اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مشاور ظریف: عربستان به دنبال تجزیه و سرنگونی ایران است



اخبار,اخبارسیاست خارجی,همکاری  عربستان با تهران

 

 اخبار سیاست خارجی - مشاور ظریف: عربستان به دنبال تجزیه و سرنگونی ایران است /اعضای داعش، بچه‌های عربستان هستند /در پرتو سیاست‌های دولت روحانی، ریاض راه همکاری با تهران را در پیش خواهد گرفت

نماینده پیشین ایران در دفتر اروپایی سازمان ملل متحد با اشاره به روابط پر افت و خیز تهران و ریاض معتقد است همیشه امکان تغییر رویکردها وجود دارد ولی ممکن است این رویکردها برای چند سال تغییر کند.

به گزارش نامه نیوز، عربستان سعودی، سکوت تحیربرانگیز خود در قبال مسائل و مشکلات منطقه را با اما و اگرهای بسیاری روز گذشته (جمعه) شکست. در روزهایی که غزه در آتش توپخانه‌های اسرائیل می‌سوزد و مردم عراق هر شب کابوس وحشی‌گری‌های داعش را در خواب‌های ناآرام خود مرور می‌کنند عربستان که خود را در جایگاه سیادت منطقه و اعراب می‌داند و می‌خواند، سکوت اختیار کرده بود و شاهد یکه تازی‌های عناصر داعش در عراق با هدف فتح بغداد از یک سو و به زیر کشیدن حماس در غزه است.

 

عربستان اما از سوی دیگر صحنه رقابت و دشمنی با ایران را همچنان حفظ کرده و در سایه بهبود روابط تهران-واشنگتن بر سر پرونده هسته ای ایران و روی کار آمدن دولت اعتدال گرا در ایران حاضر به چرخش مواضع خود به سمت همکاری با تهران نشده است.

امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقایی وزیر خارجه ایران اخیرا در مصاحبه با روزنامه اخبار لبنان از اینکه روحانی برای عربستان فقط خیر و خوبی می‌خواهد گفت. عبداللهیان با اشاره به اینکه تهران وضعیت جسمانی پادشاه عربستان را در نظر دارد، گفت: معتقدم روابط دو جانبه تهران و ریاض در مسیر رو به جلو و با افقی وسیع در حرکت است و ما نسبت به آینده روابط دو طرف خوشبین و امیدوار هستیم.

معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر اینکه روابط دو جانبه  میان ایران و عربستان خوب است اما در خصوص پرونده های منطقه ای اختلاف نظر وجود دارد تاکید کرد: همواره از مقامات سعودی خواستار افزایش رایزی ها و تبادل نقطه نظرات دوجانبه شده ایم.

این اما همه آن چیزی نیست که با وجود رخدادهای منطقه‌ای و آتش جنگ و اختلافات مذهبی و فرقه‌ای در خاورمیانه می‌گذرد و میان ایران و عربستان بر سر آن اخنلاف نظر وجود دارد. وزیر دفاع اسبق آمریکا در کتاب خاطرات خود که اخیرا بخش‌های از آن ترحمه شده است، به دیدارهایش با ملک عبدالله و محتوای آن که به طور ویژه بر مساله ایران متمرکز شده بود، اشاره کرده است. وی در بخشی از این خاطرات می نویسد: پادشاه عربستان از من خواسته تا آمریکا عملیات نظامی گسترده‌ای علیه ایران به اجرا درآورد.

رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا در دوران ریاست جمهوری بوش پسر و اوباما در ادامه خاطراتش درباره دیدار با ملک عبدالله در تابستان سال 2007 پس از نشست شرم الشیخ می‌‌گوید: این تنها دیداری بود که در آن کنترل اعصابم را از دست دادم. دلیل این مسئله این بود که ملک عبدالله از من به عنوان وزیر دفاع آمریکا خواست تا آمریکا یک حمله نظامی گسترده علیه ایران به اجرا درآورد که تنها به اهدافی که مشکوک به انجام فعالیت‌های هسته‌ای است، محدود نباشد و توان نظامی ایران را هدف قرار دهد.

طی این دیدار ملک عبدالله تاکید کرد که اگر آمریکا دست به این حمله نظامی نزند عربستان تصمیاتی یک جانبه و مستقل از آمریکا اتخاذ می‌کند تا از منافعش دفاع کند.این برای اولین بار نیست که اهداف ریاض برای حمله به ایران کینه و خصومت این کشور در قبال تهران در پس خاطرات و اسناد و مدارک فاش شده منتشر می شود. پیشتر ویکی لیکس نیز با انتشار اسناد و مدارکی از تلاش عربستان سعودی برای حمله آمریکا به ایران گفته بود.

در این رابطه، علی خرم، مشاور «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران و نماینده پیشین ایران در دفتر اروپایی سازمان ملل متحد در گفت‌وگو با خبرنگار «نامه نیوز» امکان همکاری و بهبود روابط ایران و عربستان را مورد بررسی قرار داد و به این سوال پاسخ داد که عربستان همچنان به دنبال عملیات نظامی علیه ایران است یانه؟

علی خرم گفت: اینکه عربستان همچنان به دنبال عملیات نظامی علیه ایران است یا نه را باید از خود این کشور پرسید؛ به نظر من عربستان یک رقابت منفی با ایران دارد. بیش از 40 سال است که هرگاه عربستان نتوانسته از پس مشکلات بربیاید به سمت همکاری با ایران آمده است و هرگاه هم توانسته اهداف خود را به پیش برده است.

وی در ادامه گفت: اینکه اکنون خاطرات وزبر دفاع آمریکا منتشر شده و مواضع عربستان در جلسات خصوصی گفته شده تنها روایتی از آن چیزی است که ما از قبل هم از آن باخبر بودیم، میدانستیم عربستان چه اهدافی دارد و چه افکاری در قبال ایران دارد.

مشاور وزیر خارجه از منظر دیگری به این موضوع پرداخته و می گوید: حالا اگر بخواهیم به عربستان در چارچوب قدرت منطقه‌ای و کشور همسایه نگاه کنیم موضوع متفاوت می‌شود؛ من معتقدم که باید تلاش کرد و نظر عربستان را جلب کرد تا به جای دشمنی در مقام همکاری با ایران بربیاید. تردیدی در این موضوع نیست که ریاض با تهران دشمنی دارد و به دنبال آن است که اگر بتواند ایران را تجزیه و یا سرنگون کند. به نظر من باید سیاست سنجیده ای درپیش گرفته شود تا بهانه‌ای دست این کشور داده نشود.

خرم درباره جولان داعش در عراق و کشورهای منطقه و اینکه اکنون تهدیدی برای حکومت های سنی نیز به شمار می‌رود، گفت: عربستان، قطر، امارات و ترکیه بودند که داعش را به وجود آوردند و همانند آن مثل معروفی که مار در آستین پرورش دادن، این مار را پرورش دادند و این مار اکنون در مقابل خودشان قرار گرفته است. داعش دور از عربستان نیست و همان نگاه های افراطی دولت عربستان را اکنون داعش در پیش گرفته و اجرا می‌کند.

وی افزود: داعش ترکیبی از بعثی‌ها و افراطی‌های سلفی سنی است، اعضای این گروه بچه‌های خود عربستان محسوب می‌شوند که اگر از کنترل خارج شوند به تهدیدی برای عربستان تبدیل می‌شوند. در این حالت ممکن است عربستان همچون گذشته در شرایط سخت در صدد همکاری با ایران بیاید.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی، همچنین گفت: معتقدم همیشه امکان تغییر رویکردها وجود دارد ولی ممکن است این رویکردها برای چند سال تغییر کند و آن مقاصد اصلی به طور خفته باقی بماند. در گذشته و در زمان ریاست جمهوری آقای هاشمی عربستان و ایران برای 10 تا 15 سال همکاری مطلوب و نزدیکی داشتند اما مجددا در سال‌های پس از آن به دلیل برخی افکار افراطی و فضای رقابتی روابط تیره و بعضا متشنج شد.

وی با اشاره به اینکه هر کشوری اگر سیاست سنجیده ای را در جهان، منطقه و در داخل کشور در پیش بگیرد دشمنان هیچ گاه فرصت و شانسی برای تعدی و سوء استفاده پیدا نخواهد کرد، گفت:  فکر میکنم در پرتوی سیاست های دکتر روحانی و نه در پرتو سیاست های دولت نهم و دهم و همچنین در پرتو برخی حقایق در منطقه و اتفاقاتی که رخ می دهد و همچنین کاهش تنش میان آمریکا و ایران، ریاض راه همکاری با تهران را در پیش خواهد گرفت.
 اخبار سیاسیت خارجی - نامه نیوز

 


ویدیو مرتبط :
اعتراف عربستان به سرنگونی یک آپاچی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ظریف: درباره روند مذاکرات ایران و 1+5 با خانم اشتون مذاکره کردیم/مشاور امنیت ملی آمریکا: دسترسی به یک توافق هسته ای با ایران به نفع کل جهان است



مذاکرات ایران و 1+5 , مذاکرات ژنو

ظریف: درباره روند مذاکرات ایران و 1+5 با خانم اشتون مذاکره کردیم

دکتر ظریف درباره اینکه آیا در مذاکره با خانم اشتون طرف مقابل با متن جدیدی وارد شد یا متنی که در مذاکرات قبل درباره آن مذاکره می شد، روی میز بود؟ گفت: نه. متن جدیدی نداریم ولی ما فعلا داریم درباره روند صحبت می کنیم.

دکتر «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران پس از دیدار دو جانبه با «کاترین اشتون» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مذاکرات خود با وی را خوب توصیف کرد و گفت: درباره روند مذاکرات ایران و 1+5 با یکدیگر مذاکره کردیم.

دکتر ظریف این مطلب را پس از ناهار کاری با خانم اشتون در پاسخ به سوال خبرنگار اعزامی ایرنا مبنی بر اینکه آیا مذاکرات ایران و 1+5 درباره متن قبلی پیشنهادی خواهد بود؟ بیان کرد.

وزیر امور خارجه در جمع خبرنگاران ایرانی اظهار داشت: صحبت خوبی داشتیم و درباره اینکه چه طور می توانیم این روند را در این چند روز مذاکره ادامه دهیم، صحبت کردیم.

وی افزود: قرار شد که ساعت 6 بعد از ظهر (به وقت محلی) یک جلسه کوتاه داشته باشیم و بعد از آن مذاکرات دو جانبه شروع شود و بعد هم خانم اشتون و بنده با همدیگر و همراه هیات های ایران و اتحادیه اروپا صحبت کنیم.

دکتر ظریف درباره اینکه آیا در مذاکره با خانم اشتون طرف مقابل با متن جدیدی وارد شد یا متنی که در مذاکرات قبل درباره آن مذاکره می شد، روی میز بود؟ گفت: نه. متن جدیدی نداریم ولی ما فعلا داریم درباره روند صحبت می کنیم.

وزیر امور خارجه درباره اینکه چه قدر امکان دارد که وزرای امور خارجه ایران و گروه 1+5 برای مذاکره وارد ژنو شوند، گفت: این تصمیمی نیست که من باید بگیرم. ولی فعلا درباره موضوع صحبت می کنیم.

 

-------------------------------------------


مشاور امنیت ملی آمریکا: دسترسی به یک توافق هسته ای با ایران به نفع کل جهان است

شبکه آمریکایی سی ان ان اعلام کرد با وجود اختلافات در اردوگاه غرب، دستیابی به یک توافق هسته ای با ایران امکان پذیر است.

سایت شبکه سی ان ان آمریکا در آستانه مذاکرات ژنو نوشت، با وجود اختلاف بین کشورهای غربی می توان با ایران به یک توافق درباره برنامه هسته ای این کشور دست یافت.

در گزارش این شبکه آمده است کشورهای گروه 1+5 و ایران روز چهارشنبه در ژنو گرد هم آمده اند تا با دستیابی به یک راه حل سیاسی قابل قبول در مورد برنامه هسته ای ایران بخشی از تحریم های این کشور را لغو کنند.

در این گزارش با اشاره به اهمیت این توافق و مخالفت های مقامات رژیم صهیونیستی با آن به نقل از سوزان رایس مشاور امنیت ملی آمریکا آمده است که دسترسی به یک توافق هسته ای با ایران به نفع کل جامعه جهانی است.

سوزان رایس در این خصوص گفته است: با این توافق جامعه جهانی دسترسی بی سابقه ای به تاسیسات هسته ای ایران خواهد داشت و از این طریق شفافیت های لازم درباره فعالت های ایران را به دست خواهد آورد.

در ادامه نویسنده در بخشی دیگر به اختلافات مقامات آمریکایی در قبال توافق هسته ای با ایران پرداخته و در نهایت به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی که نامی از او برده نشده است می نویسد، مذاکرات با ایران در حال نزدیک شدن به یک توافق موقت در زمینه های کلیدی هسته ای هستند.

 

-------------------------------------------

 

عراقچی: اگر به نتیجه خوبی برسیم احتمالا از فردا مذاکره درباره متن شروع می‌شود

معاون وزیر خارجه ایران گفت: امشب راجع به روند مذاکره می‌کنیم، اگر به نتیجه خوبی برسیم فردا احتمالا در مورد متن مذاکره شروع می‌شود.

به گزارش فارس، سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان پس از ناهار کاری ظریف با اشتون در جمع خبرنگاران گفت: در مذاکرات امشب راجع به روند مذاکره گفت‌وگو می‌کنیم، اگر به نتیجه خوبی برسیم احتمالا از فردا مذاکره درباره متن شروع می‌شود.

وی افزود: هنوز با 1+5 وارد گفت‌وگو درباره متن نشده‌ایم. باید یکسری اصول و روند مذاکراتی شروع و اعتمادی که از دست رفته احیا شود.

عراقچی در پاسخ به این سوال که آیا امیدوارید اعتماد از دست رفته احیا شود؟ گفت: امیدواریم.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای درباره مذاکرات دوجانبه که قرار است بعد از آغاز مذاکرات ایران و 1+5 برگزار شود، عنوان کرد احتمالا مذاکره با سه کشور اروپایی و مذاکرات به طور جداگانه با روسیه، چین و آمریکا برگزار شود.

فارس/ایرنا