اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مشاور اوباما در امور ایران استعفا کرد



 

 

مشاور اوباما در امور ایران استعفا کرد

 

دنیس راس، مشاور ارشد باراک اوباما در تیم رییس جمهوری آمریکا در امور خاورمیانه و ایران، از مقام خود کناره گیری کرده و دلیل آن را مسایل شخصی و قولی که به همسرخود داده بود، عنوان کرده است.

خارج شدن راس از گردونه مشاوران اوباما در حالی است که چند ماه پیش نیز جرج میچل، فرستاده ویژه آمریکا در امور اسرائیلی – فلسطینی کناره گیری کرد و اندکی پس از آن نیز دان شاپیرو، مسئول بخش خاورمیانه در شورای امنیت ملی کاخ سفید از این مأموریت کنار رفت.

هاآرتص نوشت: کناره گیری راس می تواند به مفهوم فروپاشی تیم خاورمیانه ای اوباما باشد.

راس در زمان کمپین باراک اوباما برای ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ به او پیوست و بویژه در برابر یهودیان آمریکا به سود اوباما به سخنرانی پرداخت و خود که یهودی است، تلاش کرد تا دیدگاههای اوباما را به عنوان نامزد ریاست جمهوری برای یهودیان پرنفوذ و صاحب سرمایه آمریکا توضیح دهد.

با روی کارآمدن اوباما، دنیس راس به تیم وزارت خارجه آمریکا بویژه برای دادن مشورت در باره امور ایران پیوست اما بسیار زود به کاخ سفید فرا خوانده شد تا هرروز در کنار اوباما باشد.

هاآرتص در ادامه نوشت: یکی از مأموریت های مهم راس در کاخ سفید دادن مشورت به اوباما درامر نظارت بر برنامه هسته ای ایران بود؛ مسئله ای که نخست وزیر اسرائیل آن را «خطر حیاتی» نامیده و دولت آمریکا را برای تشدید تحریم ها در قبال ایران زیر فشار سنگینی گذاشته است.اما انتقال راس از وزارت خارجه به کاخ سفید به این دلیل ضروری شده بود که مناسبات اوباما با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را که بدلایل متعدد متشنج شده بودد، سر و سامان دهد.

دنیس راس تنها دو روز پس از آن تیم سیاسی اوباما را ترک می کند که آمریکا گزارش های مربوط به تنش دوباره در روابط اوباما- نتانیاهو را رد کرده و تأکید کرده است که مناسبات رییس جمهوری و نتانیاهو خوب است.

رسانه های فرانسه در روزهای اخیر سخنان اوباما و نیکلا سرکوزی، رییس جمهوری فرانسه را در لحظاتی که آنها در همآیش سران در کن فرانسه از بازبودن میکروفون ها آگاهی نداشته اند، منتشرکردند؛ اظهاراتی که به گفته برخی، جنبه مزاح نداشته و بیانگر نظرات واقعی آنها درمورد نتانیاهو بوده است.

سارکوزی درحالی که نتانیاهو را دروغگو نامیده، گفته بود که دیگر تمایلی به دیدن نتانیاهو ندارد و اوباما نیز در پاسخ سارکوزی گفته بود، اگر تو شکایت می کنی، من چه بگویم که هر روز باید با او سرو کار داشته باشم؟

بنوشته روزنامه اسرائیلی هاآرتص، رفتن راس به این مفهوم نیز هست که اوباما با وارد شدن به مسیر تلاش ها برای انتخاب دوباره به پست ریاست جمهوری، بیشترین زمان و سرمایه سیاسی خود را به تحقق این هدف اختصاص می دهد و کوشش ها برای پیشبرد روند صلح دوباره به دست فراموشی سپرده می شود.

دنیس راس کسی بود که بر دولت آمریکا فشار زیادی می آورد تا در برابر گام سیاسی فلسطینی ها در زمینه مراجعه به سازمان ملل متحد برای پذیرش عضویت دراین سازمان، شدیداً موضع بگیرد.../انتخاب


ویدیو مرتبط :
ای مادر گرامی، استعفا، استعفا! ـ دکتر هلاکویی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مشاور اوباما: ایران با روند گفتگوهای آرام درصدد ترفند علیه غرب است



 

 

مشاور اوباما: ایران با روند گفتگوهای آرام درصدد ترفند علیه غرب است

 

مشاور رئیس جمهوری آمریکا در حوزه منع اشاعه تسلیحات هسته ای در موضعی خصمانه نسبت به طولانی تر شدن گفتگوها با ایران و روند آرام این جریان هشدار داد.

به نقل از لس آنجلس تایمز، "گری سیمور" مدعی شد که ایران ممکن است با روند گفتگوهای آرام درصدد ترفند علیه غرب باشد.

این مشاور رئیس جمهوری آمریکا که در واشنگتن صحبت می کرد، در تداوم سیاست های خصمانه این کشور علیه ملت ایران خبر داد که دولت این کشور درصدد اعمال تحریم های اقتصادی بیشتر علیه ایران است.

وی گفت: ایالات متحده و متحدانش باید با وارد کردن فشار علیه تهران این کشور را با گفتگوها همراه سازند.

این مقام آمریکایی از نوع تحریم هایی که قرار است آمریکا آن را اعمال کند خبری نداد، اما برخی مقام های غربی اعلام کردند که گام بعدی سخت تر شدن تحریم هایی است که در ماه جولای بر ایران تحمیل شده که عمدتاً حول محور قطع کمک های مالی بین المللی به ایران و محدود کردن تجارت جهانی و کند کردن سرمایه گذاری در بخش انرژی این کشور بوده بوده است.

سیمور ادعا کرد: ما و متحدین ما مصمم به اعمال فشار بیشتر بر ایران و ارسال پیامی به این کشور هستیم و جمهوری اسلامی باید بداند که اگر از گفتگوهای جدی دوری کند این تحریم ها اعمال خواهد شد و تا زمانی که ایران نگرانی کامل ما را بر طرف نشود چنین تحریم هایی ادامه پیدا خواهد کرد...../تحلیل:عصرایران