اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مرعشی:هاشمی، ناطق‌نوری و روحانی اخراجی اصولگراها هستند



چگونگی حل مشکلات کشوردردولت یازدهم,اخراجی اصولگراها,مشکلات دولت احمدی نژاد

مرعشی:هاشمی، ناطق‌نوری و روحانی اخراجی اصولگراها هستند/ هاشمی برای پیشبرد اهداف کشور لازم باشد با احمدی‌نژاد هم ائتلاف می‌کند

مرعشی می گوید در سال 76، دولت آقای هاشمی که مواضع سیاسی‌اش را کارگزاران بیان می‌کرد، جزوحامیان آقای خاتمی بود.

حسین مرعشی عضو حزب کارگزاران معتقد است که حل مشکلات نیاز به گذشت زمان دارد. مرعشی در گفت‌وگو با اعتماد از شباهت‌ها و تفاوت‌های دوم خرداد 76 و 24 خرداد 92 سخن گفته است. نقش آیت‌الله هاشمی و حرفه‌یی‌تر شدن اصلاح‌طلبان نیز از دیگر مباحثی است که مرعشی به آنها پاسخ گفته است:

پیش از انتخابات اکثر سیاسیون و اقتصاددانان کشور بر این موضوع اشتراک نظر داشتند که دولت پس از احمدی‌نژاد به جهت مشکلات و مصایبی که گریبانگیر ایران و ایرانی شده است کار سخت و دشواری را پیش رو دارد. در این میان آقای روحانی توانست اکثریت مطلق رای‌‌دهندگان را به خود اختصاص دهد اما سوال اینجاست که آیا این مشکلات، با توجه به شرایط فعلی کشور قابل حل هستند و آقای روحانی توانایی حل این مصایب را دارند؟
با آمدن آقای روحانی بهبودی آغاز شده و مشکلات حتما قابل حل است. اما باید دقت داشت که این مشکلات به سرعت قابل حل نیستند. هر تصمیم آقای روحانی در اقتصاد ایران، یکی، دو سال زمان نیاز دارد تا تاثیرگذار شود.

حجم سیلابی که آقای احمدی‌نژاد بر زندگی مردم انداخته بسیار زیاد است، و تخلیه این سیلاب و نجات دادن زندگی مردم، کار ساده‌یی نیست. البته با آمدن آقای روحانی می‌توان گفت زندگی مردم خرابتر از این نخواهد شد و سیل جدیدی راهی خانه‌های مردم نمی‌شود اما آثار این تخریب‌ها یکی، دو سال طول می‌کشد تا اصلاح و درست شود.

‌ آقای مرعشی یکی از مهم‌ترین مباحثی که طی این سال‌ها محل نقد کارشناسان امور اقتصادی و سیاسی بوده حضور فعال نهادهای غیرمرتبط در فضای سیاسی و اقتصادی است و یقینا دولت آینده باید کار ویژه مشخصی را در قبال فعالیت این نهادها داشته باشد. به نظر جنابعالی دولت آینده با چه رویکردی باید با این نهادها روبه‌رو شود؟
قانون در این مورد تکلیف را روشن کرده است. هیچ پروژه‌ی بدون مناقصه‌یی نباید به کسی و مجموعه‌یی واگذار شود. هر نهادی بخواهد در این صحنه حضور داشته باشد، باید رقابت کند.

آقای مرعشی یکی دیگر از موضوعاتی که پس از پیروزی آقای روحانی شاهدش بودیم تلاش چهره‌ها و رسانه‌های اصولگرا برای اصولگرا نامیدن آقای روحانی بود. حتی برخی از رسانه‌های این جریان مدعی شدند که اصلاح‌طلبان نتیجه انتخابات را واگذار کرده‌اند و سرشان کلاه رفته است. تحلیل جنابعالی از این پروژه اصولگرایان چیست؟
اگر آقای روحانی اصولگرا باشد، ما با آن مشکلی نداریم و اصولگرایی را قبول داریم. اگر اصولگرایی بر مبنای عقل و تدبیر بخواهد مملکت را اداره کند، ما مشکلی نداریم. با واژه‌ها که دعوا نداریم. ولی اینکه هر کار خلاف عقل و بی‌تدبیری را آقایان به اصول نسبت می‌دهند ما با این مشکل داریم. ما که در اصول اختلافی نداریم.

فکر می‌کنید آقایان هاشمی و خاتمی در سیاست خارجی به آقای روحانی کمک می‌کنند تا مشکلات سیاست خارجی حل شود؟
هم آقای هاشمی و هم آقای خاتمی و هم تمامی مجموعه نیروهایی که در انتخابات حاضر بودند، مساله‌شان شخصی نبوده و اصلاح کشور را خواستار بوده‌اند. هر کمکی که لازم باشد به آقای روحانی می‌کنند. ولی کار اصلی را آقای روحانی خواهد کرد و با ایستادگی بر اصول خودش پیش خواهد رفت. آقای روحانی هم به اندازه کافی تجربه دارد و هم کارشناس است و امروز نیز رییس‌جمهور ملت بزرگ ایران است و ان‌شاءالله با اقتدار جلو می‌رود و همه هم کمکش می‌کنند. شناختی که من از ایشان دارم این است که ایشان هرگز اهل عقب‌نشینی نیست.

برخی از سیاسیون از شباهت‌های انتخابات 24 خرداد با دوم خرداد76 سخن می‌گویند. به نظر شما این دو انتخابات چقدر به یکدیگر شباهت دارند؟
به هر حال یک صحنه‌یی است که ملت تصمیم گرفته و از خطرهایی فاصله گرفته و یک تصمیم در جهت حاکمیت خرد و تدبیر گرفته است. خیلی به نظر می‌رسد این تصمیم از سال 76 سخت‌تر بود.

و پخته‌تر؟
بله، در سال 76، دولت آقای هاشمی که مواضع سیاسی‌اش را کارگزاران بیان می‌کرد، جزوحامیان آقای خاتمی بود. روحانیون مبارز به عنوان یاران نزدیک به بیت امام همراه آقای خاتمی بودند و او جزیی از آنها بود. هنوز صحنه سیاسی کشور آلوده به انواع فشارها و تهمت‌ها و این‌گونه پیچیدگی‌ها نبود. صحنه سیاسی، خیلی ساده بود. آنجا تصمیم‌گیری، سخت نبود. رقیب نیز رقیب نجیبی بود.

‌ و نقش بعضی نهادها؟
این نهادها اصلا در سال 76 ورود به دنیای سیاست نکرده بودند. در سال 92 ما در واقع یک پایان یک دوره را دیدیم که انواع و اقسام تهمت‌ها ، فشارها و تخریب‌ها در آن کار کرده بود. بالاخره 8 سال است یک عده‌یی حاکم بودند که صبح و ظهر و شب تهمت و حرف‌های منفی را پمپاژ می‌کردند. شایعه درست می‌کردند. همه‌چیز را زیر سوال می‌بردند، بگم بگم می‌کردند.

یعنی مردم و کسانی که تصمیم گرفتند آقای روحانی رییس‌جمهور شود در غربت کامل بودند. آقای هاشمی در بالاترین سطح، ورود به صحنه کرده به عنوان یک شخصیت که شناسنامه انقلاب است و ردصلاحیت می‌شود. با ردصلاحیت آقای هاشمی بفهمید فضا چگونه بوده است. خیلی شکوه و عظمت این تصمیم بزرگ است. من اصلا نمی‌خواهم مقایسه شخصیتی بین آقای روحانی و خاتمی کنم. هر دو در طراز خودشان محترمند.

ولی شرایط متفاوت است؟
بله، مردم در شرایطی در سال 92 دست به انتخاب زدند که کارشان به مراتب از انتخابات دوم خرداد 76 سخت‌تر بود، آقایانی هم که انتخابات را باختند باید رای پیچیده مردم را درک کنند. پیچیده‌تر بود. 24 خرداد 92 انتخابات پر رمز و رازی است.

به نظر شما انتخابات اخیر، فضای قبلی را تعدیل می‌کند؟
به هر حال تا یک حدی بعضی نهادها مقاومتی خواهند داشت ولی بالاخره راهی جز تمکین ندارند. ممکن است اصلاحات سریع اتفاق نیفتاد، ولی بالاخره اتفاق می‌افتد.

آقای مرعشی در این انتخابات به نظر می‌رسد یکی از مسائلی که منجر به دلخوری و عصبانیت اصولگرایان شده، حمایت آیت‌‌الله هاشمی از آقای روحانی و همکاری اصلاح‌طلبان با ایشان است به نحوی که برخی از چهره‌های شاخص این جریان نتوانستند این ناراحتی را پنهان کنند و طی اظهاراتی گفته‌اند که چطور اصلاح‌طلبانی که آقای هاشمی را در انتخابات‌های پیشین رقیب خود می‌دانستند حالا می‌آیند با ایشان کار می‌کنند. با توجه به نزدیکی‌تان به آقای هاشمی به واقع اصلاح‌طلبان عوض شده‌اند یا آقای هاشمی ؟یادم می‌آید آقای حجاریان در گفت‌وگویی گفته بودند که آن هاشمی‌ای را که اصلاح‌طلبان نقد می‌‌کردند این هاشمی نبود.

اصولا باید یک چیزی را فراتر از این بپذیریم. سیاست یک پدیده پویاست. شما با تحلیل‌های ایستا نمی‌توانید این پدیده را تلقی کنید. همه‌چیز در سیاست در حال تغییر است. آقای هاشمی در جمهوری اسلامی، حرفه‌یی‌ترین سیاستمدار ایران است. او در سیاست کاملا حرفه‌یی است. اگر لازم باشد برای پیشبرد اهداف کشور آقای هاشمی با آقای احمدی‌نژاد ائتلاف تشکیل دهد یا مصلحت ایجاب کند، ایشان می‌تواند ائتلاف با احمدی‌نژاد کند. او یک سیاستمدار کاملا حرفه‌یی است.

اصول و اسلوب شرعی‌اش را بر فرض مثال در چنین ائتلافی رعایت می‌کند؟
سیاست علم تدبیر است. الان اتفاقی می‌افتد، مثلا یک جنگ یا یک فاجعه یا تغییرات به صورت ناگهانی به وجود می‌آید، لازم می‌شود شما تغییر موضع دهید، بعد از مشروطه، فقط مرحوم مدرس را داریم که در سیاست، حرفه‌یی رفتار می‌کند.

‌ آقای هاشمی بدل به یک الگوی سیاسی ماندگار در ایران می‌شود؟
آقای هاشمی یک سیاستمدار کاملا حرفه‌یی و عملگراست و متناسب با نیازهای کشور می‌تواند حرکت کند. آدم چند وجهی است. اصلاح‌طلبان نیز حرفه‌یی‌تر از سال 76 هستند. اینکه اصلاح‌طلبان می‌توانند از حسن روحانی که سابقه اصولگرایی دارد و اصولگراها نیز درست می‌گویند؛ هر چند اصولگراها یادشان رفته حسن روحانی اخراجی اصولگراها بوده، همانطور که آقای ناطق نوری و هاشمی‌رفسنجانی و ده‌ها نفر دیگر اخراجی اصولگرا‌ها بوده‌اند. حتی اگر حزب موتلفه و آقای عسگراولادی هم روی مواضع خودشان بایستند اخراجی‌های جدید اصولگرایان خواهند بود. اینکه اصلاح‌طلبانی مانند عبدالله نوری، کرباسچی، رضا خاتمی، جلایی‌پور، می‌توانند از حسن روحانی حمایت کنند و به او افتخار کنند، نشانگر این است که اصلاح‌طلبان نیز حرفه‌یی‌تر شده‌اند. بله، اگر بخواهیم مقایسه کنیم نه حجاریان، حجاریان سال 76 است و نه هاشمی، هاشمی آن سال. زمان همه را تغییر می‌دهد، زمانه هم تغییر پیدا می‌کند و همه نیز تکامل پیدا می‌کنند. آقای هاشمی حرفه‌یی بود، حرفه‌یی‌تر شد و اصلاح‌طلبان نیز به حرفه‌یی بودن نزدیک شدند و حرفه‌یی‌تر عمل می‌کنند.

سبک رفتار آقای هاشمی با اصلاح‌طلبان در حرفه‌یی‌تر شدن کادر اصلاح‌طلبان چه تاثیری داشته است؟
تاثیرگذاری همگانی و متقابل است. تاثیر رفتار آقای هاشمی در جذب اصلاح‌طلبان و کمک به آنها که واقع‌گراتر شوند، موثر بوده است.

گفتید آقای هاشمی یک سیاستمدار حرفه‌یی عملگراست. یک سیاستمدار پراگماتیک تمام عیار حاضر است از قدرت کناره‌گیری کند؟
حتما، این نیز بخشی از موضوع است. باید ببینید منافع کدام را ایجاب می‌کند.

آقای هاشمی در سال 88 طی اظهاراتی گفتند حاضرم از قدرت کناره‌گیری کنم اما چون ممکن است قهر سیاسی تلقی شود این کار را نمی‌کنم.
نه، اصلا اینطور نیست. آقای هاشمی همین الان نیز در قدرت به معنی رسمی نیست. نه در دولت است و نه در مجلس.

البته خودشان گفتند هستم.
آقای هاشمی در صحنه حاضر است. یک سیاستمدار صحنه را نمی‌تواند ترک کند ولی قدرت را می‌تواند. ترک صحنه سیاسی با ترک قدرت دو مقوله جداست. سیاستمدار بازنشسته نمی‌شود تا قوای جسمانی و عقلانی‌اش بهش کمک می‌کند در صحنه است. لازم نیست در قدرت باشد، گوشه هم بنشیند نقش سیاسی خود را بازی می‌کند. نقش سیاسی یک سیاستمدار هیچ‌وقت پایان نمی‌پذیرد. حتی ممکن است تا سال‌ها بعد از مرگش نیز نقش سیاسی‌اش در قالب یک حزب، تئوری و دکترین ادامه ‌یابد. نقش سیاسی آقای هاشمی پایان نمی‌پذیرد. ولی حضور آقای هاشمی در قدرت خیلی وقت است پایان گرفته، بالاخره ایشان دیگر رییس‌جمهور و رییس مجلس نیست.

‌ ما در روزنامه اعتماد بحثی را درباره راه‌اندازی حزب فراگیر از سوی آیت‌الله هاشمی آغاز کردیم. این در حالی است که پس از آن شاهد تلاش آقای باهنر، عارف و شریعتمداری برای راه‌اندازی حزب فراگیر هستیم. با توجه به شناختی که از آقای هاشمی دارید می‌خواهم بگویم به نظر می‌رسد آقای هاشمی نتوانسته خودش را در تمام این سال‌ها تکثیر کند و تجربیاتش را به نسل‌های بعدی منتقل کند که همین مساله نشان می‌دهد ضرورت دارد تا آقای هاشمی بر اساس یک ساختار منسجم حزبی در این راه، قدم بردارند. آقای هاشمی نمی‌خواهد حزب راه بیندازد؟
نه، به نظر من نه اینکه ضرورتی ندارد اساس سیاست باید بر رقابت باشد. آقای هاشمی در موضعی نیست که بتواند حزب راه بیندازد. یعنی اگر حزب راه بیندازد، دیگر کسی رقیبش نخواهد بود. این یک نقص اساسی است. کسانی باید حزب تشکیل دهند که رقیب هم داشته باشند. امروز آقای هاشمی در دوران نقش فراجناحی و بالاتر از رقابت‌های معمول سیاسی است.

از این حرف شما نتیجه می‌گیرم که اگر آقای هاشمی در انتخابات رد صلاحیت نمی‌شد، رای بالایی می‌آورد؟
یقینا رای ایشان، یک رای ملی می‌شد. آقای هاشمی نمی‌تواند حزب راه بیندازد، چون اگر حزب راه بیندازد همان حزب جمهوری اسلامی اول انقلاب می‌شود؛ یک حزب بدون رقیب. یک حزب بدون رقیب به درد ایران نمی‌خورد./نامه


                

 

 


ویدیو مرتبط :
صحبت های شنیدنی ناطق نوری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مجلس دهم افتتاح شد / حضور آیت الله هاشمی، روحانی سیدحسن خمینی و ناطق نوری



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,مجلس دهم

 امیدوار رضایی، هیئت رئیسه را برای حاضرین معرفی کرد: عبدالرضا هاشم زایی متولد سال 23، مصطفی ذوالقدر سال 1325 از میناب، فاطمه حسینی متولد سال 64 بعنوان دبیر اول، و سمیه محمودی متولد سال 63 دبیر دوم.

مراسم افتتاحیه مجلس دهم با حضور منتخبان مردم آغاز شد.

به گزارش انتخاب  در مجلس، امروز عبدالرضا هاشم زایی منتخب مردم تهران رئیس سنی مجلس است.

تاکنون بسیار از مقامات کشوری و لشکری در مجلس حضور یافته اند. رحمانی فضلی، باهنر، اکبری، اژه ای ، رحیم صفوی، فیروزآبادی، قالیباف، جعفری دولت آبادی، مجید انصاری، سیف ،طیب نیا از این جمله اند.

هاشمی، روحانی، سیدحسن خمینی، ناطق نوری، آملی لاریجانی، علی لاریجانی، جهانگیری و حدادعادل نیز لحظاتی پیش وارد مجلس شدند.

همچنین، تعدادی از سفرا، بازیگران و ورزشکاران نیز در میان دعوت شدگان نیز وجود دارند.

امیدوار رضایی، هیئت رئیسه را برای حاضرین معرفی کرد: عبدالرضا هاشم زایی متولد سال 23، مصطفی ذوالقدر سال 1325 از میناب، فاطمه حسینی متولد سال 64 بعنوان دبیر اول، و سمیه محمودی متولد سال 63 دبیر دوم.

گزارش های تکمیلی از حواشی به صورت لحظه به لحظه در زیر می آید:

علی لاریجانی در این مراسم در کنار ناطق نوری نشسته است و با او گپ و گفت کوتاهی داشت.

گفت و گوی آیت الله هاشمی رفسنجانی  و آیت الله موحدی کرمانی در ابتدای جلسه امروز مجلس جلب توجه می کرد.