اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مرتضوی اینبار هم مجلس را کیش و مات می‌کند؟



مرتضوی اینبار هم مجلس را کیش و مات می‌کند؟/ عزم جدی ژنرال‌های مجلس برای استیضاح وزیر کار

استیضاح وزیر کار درحالی در دستور کار هفته آینده مجلس قرار دارد که بنا به برخی شواهد فراکسیون اصولگرایان مجلس اینبار نیز درصدد منتفی کردن طرح استیضاح به دلیل به مصلحت نبودن آن در ماه های پایانی عمر دولت است.

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

به گزارش نامه، نمایندگان در حالی در آخرین روز کاری خود در هفته گذشته استیضاح وزیر کار را به جریان انداختند که به نظر می‌رسد اینبار نیز برخی مخالفت‌ها در به سرانجام رساندن این استیضاح وجود دارد، آنجا که با وجود آنکه 18 امضا کننده طرح استیضاح شیخ الاسلام  از اعضای هر دو فراکسیون اصولگرایان و رهروان ولایت هستند اما اکثریت اعضای فراکسیون اصولگرایان انجام این استیضاح در ماه‌های پایانی دولت را به مصلحت نمی دانند و درصدد منتفی کردن آن هستند.

حاجی‌دلیگانی، عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس با اشاره به مخالفت فراکسیون متبوعش با انجام این استیضاح می گوید اکثریت نمایندگان با استیضاح وزیر کار مخالف هستند و اعضای فراکسیون، استیضاح وزیر کار را به دلیل قرار گرفتن در ماه‌های پایانی دولت به صلاح نمی‌دانند. از این رو احتمال دارد صبح روز یک‌شنبه تشکیل جلسه داده و نظر قطعی خود را در این باره اعلام کنند. در دیگر سو به گفته سید رمضان شجاعی کیاسری، سخنگوی فراکسیون رهروان ولایت،این فراکسیون نیز در این باره تشکیل جلسه خواهند داد تا بعد از بررسی، نظر نهایی این فراکسیون اعلام شود. اما اکثریت اعضای این فراکسیون با برگزاری استیضاح، موافقت کرده‌اند و حتی عنوان می‌کنند که در صورت برگزاری استیضاح وزیر رای اعتماد از مجلس دریافت نمی‌کند زیرا نمایندگان نسبت به قول وزیر بی‌اعتماد شده‌اند.

این درحالیست که بنا به گفته بهروز نعمتی دیگر عضو فراکسیون رهروان ولایت و یکی از امضاکنندگان استیضاح وزیر کار فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت موضع خاصی در مورد استیضاح شیخ‌الاسلام ندارد. وی می گوید استیضاح‌کنندگان شیخ‌الاسلام از هر دو فراکسیون هستند و نمایندگان از طیف‌های مختلف این استیضاح را امضا کرده‌اند. موضوعی که باعث تلاش ما برای استیضاح وزیر شد، جزء اختیارات اوست و واگذار کردن اختیارات هم خلاف قانون است. بنا به گفته وی هر 18 امضاکننده بر امضای خود پایبندند و استیضاح روز یکشنبه انجام خواهد شد.

در همین راستا محمدحسین فرهنگی عضو هیات رییسه مجلس از در دستور کار بودن استیضاح وزیر کار در اولین روز کاری مجلس خبر داده و گفته است روز یکشنبه بعد از تعطیلات مجلس استیضاح وزیر کار در دستور کار جلسه علنی قرار می‌گیرد و تنها در صورت پس گرفتن امضاها منتفی خواهد شد. هرچند بنا به گفته فرهنگی فضای مجلس برای استیضاح وزیر کار قابل پیش‌بینی نیست. اما  محسن علیمردانی نماینده زنجان معتقد است استیضاح شیخ الاسلام این بار جدی است و نمایندگان از تصمیم خود عقب گرد نخواهند کرد. وی  با اشاره به حکم دیوان عدالت اداری در رابطه با برکناری مرتضوی اظهار کرد: وزیر قول برکناری مرتضوی را داده بود که به آن عمل نکرده است. این مطلب برخی از نمایندگان را نگران کرده است.  از این رو استیضاح این وزیر اعلام وصول شده و جدی است.

جعفر قادری نماینده شیراز نیز معتقد است قطعا استیضاح وزیر در مجلس رای خواهد آورد. اصرار به حضور آقای مرتضوی و اقداماتی که برای حضور وی در تامین‌اجتماعی صورت گرفته نمایندگان را ناراحت کرده است از این رو نمایندگان آمادگی این را دارند که به استیضاح رای مثبت بدهند.محمد علی اسفنانی نیز می گوید که نمایندگان در خواست استیضاح وزیر را داده‌اند، فکر نمی‌کنم با توجه به سریالی که برای حضور آقای مرتضوی بر تامین‌اجتماعی شاهد بودیم مجلس با ادامه کار وزیر موافقت کند.

نقطه ابهام در استیضاح وزیر کار کجاست؟

اما در شرایطی که بی‌توجهی به قانون در نصب و عدم عزل سعید مرتضوی از مسئولیت صندوق تامین‌اجتماعی، عدم توجه وزیر به حکم دیوان عدالت اداری درباره انتصاب مرتضوی، تغییر اساس نامه صندوق تامین‌اجتماعی و تبدیل شدن آن به سازمان برای ماندگاری مرتضوی در سمت مدیرعاملی،عدم تخصص مرتضوی برای سمتی که به آن منصوب شده است،مفتوح بودن پرونده مرتضوی در جریان زندان کهریزک و مقصر شناخته شدن وی در تحقیقات مجلس و نقض توافق انجام شده در جلسه استیضاح کنندگان با وزیر 7 محور اصلی استیضاح وزیر کار را تشکیل می‌دهد.

 اما هیات دولت نیز در اقدامی واکنشی و پیشگیرانه در مقابل استیضاح وزیر کار، اخیرا اختیار عزل و نصب رئیس سازمان تامین اجتماعی را از وزیر گرفته و به معاون اول رئیس‌جمهور سپرده است. با این تغییر این  ابهام مطرح که آیا با تغییر این قانون بار دیگر شیخ‌الاسلامی باید پاسخگوی سوالات نمایندگان باشد؟ یا شیخ الاسلام نیز به مثابه وزرایی چون شمس الدین حسینی با حضور در صحن از عدم مرتبط بودن این استیضاح با خود و عدم مسئولیتش در مقابل مرتضوی سخن خواهد گفت.

قصه مرتضوی هر آنگونه که تاکنون بوده اما پایانی برای آن هنوز نمی توان متصور بود، چه آنکه دولت تاکنون نشان داده به هر قیمت و با تحمیل هر هزینه ای حاضر به حفظ این مدیر خود است و مجلسی ها و در راس آن ژنرال‌های مجلس چون احمد توکلی، علی مطهری و غلامرضا مصباحی مقدم اینبار عزمی جدی تر برای استیضاح دارند تا به جبران یک بار کیش و مات شدن در برابر مرتضوی، اینبار برنده بازی بین مجلس - مرتضوی باشند./نامه نیوز

 


ویدیو مرتبط :
کیش و مات 1

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش مرتضوی به گزارش جنجالی مجلس


مرتضوی با انتشار متنی، به گزارش تحقیق و تفحص مجلس از تامین اجتماعی واکنش نشان داد.