اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مردم باید دوبار تاوان بدهند؟(+جدول قیمتها)



اخبار,اخبار اقتصادی ,کرایه حمل و نقل عمومی

 

اخباراقتصادی -  شوک بزرگ افزایش 40درصدی کرایه های حمل و نقل عمومی؛
مردم باید دوبار تاوان بدهند؟

 با افزایش قیمت حامل های انرژی شاهد افزایش مجدد نرخ کرایه ها خواهیم بود اگر دولت کاری نکند ، باز هم باید بر مردم فشار مضاعف وارد شود.

به گزارش  آریا، در پایان هر سال موضوع افزایش کرایه حمل و نقل عمومی مطرح شده و در دستور کار شورای شهر تهران قرار می گیرد که بر مبنای آن در سال جدید اجرایی شود و  همراه خود حاشیه هایی نیز دارد ولی امسال به اجرای فاز دوم هدفمند سازی یارانه گویا اگر اقدام خاصی صورت نپذیرد شاهد افزایش مجدد و بیش از افزایش 25 درصدی مصوب شورای شهر خواهیم بود.


این در حالی است که در این خصوص میثم مظفر مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران گفته است با توجه به اینکه فرمانداری تهران به افزایش 25 درصدی نرخ کرایه تاکسی‌ها اعتراض نداشته است، در صورت آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی در سال 93،افزایش نرخ مجدد کرایه تاکسی‌ها را خواهیم داشت.


به گفته وی در فروردین و اردیبهشت ماه سال 93 بحث آزادسازی حامل‌های انرژی را خواهیم داشت و قیمت بنزین و CNG افزایش پیدا می‌کند. بر این اساس باید تدابیری با کمک دولت، وزارت کشور و شورای شهر تهران اندیشیده شود تا هزینه تاکسیران‌ها و سوخت با نرخ کرایه‌ها متناسب باشد.

آغاز افزایش کرایه‌ها از ابتدای اردیبهشت ماه
از سوی دیگر  غلامحسین آرام،معاون عمرانی فرماندار تهران نیز در این خصوص می گوید؛ فرمانداری تهران با کلیات مصوبه افزایش کرایه‌های حمل و نقل عمومی موافقت کرده است و این مصوبه از اول اردیبهشت ماه اجرایی می شود.

قیمت سوخت ناوگان حمل و نقل عمومی ثابت بماند
از طرفی معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران با تأكید بر این كه افزایش قیمت سوخت می تواند بر همه نیازمندی‌های جامعه مؤثر باشد اظهار می دارد که افزایش نرخ سوخت به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر نرخ ارائه انواع خدمات تأثیر می‌گذارد.


به گفته مهندس سید جعفر تشكری هاشمی باید ساز و كاری اندیشیده شود تا فشار ناگهانی به مسافران و رانندگان بر اثر افزایش قیمت سوخت به حداقل میزان ممکن کاهش یابد.


وی با اشاره به این‌كه به منظور كاهش شوك ناگهانی ناشی از افزایش نرخ سوخت به مسافران و رانندگان راهكارهایی وجود دارد، اظهار كرد: یكی از این راه حل ها صرف نظر كردن از افزایش قیمت سوخت وسایل نقلیه عمومی اعم از اتوبوس و تاکسی است.


مهندس تشكری هاشمی با بیان این كه ثابت ماندن نرخ سوخت ناوگان حمل و نقل عمومی، راهكاری است كه به استانداری تهران پیشنهاد نموده ایم، تصریح كرد: در این صورت آثار افزایش مستقیم قیمت سوخت بر نرخ كرایه‌ها را می توان كنترل نمود.

دولت یارانه دهد تا نرخ کرایه ها ثابت بماند
اعتقاد شورای شهر بر این است که نه شهروندان متضرر شوند و نه رانندگان تاکسی شغل خود را از دست بدهند.


ابوالفضل قناعتی عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی آریا  با اشاره به اینکه نرخ مصوب شورای شهر تهران در خصوص نرخ کرایه ها  از اول اردیبهشت ماه سال جاری قابل اجرا است اظهار داشت :ما در تعیین نرخ ها ، اجرای هدفمندی یارانه ها و افزایش نرخ سوخت را لحاظ کرده ایم و قطعا تلاش می کنیم که دیگر نرخ کرایه اتوبوس ،مترو ،تاکسی تغییر نکند.


عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران اظهار داشت: اگر هدفمند کردن یارانه ها شرایط بسیار سختی را به وجود آورد شهرداری می تواند پیشنهاد بیاورد و شورای شهر تهران بررسی کند .


قناعتی بیان کرد: ما تعیین نرخ ها را با در نظر گرفتن وضعیت رانندگان و مردم تعیین کردیم که نه بر مردم فشار وارد شود و نه بر رانندگان .


قناعتی گفت:درسال گذشته در  بخش حمل و نقل عمومی لایحه ای توسط شهرداری به شورا ارائه شد که مشخص شود در سال جدید میزان کرایه ها به چه میزان افزایش داشته باشد که شورا بر اساس تورم سالانه کشور میزان افزایش را تعیین کرده است.


عضو کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران با بیان این که در لایحه ارائه شده میزان کرایه های تاکسی و اتوبوس و مترو به ترتیب 40٪،30٪ و 25٪ مشخص شده بود اما شورا با این ارقام مخالفت کرده است خاطرنشان کرد:با یک کار کارشناسانه و رعایت حقوق شهروندان و کمک به رانندگان تاکسی و اتوبوس به یک نرخ معین و معقول رسیدیم که براساس آن میزان افزایش قیمت کرایه های حمل و نقل عمومی در سال93 به این شرح می باشد که کرایه تاکسی 25 درصد ،کرایه اتوبوس 20  درصد ،کرایه مترو 15 درصد افزایش دارد.


به گفته وی تاکسیرانی افزایش 35 تا 40 درصدی را برای نرخ کرایه های تاکسی را پیشنهاد داده بود  که با چکش کاری شورای شهر، افزایش 25 درصدی برای نرخ کرایه های تاکسی تعیین شد.

وی با اشاره به افزایش نرخ کرایه ها در بخش های اتوبوس و مترو افزود: در این دو بخش کاملا سوبسید و یارانه تعلق می گیرد و هزینه ها از شهرداری و دولت تامین می شود، در واقع درخصص اتوبوس و مترو با یارانه مدیریت می شود.


عضو کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با اشاره به هزینه های بالای اتوبوسرانی خاطرنشان کرد: هم اکنون هزینه خرید یک دستگاه اتوبوس درون شهری 800 میلیون تومان است و سالانه هزار دستگاه اتوبوس باید از رده خارج شود که این هزینه ها پاسخگوی نیازها و مشکلات موجود نیست.


وی در پایان با بیان اینکه در رابطه با افزایش کرایه های اتوبوس سعی شده تا منافع شهروندان در نظر گرفته شود، تصریح کرد: سعی شده تا آنجا که امکان دارد افزایش قیمت برای کرایه اتوبوس 20 درصد و متروی تهران 15 درصد تعیین شود. البته اگر کمک 82.5 درصدی دولت و 17.5 درصدی شهرداری به این بخش تعلق بگیرد و در نهایت کمک 50 درصد دولت برای مترو تحقق پیدا کند، مشکلات موجود در این بخش ها برطرف می شود و در غیر اینصورت مشکلات همچنان وجود دارد.

برای آگاهی بیشتر مردم در خصوص نرخ کرایه ها ، افزایش کرایه های حمل و نقل عمومی مصوب شورای شهر تهران را در ذیل می آوریم :

ورودیه تاکسی 370 تومان
بر اساس لایحه شهرداری ورودیه تاکسی های گردشی برای مسافت آزاد 500 متر 370 تومان و پس از 500 متر تا 7 کیلومتربه ازای هر 100 متر 161 ریال به کرایه افزوده می شود .همچنین برای مسافت های بالای 7 کیلومتر به ازای هر 100 متر 135 ریال و در سرعت های کمتر از 15 کیلومتر بر ساعت برای هر دقیقه 96 ریال در نظر گرفته شده است .

ورودی تاکسی فرودگاه 3 هزار 850 تومان
نرخ کرایه تاکسی ها مبلغ ورودیه تاکسی فرودگاه ها به 3 هزار و 850 تومان افزایش یافته است و قیمت ها پس از 1000 متر مسافت آزاد به ازای 2 کیلومتر اول 53 هزار ریال و از کیلومتر 2 تا 10 هر صد متر یک هزار و 160 ریال خواهد بود.

نرخ کرایه های تاکسی های راه آهن و ترمینال
مبلغ ورودیه تاکسی های راه آن و ترمینال ها 2 هزار و 950 تومان است که پس از 1000 متر آزاد تا پایان دو کیومتر ابتدایی 4هزار و 450 تومان گرفته و پس از آن تا 10 کیلومتر ،هر 100 متر 1131 ریال دریافت می شود .

 

نرخ کرایه اتوبوس

طول معادل خط نرخ کرایه اتوبوس در سال 93 با کارت بلیت(ریال) نرخ کرایه های نقدی (ریال)
تا 5 کیلومتر 720 1250
5 تا 10 کیلومتر 1440 2500
از 10 تا 15 کیلومتر 2160 3000
بیش از 15 کیلومتر 2880 3750 نرخ کرایه جا به جایی مسافر از طریق اتوبوس بخش خصوصی

 

نرخ کرایه جا به جایی مسافر از طریق اتوبوس بخش خصوصی

طول معادل خط نرخ کرایه اتوبوس در سال 93 با کارت بلیت(ریال) نرخ کرایه های نقدی
تا 2.5 2520 3750
از 2.5 تا 5 2880 3750
بیش از 5 تا 7.5 3240 4250
7.5 تا 10 3600 5000
10 تا 12.5 4320 5500
از 12.5 تا 15 4680 6000
از 15 تا 17.5 5040 6000
از 17.5 تا 20 5400 6750
بیش از 20 کیلومتر 5760 7200

 

نرخ بلیت مترو

نوع بلیط مصوب 92 پینهادی 93 درصد افزایش
تک سفره 4500 5000 11 درصد
دو سفره 6500 8000 23 درصد
اعتباری مبلغ دار ناحیه 1 1545 1777 15 درصد
اعتباری مبلغ دار ناحیه 2 1652 1900 15 درصد
اعتباری مبلغ دار ناحیه 3 1908 2194 15 درصد
اعتباری مبلغ دار ناحیه 4 2069 2379 15 درصد
اعتباری مبلغ دار ناحیه 5 2459 2828 15 درصد
اعتباری مبلغ دار ناحیه 6 2459 2828 15 درصد


 آزمونی دیگر برای دولت تدبیر و امید  
با توجه به تصویب افزایش25 درصدی نرخ کرایه تاکسی، 20 درصدی کرایه اتوبوس و 15 درصدی حمل و نقل ریلی در سال 93 باید گفت که بر اساس اعلام بانک مرکزی تورم در این سال ها بالغ بر 30 درصد بوده است و چنانچه در اقلام خاصی تورم را بررسی کنیم نزدیک به 100 درصد افزایش تورم را شاهد هستیم و این در حالیست که افزایش نرخ کرایه حمل و نقل عمومی تنها بر پایه قیمت تمام شده جابه جایی مسافر و نرخ تورم لحاظ شده است.


حال با همه این اوصاف باید منتظر ماند و دید که دولت تدبیر و امید با چه تدبیری از افزایش مجدد نرخ کرایه ها جلوگیری می کند و امید مردم به یاس تبدیل نشده و موجبات رضایتمندی و رفاه شهروندان را فراهم خواهد ساخت .

اخباراقتصادی - آریا


ویدیو مرتبط :
نوسان حبابی قیمتها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کریمی:خانواده نصرتی و شیث نباید تاوان بدهند



 

 

کریمی:خانواده نصرتی و شیث نباید تاوان بدهند

 

هافبک ملی‌پوش پرسپولیس گفت: خانواده شیث رضایی و محمد نصرتی نباید تاوان اشتباه آنها را پس دهند.

علی کریمی در گفت‌وگو با وب‌سایت شخصی‌اش در مورد وضعیت تیم ملی گفت: شرایط خوب است و برای دو بازی سخت مقابل بحرین و اندونزی آماده می‌شویم. خوشبختانه جو بسیار خوبی در تیم ملی حاکم است و بازیکنان با انگیزه زیاد تمرین می‌کنند. امیدوارم در این دو بازی امتیاز لازم را به دست آوریم تا صعودمان به مرحله بعد آسان‌تر شود.

وی در خصوص مسئله محمد نصرتی و شیث رضایی اظهار داشت: رفتار این دو بازیکن را هیچ‌کس تایید نمی‌کند و همانطور که دیدید کمیته انضباطی باشگاه و فدراسیون فوتبال بلافاصله واکنش نشان دادند و قطعا بهترین تصمیم را هم اتخاذ می‌کنند.

کریمی افزود: این دو بازیکن اشتباه کرده‌اند اما نباید به این فکر کرد که آنها خانواده دارند و حداقل تاوان اشتباه آنها را خانواده‌هایشان نباید پس بدهند. به هر حال پرداختن بیش از حد به این موضوع نوعی خودزنی ‌است.

کاپیتان پرسپولیس در مورد اتفاقات اخیر تیمش گفت: ما پس از پیروزی با ارزش مقابل داماش به آرامش احتیاج داشتیم و انتظار هم می رفت که این اتفاق بیفتد اما متاسفانه یکی از مسئولان باشگاه با مصاحبه‌های هر روز خود که با موضع مدیرعامل محترم نیز همسو نیست حاشیه ها را بیشتر کرده است.

وی درادامه افزود: اگر قرار است تصمیمی گرفته شود باشگاه هیئت مدیره و مدیرعامل دارد و آنها این کار را انجام می دهند. شک نکنید تکرار این مصاحبه ها خیلی زود تاثیر منفی‌اش را در تیم نشان می‌دهد و باعث نوعی بی‌اعتمادی می شود. همین الان برای بازیکنان این سوال به وجود آمده که چرا باید شنونده این همه اخبار ضدونقیض باشند.

کریمی در پایان گفت: ای کاش به جای این مصاحبه هایی که یکی از مسئولان باشگاه انجام می‌دهد به فکر بازیکنی باشند که شب‌ ها در اتاق نگهبانی ورزشگاه درفشی‌فر می‌خوابد.