اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مخالفان مرسی چه کسانی هستند؟



مخالفان مرسی چه کسانی هستند؟

مصر در سالگرد به قدرت رسیدن محمد مرسی شاهد موج جدیدی از درگیری های خونین است.

به گزارش  آریا، قرار است فردا (یکشنبه) مخالفان و در واقع اپوزیسیون دولت قاهره، تظاهراتی عظیم در سالگرد ریاست جمهوری محمد مرسی برگزار کنند. این در حالی است که طی روزهای گذشته شهرهای مختلف مصر ، به صحنه اردو کشی های خیابانی بین موافقان و مخالفان حاکمیت کنونی این کشور تبدیل شده است . طی روزهای اخیر موافقان و مخالفان دولت مصر بر ابعاد تحرکات خود افزوده اند و این نیز به درگیریهای خونین بین طرفین منجر شده است.

 

وزات بهداشت مصر ، آمار تلفات درگیریهای چند روز اخیر در مصر را سه کشته و 467 زخمی اعلام کرده است . استانهای قاهره ، الدقهلیه ، الشرقیه ، الغربیه واسکندریه ، در روزهای گذشته کانون تظاهرات و درگیریها در مصر بوده است.

 

این وضعیت درحالی روی داده است که مقرهای اخوان المسلمین و همچنین حزب عدالت و آزادی در مناطق مختلف مصر ، مورد حمله قرار گرفته است . در شهر قاهره نیز چند روز است که تظاهر کنندگان با استقرار چادر در میدان التحریر ، تحصن کرده و تاکید نموده اند تا تحقق خواسته هایشان به تظاهرات ادامه می دهند . مخالفانی که در میدان التحریر تجمع کرده اند ، برکناری محمد مرسی را خواستار شده اند.

 

مخالفان دولت مرسی

از زمان آغاز قیام مردمی علیه حسنی مبارک در مصر، این کشور در عرصه سیاسی خود دارای سه نقطه عطف مهم بوده است. کناره گیری حسنی مبارک از قدرت، برگزاری نخستین انتخابات پارلمانی پس از مبارک و انتخاب محمد مرسی به عنوان نخستین رئیس جمهوری منتخب مصر ، سه نقطه عطف در حیات سیاسی جدید مصر هستند.

 

نکته مهم این است که پس از هر سه رویداد ، خشونت های گسترده، ناامنی و بی ثباتی سیاسی به ویژگی برجسته جامعه مصر تبدیل شدند. مخالفان انقلاب مردمی مصر پس از دو رویداد نخست یعنی کناره گیری حسنی مبارک و برگزاری نخستین انتخابات پارلمانی ، تلاش کردند مانع گسترش انقلاب و تحقق اهداف آن شوند.مخالفان اصلی و جدی دولت مرسی در ائتلاف جبهه ملی مصر حضور دارند.

 

جبهه نجات ملی مصر

ائتلاف جبهه نجات ملی مصر که متشکل از نیروهای مخالف دولت این کشور است و پس از انتخاب محمد مرسی به عنوان رئیس جمهوری مصر ایجاد شد.در واقع بخشی از کسانی که در جریان انقلاب مصر نقش برجسته‏ ای داشتند با بازماندگان و مخالفان انقلاب ، علیه رئیس جمهوری جدید ائتلاف کردند. این ائتلاف که جبهه نجات ملی مصر نام دارد ، از آغاز شکل گیری خواستار کناره گیری محمد مرسی از قدرت شد .

 

اگرچه چگونگی عملکرد محمد مرسی و اخوان المسلمین در دوران کوتاه قدرت ، عامل اصلی شکل گیری چنین خواستی بود ، اما بیرون ماندن سکولارها و غربگرایان مصری از قدرت موجب تداوم تحرکات ضد اخوانی و ضد دولتی شده است .برخی از نامزدهای ناکام ریاست‌جمهوری نظیر عمرو موسی، حمدین صباحی و شخصیتهایی نظیر محمد البرادعی و شماری از احزاب لیبرال و سکولار و حتی پاره‌ای از شخصیتهای انشعابی اخوان‌المسلمین در این ائتلاف ضد دولتی مصر حضور دارند.

 

برخی از شخصیت های حاضر در این جبهه از جمله عمرو موسی خود را یک وزنه سیاسی مهم و دارای تفکر در تحولات مصر می دانند.جبهه نجات ملی با کمک قدرت های غربی و برخی کشورهای مرتجع عربی برای متوقف کردن فعالیت دولت تازه تاسیس مصر همه نوع تلاش انجام داد.

 

رهبران جبهه نجات ملی که در عرصه انتخابات ، بازی قدرت را به اخوان المسلمین باختند ، به راههای غیر دموکراتیک برای ورود به قدرت متوسل شدند ، در حالی که شعار اصلی شان دموکراسی است.ایجاد درگیری های قومی و خیابانی، اختلال در روند فعالیت دولت، ممانعت از برگزاری انتخابات پارلمانی جدید و همچنین اعمال فشار برای تغییر برخی از وزرای کابینه از مهمترین تحرکات و اقدام های جبهه نجات ملی علیه دولت محمد مرسی است.

 

بنابراین  هدف مشترک مخالفان در جبهه نجات ملی ، سرنگونی دولت محمد مرسی و تشکیل دولت جدید است . مخالفان ادعا می کننند که اخوان المسلمین درصدد ایجاد دیکتاتوری حزبی در مصر است و رفتارها و انتصاب های محمد مرسی نیز گویای این موضوع است.

جبهه نجات ملی برای دستیابی به هدف خود از راهکارهایی نظیر ایجاد اعتراض های گسترده مردمی، استفاده از نیروهای مسلح به ویژه نیروها و فرماندهان ارشد نظامی و همچنین ممانعت از برگزاری انتخابات استفاده می کنند.در همین راستا جبهه نجات ملی، متشکل از لیبرالها و چپ گراهای مصری برای برگزاری تظاهراتی در روز سی ژوئن، فراخوان داده اند . احزاب مخالف مصری از مردم این کشور خواسته اند همزمان با اولین سالگرد ریاست جمهوری مرسی ، تظاهرات ضد دولتی برگزار کرده و برکناری وی و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زود هنگام را فریاد بزنند .

 

عمرو موسی

یکی از مخالفان اصلی محمد مرسی، عمرو موسی رئیس حزب کنگره و عضو ارشد جبهه نجات ملی مصر است. او پیش از این دبیر کل اتحادیه عرب بوده و قبل از آن سال ها وزیر امور خارجه مصر بوده است. وی از دهه هفتاد وارد وزارت امور خارجه مصر و از ابتدای دهه هشتاد وارد دنیای سیاست شد. البته دوران سیاسی او با تصدی پست وزارت خارجه مصر در ابتدای دهه نود میلادی آغاز شد. موسی که متولد 1936 است، یکی از مهم ترین و بارزترین مقام های عالی رتبه دوران ریاست جمهوری سی ساله حسنی مبارک محسوب می شود.

مخالفان مرسی,درگیری های خونین پس از به قدرت رسیدن مرسی,تظاهرات علیه محمدمرسی

در ابتدای انقلاب مصر در ژانویه 2011 موسی به جمع مخالفان او پیوست و خود را به عنوان یک چهره انقلابی مخالف حکومت نشان داد. موسی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری مصر نیز نامزد شد و به رغم این که گمان می رفت برنده اصلی انتخابات باشد، شکست سنگینی خورد و از میان آرای حدود 51 درصدی رای دهندگان مصری رتبه چهارم را به دست آورد و از گردونه رقابت ها حذف شد.

 

اکنون او خواستار برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری در مصر است.او اخیراً در گفت و گو با خبرگزاری اسو شیتد پرس گفته است: مخالفان برگزاری انتخابات زود هنگام را خواستار هستند . به گفته عمرو موسی هر گونه تغییر و تحول در مصر باید به شیوه های دموکراتیک ایجاد شود.رئیس حزب کنگره مصر گفت "محمد مرسی" رئیس جمهوری با جدیت به مطالبات مخالفان رسیدگی نمی کند و نمی خواهد اذعان کند که نارضایتی در کشور وجود دارد .عمرو موسی در تازه ترین مصاحبه خود با روزنامه الحیات گفته است:  واقعا از تغییر مصر در نبود soft power و آینده نگری و تصمیم های سرنوشت ساز می ترسم.

 

لازم است که در اولویت های سیاسی مصر تجدید نظر شود و آموزش و پژوهش علمی را قبل از هر چیز مد نظر داشته باشیم، برای این که چیزهای بسیاری هستند که از نزد مردم گم شده اند، گم شده اند چون سوء مدیریت حاکمیت مسبب آن شده است.

 

محمد البرادعی

یکی از برجسته ترین مخالفان دولت مصر و جماعت اخوان المسلمین، محمد البرادعی رئیس حزب الدستور و از رهبران جبهه معارض نجات ملی مصر است. دیپلمات و سیاستمدار مصری، دارنده جایزه صلح نوبل در سال 2005 می باشد. البرداعی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) بین سالهای 1997 تا 2009 به عنوان دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده است.

مخالفان مرسی,درگیری های خونین پس از به قدرت رسیدن مرسی,تظاهرات علیه محمدمرسی

اکنون محمد البرادعی از سیاستمداران مخالف نظام اخوانی حاكم بر مصر به شمار می رود. محمد البرادعی رئیس حزب الدستور مصر اخیراً در گفتگو با روزنامه الحیات چاپ لندن گفته است: گروه اخوان المسلمین به طور کامل شکست خورده است و مرسی در حال تبدیل شدن به فرعونی دیگر در این کشور است.

 

وی با بیان اینکه ما از زمانی که این گروه -اخوان المسلمون - حکومت را در مصر بدست گرفته است از عنادورزی آنها و عدم دریافت پیام مخالفان رنج می بریم، گفته است: این شورای نظامی بود که در نتیجه ناآگاهی از چگونگی اداره کشور و ترس از دست دادن دستاوردهایشان و از باج خواهی اخوان المسلمین از آنها زمینه ساز این امر شد و ما را به بن بست رساند.البرادعی در این مصاحبه با تاکید بر این مساله می گوید: اینکه بعد از آنها اخوان المسلمین روی کار آمدند تا مرسی را به فرعون جدیدی تبدیل کند که قوای مقننه و مجریه را بدست بگیرد و قوه قضائیه را به حاشیه براند و شکاف و درگیری و مشکل ایجاد کند؛ به جای اینکه با یکدیگر درباره چگونگی تلاش برای آموزش و بهداشت و اقتصاد کشور تمرکز کنیم.

 

وی با اشاره به نگرانی خود درقبال اوضاع مصر می گوید: دیدگاه روشن نیست و کشور دچار شکاف است و ما چندین دهه حکومت استبدادی را به ارث برده ایم. خشم و نارضایتی شدیدی در بین جوانانی که انقلاب کردند وجود دارد زیرا احساس می کنند که انقلاب از آنها به سرقت رفته است یا اینکه امید یا رویای آنها به سرقت رفته است زیرا این جوانان رویای آینده داشتند و نوعی خشم و ناامیدی در بین جوانان است که 60 درصد ملت مصر را تشکیل می دهند و زیر 30 سال سن دارند.

 

انقلاب به دلایل مختلف و برای تحقق آزادی سیاسی بوقوع پیوست و اکثریت ملت مصر برای تامین نیازهای اساسی و حق معیشت و زندگی و کرامت و برخورد انسانی قیام کردند و اینها الان احساس می کنند که همان رژیم ادامه دارد؛ اما با رنگ و بوی دینی یا آنچه به آن رنگ و بوی دینی اطلاق می شود. طبیعی است اخوان المسلمین و کسانی که با آنها هستند؛ انقلاب را به سرقت بردند.

 

وی همچنین گفته است: زمان آن فرا رسیده که مرسی به ملت بگوید که شکست خورده است.

حمدین صباحی

از دیگر مخالفان محمد مرسی، حمدین صباحی مؤسس جریان مردمی و نامزد سابق ریاست جمهوری مصر، است.حمدین صباحی متولد سال 1954 در استان کفرالشیخ است. وی یکی از فعالان رسانه ای است، که به دلیل مخالفت با رژیم حسنی مبارک مشهور شد.صباحی مؤسس حزب "الکرامه" است و در اولین انتخابات ریاست جمهوری پس از سقوط حسنی مبارک بعنوان یک نامزد مستقل  حاضر شد اما شکست را از محمد مرسی پذیرفت.

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

صباحی مردم مصر را علیه جماعت اخوان‌المسلمین تحریک می کند.

مؤسس جریان مردمی و نامزد سابق ریاست جمهوری مصر می گوید: مصری‌ها همگی در انقلاب شرکت کردند اما انقلاب از جانب گروه اخوان‌المسلمین و مرسی که قدرت را به دست گرفته‌اند، به سرقت رفت. ملت مصر باید برای تکمیل انقلاب و ایستادگی در برابر حکومت متحد شود زیرا هیچ قدرتی نمی‌تواند در برابر ملت انقلابی بایستد. 

 

وی همچنین تهدید به تحصن در میدان التحریر تا برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری کرده و گفته است:توافق برای تحصن در میادین و مقابل کاخ الاتحادیه و استفاده از سلاح تحصن در میدان که در جریان انقلاب 25 ژانویه نیز از آن استفاده شد، وجود دارد.

 

تظاهر‌کنندگان چند روز در چادرها سر می‌کنند و حتی اگر ماه رمضان هم فرا رسد به تحصن خود ادامه می‌دهند و هرگز از آن منصرف نخواهند شد تا اینکه مرسی برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری و زمان آن را اعلام کند.

 

سران جنبش تمرد و ششم آوریل

گروه دیگر که برای مخالفت با دولت مرسی در مصر بوجود آمده است؛ جنبش جدید التاسیس تمرد (شورش ) است که گفته تاکنون پانزده میلیون امضا جمع کرده است و از موضوعات مرتبط با بحران اقتصادی کنونی، کمبود فراورده های نفتی، قطعی مکرر برق و افزایش قیمت کالاهای اساسی ، برای گرد آوردن مصری های خشمگین در روز سی ژوئن ، استفاده می کند .

 

این گروه با بیان این نکته که مرسی در سخنرانی اخیر خود تنها به مخالفان حمله کرد و به آنها اتهام دشمنی با دمکراسی را زد، سخنان دیر هنگام رئیس جمهور مصر را سرپوشی بر ناکامی ها ی دولت قاهره قلمداد کرده است.جنبش ششم آوریل نیز موضعی مشابه ، در قبال تحولات مصر دارد و با دولت مرسی مخالفت می کند.

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

محمد عادل از موسسان جنبش ششم آوریل و همچنین محمد بدر ، موسس جنبش تمرد از دیگر شخصیتهایی کسانی هستند که  مستقیم و یا غیر مستقیم در شکل گیری تظاهرات ضد دولتی در مصر نیز نقش داشته اند و اکنون به مخالفان جدی مرسی تبدیل شده اند.

تحلیل آریا؛

بسیاری از آگاهان سیاسی براین باورند ،التهاب سیاسی و اجتماعی حاکم بر مصر ، ناشی از آن است که رهبران برخی گروههای سیاسی ، ساختار کنونی قدرت را برنتابیده اند .

اگر چه وضعیت سیاسی فعلی و درواقع ترکیب کنونی هرم قدرت در مصر نتیجه مراجعه به آرای عمومی بوده است ، اما این برای پاره ای سیاستمداران مصری که در زمان رژیم سابق از جایگاه و پستهای قابل قبولی برخوردار بودند ، قابل تحمل نبوده است.

 

سیاستمدارانی همچون البرادعی و عمروموسی ، اکنون خود را حاشیه نشین می بینند ، خصوصاً آنکه مشاهده می کنند ازطریق آرای مردمی حزبی اکنون در مصر از بیشترین وزن سیاسی برخوردار است که پیش از این جایگاهی در ساختار قدرت ، نداشت . این موضوع به اضافه ، مطالباتی که آنان از نظام جدید مصر دارند ، بستری را برای رویارویی با حاکمان کنونی این کشور بوجود آورده است.

 

برخی از دیگر تحلیل گران سیاسی ، بحران حاکم بر مصر را ناشی از عملکرد مرسی و جناح حاکم بر این کشور می دانند . مرسی ،نماینده حزب عدالت و آزادی ، شاخه سیاسی اخوان المسلمین مصر است که با اکثریت آرای مردمی به کرسی ریاست جمهوری دست یافت . وی قول داده بود دولت ائتلافی تشکیل دهد و از همه جریانهای سیاسی در ساختار نظام جدید این کشور استفاده کند. این وعده تا حدودی محقق شد و مرسی نیز از جناحهای فکری مختلف در دولت و در هیئت وزیران استفاده کرد .

 

اما در این بین برخی گروههای سیاسی نظیر لیبرالها و چپ گراها که در نهادهای قانونی نظیر پارلمان و مجلس موسسان با اقبال عمومی روبر نشدند ، حاشیه نشین گریدند . این گروه ، حاشیه نشینی را برنتافتند وبا طرح پاره ای موضوعات تحریک آمیز واتهام زنی به دولت و حاکمیت مصر ، به سنگ اندازی در مسیر روند سیاسی این کشور پرداختند . در این بین پاره ای اقدامات دولت قاهره و شخص مرسی نیز بهانه را به دست آنان داد و سیل انتقادات علیه رئیس جمهور و حاکمیت آغاز شد .

 

تغییر جمعی فرماندهان ارتش ، بازنشسته کردن اجباری برخی نظامیان که غالباً در زمان رژیم سابق از موقعیت ویژه ای برخوردار بودند ، تغییر برخی قضات دادگاهها و درعین حال تغییر بیشتر استانداران ، جملگی اقداماتی بود که از جانب مخالفان دولت قاهره ، تحرکی در جهت یکدست کردن نهادهای دولتی و مدنی از جانب مرسی تلقی می شود.

 

برخی از تحلیلگران نیز معتقدند رئیس جمهوری مصر از عمل کردن به وعده هایی که در گذشته داده بود به ویژه وعده هایی که با زندگی هر روزه مردم مصر سروکار دارد ، سر باز زده است.در حال حاضر مخالفان دولت مرسی از جمله جبهه نجات ملی مصر از نارضایتی مردم مصر از سیاست های مرسی می گویند.

 

شهاب وجیه، سخنگوی حزب مصریان آزاد و عضو جبهه نجات ملی مصر اخیر در گفتگویی گفته است : مصری‌ها دیگر از سیاست‌های مرسی راضی نیستند.حقیقت این است که محمد مرسی در تمامی زمینه‌هایی که مصر تا کنون از آن‌ها رنج می‌برده ناکام بوده است. این توطئه نیست. این یک ناکامی و شکست بسیار ساده است.

 

این همان چیزی است که ما در قاهره از آن رنج می‌بریم.در همین راستا  نتایج نظرسنجی در مصر نشان می دهد فقط 30 درصد مردم این کشور از عملکرد محمد مرسی ، رئیس جمهوری مصر راضی هستند.

نتایج نظرسنجی که اخیرا موسسه افکار سنجی آمریکایی "پیو" انجام داده است نشان می دهد 30 درصد مردم مصر معتقدند کشورشان در مسیر درست حرکت می کند.

 

بر اساس نتایج این نظر سنجی ، این میزان در سال گذشته ، 53 درصد و در سال 2011، 56 درصد بود ، این در حالی است که ، فقط 39 درصد مردم مصر معتقدند وضعیت این کشور اکنون بهتر از زمان رژیم حسنی مبارک ، دیکتاتور مخلوع مصر است.در حال حاضر در شرایط بحرانی قرار گرفته است؛ مخالفان هر روز بیش از روز قبل در حال فاصله گرفتن از حاکمیت مصر هستند . آنانی که زمانی منتقد مرسی بودند اکنون اپوزیسیون هستند و تلاش می کنند ، دولت قاهره را سرنگون کنند .

 

محمد البرادعی و حمدین صباحی از شخصیتهای ذی نفوذ جبهه نجات ملی ، علناً خواهان استعفای محمد مرسی شده اند و حتی برخی از لیبرالهای مصری از مرسی بعنوان فرعون جدیدمصر یاد کرده اند . این تعابیر اگر بیش از این در مصر اشاعه یابد ، خطرناک خواهد بود . خصوصاً آنکه هنوز پایه های نظام سیاسی جدبد مصر محکم نشده و در واقع روند سیاسی این کشور تکمیل نشده است .

 

از سوی دیگر " آن پاترسون " سفیر امریکا در قاهره ، ماموریت یافته تا هر روز گزارشی از اوضاع مصر به وزارت خارجه امریکا در واشنگتن ارائه دهد. درعین حال تماسهای پاترسون با فرماندهان نظامی مصر افزایش یافته است. این تحرکات خود نشان از آن دارد که امریکا نسبت به تحولات اخیر مصر حساس تر شده است . شاید هم امریکا مترصد فرصتی است تا بعنوان یک بازیگر اصلی در تحولات آتی این کشور به ایفای نقش بپردازد .

 

مصر تا پیش از پیروزی انقلاب مردمی این کشور ، یکی از متحدان اصلی امریکا در منطقه بوده است و واشنگتن نیز بی میل نیست تا این موقعیت دوباره احیا شود .

آنچه مسلم است این است که امروز مصر در شرایطی حساس قرار دارد و اگر برای وضعیتی که اکنون بر این کشور حاکم شده ، راهکاری اندیشه نشود و در واقع اگر توافق ملی در مصر بوجود نیاید ، دور نمای مصر جدید چندان روشن نخواهد بود و سرنوشت مبارک برای مرسی رقم خواهد خورد./آریا

 

 

 


ویدیو مرتبط :
آخرین اخبار نقل و انتقالات فوتبال ایرانl از شایعه تا واقعیتlچه کسانی می آیند و چه کسانی می روند؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مخالفان زنگنه چه کسانی هستند؟



بیژن نامدار زنگنه,مخالفان زنگنه


یکی از نهادهای نظامی، جبهه پایداری و نزدیکان دولت سابق
مخالفان زنگنه چه کسانی هستند؟

یکی از سرسخت‌ترین مخالفان زنگنه که در روزهای اخیر سعی کرده با مصاحبه‌های جنجالی خود و به نمایندگی از تمام نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی از عدم رای اعتماد به زنگنه سخن بگوید و قبل از اعلام نام وزرا هم تمام تلاش خود را کرد تا رستم قاسمی وزیر کنونی نفت را در فهرست روحانی بگنجاند، مسعود میرکاظمی وزیر سابق نفت و رییس کمیسیون انرژی مجلس نهم است.

میرکاظمی نمایندگی جریانی را بر عهده دارد که در این هشت سال به صورت کامل سیطره خود را بر وزارت نفت حفظ کردند و حتی با برکناری وزرای موردنظر خود توسط رییس دولت دهم باز هم افراد مورد نظر خود را جایگزین آن‌ها کردند و در مقابل تاسیس وزارت انرژی هم سرسختانه ایستادند.

 

جالب این‌که مسعود میرکاظمی، که سابقه فعالیت در سپاه پاسداران را داشت، در دوران وزارت خود در وزارت بازرگانی به گفته حمیدرضاحاجی‌بابایی، عضو هیات‌رییسه مجلس هشتم و وزیر آموزش‌وپرورش دولت دهم، به دلیل بی‌کفایتی در واردات بی‌رویه و عدم اجرای قانون بودجه سال 85 و 86 قرار بود استیضاح شود که با رایزنی معاون پارلمانی دولت منتفی شد و در دورانی که وزارت نفت را تحویل گرفت در کمتر از یک ماه 150مدیر ارشد نفتی را که سالیان متمادی در این وزارتخانه مشغول به کار بودند خانه‌نشین کرد که «تصفیه بی‌سابقه مدیران وزارتی»نام گرفت.


همچنین طبق گزارش خبرگزاری مهر در دوران وزارت ایشان سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت نفت و گاز 70درصد کاهش یافت و بسیاری از تاسیسات زیربنایی در اختیار نهادی خاص قرارگرفت؛ البته در روزهای اخیر بسیاری از اعضای کمیسیون انرژی و دیگر نمایندگان مجلس با تکذیب همسویی با میرکاظمی اظهارنظرهای او را نظر شخصی و بسیاری از اعضای کمیسیون انرژی اعلام حمایت خود را از زنگنه اعلام کردند.

 

از دیگر نمایندگان مجلس، که در مصاحبه‌های اخیر با فارس از مناسب‌نبودن زنگنه برای وزارت سخن می‌گوید، مهدی موسوی‌نژاد نماینده بوشهر است که مانند میرکاظمی سابقه نمایندگی در سپاه را داشته و دلیل مخالفت خود را با زنگنه، نوع تفکر، جریان فکری و انتساب بیژن نامدار زنگنه به بخشی از جریان‌های فتنه اعلام کرده است.

 

ولی در مقابل یکی از نمایندگان مجلس هم اعلام می‌کند عده‌ای با سوءاستفاده از واژه فتنه سعی در پیشبرد اهداف خود دارند و آقای زنگنه با مقامی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام دارد و مورد تایید حکم رهبری است، بنابراین نمی‌توان ایشان را به جریانات بعد از انتخابات سال 88 وصل کرد و موسوی‌نژاد حتما قصد دیگری را از این مصاحبه دنبال می‌کند.
یکی دیگر از مخالفان زنگنه حسین طلا نماینده مردم  تهران است.

او که تنها 23‌درصد از آرای مردم تهران را به خود اختصاص داد، قبل از این رییس هیات‌مدیره شرکت دخانیات ایران! بوده و در حال حاضر در کمیسیون اجتماعی مجلس مشغول به کار است. او که در دوران انتخابات با جدا شدن از جبهه متحد اصولگرایان به جبهه پایداری پیوست، به‌نظر می‌رسد به دنبال انتخاب گزینه جبهه پایداری به‌عنوان وزارت نفت است و به نوعی به دلیل شکست نماینده این جریان در انتخابات امیدوار است با سنگ‌اندازی در راه رای اعتماد زنگنه اعلام حضوری برای این جریان داشته باشد و دلیل قابل قبولی برای مخالفت با پیشنهاد وزارت زنگنه ندارد.

از دیگر نمایندگان مخالف وزارت بیژن زنگنه مهرداد بذرپاش، نماینده جوان مجلس است که در طول هشت سال ریاست دولت احمدی‌نژاد ابتدا به عنوان عضو مشاوران جوان رییس دولت به احمدی‌نژاد نزدیک شد و بعدها سمت‌های جنجالی از قبیل مدیرعاملی خودروسازی سایپا را هم در کارنامه خود ثبت کرد؛ البته در اواخر دولت دهم مانند دیگر یاران اولیه احمدی‌نژاد از حلقه اولیه خارج و راهی مجلس شد و در حال حاضر در کمیسیون صنایع و معادن در حال کار است.


او هم، به دلیل نزدیکی به جبهه پایداری و همچنین دولت سابق، به نظر می‌رسد به دلیل سهم‌خواهی به دنبال اعلام شخص مورد نظر جریان خود به عنوان وزیر است و امیدوار است با مخالفت با زنگنه شاید بتواند سهمی در تعیین معاونان این وزارت داشته باشد. در هر صورت باتوجه به حمایت بسیاری از کارشناسان نفتی از زنگنه و همچنین نمایندگان مجلس به نظر می‌رسد این افراد در پیشبرد اهداف سودجویانه خود ناکام بمانند./روزنامه بهار