اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مروری بر هراسناك ترین حادثه تروریستی تاریخ



 

 

مروری بر هراسناك ترین حادثه تروریستی تاریخ

 

10سال گذشت

مروری بر هراسناك ترین حادثه تروریستی تاریخ

10 سال پیش در چنین روزی، جهان از وقوع یك حادثه وحشتناك تروریستی در قلب اقتصادی "امن ترین و قدرتمند ترین كشور جهان " به خود لرزید.

چند هواپیمای مسافر بری به طور همزمان ربوده شده و دو هواپیما به دو ساختمان معروف مركز تجارت جهانی در نیویورك كوبیده شدند و هواپیمایی دیگر به ساختمان پنتاگون ( وزارت دفاع آمریكا) اصابت كرد و یك هواپیمای دیگر كه گمان برده می شد ربایندگان آن قصد داشتند آن را به ساختمان كنگره یا کاخ سفید بكوبند ، سقوط كرد و همه مسافران كشته شدند.

این حادثه تروریستی نزدیك به 3 هزارنفر قربانی داد و صحنه های زنده آتش گرفتن و اصابت هواپیماهای مسافر بری به ساختمان 110 طبقه مركز تجارت جهانی در نیویورك به طور مستقیم برای صدها میلیون بیننده در سرتاسر جهان پخش شد.

خبر آن  قدر تكان دهنده و شوكه كننده بود كه بلافاصله در صدر اخبار رسانه های جهان قرار گرفت .

جورج دبلیو بوش رییس جمهوری وقت آمریكا كه در آن زمان در نخستین سال ریاست خود بر كاخ سفید بود پس از این حادثه در صحنه تلویزیون ظاهر شد و مرتكبان این جنایت تروریستی را به انتقام تهدید كرد.

در فاصله چند ساعت پس از این عملیات تروریستی بلافاصله گزارش هایی از هویت 19 رباینده این هواپیماهای مسافر بری منتشر شد و گروه القاعده به عنوان سازمان دهنده اصلی این عملیات معرفی شد. 15 تن از 19 رباینده هواپیماها ملیت عربستانی داشتند .

گروه القاعده و شخص اسامه بن لادن نیز با انتشار پیامی ویدئویی مسئولیت این عملیات را بر عهده گرفت و متعاقب آن ایالات متحده آمریكا از دولت طالبان خواست تا اسامه بن لادن سركرده گروه القاعده را تحویل دهد .

طالبان در برابر این خواست آمریكا مقاومت كرد و ایالات متحده آمریكا به همراهی یك ائتلاف بین المللی در اكتبر همان سال و در فاصله ای بیش از 1 ماه از انجام حملات تروریستی 11 سپتامبر ، به افغانستان حمله كرد و در نوامبر همان سال این كشور را به اشغال خود در آورده و بساط حكومت طالبان را برچید.

آمریكا موفق به دستگیری اسامه بن لادن نشد و رهبران طالبان نیز متواری شدند اما آمریكا موفق شد تا حكومت افغانستان را برانداخته و حكومتی جدید در این كشور تاسیس كند.

 

مروری بر هراسناك ترین حادثه تروریستی تاریخ

 

به فاصله كمتر از دو سال از حملات 11 سپتامبر دولت جورج دبلیو بوش مست از پیروزی خود بر طالبان ، به بهانه وجود سلاح های كشتار جمعی در دست حكومت صدام ، بدون كسب مجوز لازم ازشورای امنیت با همراهی بریتانیا و با وجود مخالفت های روسیه ، فرانسه و آلمان ، در 19 مارس 2003 به عراق لشگر كشی كرد  و در طی مدت 3 هفته عملیات نظامی ، حكومت صدام را بر انداخت.

اشغال افغانستان و سپس اشغال عراق از دید بسیاری از ناظران فرصت هایی بودند كه فضای پس از حملات 11 سپتامبر در اختیار دولت نو محافظه كار جورج دبلیو بوش قرار داد ، ولی اشغال این دو كشور تازه اول راه مشكلات آمریكا بود.

نیروهای ایالات متحده و برخی دیگر از همپیمانان ناتویی و غیر ناتویی آمریكا در این دو كشور مستقر شدند و از 10 سال گذشته تا كنون آمریكا هزاران نیروی نظامی خود را در این دو كشور از دست داده و صدها میلیارد دلار از مالیات شهروندان این كشور را خرج دو جنگی كرده كه بنا به عقیده بسیاری از ناظران دستاوردی متناسب با این هزینه های گزاف عاید این كشور نكرده است.

11 سپتامبر در نخستین سال قرن جدید و هزاره جدید به وقوع پیوست و این سال كه بنا به پیشنهاد "سید محمد خاتمی" رییس جمهوری سابق كشورمان از سوی سازمان ملل به نام سال " گفتگوی تمدن ها " نام گذاری شده بود ، با حادثه 11 سپتامبر كاملا تحت الشعاع قرار گرفت و گفتمان جنگ با ترور و جنگ صلیبی بین مسیحیت و اسلام و تمدن اسلامی با تمدن غرب و.. جای گفتگوی تمدن ها را گرفت.

جهان در 10 سال گذشته هزینه های زیادی بابت جنگ های افغانستان و عراق از سویی و گسترش عملیات تروریستی در اقصی نقاط جهان پرداخته است و این جنگ هنوز نیز ادامه دارد.

امسال نخستین سالی است كه اسامه بن لادن رهبر گروه القاعده در سالگرد حملات 11 سپتامبر دیگر در قید حیات نیست ، اما هنوز گروه القاعده با وجودی كه تضعیف شده وجود دارد و به سازماندهی عملیات های دیگر علیه آمریكا و غرب می اندیشد.

هنوز اسرار زیادی درباره علل و انگیزه های حملات 11 سپتامبر مكتوم مانده است و هنوز  سوالات بی پاسخ زیادی است كه به آنها جواب داده نشده است.

عده ای بر این گمانند كه حملات 11 سپتامبر یك خودزنی عامدانه از سوی آمریكا بوده تا بهانه لازم برای لشگر كشی به منطقه خاورمیانه و اشغال برخی كشورهای استراتژیك و نفت خیز فراهم آید ، اما عده ای دیگر با رد این فرضیه می گویند كه حملات 11 سپتامبر كار القاعده بوده و این گروه مسئولیت این عملیات را بر عهده گرفته است .

این عده گروه نخست را اصحاب فرضیه توطئه می دانند و می گویند دلیلی ندارد وقتی گروهی مسئولیت مستقیم این حملات را بر عهده می گیرد ، گونه ای دیگر برای آن فرضیه سازی شود.

 

مروری بر هراسناك ترین حادثه تروریستی تاریخ

 

اما به هر حال فارغ از این بحث ها حملات 11 سپتامبر تاثیری محتوم در فضای بین المللی به وجود آورد و نشان داد كه حتی قدرتمند ترین كشور جهان نیز می تواند از نقطه ای كه در محاسبات امنیتی خود روی آن حساب باز نكرده بوده ، ضربه بخورد.

حادثه 11 سپتامبر گفتمان حاكم بر فضای بین المللی را تغییر داد و جهان را به پیش و پس از این حادثه تقسیم كرد.

امروز 10 سال از آن روز واقعه می گذرد و نخستین سالی است كه مسئول مستقیم و رهبر این عملیات تروریستی ( بن لادن) كه در غارهای واقع در كوه های افغانستان آن را رهبری كرده ، دیگر وجود خارجی ندارد.

11 سپتامبر با همه خاطراتش تبدیل به روزی سرنوشت ساز در تاریخ بشر شده و دود آتشی كه 10 سال پیش بنا به دلایلی كه هنوز تمامی ابعاد آن روشن نیست ، افروخته شده به چشم همه مردم جهان رفته است و صدها میلیون انسان به طور مستقیم تاثیرات این حادثه را در زندگی روزانه خود لمس كرده اند.


ویدیو مرتبط :
‫صحبت های مجروحین حادثه تروریستی تهران بعد از حادثه تیر اندازی‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

14 نفر در حادثه تروریستی عوامل ضد انقلاب شهید و زخمی شدند



معاون اجتماعی و ارشاد فرماندهی انتظامی كردستان گفت: در حادثه تروریستی ساعت 17:10 دقیقه عصر امروز كه در میدان آزادی سنندج روی داد، 14 نفر كشته و مجروح شدند.

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، ابراهیم كاظمی‌نژاد دقایقی پیش در جمع خبرنگاران در سنندج اظهار داشت: این اتفاق موجب كشته شدن چهار مامور انتظامی و یك فرد عادی و مجروح شدن پنج مامور انتظامی و چهار شهروند سنندجی شد.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی كردستان خاطرنشان كرد: این اقدام تروریستی توسط دو نفر از عوامل ضدانقلاب و با استفاده از سلاح گرم انجام شده است.

وی این اقدام تروریستی را اقدامی كور و تنها با هدف ایجاد رعب و وحشت در میان مردم عنوان كرد و افزود: اقدامات اساسی پلیس منجر به شناسایی و دستگیری عوامل این ترور كور خواهد شد.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان كردستان با اشاره به اینكه مجروحان در بیمارستان تحت مداوا قرار دارند، تصریح كرد: متاسفانه حال یكی از آنها رضایت‌بخش نیست.

وی افزود: زمان تشییع پیكر این شهیدان متعاقبا اعلام می‌شود.

گفتنی است در سال گذشته نیز طی چهار حادثه تروریستی دو روحانی برجسته استان به شهادت رسیدند و دو نفر از قضات دادگستری نیز از این حوادث جان سالم به در بردند.

خبرهای تكمیلی متعاقبا اعلام خواهد شد.../خبرگزاری فارس