اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مدودف : سیاست هسته ای ایران بی جهت سرسختانه است



 

 

 

مدودف : سیاست هسته ای ایران بی جهت سرسختانه است

 

دمیتری مدودف رییس جمهوری روسیه با انتقاد از سیاست هسته ای جمهوری اسلامی ایران ، سرسختی ایران در مواضع خود را ریشه اصلی مشكلات جامعه جهانی با این كشور و تحریم های بین المللی علیه آن دانست.

به گزارش عصر ایران مدودف در سخنانی در جمع دانشجویان هندی در شهر بمبئی با اشاره به برنامه هسته ای ایران گفت :‌"‌سیاست هسته ای ایران بی جهت سرسختانه است!

مدودف با درخواست از ایران برای باز كردن در تاسیسات هسته ای خود به روی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی ، افزود :‌" ایران باید اجازه ورود بازرسان به این كشور را بدهد و این امكان را به بازرسان بدهد تا فعالیت های هسته ای آن كشور را تحت نظارت و كنترل بگیرند".

رییس جمهوری روسیه  با اشاره به اینكه مواضع سرسختانه ایران در موضوع هسته ای دلیل اصلی مشكلات این كشور با جامعه جهانی است ، گفت :‌" این مساله دلیل اصلی مشكلات با ایران و اعمال تحریم ها علیه این كشور است".

مدودف در حالی این سخنان را در سفر دو روزه خود به هند بیان كرد كه در ماه جولای سال جاری میلادی نیز( مرداد 1389) طی سخنانی گفته بود كه ایران در حال نزدیك شدن به قابلیت ساخت سلاح های هسته ای است.

جمهوری اسلامی ایران با رد ادعاهای برخی كشورها مبنی بر تلاش برای دست یابی به سلاح هسته ای ، استفاده صلح آمیز از تكنولوژی هسته ای را حق مشروع و قانونی خود می داند و اعلام كرده است كه بر سر  این حق قانونی خود مسامحه نخواهد كرد.تهران همچنین بازرسی های متعارف و قانونی آژانس بین المللی انرژی هسته ای را پذیرفته است.

روابط ایران و روسیه در ماه های گذشته و همزمان با خلف وعده روس ها در تحویل سامانه دفاع ضد هوایی اس 300 به ایران ، به سردی گراییده است...../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
زرادخانه هسته ای اسرائیل و سیاست ابهام هسته ای آمریکا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

غربی ها باید سیاست مصالحه با ایران در بسرنامه هسته ای را در پیش گیرند



 

 

غربی ها باید سیاست مصالحه با ایران در بسرنامه هسته ای را در پیش گیرند

 

استاد دانشگاه اتاگو نیوزیلند:

غربی ها باید سیاست مصالحه با ایران در برنامه هسته ای را در پیش گیرند

كوالالامپور - استاد دانشگاه اوتاگو نیوزیلند گفت كه غربی ها باید با تغییر رویكرد خود در مذاكرات هسته ای با ایران، سیاست مصالحه با این كشور را در پیش گیرند.

'نجیب لفرایی' روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در پیش گرفتن سیاست مصالحه با ایران از سوی غرب به این دلیل پیشنهاد می شود كه مواضع ایران در زمینه حق استفاده از انرژی هسته ای ، كاملا اصولی است.

وی تصریح كرد: با توجه به اینكه برنامه های هسته ای ایران در چارچوب قوانین آژانس صورت می گیرد و بازرسان نیز بر انجام آن نظارت دارند، شبهه ای در اهداف آن وجود ندارد و مقامات تهران نیز تاكنون بارها اعلام كرده اند كه هدف آنان استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای و بر این اساس اصرار بر توقف و وجود ابهام در آن هیچ توجیه منطقی ندارد.

این تحلیلگر مسایل سیاسی در ادامه خاطرنشان كرد: اعلام آمادگی ایران برای مذاكره با غربی ها نشان می دهد كه این كشور قصد دارد به گونه مسالمت آمیز موضوع هسته ای خود را حل و فصل كند و بتواند بدون هیچ مشكلی از مزایای آن استفاده كند.

وی گفت: برای دستیابی به این هدف در پیش گرفتن راه مذاكره منطقی ترین و عقلانی ترین راهی است كه ایران در پیش گرفته است.

استاد دانشگاه اتاگو نیوزیلند صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران را ثابت شده دانست و اظهار داشت: امروز دیگر صحبت از انحراف ایران از اهداف صلح آمیز بهانه است و اكنون غربی-ها ادعای ابهام در این برنامه ها را مطرح می كنند كه این ادعاها مورد قبول این كشور واقع نشده است.

وی تصریح كرد: ساده ترین راه در مسایل جهانی كشاندن آنها به تنش و بحران است كه از سوی غربی ها دنبال می شود و عقلانی ترین راه مذاكره برای دستیابی به راه حل منطقی است كه این نیز با طرح خواسته ها ، عقلانی و رعایت قوانین بین المللی و حقوق كشورها امكان پذیر است.

نجیب لفرایی همچنین خاطرنشان كرد: غربی ها اگر به درستی نسبت به اشاعه سلاح های هسته ای نگرانی دارند ابتدا باید خود نسبت به معاهدات خلع سلاح هسته ای پایبند بوده و اقدام عملی برای نابود كردن سلاح های خود داشته باشند و از طرف دیگر در مقابل تسلیحات هسته ای اسراییل واكنش نشان دهند زیرا این رژیم عضو هیچ یك از معاهدات خلع سلاح و كنترل تسلیحات هسته ای نیست و خطر اصلی برای صلح و امنیت جهان از ناحیه زرادخانه های هسته ای این رژیم است...../تحلیل:ایرنا