اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مراقب شیطنت های قطر از فرصت جام جهانی باشیم



 

 

مراقب شیطنت های قطر از فرصت جام جهانی باشیم

 

برگزاری جام جهانی در قطر خبر حیرت انگیزی است به ویژه آن که در نظر آوریم که این کشور کوچک حاشیه خلیج فارس تا کنون در هیچ جام جهانی شرکت نداشته است.

کشور قطر با وجود جمعیت و وسعت کم تا کنون توانسته به مدد دلارهای نفتی و گازی برای خود اعتبارات بین المللی بخرد . دولت قطر معضل نداشتن ورزشکار را با خرید ورزشکار از دیگر کشورها با قیمت های گزاف جبران می کند تا در مجامع بین المللی پرچم این کشور بالا برود.

این کشور همچنین در سایر مسایل سیاسی و منطقه ای نیز تلاش می کند تا با میانجیگری و برگزاری کنفرانس های بین المللی " سری در سرها " داشته باشد و نام خود را به عنوان یک کشور کوچک اما تاثیر گذار در مجامع جهانی مطرح کند.

تا اینجای کار مشکلی وجود ندارد و به هر حال این حق هر کشوری است که تلاش کند تا نام خود را پرآوازه تر از آنچه که هست مطرح کند و در مجامع جهانی برای تامین منافع و امنیت ملی خود هر چه در توان دارد به کار بندد.

اما مشکل از آنجایی آغاز می شود که قطر به همراه دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس ، از ادعاهای واهی امارات متحده عربی علیه تمامیت ارضی کشورما حمایت کرده و در سیاستی برنامه ریزی شده و بسیار هدفمند در پی تغییر نام و هویت تاریخی خلیج فارس و تبدیل آن به نام مجعولی به نام " خلیج ع ر ب ی " هستند.

به گمان بسیاری از ناظران ،میزبانی قطر برای بازیهای جام جهانی این فرصت تاریخی را به این کشور و دیگر کشورهای کرانه جنوبی خلیج فارس خواهد داد تا در این زمینه فعالیت کنند و نام مجعول را در اسناد و مکاتبات خود با فیفا و کشورهای شرکت کننده در بازیهای جام جهانی ، مراسم افتتاحیه و اختتامیه بازیها ، پخش تلویزیونی بازیهای جام جهانی ، تبلیغات حاشیه ای و... به کرات مطرح کنند.

به نظر می رسد باید برای به حداقل رساندن تبعات منفی این اقدام احتمالی مقامات قطر و دیگر کشورهای کرانه جنوبی خلیج فارس دست به برنامه ریزی گسترده زد و این کشور کوچک حاشیه خلیج فارس را ،در تامین اهداف نامشروع خود در دستبرد به تاریخ و هویت منطقه ناکام گذاشت.

مقامات قطر باید به شفافی بدانند که اگر بخواهند به شکلی متعارف میزبان جام جهانی باشند حرف و حدیثی نیست و مردم ایران این کشور همسایه را در برگزاری هر چه بهتر بازیهای جام جهانی یاری نیز می کنند ، اما اگر مقامات قطر بخواهند از این فرصتی که در اختیار آنها قرار گرفته سوء استفاده کرده و اهداف سیاسی خاص خود را بر بازیهای ورزشی تحمیل کنند ، باید بدانند که همه چیز آنگونه که می خواهند پیش نخواهد رفت و این کشور یکی از ناکام ترین میزبانان جام جهانی خواهد بود.

برخی بر این باورند کشوری که تا کنون پایش به توپ جام جهانی نخورده نباید میزبان این جام باشد و اعطای میزبانی جام جهانی به کشوری با ویژگی های قطر در حالی که کشورهای آماده ای چون آمریکا ، کره جنوبی و ژاپن داوطلب میزبانی این بازیها بودند ، کمی کج سلیقگی است ، اما به هر حال این مقامات قطری خواهند بود که ثابت خواهند کرد که ظرفیت برگزاری این بازیها را دارند یا نه؟  و بدون شک سوء استفاده برای طرح ادعاهای مجعول درباره نام تاریخی " خلیج فارس " یکی از مصادیق ارزیابی دولت قطر در این زمینه خواهد بود و ما امیدواریم دولت قطر از این آزمون سربلند بیرون آید.

برای همسایه جنوبی مان ، یک میزبانی خوب و خاطره انگیز را آرزومندیم...../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
جام جهانی قطر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

استادیوم های مدرن قطر برای جام جهانی