اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مرگ مشكوك ۲ هزار پرنده در دریاچه ارومیه



اخبار,اخبار اجتماعی,مرگ مشكوك ۲ هزار پرنده

طی هفته اخیر به علت نامعلوم نزدیك هزار و ۵۰۰ پرنده از گونه‌های مختلف در اطراف دریاچه ارومیه تلف شده‌اند.»

فصل پاییز مصادف است با ورود پرندگان مهاجر سرزمین های شمالی به ایران. این مهاجرت كه صحنه‌های زیبایی را می‌آفریند در سال‌های اخیر بدون دغدغه نبوده است. از طرفی شكار بی‌رویه پرندگان مهاجر و از طرف دیگر، انتقال برخی بیماری‌های خطرناك از طریق پرندگانی كه به ایران مهاجرت می‌كنند، نگرانی‌هایی را ایجاد كرده است.

به گزارش آرمان، در نخستین روزهای ماه دوم پاییز خبر می‌رسد كه دو هزار قطعه پرنده مهاجر به صورتی مشكوك در دریاچه ارومیه تلف شده‌اند.

 

هرچند مسئولان عنوان می‌كنند احتمال شیوع بیماری آنفلوآنزای مرغی وجود ندارد، اما همچنان یكی از متهمان اصلی مرگ پرندگان دریاچه ارومیه بیماری خطرناك آنفلوآنزای مرغی است.
 
ترس از آنفلوآنزای مرغی در ایران همیشه وجود داشته است، اما در سال‌های گذشته كه كشورهای بسیاری، اپیدمی‌این بیماری را داشته‌اند، ایران یا مصون مانده یا معدود مواردی در این باره را گزارش كرده است.

 

آخرین باری كه شایعه ورود این بیماری به كشور مطرح شد خرداد ماه امسال بود كه خبرها از مازندران نشان می‌داد آنفلوآنزای مرغی به ایران رسیده است؛ سازمان خواروبار و كشاورزی ملل، به جامعه جهانی هشدار داده كه ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان سلامتی انسان و حیوان را به‌شدت تهدید می‌كند. بر اساس گزارش فائو این بیماری در ابتدای ابتلا علائم خاصی ندارد و به این دلیل مقابله با آن بسیار سخت است.

 آنفلوآنزایی كه با باد به ایران آمد
 در پی تلفات غیرعادی طیور بومی‌در یكی از روستاهای استان مازندران، سازمان دامپزشكی ضمن ایجاد قرنطینه برای جلوگیری از گسترش بیماری آنفلوآنزای طیور به دیگر مناطق كشور اعلام كرد: مردم از خرید طیور زنده كه مهم‌ترین منبع شیوع این بیماری است، جدا خودداری كنند.

 

همچنین محمد یوسفی، دبیر انجمن مرغداران كشور شیوع آنفلوآنزای مرغی در شمال كشور را تایید كرد و گفت: این بیماری از سمت پاكستان و از طریق وزش باد‌های شدید به مناطقی از گلستان و مازندران آمده اما كنترل شده است. به گفته او این بیماری حد فاصل گلستان و مازندران اتفاق افتاده است، بیماری كه در یكی از روستاهای مازندران تلفات داده آنفلوآنزا نبوده و مربوط به نیوكاسل و برونشیت است.

 

بنا بر تشخیص دامپزشكان بیماری حاصل شده در حد فاصل گلستان و مازندران تنها آنفلوآنزای مرغی نبوده بلكه كمپلكسی از آنفلوآنزا، نیوكاسل و برونشیت است. از آن تاریخ تاكنون در حالی كه هیچ یك از منابع دولتی ایران تا همین امروز شیوع این بیماری در ایران را تایید نكرده‌اند سازمان جهانی بهداشت حیوانات سه ماه پیش با انتشار بیانیه ای اعلام كرد وزارت جهاد كشاورزی ایران از شیوع آنفلوآنزای مرغی در یكی از روستاهای مازندران خبر داده است. اما وزارت بهداشت گفته كه مورد انسانی آنفلوآنزای پرندگان در كشور گزارش نشده است.

 

محمدمهدی گویا، رئیس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاكید كرده كه تاكنون هیچ مورد انسانی از این بیماری در كشور گزارش نشده است. او در این باره به ایسنا گفت: به هیچ‌وجه مورد انسانی از آنفلوآنزای پرندگان در كشور نداریم. شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان پیش از این در سال ۸۹ و سال ۹۰ در كشور ما اتفاق افتاد كه سازمان دامپزشكی با اقدامات گسترده و معدوم‌سازی پرندگان آلوده موفق به كنترل بیماری شد.
 
 مهاجرت پرندگان مهاجر و خطر انتقال بیماری
حالا بعد از گذشت بیشتر از سه ماه از آن تاریخ باز هم با آغاز فصل سرما و مهاجرت پرندگان و گونه های مهاجر به كشور با مرگ تعداد زیادی ازاین پرندگان مهاجر در دریاچه ارومیه به دلایلی نامشخص این شایعه باردیگر قوت گرفت.

 

سال گذشته سازمان دامپزشكی كل كشور طی نامه‌ای از سازمان حفاظت محیط زیست درخواست کرد به دلیل مشاهده آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در برخی كشورها به‌ویژه كشور روسیه و احتمال شیوع این بیماری در ایران همزمان با شروع فصل سرما و آغاز مهاجرت پرندگان به كشور از هرگونه شكار و صید پرندگان وحشی مهاجر را ممنوع اعلام كند. در پاسخ به نامه دكتر خلج ریاست سازمان دامپزشكی كشور، معصومه ابتكار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز طی نامه‌ای در تاریخ 11 /9/ 93 به ادارات كل حفاظت محیط زیست كشور ممنوعیت صید و شكار پرندگان مهاجر آبزی را اعلام نمود.

 مرگ مشكوك پرندگان در دریاچه ارومیه
روز گذشته رئیس اداره نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: طی هفته اخیر به علت نامعلوم نزدیك هزار و ۵۰۰ پرنده از گونه‌های مختلف در اطراف دریاچه ارومیه تلف شده‌اند. امید یوسفی با بیان اینكه این روند مرگ مشكوك پرندگان هنوز ادامه دارد، اظهارداشت: هنوز علت قطعی این حادثه مشخص نیست و در دست پیگیری است.

 

اوبا بیان اینكه برای بررسی دقیق این حادثه نمونه های مورد نظر به آزمایشگاه‌های معتمد دامپزشكی، جهاد دانشگاهی و دانشگاه علوم پزشكی و حفاظت محیط زیست استان ارسال شده است، عنوان كرد: در بررسی اولیه احتمال شیوع بیماری آنفلوآنزای مرغی وجود ندارد.

 

به گزارش مهر، یوسفی با اشاره به احتمال مسمومیت این پرندگان ناشی از سرازیر شدن و غلظت بالای پساب تصفیه خانه ارومیه و شهرك‌های صنعتی اطراف آبگیر محل فرود این پرندگان، گفت: بدون نتایج آزمایشگاهی جواب قطعی در این خصوص نمی‌توان داد. یوسفی از ایجاد كلینیك صحرایی در اطراف محل حادثه خبر داد.

 

همچنین سرپرست اداره كل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: روند مرگ پرندگان در آبگیری در نزدیك دریاچه ارومیه كه از 15 روز گذشته آغاز شده، به حدود دو هزار قطعه پرنده از گونه‌های مختلف كوچك‌جثه رسیده؛ اما مرگ آنها براثر آنفلوآنزای حاد پرندگان نبوده است.

 

به گزارش ایرنا، پرویز آراسته افزود: بررسی های انجام شده بیانگر این نكته است كه مرگ و میر پرندگان بر اثر آنفلوآنزای حاد پرندگان نبوده است. او اظهارداشت: این پرندگان از گونه‌های مختلف بوده ولی اغلب از آنقوت، خودتكا و خروس كوهی بودند كه هنوز علت دقیق مرگ آنها مشخص نشده است.

 تشنگی و گرسنگی علت مرگ پرندگان
مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره علت مرگ دو هزار پرنده مهاجر دریاچه ارومیه به «آرمان» می‌گوید: هر گردی گردو نیست. اسماعیل كهرم می‌افزاید: هر پرنده ای كه بمیرد به علت ابتلا به بیماری آنفلوآنزای مرغی نیست و دلایل زیادی می‌تواند در این مساله دخیل باشد. این كارشناس محیط زیست درباره علائم مرگ پرندگان با ویروس آنفلوآنزا می‌افزاید: در حالتی كه پرنده زنده باشد تشخیص این بیماری تنها با آزمایش بزاق او ممكن است و وقتی پرنده می‌میرد تنها در لحظه جان دادن می‌توان فهمید علت مرگ بیماری آنفلوآنزا مرغی بوده است.

 

بنابراین تشخیص این بیماری در پرنده مرده فقط با آزمایش بزاق او ممكن است و با نگاه سطحی نمی‌توان تشخیص داد علت مرگ چه بوده است. كهرم ادامه می‌دهد: فضله زردرنگ، افتادن سر حیوان به عقب در لحظه جان دادن و سفت و منقبض شدن عضلات گردن از علائم مرگ با این ویروس است تشخیص آن تنها در لحظه جان دادن پرنده ممكن است.

 

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره دلایل احتمالی مرگ این تعداد پرنده عنوان می‌كند: به نظر من این پرنده‌های مهاجر كه از سیبری هر ساله به ایران می‌آیند امسال نیز بعد از طی كیلومترها مسافت زمانی كه وارد دریاچه شده‌اند به دلیل خشكسالی و كمبود آب و غذا تلف شده‌اند. كهرم با اشاره به اینكه شكار گونه های مهاجر هنوز هم ممنوع است می‌گوید: بااین وجود شكار غیرمجاز به‌شدت در كشور ادامه داشته و صورت می‌پذیرد.

اخبار اجتماعی - آرمان


ویدیو مرتبط :
مرگ تدریجی دریاچه ارومیه و بی اثر بودن پروژه های احیای آن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دریاچه ارومیه در آستانه «مرگ»



از احیا خبری نیست

دریاچه ارومیه در آستانه «مرگ»

یک مقام سازمان حفاظت از محیط زیست ایران بار دیگر وضعیت دریاچه اورمیه را «وخیم» خواند و گفت که بر اساس گزارش های ارائه شده، در حال حاضر بیش از ۶۵ درصد عرصه دریاچه خشک شده است.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

یک مقام سازمان حفاظت از محیط زیست ایران بار دیگر وضعیت دریاچه اورمیه را «وخیم» خواند و گفت که بر اساس گزارش های ارائه شده، در حال حاضر بیش از ۶۵ درصد عرصه دریاچه خشک شده است.

به گزارش انتخاب اصغر محمدی فاضل تاکید کرده است که کمتر از ۳۵ درصد از عرصه دریاچه ارومیه آبدار است.

به گفته وی، «بخش هایی از دریاچه به دلیل غلظت و تراکم املاح به رنگ قرمز در آمده است که نشان دهنده وخامت وضعیت دریاچه در آن بخش هاست».

فاضل افزوده است: «همچنین اندازه گیری املاح برخی از نقاط دریاچه نشان می دهد که در این بخش ها املاح به حالت فوق العاده اشباع رسیده یعنی ترکیبات املاح و نمک دریاچه به حدی رسیده که نشان می دهد دریاچه در آن قسمت آماده خشک شدن است».

معاون سازمان حفاظت از محیط زیست ایران در گفت و گو با ایرنا درباره اقدامات اجرایی نهادها و سازمان های دولتی برای جلوگیری از خشک شدن دریاچه ارومیه گفته است: «وزارت نیرو از آغاز فصل آبی سال گذشته- مهرماه تا آخر شهریورماه سال ۹۰- اقدام به رهاسازی حق آبه دریاچه تا سقف یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب کرده است.»

با این حال وی می گوید: «با توجه به شرایطی که مسیرهای رودخانه ها به دلیل عدم لایروبی، برداشت های غیرمجاز در مسیر و انحرافی که در مسیرهای آبی منتهی به دریاچه وجود دارد، این میزان آب به حوضه دریاچه نمی رسد».

فاضل در عین حال وزارت نیرو را متهم کرده که حق آبه سالانه را تامین نکرده است و گفته است که به همین دلیل، «آب دریاچه با تراکم بالا و به میزان زیادی کاهش یافته است و در حال حاضر به حدود ۲۴ میلیارد متر مکعب آب نیاز دارد».

این در حالی است که محمد جواد محمدی زاده، رییس سازمان حفاظت از محیط زیست، با اشاره به اینکه دو سوم دریاچه ارومیه یعنی 73 درصد آن تاکنون خشک شده است، گفته: " وجود سونامی نمک در دریاچه ارومیه را قبول ندارم."

در سه دهه اخیر در حوزه آبی دریاچه ارومیه حدود ۱۷ سد ساخته شده است و یک راه گذر خاکی که شرق و غرب این دریاچه را به هم وصل می کند نیز حوزه آبی یاد شده را عملا به دو بخش تقسیم کرده است.به گفته کارشناسان محیط زیست، این اقدامات، دو دلیل عمده خشک شدن دریاچه ارومیه بوده است.

دریاچه ارومیه که شورترین دریاچه جهان است به دلیل کم آبی در برخی از نقاط حتی تا ۱۰ کیلومتر پس‌روی داشته است.

در صورت ادامه روند فعلی تخمین زده می‌شود که دریاچه ارومیه تا سه سال آینده به طور کامل خشک شود که به گفته محمدباقر صدوق، معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست، «در این صورت ۱۰ میلیارد تن نمک به صورت گرد و غبار و توفان بر سر شش میلیون نفر ساکن مناطق اطراف خواهد ریخت.»/انتخاب