایت می‌دانند انتظار می‌رود انتظار مقام معظم رهبری را اجرا کنند.

این حرکت ابعاد بین‌المللی حضور پرشکوه مردم در روز 22 بهمن را تحت الشعاع قرار داد و موجب سو استفاده دشمنان شد، در راستای پیگیری این موضوع کمیته‌ای متشکل از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تشكیل شده  که این کمیته 50 عنوان ملاقات و جلسه را در برنامه خود دارند تا به تدریج انجام شده و حقیقت‌یابی دقیقی در این زمینه صورت بگیرد و امیدواریم کاری کنیم تا در آینده چنین حوادثی تکرار نشود تا موجبات آزردگی خاطر مردم و مقام معظم رهبری نگردد.

*حضور برخی مسئولان در حادثه قم

ظاهرا در جلسات کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس فیلمی در این راستا منتشر شده است که برخی مسئولان نیز در حادثه روز 22 بهمن قم حضور داشته‌اند؟ درست است؟

بروجردی: ترجیح می‌دهم قبل از اعلام نتیجه کمیته ویژه پیگیری این ماجرا خبری اعلام نکنم ولی بله فیلم به نمایش گذاشته شد و افراد مختلفی در آن حضور داشتند.

*ممانعت از خروج زنان زیر 40 سال از کشور فقط یک پیشنهاد است /بنده مخالفم

آقای بروجردی یکی دیگر از مواردی که در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی انجام شده و مخالفت خیلی‌ها را در برداشته است، موضوع مخالفت با خروج دختران مجرد زیر 40 سال از کشور است؟ نظر شما در این خصوص چیست؟

بروجردی: این موضوع صرفا در حد پیشنهاد است و مورد نهایی نظر کمیسیون نیست، نظر غالب هم نیست، فکر می‌کنم آن‌چه به عنوان خروجی کمیسیون صورت بگیرد بدون چنین قیدی خواهد بود.

ما معتقدیم که حقوق زنان همانند حقوق مردان در جامعه جمهوری اسلامی ایران مورد احترام است و بحث و ضوابط خروج از کشور و قانون مشخص کرده است و من فکر نمی‌کنم تغییری در وضعیت قبلی ایجاد شود، باید دقت شود ما به خاطر چند ناهجاری نباید یک قاعده عام که مربوط به نصف جمعیت کشور است را تغییر دهیم و از بسترهای قانونی استفاده کنیم.

*كمیسیون امنیت ملی و انتخابات

 آقای دکتر اگر موافق باشید سوالات خود را در خصوص انتخابات سال آینده ادامه بدهم، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس چه تمهیداتی را برای تامین امنیت انتخابات سال 92 اندیشیده‌ است تا حوادث سال 88 تکرار نشود؟

بروجردی: به نظر من حوادث سال 88 طراحی پیچیده دشمن بود و شاید با نوعی غفلت درونی همراه بود و زمانی به ابعاد گشوده این طراحی برون مرزی واقف می‌شویم که عملا شعله این آتش فروزان شده بود برخی هم در داخل که از خواص هم بودند بازی خوردند و شرایطی را رقم زدند که به دشمن کمک کرد منتها از آن جایی که نظام جمهوری اسلامی ایران بر پایه اراده ملت شکل گرفته است اجازه نداد با چنین طوفانی مشکلی پیش آید، بله در این راستا هزینه دادیم ولی تجربه سنگینی را آموختیم و با استناد به این تجارب اجازه نخواهیم داد دشمن بار دیگر دست به چنین اقدامی بزند.

*تعیین مصادیق خطوط قرمز کاندیداها تا پایان سال

آقای دکتر ظاهرا کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در نظر دارد آیین‌نامه انتخاباتی برای کاندیداهای انتخابات سال آینده تدوین کند که تمام خطوط قرمزها تعریف شوند، روند این کار به چه صورت است؟

بروجردی: بله، این از جمله کارهایی است که در کمیسیون انجام می‌دهیم تا مسئولیت خود را به عنوان اقدامات بازدارنده در مورد انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری و با توجه به تجربیات تلخ انتخابات دهم انجام دهیم بنا داریم براساس این آیین‌نامه به مسئولین امر گوشزد کن

 آیا مصادیق خطوط قرمز تعیین شده است؟

یم و امیدواریم یک نتیجه‌ای مشخص در بر داشته باشد.

 

بروجردی: برخی افراد که در عرصه انتخابات هستند بدون در نظر گرفتن مصالح عمومی کشور از مسائل قومی قبیله‌ای ، حتی مذهبی استفاده می‌کنند و قول‌هایی را می‌دهند که عملیاتی نیست همه این موارد انحراف است و می‌تواند زمینه نارضایتی مردم در زمینه‌های مختلف باشد و خطوط قرمز برای روشنی این موارد ابلاغ خواهد شد و تمام کسانی که نامزد انتخابات هستند موظف خواهند شد که رعایت نظام را کنند و کاری نکنند که موجب سو استفاده دشمنان شود.

این آیین‌نامه انتخاباتی تا کی آماده خواهد شد؟

بروجردی: این آیین‌نامه تعیین خطوط قرمزی نامزدهای انتخاباتی سال آینده را تا قبل از پایان سال جاری تصویب خواهیم کرد.

*تمهیدات كمیسیون امنیت ملی برای انتخابات آینده

لطفا بفرمایید تمهیدات اندیشیده شده از طرف کمیسیون برای تامین امنیت انتخابات چیست؟

بروجردی: برخی از تمهیدات تقریبا تمهیدات برون مرزی است که با استفاده از شبکه‌های گسترده تبلیغاتی، تلوزیونی و سایبری تلاش می‌کند این گونه القا شود که در انتخابات آزادی نیست، دشمنان از اهرم‌های مختلف استفاده می‌کند، تردید نکنید که دشمن از تمام توان خود برای ضربه‌زدن به نظام استفاده خواهد کرد از جنگ نرم و جنگ روانی استفاده می‌کند، از جنگ سایبری استفاده می‌کند از جنگ اقتصادی استفاده می‌کند و سعی بر آن دارد ملت را دلسرد کند، منتها نکته‌ای که حائز اهمیت است آن که اولا خواص و کسانی كه خودشان را در قد و قواره ریاست جمهوری می‌دانند تبدیل به شخصیتی نشوند که در زمین دشمن بازی کنند. این ها همان رعایت خطوط قرمز است و هم چنین رسانه ملی و مطبوعات به گونه‌ای عمل کنند که  خنثی کننده طرح‌های دشمن باشند.

باید به این نکته اشاره کنیم در این مقطع جامعه نیاز به آرامش دارد و یکی از سیاست‌های دشمنان این است که آرامش نیاز جامعه را دنبال کنند. طبیعی است افرادی که مسئولیت بالاتری دارند سنگین‌تری دارند مثلا کسی که رئیس یک قوه است حتما باید ادبیات رفتاری و گفتاری‌اش به گونه‌ای باشد که راهبرد نظام که همان ایجاد آرامش است محقق شود.

 آیا تهدیداتی انتخابات آتی را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد؟

بروجردی: علی‌الاصول نباید وجود داشته باشد، منتها از هیچ چیز نباید غافل بود و کسانی که مسئولیت بالاتری دارند از آن‌ها انتظار بیشتری می‌رود و باید ادبیات گفتاری، رفتاری آنها به گونه‌ای باشد که در جامعه التهاب ایجاد نکند.

*آمانو سهم آمریکا را در گزارشات خود رعایت می‌کند

 آقای بروجردی چند سوال سیاست خارجی از خدمتتون بپرسم، به عنوان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ششم و رئیس این كمیسیون  از ابتدای مجلس هفتم تاکنون ، عملکرد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بروجردی: فکر می‌کنم آقای البرادعی(رئیس سابق آژانس) با اقتدار بیشتر و تاثیرگذاری کمتر از آمریکا به فعالیت ادامه می‌داد و دبیر کل فعلی تاثیرپذیری بیشتری از آمریکا دارد و همیشه سعی می‌کند در گزارشات خود در خصوص برنامه هسته‌ای ایران سهمی برای آمریکا قائل شود، به فرض مثال وقتی بازرسان آژانس به ایران می‌آیند می‌بینند هیچ مشکلی وجود ندارد و می‌نویسند هیچ گونه انحرافی وجو ندارد با وجود این ابهاماتی را در گزارش نهایی ذکر می‌کنند و ما اسم این موضوع را می‌گذاریم "سهم آمریکا"، چرا که مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کلماتی در گزارش قرار می‌دهد که قابل سو استفاده باشد بنابراین نمره آقاثی البرادعی از نمره آمانو بیشتر شد.

*نمره البرادعی بیشتر از نمره آمانوست

 اگر بخواهید نمرده دقیق بدهید نمره این دو نفر از صد چند خواهد بود؟

بروجردی: (خنده) نمره البرادعی بیشتر است، آمانو خیلی تلاش کرد که نمره‌اش به 50 برسد ولی نرسید، نمره البرادعی بالای 50 است.

*آمریکایی‌ها بازنده نهایی بازی ده ساله پرونده هسته‌ای ایران

آقای بروجردی مبحث دیگری که در این زمینه مطرح است بحث مذاکرات گروه 1+5 مشتمل از آمریکا،‌انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان است. علی رغم برگزاری چندین دوره مذاکرات این گروه با ایران روند مذاکرات را چگونه ارزیابی می‌كنید؟

بروجردی: معتقدم آمریکایی‌ها بازنده نهایی بازی ده سال گذشته و در عرصه هسته‌ای ایران هستند. آمریکایی‌ها مصر بودند که جمهوری اسلامی ایران غنی‌سازی نداشته باشد ولی ما امروز غنی‌سازی داریم و در مقطعی فشار وارد کردند و طراحی کردند، بعد از حضور وزرای خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه در تهران ما به هر دلیلی موافقت کردیم که پروتکل الحاقی را اجرا کنیم، اجازه بازدید نامحدود به آنها بدهیم، ساخت قطعات سانتریفوژ را متوقف کنیم و همه چیز در مقابل چشمان غمبار و در مقابل دیدگان دانشمندان جوان کشورمان متوقف شود، هم فعالیت نطنز، هم یو اس اف اصفهان و هم قطعه‌سازی، ولی این روند در مجلس هفتم با یک حالت شجاعانه و با چند مصوبه کاملا تغییر کرد.

بنابراین آمریکا که با متحدان اروپایی‌اش زمانی اجازه نمی‌داد ما حتی 3 سانتریفوژ داشته باشیم امروز مشاهده می‌کند ما هزاران دستگاه سانتریفوژ فعال داریم، و تلاش آن‌ها، قطعنامه آنها و تحریم آن‌ها راه به جایی نخواهد برد.

ما امروز از صفر تا صد این موارد را خودمان می‌سازیم و منابع عظیم اورانیومی که اخیرا استخراج شد خیال آمریکا را راحت کرد که ما دیگر به فکر منابع اورانیوم نخواهیم بود و باید گفت به دانش هسته‌ای مسلط هستیم، آنها فشار آوردند و ما هزینه‌اش را پرداخت کردیم و آمریکا چه بخواهد چه نخواهد ما عضو باشگاه هسته‌ای هستیم بنابراین امروز به نفع آمریکا است که سیاست تقابل را بردارد و وارد مرحله تعامل شود و اگر در ادبیاتش یک منطق حاکم باشد متناسب با آن تغییرات در رفتار و گفتار آمریکا، ملت ما پاسخ خواهد داد.

*استراتژی غنی سازی اورانیوم ثابت خواهد بود

ظاهرا گفته شده است در صورتی که جمهوری اسلامی ایران دست از غنی‌سازی اورانیوم بردارد، طرف غربی در مقابل آن بخشی از تحریم‌ها در حوزه طلا را خواهیم برداشت پاسخ ایران به این موضوع چیست؟

بروجردی: به نظر من این همان امتیاز "آب نباتی" است، یعنی چیزی نیست که متناسب باشد، این‌ها بانک مرکزی ما را تحریم کردند، فشار آوردند حالا می‌گویند تحریم طلا را برمی‌داریم، این اصلا متناسب نیست، باید در شان جمهوری اسلامی ایران صحبت کنند. آن چه مسلم است این که از حق مسلم هسته‌ای خود دست نخواهیم كشید، در این مورد خاطر آمریکا جمع باشد ولی در خصوص مسائل مقطعی ممکن است مذاکره کنیم و به توافق هم برسیم ولی اصل استراتژی در جای خودش باقی خواهد بود.

*توافق با آمریکا دور از ذهن نیست

آقای بروجردی برخی کارشناسان و صاحبنظران عرصه مسائل هسته‌ای و حتی برخی مسئولان ارشد کشوری معتقدند آمریکا هیچ انگیزه‌ای برای رفع مشکلات هسته‌ای ندارد، با این نظریه موافقید؟

بروجردی: این یک واقعیت است که آمریکا می‌خواهد موضوع هسته‌ای ایران را به عنوان یک ابزار فشار به جمهوری اسلامی ایران نگه دارد منتها اصل مهم در سیاست خارجی آمریکاست و در مقطعی ممکن است به خاطر همین منافع درخصوص مسئله هسته‌ای ایران تصمیم دیگری بگیرد و این حق را بپذیرد. خط قرمزهای ما بیشتر از آمریکاست. ما به شدت مخالف بمب هسته‌ای هستیم ولی آمریکا برخلاف ماده 6 "ان پی تی" بمب‌های نسل جدید را نه تنها می‌سازد بلکه آن‌ها را آزمایش هم می‌کند، بنابراین با بیش از آمریکایی‌ها در این زمینه حساس هستیم و ممکن است در مقطعی که آمریکا احساس می‌کند تمام تلاش‌هایش بی‌نتیجه است به یک توافق برسد.

با این وضعیت ادامه مذاکرات منطق است؟

بروجردی: ممکن است به نتیجه برسد، با توجه به موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران آمریکا ناگزیر خواهد بود اعتراف کند.

*تاثیر کشورهای مستقل در موازنه مذاکرات

به نظر جنابعالی چه اتفاقی می‌تواند موازنه مذاکرات ایران و 1+5 را مساوی کند؟

بروجردی: فکر می‌کنم نقش کشورهای مستقلی مانند روسیه و چین در این زمینه مهم است و باید از این ظرفیت‌ها بیشتر استفاده شود.

*روش پیشین مسئله هسته‌ای ایران جواب نداد

آیا در مورد مسئله هسته‌ای ایران هم می‌شد به گونه‌ای دیگر عمل کرد؟

بروجردی: ما در بحث هسته‌ای به گونه‌ای دیگر رفتار کردیم ولی جواب نگرفتیم، یعنی تمام خواسته‌های غربی‌ها محقق شد، پروتکل الحاقی را داوطلبانه اجرا کردیم،  فعالیت هسته‌ای را داوطلبانه متوقف کردیم، یعنی تعلیق کردیم، دو سال در جا زدیم ، خروجی آن این بود که باید بقیه را هم جمع کنیم، این موضوع نشان داد که آن‌ها دنبال این هستند که ملت ایران پیشرفت نکند ولی اتمام حجت صورت گرفت و نشان داد وضعیت این‌گونه نیست و شرایط سیاسی کشور تغییر کرد.

*نقش مجلس ششم در توقف فعالیت هسته‌ای

از آن‌جایی که جنابعالی در این دوره عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ششم بودید عملکرد و نقش مجلس ششم در این خصوص چگونه بود؟

بروجردی: در مجلس ششم بنده عضو بودم تمام تلاش را به کار گرفتیم تا یک مصوبه بگذرانیم که دولت را ملزم کند تا در هر شرایطی فعالیتهای صلح آمیز هسته‌ای را ادامه دهد اما موفق نشدیم، دیدگاهی در مجلس ششم حاکی بود که اصلا چه نیازی به این موضوع داریم، این خیلی مهم است، حتی دنبال این بودند طرح 3 فوریتی بیاورند که ما دولت را مکلف کنیم که پروتکل الحاقی را بپذیرد، یعنی تسلیم کامل در مقابل آمریکا و این خیلی اشکال اساسی دارد.

ولی مجلس هفتم روی کارآمد و وضعیت تغییر کرد، 4 مصوبه تصویب کردیم مبنی بر الزام دولت برای ادامه فناوری هسته‌ای در هر شرایط، دوم اینکه آمریکا می‌خواست پرونده هسته‌ای ایران را به شورای امنیت ببرد گفتیم اگر این کار صورت بگیرد اجرای پروتکل الحاقی را متوقف می‌کنیم و متوقف کردیم و سوم اینکه الزام کردیم 20 هزار مگاوات انرژی هسته‌ای ایجاد کند و شرایط کاملا دگرگون شد ما اتمام حجت کردیم و حجت به غرب تمام شد، آنها از شرایط پیش آمده سواستفاده کردند و دنبال این بودند که متوقف کنیم و ظرفیت توانمندی ایران خشکانده شود بنابراین در پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی، ایران برنده بوده است.

*بی‌صداقتی آمریکا مانع مذاکره  مستقیم

با توجه به سابقه 9 ساله جنابعالی در ریاست کمیسیون امنیت ملی و تجربیات قبلی آیا رابطه مستقیم با آمریکا اتفاق خواهد افتاد؟ هر چند مقامات آمریکایی اخیرا بارها بحث مذاکره مستقیم را مطرح کرده‌اند.

بروجردی: بارها مقامات آمریکایی در اجلاس‌های 1+5 مصرانه از ایران درخواست مذاکره مستقیم کرده‌اند ولی ما صداقتی در آمریکایی‌ها نمی‌بینیم و نشانه‌های این بی‌صداقتی بسیار متعدد است، همین الان تحریم‌ها را تشدید می‌کنند و بعد می‌گویند مذاکره کنیم، به تعبیر مقام معظم رهبری آمریکایی‌ها صداقت ندارند، بی‌صداقتی شرایطی را ایجاد می‌کند که ما به هیچ وجه حاضر به قبول این مهم نیستیم.

*شرایط، آینده مذاکره مستقیم با آمریکا را تعیین می‌کند

اگر صداقت آمریکایی‌ها اثبات شود آینده مذاکرات مستقیم چگونه خواهد بود؟

بروجردی: من فکر می‌کنم آن چه رهبر معظم انقلاب فرمودند یک تصویر روشن بود اگر آن چه را ایشان فرمودند آمریکا بتواند عملی کند آن وقت شرایطی ایجاد خواهد شد که متناسب با آن شرایط تصمیم‌گیری خواهیم کرد، البته ما در بحران عراق 3 دوره مذاکره مستقیم با آمریک داشتیم.

*ماجرای 3دوره مذاكره مستقیم با آمریكا

لطفا ماجرای مذاکره مستقیم با آمریکا را بیشتر توضیح می‌دهید؟

بروجردی: آن زمان یعنی در زمان حمله آمریکا به عراق که بحران عراق بود، آمریکایی‌ها از ما درخواست ملاقات کردند ما اعلام کردیم باید آن‌ها درخواست کتبی بدهند، سفیر سوئیس درتهران آمد وزارت امور خارجه ما و یادداشت کتبی آن‌ها را ارائه داد که نوشته بود: بدین‌وسیله دولت ایالت متحده آمریکا از دولت جمهوری اسلامی ایران درخواست می‌کند که برای بحران عراق مذاکره کند" و این یعنی این که آمریکا را از آن بالا به پایین بکشی و درخواست مذاکره مكتوب کند.

و جالب آن که ما پس از دریافت این درخواست گفتیم بررسی خواهیم کرد و مدتی هم ماند تا این که رئیس‌جمهور عراق جلال طالبانی، نخست وزیر عراق نوری مالکی و وزیر امور خارجه عراق هوشیار زیباری با رئیس‌جمهور ما محمود احمدی‌نژاد و وزیر امور خارجه وقت منوچهر متکی تماس گرفتند و گفتند به خاطر ما این کار را انجام بدهید چون افراد زیادی کشته می‌شود و ما هم اعلام کردیم به خاطر کمک به کشورمسلمان همسایه انجام می‌دهیم.

ین مذاکره در چه سطحی برگزار شد؟

بروجردی: فکر می‌کنم آن زمان سفیر ایران در عراق مسئولیت داشت ولی طرف آمریکایی از مقامات بلند پایه این کشور بود.

نتیجه این موضوع چه شد؟

بروجردی: این مسئله یک نکته تاریخی مهم است که ما براساس 3 اصل مهم عزت، حکمت و مصلحت در سیاست خارجی به گونه‌ای عمل کردیم که شئونات جمهوری اسلامی ایران حفظ شد و آمریکا از حالت گرگ و میش خارج شود و به عنوان یک کشوری در یک طرف میز مذاکره نشست و یک درخواست رسمی ارسال کرد، جدا از نتیجه مذاکره که مربوط به کشور عراق بود، اصل موضوع بسیار حائز اهمیت است. این اتفاق مربوط به دهه هشتاد زمان جنگ آمریکا با عراق است.

*عملکرد سیاست خارجی ایران موفق بوده است

آقای دکتر اجازه بدهید راجع به اصل سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بپرسم، به نظر شما روند سیاست خارجی کشورمان در طول سال‌های گذشته چگونه بوده است؟ موفق یا غیرموفق؟

بروجردی: اولا در عرصه سیاست خارجی، سیاست‌گذار کلان ما مقام معظم رهبری هستند و ایشان رهنمود دهنده و نقش مهمی دارند، موفقیت‌های عظیمی داشتیم در بحران عراق، افغانستان و در خاورمیانه، در غزه و در لبنان، نقش جمهوری اسلامی ایران همیشه در راستای ایجاد صلح و آرامش در منطقه بوده و توانستیم خنثی کننده مقداری از زیاده‌خواهی‌های آمریکا باشیم و حتی ما در حیات خلوت آمریکا، آمریکای لاتین و آمریکای جنوبی روابط خوبی برقرار کردیم که حساسیت آمریکا را برانگیخت و موضع‌گیری آنان را بدنبال داشت و حتی کنگره آمریکا هم واکنش نشان داد که این مهم نشان‌دهنده موفقیت جمهوری اسلامی ایران است.

نکته دیگر این که کار سیاست خارجی ما فقط ایجاد تعامل نیست بلکه تلاش برای رفع برخی سوتفاهماتی که آمریکا و هم پیمانانشان در بین کشورها ایجاد ‌می‌کنند نیز هست چرا که آن‌ها می‌خواهند موضوع ایران‌هراسی  را در بین کشورها ترویج دهند و به همین دلیل کار خیلی مشکل است.

*مطرح كردن "هولوکاست" برخلاف راهبرد نظام بود

قای بروجردی شما زمانی که آقای ولایتی وزیر امور خارجه بود به عنوان معاون وی خدمت می‌کردید و آن زمان تلاش برای تنش‌زدایی بین کشورها با ایران بوده است به نظر جنابعالی آیا دولت‌های نهم و دهم هم در راستای سیاست تنش‌زدایی حرکت کرده‌اند؟

بروجردی: در دوره دولت‌های نهم و دهم برخی تنش‌ها بیهوده ایجاد شد مثلا در مورد یک موضوع که افکار عمومی اروپا، آمریکا یا سازمان ملل نسبت به آن حساس بود.

منظور شما موضوع طرح هولوکاست است؟

بروجردی: بله، هزینه‌اش را پرداخت کردیم بدون اینکه سودی داشته باشد، خب چرا شورای امنیت علیه ما بیانیه بدهد، چرا باید کشورهای اروپایی همه ما را محکوم کنند، چه نیازی به این کار بود، به نظر من این اشتباهی بود که واقع شد و برخلاف راهبرد نظام بود، راهبرد نظام هم در زمان امام خمینی(ره) و هم در زمان مقام معظم رهبری داشتن رابطه خوب با همه کشورهاست، در این قاعده استثنا آمریکاست به این دلیل که ما با آن‌ها رابطه نداریم و سیاست آنها علیه ما خصمانه است البته بحث رژیم صهیونیستی جداست چرا که اصلا این رژیم را کشور نمی‌شناسیم،. خب این راهبرد نظام است و ما نباید برخلاف این راهبرد در عمل اقداماتی را انجام دهیم که سیاست راهبردی و کلان نظام دچار خدشه شود که درباره هولوكاست این اتفاق رخ داد.

*گسترش روابط با کشورهای غربی مانعی ندارد

با توجه به این که در آستانه پایان دولت دهم هستیم به نظر جنابعالی دولت بعدی جمهوری اسلامی ایران چه سیاستی را دنبال کند؟ آیا باید باز سیاست فعلی را پیگیری کند؟

بروجردی: بله، چون راهبرد این سیاست توسط مقام معظم رهبری است این مسیر مسیر درستی است و البته هیچ مانعی ندارد تا در زمینه گسترش روابط و بهبود آن با کشورهای غربی گام برداریم.

*عدم وحدت اصولگرایان پشیمانی تاریخی خواهد بود

آقای بروجردی اجازه دهید چند سوال حزبی هم بپرسم، نظر شما در خصوص ائتلاف 1+2 چیست؟

بروجردی: به نظرم این ائتلاف با هدف خیرخواهانه صورت گرفته است با هدف این که خانواده اصولگرایی متحد شوند،البته اتحاد اصولگرایان یک ضرورت قطعی است و اگر مجموعه اصولگرایان به فرد خاصی نرسند خروجی کار یک پشیمانی تاریخی خواهد بود، باید به توافق برسند چرا که در مقابل آن‌ها جبهه اصلاح‌طلبان و دولت وجود دارد.

*اصولگرای واقعی ائتلاف می‌کند

ظاهرا از هم‌اکنون برخی اصولگرایان ساز جدای کوک می‌کنند، همچون جبهه پایداری که معتقد است باید مستقل باشد؟

بروجردی: آنهایی که واقعا اصولگرا هستند باید دقت کنند، اصولگرایی به معنایی که محور ولایت تقویت شود و هر کسی بخواهد زیر چتر انحراف حرکت کند، تعریفش مشخص است.

*هاشمی نمی‌آید، ولایتی می‌آید

نظر جنابعالی در خصوص کاندیداتوری آیت‌الله علی‌اکبر هاشمی‌رفسنجانی و علی‌اکبر ولایتی چیست؟

بروجردی: من فکر نمی‌کنم هاشمی‌رفسنجانی با توجه به شرایط سنی و تجارب گذشته شخصا در این عرصه ورود پیدا کند، تصورم این است هاشمی رفسنجانی  خودش ورود پیدا  نمی‌کند ولی از فرد مورد نظرش حمایت خواهد کرد. در مورد آقای ولایتی هم حضور وی در انتخابات آتی بسیار جدی است.

*تقویت اتحاد، هدف ائتلاف

هدف کلی ائتلاف 3 گانه اصولگرایان که مشتمل از ولایتی، غلامعلی حداد عادل و محمد باقر قالیباف است، چیست؟

بروجردی: هدف این ائتلاف تقویت ایده اتحاد اصولگرایان است.

*فاصله از نظام ولایی انحراف است

ب ارزیابی شما در خصوص جریان انحراف چیست؟

بروجردی: جریان انحراف از نامش مشخص است در جریانی که در مقابل مسیر بسیار شفاف و ارزشمند نظام ولایی قرار بگیرد با هر تعبیری که عنوان شود یک انحراف است، نظام ما بسیار شفاف و روشن است و هر حرکتی جدای از اصل قانون اساسی و ولایت حرکت کند انحراف است.

*پاک بودن دولت، مزاح است

آقای بروجردی سوال آخرم در خصوص فعالیت رئیس جمهور کشورمان است که در نشست تلویزیونی خود گفت "دولت دهم یکی از دولت‌های پاک تاریخ است"، نظرتان در این زمینه چیست؟


بروجردی: این سخن را به حساب مزاح بگذارید./باشگاه خبرنگاران

 


ویدیو مرتبط :
amp در سئو چیست

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دلایل افزایش وابستگی بودجه دولت به نفت/ نفت 95 دلاری دور از ذهن نیست



اخبار,قیمت نفت,درآمدهای نفتی دولت

نهاوندیان اعلام کرد:

دلایل افزایش وابستگی بودجه دولت به نفت/ نفت 95 دلاری دور از ذهن نیست

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با تشریح دلایل افزایش وابستگی بودجه دولت به درآمدهای نفتی از مالیات و فروش نفت به عنوان دو منبع اصلی درآمد دولت در سال 92 یاد کرد و گفت: افزایش ماموریت‌های دولت یکی از دلایل ظهور نفت 95 دلاری در بودجه است.

محمد نهاوندیان در گفتگو با مهر درباره گنجانده شدن نفت 95 دلاری در لایحه بودجه سال آینده توسط دولت، گفت: بودجه سال 1392 دولت در شرایط خاصی تدوین و باید به تصویب برسد.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با اعلام اینکه یکی از دلایل گنجاندن نفت 95 دلاری در لایحه بودجه جبران درآمدهای نفتی دولت با توجه به محدودیت‌های ارزی حاصل از فروش نفت است، تصریح کرد: بر این اساس، ساده ترین راه برای افزایش درآمد دولت را بالا بردن قیمت نفت خام در بودجه قرار داده اند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه با قیمت‌های فعلی طلای سیاه در بازار جهانی تحقق نفت 95 دلاری در سال آینده دور از ذهن به نظر نمی رسد، بیان کرد: با این وجود، اگر در اقتصاد جهانی شاهد رونق باشیم، قطعا تقاضا برای خرید نفت افزایش می یابد که این موضوع هنوز روشن و شفاف نیست.

وی با اشاره به وجود دیدگاه‌های بدبینانه نسبت به رکود در اقتصاد جهانی، اظهار داشت: قطعا وجود این بحران و رکود اقتصادی، بازار جهانی نفت را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

نهاوندیان در پاسخ به این سئوال مهر که افزایش قیمت نفت در بودجه با سیاست دولت مبنی بر کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی منافات دارد؟ توضیح داد: هر ساله در تدوین بودجه‌های سالانه همواره با عجله و شتاب‌های لحظه پردازانه کاهش هزینه‌های دولت و وابستگی به درآمدهای نفتی به سال آینده موکول می شود.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با یادآوری اینکه در چند سال گذشته همواره تعداد ماموریت‌ها و در نتیجه ماموران دولت افزایش یافته است، افزود: دولت هر ساله استخدام می کند و این هزینه ایجاد می نماید و باید به دنبال منابع درآمدی جدید در بودجه رفت.

این مقام مسئول با بیان اینکه در لایحه بودجه سال آینده افزایش قیمت نفت و مالیات‌ها دو راهکار دولت برای تامین هزینه‌های جاری است، تاکید کرد: اما دولت باید با ایجاد رونق اقتصادی، بهبود فضای کسب و کار، میزان مشارکت و تولید بخش خصوصی را افزایش دهد که این موضوع خود به خود منجر به افزایش درآمدهای دولت خواهد شد.

به گفته نهاوندیان، کاهش هزینه‌های جاری دولت قطعا منجر به کاهش وابستگی به درآمدهای حاصل از فروش نفت خام خواهد شد./خبرگزاری مهر