اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مرگ ۲.۳ میلیون نفر در حوادث شغلی/ مهم‌ترین دلایل مرگ و میر کارگران



اخبار,اخبار اجتماعی,مرگ و میر کارگران

یک مقام مسئول در وزارت کار گفت: سالیانه ۲ میلیون و ۳۴۰ هزار کارگر در سراسر جهان بر اثر حوادث و بیماری‌های شغلی جان خود را از دست می‌دهند.

علی مظفری گفت: سازمان جهانی کار در طول مدت فعالیت خود ۳۹۹ سند اداری شامل ۲۰۴ توصیه نامه، ۱۸۹ مقاوله­ نامه و ۶ توافق­نامه را تدوین و مصوب نموده که حدود نیمی از آن با موضوعات ایمنی و بهداشت کار مرتبط است.

سرپرست مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی وزارت کار اظهارداشت: طبق اعلام این سازمان، میزان تلفات جانی ناشی از حوادث و بیماری­ های شغلی در جهان حدود ۲ میلیون و ۳۴۰ هزارنفر در سال است که از این تعداد ۳۱۷ هزارنفر در اثر حوادث ناشی کار و بیش از دو میلیون نفر نیز به دلیل انواع بیماری ­های شغلی جان خود را از دست می دهند.

مظفری ادامه داد: این آمار برابر با مرگ روزانه ۶ هزار و ۴۰۰ کارگر در سراسر جهان است. بر مبنای مطالعات، میزان مرگ و میر ناشی از بیماری­ های شغلی حدود ۶ برابر حوادث مستقیم کاری برآورد می­­­ شود.

 

نتایج آخرین مطالعات مشترک سازمان بین­ المللی کار و سازمان بهداشت جهانی، زیان­ های ناشی از بیماری ­ها و حوادث شغلی در کشورهای صنعتی جهان را بین ۵ تا ۷ درصد تولید ناخالص داخلی آن کشورها برآورد می ­کند.

وی ادامه داد: تحقیقات آژانس ایمنی و بهداشت کار اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۳ نشان می­ دهد، خسارات ناشی از حوادث و بیماری­ های ناشی از کار در کشورهای عضو این اتحادیه برای نروژ حدود ۶ درصد، فنلاند ۴ درصد، سوئد ۸.۳ درصد، ایتالیا ۲.۳ درصد و دانمارک ۷.۲ درصد تولید ناخالص داخلی این کشورها است.

این مقام مسئول در وزارت کار تاکید کرد: بیماری ­های سرطانی و خونی ناشی از کار به ترتیب با میزان ۳۲ و ۲۳ درصد از مهم ترین علل مرگ و میر نیروی انسانی در جهان به شمار می­ روند.

 

حداقل نرخ هر واحد سرمایه­ گذاری در زمینه اقدامات پیشگیرانه ایمنی و بهداشت کار در بنگاه­ های اقتصادی می­ تواند ۵۰۰ درصد در سال بازگشت سرمایه در پی داشته باشد.

اخبار اجتماعی - مهر


ویدیو مرتبط :
فیلم / مرگ 2 نفر از کارگران فاز 19 پارس جنوبی زیر جرثقیل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آمار مرگ و میر بر اثر حوادث شغلی


معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: بروز حوادث و خطرات شغلی بسیار نگران‌کننده است به طوری که سالانه 360 میلیون حادثه شغلی اتفاق می‌افتد و حدود 2 میلیون و 300 هزار نفر بر اثر این حوادث جان خود را از دست می‌دهند.

خبرگزاری فارس: حسینی در همایش بین‌المللی سلامت نیروی کار که در سالن همایش‌های رازی برگزار شد گفت: تغییر ماهیت مشاغل باعث بروز حوادث و خطرات جدیدی شده که بر هیچ کس پوشیده نیست.

وی ادامه داد: وضعیت نگران‌کننده‌ای که در سطح جهان بر اساس آمار منتشر شده در خصوص بروز حوادث و خطرات شغلی وجود دارد بسیار نگران‌کننده است به طوری که سالانه 360 میلیون حادثه شغلی اتفاق می‌افتد و حدود 2 میلیون و 300 هزار نفر بر اثر این حوادث جان خود را از دست می‌دهند.

حسینی افزود: جبران این حوادث بیش از 4 درصد از تولید ناخالص ملی کشورها را به خود اختصاص می‌دهد.

معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: در حال حاضر با فاجعه تخریب محیط زیست مواجهیم و انسان بزرگترین تخریب‌ کننده محیط زیست است و بر اساس مفاد قانون کار در ایران باید برای صیانت از نیروی انسانی کنترل‌ها و ارزشیابی‌ها و بازرسی‌های مناسب صورت گیرد.

وی ادامه داد: شورای عالی حفاظت فنی در قانون تامین اجتماعی، دولت، سازمان‌ها و کارفرمایان و کارگران را موظف کرده برای کاهش مخاطرات شغلی و حفظ محیط شغلی ایمن اقدامات زیادی را انجام دهند.

حسینی نسبت به کاهش هرچه بیشتر حوادث و صیانت از افراد حادثه‌دیده تاکید کرد و گفت: بسیاری از حوادث و مصدومیت‌ها در حوزه ساخت و ساز و ساختمان‌سازی رخ می‌دهد.

وی اظهار کرد: بیش از 47 درصد از حوادث کار مربوط به کارگران ساختمانی است که صدای زیادی هم در جامعه ندارد و لازم است کارفرمایان دقت بیشتری برای حفظ سلامت کارگران انجام دهند.

معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به سلامت و ایمنی کارگران گفت: در حال حاضر باید به صورت مجموعه‌ای از حمایت‌های اجتماعی، مراقبت و پیشگیری، پوشش بیمه‌ای گسترده، نظارت و بازرسی از کارگاه‌ها، جلوگیری از خطر‌پذیری نیروی کار و ایجاد محیط ایمن شغلی مورد توجه قرار گیرد.

حسینی با اشاره به اینکه تحقق این فعالیت‌ها امنیت روانی، شغلی و جسمی نیروی کار را فراهم می‌کند گفت: نشاط در محیط کار از این طریق تامین می‌شود چرا که برای امنیت روانی و بهره‌وری از نیروی کار ضروری است.

وی افزود: در بخش مراقبت و نظارت در سال 92 بیش از 400 هزار بازرسی از کارگاه‌های تحت پوشش قانون کار انجام گرفت اما هدف نهایی و مطلوب به حداقل رساندن حوادث، سوانح و بیماری‌های ناشی از کار است.

معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی تصریح کرد: 13 هزار کمیته حفاظت فنی و در محیط کار ایجاد شده و 58 آئین‌نامه ایمنی و حفاظت فنی در شورای حفاظت فنی تدوین یا اصلاح شده است.

وی بر فرهنگ‌سازی به عنوان نقش موثری در تحقق این اهداف تاکید کرد و گفت: در سال 93 با توجه به نامگذاری آن باید به فرهنگ کار و فرهنگ ایمنی توجه بیشتری شود چرا که فرهنگ ایمنی در بسیاری از واحد‌های تولیدی کشور ضعیف است و افزایش نظارت و بازرسی ضروری است.