اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مذاکرات محرمانه درشب روشن هسته ای



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات ایران و 5+1

 

اخبار سیاست خارجی - مذاکرات محرمانه درشب روشن هسته ای

مذاکرات سخت، فشرده و طولانی، ساعت‌ها چانه‌زنی و چکش کاری، همه و همه پشت درهای بسته.

نگاه میلیون‌ها ایرانی به هتل شیک البوستان در مسقط عمان دوخته شده و سیاستمداران منطقه‌ای و بین‌المللی، طرفداران صلح جهانی و آنان که نیک به عواقب و عواید شکست و پیروزی مذاکرات هسته‌ای واقف هستند، با حساسیت فراوان و دو چندان مذاکرات عمان را پیگیری می‌کنند.

 

دوهفته بیشتر تا مهلت ضرب الاجل 24نوامبر باقی نمانده و همگان می‌دانند اگر قرار به حل اختلافات اندک اما مهم باقی مانده است، بهترین معبر و مفر همین مذاکرات عمان است و دیگر بدیل و جایگزینی چنین خطیر و حیاتی وجود نخواهد داشت، قرار نیست مذاکرات این دوره پایان بخش و تمام کننده باشد اما قرار است و البته مهم و لازم است که در گرانیگاه عمان راهی برای رسیدن به دروازه توافق نهایی گشوده شود.

 

یوسف بن علوی بن عبدا...، وزیر خارجه عمان تنها شخصیت موثقی است که در متن و بطن مذاکرات حضور داشته و خبری از آن سوی درهای بسته می‌دهد، خبری که امیدها را زنده و خوشبینی‌ها را پررنگ‌تر از قبل می‌کند، وزیر خارجه عمان پس از 6 ساعت مذاکرات فشرده در روز اول در گفت‌وگو با رسانه‌ها تاکید می‌کند: ما امروز توانستیم بر سر مسائل بزرگی توافق کنیم و انتظار داریم که درباره مسائل باقیمانده نیز به راه‌حل دست یابیم. این مستند‌ترین و شفاف‌ترین اظهارنظر پیرامون مذاکراتی است که پشت درهای بسته و به شکل فشرده برگزار می‌شود و به صراحت تاکید دارد که پیشرفت‌های خوبی رخ داده آن هم بر سر مسائل بزرگ، مسائلی که اهم آنها ظرفیت غنی‌سازی و فرآیند لغو تحریم‌هاست و حتی کوچک ترین پیشرفت در این دو مقوله مهم بسیار خطیر بوده و اکنون که وزیر خارجه عمان از توافق بر سر مسائل بزرگ می‌گوید بطور اولی باید منتظر خبرهای خوش از عمان بوده و می‌شود گفت بازهم مسقط نقش تاریخی خود را به خوبی ایفا کرده است.


 مذاکرات فشرده و تمام عیار
نه فرصت برای تعارف و طمانینه است و نه شرایط چنین اقتضایی دارد. مهم‌ترین پرونده یک دهه اخیر عرصه معادلات بین‌الملل، اکنون به پیچی سخت و نفسگیر رسیده و همه جهان چشم به دست فرمان دیپلمات‌ها دارند و هنرنمایی آنان در این آوردگاه سخت را به نظاره نشسته‌اند و دیپلمات‌ها نیز می‌دانند که کوچکترین اهمال و تعللی می‌تواند سقوطی سخت و غیرقابل جبران را در مسیر پیش رو رقم بزند و از همین حیث است که مذاکرات بدون تامل و طمانینه و به سرعت در دستور کار قرار گرفت.

 

در روز اول مذاکرات عمان، طرفین 6 ساعت پشت درهای بسته به گفت‌و‌گو نشسته و روز دوم نیز بر همین منوال طی شده و سه ساعت مذاکره در دور اول میان ظریف، کری و اشتون برگزار شده و پس از استراحت کوتاه ظهرگاهی دور چهارم و آخرین مرحله از مذاکرات 2روزه برگزار شد.


 طرفین خواهان رسیدن به توافق هستند
 در بی خبری تمام عیار و در حالی که خبری از پشت درهای بسته به بیرون درز نیافته و هنوز موسم برگزاری کنفرانس خبری دو طرف نیز فرا نرسیده است، سخنان یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان به عنوان عضو ناظر بر مذاکرات سه جانبه بسیار مورد توجه و حائز اهمیت است. این مقام عالیرتبه عمانی در خصوص روند طی شده در مذاکرات گفته است: فکر می‌کنم طرف‌های مذاکره کننده خواهان دستیابی به یک توافق هستند.

 

اشاره وی بر اراده جدی و معطوف به نتیجه از سوی طرفین مذاکرات نه از سوی یک کارشناس و یا ناظر بیرونی که از طرف فردی عنوان می‌شود که خود یک ضلع حاضر در جلسه بوده و این امیدواری را ایجاد می‌کند که فارغ از شعارها و یا فیگورهای دیپلماتیک آن عزم و اراده جدی سیاسی از سوی طرفین روی میز مذاکره قرار دارد.

 

وزیر خارجه عمان در ادامه نیز می‌افزاید: ما امروز توانستیم بر سر مسائل بزرگی توافق کنیم و انتظار داریم که درباره مسائل باقیمانده نیز به راه‌حل دست یابیم. یوسف بن علوی بن عبدا... در ادامه به نکته جالبی اشاره کرده و رمز و راز میزبانی عمان آن هم در چنین شرایط حساسی را هویدا می‌کند. وی تاکید می‌کند: این نشست‌ها نتیجه 5 سال تلاش کشور سلطنتی عمان برای از بین بردن فاصله‌ها میان ایران و غرب و کنار هم قرار دادن تمام طرف‌ها برای رسیدن به یک راه‌حل صلح‌آمیز در خصوص برنامه هسته‌ای ایران است.

 

نکته‌ای که نشان می‌دهد عمان همانگونه که تا پیش از این در گمانه‌زنی‌ها و اخبار غیر رسمی به عنوان یکی از اصلی‌ترین کریدورهای ارتباطی میان ایران و غرب عنوان می‌شده، در چند سال گذشته به فعالیت در پرونده هسته‌ای پرداخته است. وزیر اطلاعات عمان نیز در گفت‌وگویی جداگانه به نقش عمان در مذاکرات اشاره و خاطر نشان کرده است: این دیدارها منعکس کننده نقش عمان به عنوان ترویج دهنده صلح و نشان دهنده موفقیت سیاست خارجی عمان و نقش این کشور برای میزبانی مذاکرات است.


 فرصت طلایی اوباما و غرب
ناظران داخلی و خارجی متفق القول هستند که 24 نوامبر یک فراز غیرقابل انکار و یک فرصت ایده‌آل برای پایان بخشی به پرونده پر مناقشه هسته‌ای است و اوبامای دموکرات و شیخ دیپلمات دیگر معلوم نیست که بتوانند همه مولفه‌های همپوشان و هم افزایی که منجر به این روند مطلوب و توافقات مبسوط شده است را دوباره فراهم آورند و توافق جامع و مانع نهایی را تا این میزان نزدیک و قابل حصول کنند.

 

این ضرورت البته برای اوباما حیاتی‌تر نیز هست چرا که طرف ایرانی انسجام سازمان یافته‌تر و طنین صدای واحدتری دارد و منتقدین داخلی توافق در برابر اراده جمعی پشتوانه مذاکره کنندگان چندان جایگاه و میدان مانوری ندارند. بازتاب مصاحبه سیدعباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای با سایت مقام معظم رهبری در خصوص مذاکرات و انتشار 9 دلیل حمایت از مذاکرات هسته‌ای توسط رهبر انقلاب در حساب توئیتری منتسب به ایشان که در آستانه مذاکرات به منصه ظهور می‌رسد، حجم راهگشا و اقتدار بخش پشتوانه طرف ایرانی در مذاکرات را به خوبی هویدا می‌کند اما در آمریکا پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات میان دوره‌ای سنا و سقوط محبوبیت اوباما کار را برای وی سخت کرده و بدیهی است که اگر اکنون وی نتواند توافق را نهایی کند با فشار آتی و قطعی جمهوری‌خواهان کار وی دوچندان سخت خواهد شد و امید به تغییری محسوس در عرصه سیاست خارجی و دستیابی به یک برگ برنده برای دموکرات‌ها بر باد خواهد رفت.

 

نکته‌ای که آسوشتیدپرس نیز بدان اشاره کرده و نوشته است: دولت باراک اوباما با آخرین و بهترین فرصت برای پایان دادن اختلافات برنامه‌ هسته‌ای ایران پیش از آنکه جمهوری‌خواهان بتوانند آن را نابود کنند روبروست. جالب آنکه اوباما در آخرین اظهار نظر خود پیرامون مذاکرات هسته‌ای و در حالی که طرفین در عمان مشغول چانه‌زنی هستند، گفته است: هنوز اختلافات برای دستیابی به توافق نهایی که در خصوص ماهیت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران اطمینان دهد به قوت خود باقی است. او همچنین بازهم مدعی شده که تحریم‌های اقتصادی به رهبری آمریکا موجب شده که ایران پای میز مذاکره بیاید. اظهارنظری که البته آن را می‌توان با مصارف داخلی و برای برون رفت از فشار منتقدین ارزیابی‌اش کرد آنچنان که وی در خصوص ارسال نامه به رهبر انقلاب از اظهار نظر در این رابطه و تایید و تکذیب آن سر باز زد.


 حمایت مجلس از مذاکره کنندگان هسته‌ای
در حالی که برخی تندروها با اظهارات عجیب و غریب خود به مخالف‌خوانی درباره پرونده هسته‌ای ادامه داده و می‌خواهند به جو سازی در این ارتباط بپردازند، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به اینگونه اقدامات، به ایلنا گفته است: بر خلاف آنچه که تصور می‌شود مجلس حامی روند جاری مذاکرات هسته‌ای است چون به تیم مذاکره کننده اعتماد دارد. وی همچنین ادامه می‌دهد: به‌رغم حمایت اکثریت مجلس شورای اسلامی متاسفانه برخی اعضای کمیسیون امنیت ملی با انتشار اخبار غیرمستند برای روند جاری مذاکرات حاشیه‌سازی می‌کنند، اشتباه و خطای یک نفر را به پای جمع ننویسید. مجلس حامی مذاکرات هسته‌ای است.    


 آخرین اخبار مذاکرات عمان
یک روزنامه روسی به نقل از یک دیپلمات روس که نخواست نامش فاش شود، نوشته است: تنها موضوع باقی‌مانده در مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 موضوع تحریم‌هایی است که بر ایران اعمال شده است و ایران خواستار رفع آنهاست. روزنامه کامرسانت به نقل از این منبع موثق مدعی شد: عملا روی تمام جزئیات فنی توافق شده است، برخی مسائل همچنان باقی مانده است اما درصورتی که اراده سیاسی وجود داشته باشد تمامی آنها قابل حل هستند. از طرف دیگر وزرای خارجه ایران و آمریکا بالاخره در دومین روز از مذاکرات عمان و در لحظات پایانی آن، اولین واکنش را نشان دادند.

 

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در حساب توئیتر خود نوشته است: در نهایت پیشرفت می‌کنیم. ازطرف دیگر جان کری نیز همزمان در صفحه توئیتر خود نوشت: سخت در حال کار کردن هستیم. اظهاراتی که نشان از مثبت بودن روند مذاکرات می‌دهد و از طرف دیگر همزمانی این دو واکنش نیز جالب توجه است. حال باید منتظر ماند و دید در کنفرانس خبری پایانی طرفین چه نکته تازه و جالب توجهی برای عرضه خواهند داشت.
اخبار سیاست خارجی - آرمان

 


ویدیو مرتبط :
سخنان اوباما در خصوص مذاکرات محرمانه وحقوق هسته ای ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مان: مذاکرات هسته‌ای وارد فاز جدی شده است/ مذاکرات محرمانه می‌ماند تا طرفین بر اصل موضوع تمرکز داشته باشند



مذاکرات هسته‌ای ایران ,  مذاکرات ایران با 5+1

ابراز امیدواری سخنگوی اشتون به پیشرفت مذاکرات
مان: مذاکرات هسته‌ای وارد فاز جدی شده است/ مذاکرات محرمانه می‌ماند تا طرفین بر اصل موضوع تمرکز داشته باشند

«مایکل مان» سخنگوی مسئول دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید مذاکرات هسته‌ای وارد فاز جدی خود شده و این اتحادیه امیدوار است در دور جدید گفت‌وگوها پیشرفت محسوسی حاصل شود.

«مایکل مان» سخنگوی «کاترین اشتون» نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی، می‌گوید مذاکرات هسته‌ای اکنون وارد مرحله جدی‌ای شده است.

مان که در آستانه آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 صحبت می‌کرد، با اشاره به پیچیدگی‌های مذاکرات، گفت طرفین توافق کرده‌اند تا محتوای مذاکرات محرمانه بماند تا بتوان بر اصل موضوع تمرکز داشت.

سخنگوی اشتون ابراز امیدواری کرد طرفین در این دور از مذاکرات که از فردا با حضور اشتون در ژنو برگزار می‌شود، بتوانند به پیشرفتی واقعی دست پیدا کنند.

ایران و گروه 1+5 آخرین دور از مذاکرات را دو هفته قبل در ژنو برگزار کردند. در آن دور ایران طرحی تازه ارائه کرد که چارچوب آن مورد توافق طرفین قرار گرفته است. به گفته سید «عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، طرفین امیدوارند در این دور از مذاکرات وارد بحث‌های محتوایی شوند.

/فارس