اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مخدرهای شایع میان زنان / وضعیت سنی زنان مصرف کننده مواد مخدر



 مخدرهای شایع میان زنان,وضعیت سنی زنان مصرف کننده مواد مخدر,سن اعتیاد در زنان

مخدرهای شایع میان زنان / وضعیت سنی زنان مصرف کننده مواد مخدر

سن اعتیاد در زنان، میزان تحصیلات زنان معتاد، تزریقی بودن 3 درصد معتادان زن و نارضایتی 86 درصد این افراد از زندگی مهمترین بخش های گفتگوی مهر با مدیرکل تحقیقات و آموزش ستادمبارزه با مواد مخدر است.

به گزارش  مهر،اگرچه در سالهای اخیر شاهد اقدامات خوب در حوزه پیشگیری از اعتیاد هستیم اما براساس اعلام ستاد مبارزه با مواد مخدر باید وضعیت اعتیاد در زنان جدی گرفته شود. قشری که 62 درصد معتادانش متاهلند و 86 درصد آنها از زندگی ناراضی هستند. به منظور بررسی وضعیت اعتیاد در میان زنان گفتگویی را با مدیرکل تحقیقات ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام داده‌ایم که در زیر می خوانید.


 در حال حاضر میزان شیوع مواد مخدر در زنان به ویژه زنان مطلقه چگونه است؟
دکتر حمید صرامی- مدیرکل تحقیقات  و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر:سیستم هوشمند و دینامیك مواد مخدر و روان‏گردان‏ها همواره به منظور جذب مشتریان متفاوت،تلاش شبانه‏ روزی می کند. از جمله افراد سوء مصرف كننده مواد، زنان بوده كه براساس آخرین طرح شیوع شناسی مصرف مواد مخدر در سطح كشور، 9 درصد جنسیت گروه مصرف كننده به زنان اختصاص داشته است كه 62 درصد آنان متاهل، 35 درصد مجرد و 3 درصد مطلقه یا متاركه کرده اند.

لذا تصور اكثر افراد جامعه در مورد اعتیاد كه آن را پدیده ای مردانه تلقی می کند، باید اصلاح شود. نكته قابل تامل اینكه 86 درصد از زنان مصرف كننده جمعیت نمونه تحقیق شیوع‏ شناسی ملی اعلام کرده انداز زندگی خود بعضاً ناراضی هستند.

*نوع مواد مصرفی زنان چیست
براساس نتایج تحقیق یاد شده نوع مواد مصرفی در زنان به ترتیب عبارت است از تریاك- شیشه و كراك (هروئین فشرده) ضمن آنكه 3 درصد آنان از روش تزریقی استفاده می کنند.

وضعیت سنی زنان مصرف کننده مواد مخدر میزان
15 تا 19 سال 3 درصد
20 تا 24 سال 22درصد
25 تا 29 سال 19 درصد
30 تا 34 سال 5درصد
35 تا 39 سال 22 درصد
40 سال و بالاتر 29درصد


*آیاآماری از سن شروع اعتیاد در زنان داریم؟
- 50 درصداز زنان مصرف‏ كننده مواد، اولین شروع مصرف مواد را در سن 15 تا 19 سالگی مطرح کرده اند كه می توان از این سن به عنوان سن بحرانی برای شروع مصرف مواد نام برد. به عبارتی باید بگوییم در جنسیت مونث، شاهد ضربه پذیری نوجوانان- جوانان و بزرگسالان هستیم كه قطعاً دیگر آسیبها از جمله فرار از خانه – فقر و بعضاً روسپیگری را در پی خواهد داشت و بدین ترتیب موجبات آسیب پذیری خانواده را فراهم می کند.

*آیا زنان تحصیلکرده هم معتاد می شوند؟
-وضعیت تحصیلی زنان مصرف‏ كننده مواد عبارت است از: 3 درصد بی‏سواد، 15 درصد با تحصیلات ابتدایی، 15 درصد با تحصیلات راهنمایی، 41 درصد با تحصیلات دبیرستانی و دیپلم، 9 درصد فوق دیپلم و 17 درصد لیسانس بوده‏ اند.

*زنان معمولا در چه مکانهایی مواد مخدر مصرف می کنند؟
-مهمترین مكانهای مصرف مواد توسط زنان به ترتیب منزل دوستان- منزل خود فرد – پارك- خوابگاه- كوچه و خیابان و دیگر اماكن آموزشی مطرح شده است.

*دلایل شروع مصرف مواد در زنان چیست و چرا میزان گرایش آنان رو به رشد است؟
-براساس نتایج پژوهش ملی صورت پذیرفته، دلایل شروع مصرف مواد به ترتیب عبارت است از كسب لذت- كنجكاوی- تفریح- رفع مشكلات روحی- در دسترس بودن مواد- فشار دوستان- رفع درد- كار سنگین- اختلافات خانوادگی و رفع مشكلات جنسی. اما درباره اینكه گرایش زنان به مصرف مواد در سال جاری در چه وضعیتی است باید یادآور ‏شوم پس از انجام طرح جدید شیوع‏شناسی ملی در سال جاری و مقایسه آن با طرح قبلی، می‏توان قضاوت علمی کرد كه آیا گرایش زنان در سالهای اخیر رشد داشته است یا خیر؟

 البته باید تاكید کنم مصرف مواد در زنان در سطح كشورهای مختلف طی سال‏های اخیر تغییر كرده و با نوعی رشد مواجه شده است كه بواسطه عصر جهانی شدن و تغییرات شتابان اجتماعی- فرهنگی و فناوری اطلاعات و بروز شوك‏های متعدد و همچنین ساختارهای اجتماعی كشورمان و قرار گرفتن در دوران گذرا از سنت به فرامدرنیته، لذا از این گونه تهدیدات مستثنی نیست.

*رسانه در گرایش زنان به اعتیاد چه نقشی دارد؟
-متاسفانه ترافیكی از تبلیغات مسموم برای تغییر نگرش و ایجاد باورهای غلط از طریق شبكه‏ های سایبری، وب سایت‏ها و كانال‏های ماهواره‏ای مبنی بر استفاده از ماده شیشه برای كاهش وزن و لاغری، رفع چین و چروك، زیبایی پوست، تناسب اندام، شادابی كاذب و رهایی از استرس و اضطراب از جمله مولفه‏ هایی است كه سبب گرایش بیشتر زنان معتاد در سالهای اخیر به مواد محرك شده است.

مخدرهای شایع میان زنان,وضعیت سنی زنان مصرف کننده مواد مخدر,سن اعتیاد در زنان

 

ضمن آنكه باید یادآور شوم برخی از مراكز علمی و سازمانها با دغدغه لازم به استقبال اینگونه تهدیدات اجتماعی و فرهنگی نرفته كه شاهد كلام بنده مطالبات مقام معظم رهبری در سفر به استان خراسان شمالی است.

*مهمترین علل گرایش زنان به مواد مخدر چیست؟
- از لحاظ رویكرد جامع شناختی آلودگی محیط اجتماعی، فشار گروه همسالان، فقر یا رفاه زدگی ناشی از تمول و از رویكرد روان شناختی خشونت،  وجود تشنج، آشفتگی های خانوادگی و طلاق عاطفی والدین منجر به كمبود محبت – احساس تنهایی و بی پناهی – افسردگی- كاهش  اعتماد به نفس و عزت نفس – شكل گیری شخصیت خود مدار و ضد اجتماعی- عدم توان تصمیم گیری ناشی از استبداد و مرد سالاری در درون منزل- احساس ناكامی و نا امیدی در دختران و زنان خواهد شد كه زمینه های گرایش به اعتیاد را در آنان فراهم خواهد ساخت.

*چه راهکارهایی برای مقابله با اعتیاد زنان در جامعه وجود دارد؟
- باید علاوه بر پرهیز از هر گونه نگاه سیاسی به مسائل و تهدیدات اجتماعی، نسبت به شناخت عمیق و فهم دقیق مسائل زنان گام‏های جدی‏تر برداشته شود و با دوری از هر گونه هیجان‏زدگی و اقدامات مقطعی و نیز متناسب با تغییرات فرهنگی و اجتماعی كشور برای پیشگیری و مدیریت آسیب های ناشی از اعتیاد، نسخه‏ های علمی و عملی ارائه شود تا با سرمایه‏ گذاری مناسب شاهد تقویت امید، انسجام و اعتماد اجتماعی،تقویت اصول فرهنگی برای نائل شدن به اخلاق اجتماعی و جلوگیری از فرسایش ارزش‏ها و همچنین غنی‏ سازی اوقات فراغت و توجه اساسی به باورهای مذهبی نموده تا از ضربه پذیری نهاد خانواده به عنوان مهمترین نهاد اجتماعی جلوگیری شود.

*مصرف مواد مخدر در زنان چه آسیبهایی دارد؟
- باید توجه داشته باشیم عوارض فردی و اجتماعی اعتیاد در زنان به دلیل مسائل فیزیو لوژیكی نسبت به مردان بیشتر است. لذا دامنه تاثیر اعتیاد زنان نه تنها به فرد معتاد بلكه به همسر،‌ فرزندان و بعضاً آثار ویرانگر آن بر اجتماع مترتب خواهد شد.

*وظیفه دستگاهها در مورد پیشگیری اعتیاد زنان چیست؟
- ضرورت دارد وزارتخانه‏ های آموزش و پرورش، علوم تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشكی نسبت به انجام مداخلات آگاه‏سازی، آموزش مهارت‏های زندگی، آموزش مهارتهای اجتماعی و سبك فرزندپروری، تلاش مضاعف کنند.

 

همزمان نیز سایر دستگاه‏های فرهنگی كشور به منظور مقتدر سازی و نیز ایمن‏ سازی دختران و زنان اقدامات موثر، مستمر، آرام، عمیق و با حوصله در ابعاد مختلف فرهنگی و تربیتی از جمله نحوه ارضا نیازهای عاطفی- تفریحی- معنوی- دینی و شخصیتی نوجوانان کنند تا دوران بلوغ دختران در درون خانواده و مدرسه به نحو مطلوب و به دور از هر گونه تنش شكل گیرد.

 

باید تقویت نشاط اجتماعی در دستور كار متولیان ذیربط قرار گرفته و نسبت به این گروه مهم از جامعه یعنی زنان دغدغه جدی‏تر داشته باشند و با پرهیز از كتمان و انكار این تهدید اجتماعی، نسبت به برنامه‏ریزی های كوتاه – میان و بلند مدت در ابعاد مختلف اقدام کنند./مهر

 

 

 


ویدیو مرتبط :
آخر عاقبت مصرف مواد مخدر از زبان زن مصرف کننده شیشه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زنگ خطر به صدا درآمد، رواج بی سابقه مواد مخدر در میان زنان جوان ایرانی



اخبار,اخباراجتماعی,زنان معتاد


 اخبار  اجتماعی  - فایننشال تایمز:
زنگ خطر به صدا درآمد، رواج بی سابقه مواد مخدر در میان زنان جوان ایرانی

فایننشال تایمز در مقاله ای به ازدیاد زنان جوان ایرانی با تحصیلات دانشگاهی و رفاه نسبی اجتماعی به مواد مخدر مانند شیشه، متادون و هروئین اشاره کرده و نوشته این امر موجب شده که زنگ خطر برای ایران به صدا درآید.

به گزارش تیک، اعتیاد به مواد مخدر در ایران معضل جدیدی نیست و مثلا دود کردن تریاک به قرن هفدهم برمی‌گردد؛ و از آنجا که ایران بر سر راه ترانزیت این ماده از افغانستان به کشورهای غرب واقع است، بالاترین تعداد معتاد به تریاک را در جهان دارد.

بر پایه آمار رسمی، حداقل شش میلیون نفر از جمعیت هفتاد و هشت میلیونی ایران به نوعی با مشکل مواد مخدر دست و پنجه نرم می‌کنند.

شیشه یا همان متامفتامین با اقبال بیشتری در بین جوانانی که به دنبال فرار از سختیهای اجتماعی و اقتصادی هستند، رو به روست. این نوع اعتیاد در بین همه طبقات اجتماعی به سرعت در حال گسترش است و با افزایش مصرف آن در بین زنان ایرانی، زنگ خطر در بین مسئولین کشور به صدا در آمده است.

در سال ۲۰۱۱ (۱۳۹۰)، در پژوهشی که معاونت زنان و خانواده ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام داده شده بود، مشخص شد که تعداد زنان متاهل معتاد رو به افزایش است؛ و در حالی که سن معتادین زن کاهش می‌یابد، شمار معتادین تحصیل کرده رو به افزایش است.

اقبال به مواد مخدر در بین زنان جوان ناشی از ورود اینترنت و شبکه های اجتماعی است که موجب شده هنجارهای اجتماعی سنتی و محدودیت های دینی کنار گذارده شود و جوانان به جای تقلید از نحوه زندگی والدینشان بیشتر به هنجارهای مدرن متمایل شوند.

از طرفی اگر چه تعداد دانش آموختگان زن در ایران به شدت افزایش یافته اما در نهایت بازار کار برای آنها نسبت به مردان بسیار کمتر است.

بر پایه آمار مقامات ایران، تعداد زنان معتاد به مواد مخدر از سال ۲۰۰۷ (۱۳۸۶) تا کنون دوبرابر شده، و حدود ۱۰% از جمیعت معتاد ایران را زنان تشکیل می‌دهند. این آمار همچنین نشان می‌دهد که بیش از نیمی از این زنان اولین بار بین ۱۵ تا ۱۹ سالگی به مواد مخدر روی آورده‌اند.

با این حال، برخی از کارشناسان می‌گویند با توجه به اینکه تعداد زنان معتاد در مقایسه با مردان بسیار کم است، بنابراین اولویت بازپروری به مردان داده می‌ شود.

اما به گفته خانم زهرا بنیانیان، مشاور ستاد مبارزه با مواد مخدر این نگاه به اعتیاد زنان، نگاهی کوته‌بینانه است چون «اگر مردان به عنوان سقف خانه حامی اعضای خانواده تلقی می‌شوند، زنان پایه و ستون این خانه هستند که در صورت پوسیدگی ستون، سقف خانه بر سر اعضای آن آوار می شود.»


 اخبار اجتماعی  -  تیک