اخبار
2 دقیقه پیش | عکس: استهلال ماه مبارک رمضانهمزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ... |
2 دقیقه پیش | تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریموزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که میتواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام میشود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ... |
محمد ولی جعفری خیلی گریه میکند
آفتاب مستقیم توی صورتش میتابد، مگسها از اطراف هجوم میآورند و میشود صدای بالبالزدنشان را در هوا شنید. تسبیح را از دور گردنش که درمیآورد، میگوید: «نیت کن»، بعد لبهای ماتیکزدهاش را غنچه میکند و با گردن کج، جوری که دل بسوزاند، میگوید: «نمیشه میخوام برات فال بگیرم پول بدی؟» وقتی میبیند که تحت هیچ شرایطی نمیتواند پول بگیرد تسبیح رنگیرنگیاش را زمین میاندازد و به دایره درهمی که با تسبیح درست شده، نگاه میکند و میگوید: «یه مردی پشتته. خیلی ازت محافظت میکنه، قراره بری سفر... اما انگار میارنت یه جای شلوغ بستریات میکنن...» میپرسم: «کی؟ یه جایی مثل اینجا؟» میگوید: «خیلی دور نیست. شاید... تاااااا زمستون. یه جایی مثل اینجا. اصلا خود همینجا...».
اینجا سرای احسان است؛ مرکز نگهداری از آسیبدیدگان اجتماعی که کمی پایینتر از آسایشگاه کهریزک و در روستای قلعهنوچمن واقع شده. بازدید ریاست سازمان بهزیستی بهانهای بود برای رسیدن به این مرکز، مرکزی که رویا، همان زن فالگیر میگوید که پنج سال است در آنجا بستری است. یک بسته آدامس را که گرفته به هیچ عنوان حاضر نیست با کسی قسمت کند؛ تمام پنج عدد آدامس را در دهانش گذاشته و باولع میجود و هرازگاهی نیز پکی محکم و عمیق به سیگارش میزند...
کسی که بابا صدایش میکنند و از خیرین سرای احسان است زودتر از مدیران بهزیستی، عصازنان وارد بخش زنان میشود. زنان هیجانزده از دیدن پیرمرد، باباباباگویان به سمتش میدوند و او را در آغوش میکشند. زنی ٥٠ ساله با لبخندی صاف و از ته دل میگوید: «بابا، برای عروسکم کلاه ندارم، بگو بهم کاموا بدن که ببافم...» گروه همراه مدیران بهزیستی که وارد بخش میشوند، همه هیجانزده میشوند... کسی از انتهای حیاط در حالی که لیوان پلاستیکی قرمزش را در دستش میچرخاند، میگوید: «آقا، بهشون بگین بهمون ماست بدن. من دلم ماست میخواد...» حبیبه اما از اتاقش بیرون نمیآید؛ مددکار صدایش میکند و او با لباسی گلوگشاد و چشمانی خسته روبهروی در پشتتوری میایستد.
مددکار میگوید: حبیبه، بیا قصه زندگیت رو بگو براشون... حبیبه اما بیحال و حوصلهتر از این حرفها به نظر میرسد. در را باز میکنم و صورتش را واضحتر میبینم. زنی است حدود ٤٥ سال با چشمانی سبز و صورتی سفید، به نظر از بقیه معقولتر است. میپرسم چند سال است آنجا زندگی میکند و حبیبه میگوید حداقل هشت سال است در سرای احسان زندگی میکند. حبیبه، فوقلیسانس مهندسی شیمی مواد از آمریکا دارد و به افسردگی شدید مبتلا شده، صورتش را میان دستانش میگیرد و از خیانت همسرش تعریف میکند. میگوید «بعد از خیانت همسرش افسردگی گرفته و دست به خودکشی زده و حالا اینجاست، در سرای احسان...» مسئولان سرای احسان میگفتند که شرایط نگهداری از بیماران روانی بسیار سخت است.
علیرضا طاهری، مدیر روابط عمومی سرای احسان در نشست خبری با انوشیروان محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی از بیماری گفت که وقت خوردن غذا یادش میرود که لقمهاش را قورت بدهد و به دلیل دوربودن سرای احسان از مراکز درمانی و نداشتن آمبولانس جان میدهد. طاهری با تأکید بر اینکه در یک سالن ٨٠ نفر از بیماران مرد نگهداری میشوند از دغدغههای مدیران سرای احسان برای ساخت یک فضای خصوصی برای لحظههای تنهایی این بیماران خبر داد... به گفته مسئولان این مرکز هزینه سالانه سرای احسان بالغ بر ٥/٤ میلیارد تومان است که دو میلیارد آن توسط بهزیستی تأمین میشود...
پیرزن زارزار گریه میکند و سینه میکوبد، رو به بهیار میکند و نفرینش میکند و میگوید: «بهحق این روزای عزیز خیر نبینی»، بهیار اما آرام است و با لبخند نگاهش میکند و میگوید: «آخه ریهاش خرابه. اگر بهش سیگار بدم پرستارا دعوام میکنن». پیرزن به پهنای صورتش اشک میریزد و نفرین میکند. بهیار تعریف میکند که اینجا آدمهای زیادی بستریاند که قصههای عجیبی دارند؛ آدمهایی با ثروتهایمیلیاردی که به خاطر بازیها و حقههای خانوادگی پایشان به اینجا باز شده و هیچ راه برگشتی ندارند. بعد دست ما را میکشد و میبرد پیش محبوب. محبوب، زنی جوان است که خطی عمیق روی پیشانیاش دارد و میگوید ناشی از تصادف است. نگاهش بیحس است و چشمانش حالت عادی ندارند، اما آرامش عجیبی دارد. محبوب با لبخند دستم را در دستش نگه میدارد و میگوید چهار سال است که در سرای احسان زندگی میکند. بعد چشمانش را میبندد. میپرسم ازدواج کرده یا نه و میگوید ازدواج ناموفق داشته و حاصل این ازدواج دو کودک بوده که مردهاند. از او دلایل مرگ کودکانش را میپرسم. محبوب چشمانش را باز میکند و به سمت آسمان خیره میشود و میگوید: «کشتمشون. خفهشون کردم. یکیشون دو ماهش بود و یکیشون چهار سالش... حال عادی که نبودم، یکی بهم گفت خفهشون کنم، منم خفهشون کردم...»
انوشیروان محسنی بندپی قول میدهد که در اولین فرصت آمبولانسی در اختیار سرای احسان قرار دهد. او میگوید: «با وجود تلاشهای بسیار زیاد در گذشته توانستهایم برای هر فرد ٤٠٠هزار تومان یارانه نگهداری مراکز را اختصاص دهیم و الان با وجود تلاشهای فراوان توانستیم این مبلغ را به ٥٢٠هزار تومان برسانیم. این در حالی است که طی تحقیقاتی که در استانهای یزد، شیراز، سیستانوبلوچستان و... شده است، هزینه نگهداری هر فرد در مراکز هریک از استانهای کشور کمتر از یکمیلیونو ٣٠٠هزار تومان نبوده و سقف آن نیز یکمیلیونو ٩٠٠هزار تومان است». از بخش زنان که بیرون میروم، قول میگیرند که دفعه بعدی برایشان لوازم آرایش، انگشتر و پول بیاورم. یکی از آنها هم قول دفتر نقاشی میگیرد. آرام آرام به سمت استراحتگاه مردانه میرویم. بوی آشنا و سنگین منطقه کهریزک سرای احسان را هم بینصیب نگذاشته. وارد استراحتگاه میشویم.
مددجویان روی تختهایشان نشستهاند و دانهدانه و اختصاصی سلام میکنند. مددکار بخش، جعفر را نشانم میدهد که لیسانس ادبیات آلمانی دارد و در اتریش زندگی کرده و حالا در کارهای بیماران به مددکاران کمک میکند. جعفر به آلمانی خوشوبش و تعریف میکند زندگیاش به خاطر ارث و میراث دستخوش حوادث شده و برادرانش به خاطر اینکه او را از مایملک پدری بینصیب بگذارند، به سرای احسان سپردهاند. جعفر حالا نزدیک ١٨ سال است كه در سرای احسان زندگی میکند... .
وسط حیاط ایستادهاند و به کمک مددکاران بادبادکهایشان را هوا میکنند. روی بادبادکها که در انبار نگهداری میشود، اسم هر مددجو را نوشتهاند. مریم شیخمحمدی، مسئول طرحهای راهبردی سرای احسان، میگوید وضعیت روحی زنان از مردان بهتر است، اما چون فیدبکهای بیرونی دارند و میل به برقراری ارتباط در آنها بیشتر است، بهنظر میرسد حالشان بدتر از مردان است. شیخمحمدی میگوید: «بیشتر این بیماران توهم خیانت دارند و حتی یکی از بیماران کار را به جایی رساند که هیأتمدیره قانع شدند او بیمار نیست اما پزشکیقانونی تشخیص داد که بیمار است».
شیخمحمدی با تأکید بر اینکه فضای نگهداری از مردان بسیار کوچک است، اضافه میکند: «هرکاری میکنیم، نمیتوانیم نظافت آنها را کنترل کنیم. برای همین به شما میگویم شاید به جای وزیر و وکیل آوردن مردم عادی به اینجا برای ما بهتر باشد. آنها باید بیایند و ببینند تا به ما کمک کنند، ما نیازمند کمک ماهانه پنجهزار تومان از طرف مردم هستیم. به شرطی که آنها دائمی به ما کمک کنند. ما حتی یک حریم شخصی برای این بیماران نداریم که لااقل دور تختهایشان حریمی برایشان اختصاص دهیم... واقعیت این است که ما خیلی محدودیت داریم...». شیخمحمدی میگوید اینجا مردان و زنانی هستند که عاشق هم شدهاند و چه اشکالی دارد که زیر نظر مسئولان سرای احسان بتوانند با هم ازدواج کنند، اما چون سرای احسان فضایی برای اختصاصدادن به آنها ندارد، مجبور است آنها را از هم دور کند... . شیخمحمدی میگوید: «با پولی که به ما میدهند فقط میتوانیم هزینه خوردوخوراک و داروی مددجویان را تأمین کنیم. در حالی که آنها نیاز به غذای روح دارند. باید به فکر غذای روحشان بود...».
پیرمرد در یک دستش بادبادک دارد و در دست دیگرش یک تکه کاغذ. میگوید: «برات نامه نوشتم...» نامه را میگذارد توی دستانم و میرود. دستخط درشتی دارد و بالای کاغذ درشت نوشته: داروخانه تربیت. نامه را بلندبلند میخوانم: «آقامحمدولی جعفری است و توی خارج از کشور است. آقا محمدولی جعفری در سوریه خارج از کشور است. محمدولی جعفری شبیه مادرش است و آقاداوود شکل محمدولی جعفری است و ولی مرده است... محمدولی جعفری خیلی گریه میکند. آقا همهچیز را داد به تربیت. آقای محمدولی جعفری خیلی گریه میکند. محمدولی جعفری جارو خرید، در سوریه خیلی گریه میکند تهران باش».
بعد مرجان را نشانمان میدهد؛ دختر ریزنقشی که آرایش کمرنگی دارد و موهایش را روشن کرده. از رنگ موهایش تعریف میکنیم و او میگوید قرار است آرایشگر سرای احسان موهایش را دوباره رنگ کند. خانم شیخمحمدی برایمان میگوید او و یکی از مددجویان مرد بههم دلبستگی دارند. اسم مرد را از مرجان که میپرسم، صدای غشغش خندههایش حیاط سرای احسان را برمیدارد و میگوید: «سیفالله». سیفالله با لباس فرم آبی و ژاکتی سورمهای کمی دورتر ایستاده و برایمان دست تکان میدهد.
جلو دوربین عکاس ایستادهاند و عکسهای دونفره میگیرند و آن طرفتر بقیه مددجویان بادبادکهایشان را تحویل میگیرند. عباس که مرد جوانی است صدایم میکند و میگوید میخواهد برایم شعر بخواند. رنگش پریده است و با لبخند تماشایم میکند و همانطور که بادبادکها به هوا میروند شروع میکند به خواندن: «حدیث درد را آغاز کردم/ دلم را با غمت دمساز کردم/ نشستم تا سحر در انتظارت/ به گریه بغض خود را باز کردم/ جدایی را به چشمم دیدم آخر/ از آن داغی که میترسیدم آخر/ زدست نامسلمانی فتادم/ چو تسبیحی ز هم پاشیدم آخر...».
اخباراجتماعی - شرق
ویدیو مرتبط :
مناجات و گریه سیدعلی مومنی - خیلی خیلی زیبا
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
زندگینامه علامه محمد تقی جعفری
علامه محمد تقی جعفری
استاد علامه محمد تقی جعفری قدس سره به سال 1304 خورشیدی در شهر تبریز متولد شد و پس از تحصیلات عالیه علوم اسلامی در شهر تبریز، تهران، قم و نجف اشرف در محضر آیات عظام، میرزا فتاح شهیدی، شیخ محمدرضا تنكابنی، شیخ كاظم شیرازی، سید عبدالهادی شیرازی، سید ابوالقاسم خویی و سید محسن حكیم كسب فیض نمود.
تا حال حاضر بیش از هشتاد اثر از آثار استاد به طبع رسیده است و چاپ بعضی از آنان همچون شرح مثنوی در 15 جلد مكرر را تجدید گردیده است. ضمناً تحت نظارت ایشان و طی 12 سال كاملترین كشف الابیات مثنوی مولوی در 4 جلد رحلی تحت عنوان «از دریا به دریا» منتشر شده است.
از آثار برجسته ایشان شرح و تفسیر بر نهج البلاغه می باشد كه 27 جلد آن به زبان فارسی چاپ و منتشر شده است. دیگر اثر نفیس استاد جعفری، در زمینه بررسی و مقایسه افكار مولانا با فلسفه ها و جهان بینی های شرق و غرب می باشد كه تحت عنوان مولوی و جهان بینی ها چاپ شده است.
در زمینه حقوق بشر و مقایسه آن با حقوق بشر در اسلام، كتاب مفصل و مشروحی به قلم ایشان منتشر شده كه نظریات جدید آن در كنفرانس اسلامی طرح ومورد استفاده قرار گرفته است. كتاب مزبور به زبان انگلیسی نیز ترجمه و چاپ شده است و به زبان ژاپنی توسط یكی از اساتید دانشگاه ناكویا در دست ترجمه است.
بیش از 60 كتاب و مقاله دیگر استاد علامه جعفری هنوز منتشر نشده و در آینده به طبع خواهند رسید. كه به این ترتیب مجموعه آثار منتشر نشده ایشان متجاوز از 150 عنوان می گردد. كتاب های ایشان در زمینه های: فقه، علوم سیاسی، روان شناسی، علوم تربیتی، معارف اسلامی، نظریه زیبایی و هنر در اسلام مباحث فلسفی و كلامی، مشحون از آرا و نظریات ابتكاری و بدیع است.
تاكنون ده ها نویسنده، استاد و محقق و متفكر از سراسر جهان با ایشان مذاكرات علمی داشته اند كه بیش از 50 فقره از این مذاكرات در 2 جلد كتاب تحت عنوان «تكاپوی اندیشه ها» منتشر شده است.
لازم به ذكر است كه مكاتبات علمی علامه جعفری با برتراند راسل فیلسوف شهیر انگلیسی كه طی آنها، استاد جعفری به برخی از نظریات راسل انتقاد وارد ساخته، در بعضی از كتاب های ایشان مثل: نقد و بررسی افكار راسل، توضیح و بررسی مصاحبه راسل ـ وایت مكرر به چاپ رسیده است. همچنین كتابی تحت عنوان «بررسی و نقد سرگذشت اندیشه ها» حاوی تحلیل و نقد نظریات آلفرد نورث وایتهد پدر منطق ریاضی كه یكی از بزرگترین فلاسفه اروپا می باشد، چاپ و منتشر شده است.
ضمناً كتاب هایی به قلم ایشان در نقد و تحلیل فلسفه پوزیتیویستی و نئوپوزیتیویستی معاصر غرب چاپ و منتشر شده است. كه از آن جمله می توان به شرح و نقد نظریات كانت، هگل، دكارت و دیوید هیوم اشاره نمود.
استاد فقید علامه محمد تقی جعفری (ره) بر اثر بیماری در تاریخ 25/8/1377 به رحمت ایزدی پیوست. روحش شاد و یادش گرامی باد
فهرست آثار علامه محمدتقی جعفری (قدس سره)
در فقه:
1ـ رسائل فقهی كه شامل مطالب زیر است:
ـ طهارت اهل كتاب
ـ ذبایح اهل كتاب
ـ عدم انحصار زكات در موارد نه گانه
ـ قاعده لاضرر و لاضرار
ـ حلیت و حرمت گوشت انواع حیوانات
ـ حقوق حیوانات در فقه اسلامی
ـ كیفر سرقت در اسلام
ـ مقایسه حقوق بشر در اسلام و غرب
ـ بحثی درباره امر به معروف و نهی از منكر
ـ حرمت سقط جنین
ـ مسئولیت مدنی ناشی از جرم كودكان بزهكار در فقه و حقوق اسلامی
2ـ حقوق جهانی بشر از دیدگاه اسلام و غرب (فارسی و انگلیسی)
3ـ الرضاع
در فلسفه:
1ـ جبر و اختیار
2ـ مجموعه مقالات كه شامل موضوعات زیر است:
ـ برهان كمالی دكارت بر وجود خداوند
ـ برهان كمالی (وجویی) در اثبات خدا
ـ هدف زندگی
ـ مقدمه ای بر مفهوم فلسفه مالكیت
ـ حركت و تحول
ـ حركت و تحول از دیدگاه قرآن
ـ طبیعت و ماورای طبیعت
ـ علم در خدمت انسان
ـ رابطه علم و حقیقت
ـ علم و عرفان از دیدگاه ابن سینا
ـ علم از دیدگاه اسلام
ـ امید و انتظار
3ـ ارتباط انسان و جهان
4ـ ایده آل زندگی و زندگی ایده آل
5ـ نقد نظریات دیوید هیوم در چهار موضوع فلسفی
ـ مفاهیم و اندیشه های مجرد
ـ خویشتن
ـ علیت
ـ استی و بایستی
7ـ بررسی و نقد برگزیده افكار راسل
8ـ زیبایی وهنر از دیدگاه اسلام
9ـ حكمت اصول سیاسی اسلام (فلسفه سیاسی اسلام) این كتاب ترجمه و تفسیر فرمان مبارك حضرت امیر المؤمنین (ع) به مالك اشتر است.
10ـ بررسی و نقد كتاب (سرگذشت اندیشه ها) كه مهمترین كتاب آلفرد نورث وایتهد در فلسفه مغرب زمین است.
11ـ پیام خرد، این كتاب حاوی تعدادی از سخنرانی های بین المللی می باشد كه به عنوان نمونه می توان به سخنان ایشان تحت عنوان (تقسیم بندی فلسفه ها) در یونان در دانشگاه آتن اشاره نمود.
پس از این سخنرانی و بیان این تقسیم بندی جدید در فلسفه، آقای پروفسور «موچوبولوس» استاد بزرگ فلسفه در دانشگاه آتن درباره استاد علامه جعفری این مطالب را بیان كرد: همان گونه كه در معرفی استاد گفتم: ایشان بسیار عمیق به مسائل می نگرند. امروز شما آقایان و خانم ها با سخنرانی علامه جعفری می توانید این موضوع را تأئید كنید كه استاد علامه جعفری تقسیم بندی جدیدی را كه برای علم و فلسفه و انواع آن مطرح كرده اند بسیار جالب است و با توجه به افكار ایشان می توان خطوط اصلی فلسفه و وظایف آینده فیلسوف را تعیین كرد.
12ـ فلسفه دین
13ـ تحقیقی در فلسفه علم
14ـ فلسفه و هدف زندگی
15ـ فلسفه و نقد سكولاریزم
16ـ مقدمه ای بر فلسفه
17ـ مولوی و جهان بینی ها
18ـ تعاون الدین و العلم
19ـ الامر بین الامرین
20ـ نهایت الادراك الواقعی بین الفلسفه القدیمه و الحدیثه
21ـ آفرینش و انسان
22ـ موسیقی از دیدگاه فلسفی و روانی
در عرفان:
1ـ عرفان اسلامی
2ـ آیا شریعت طریقت و حقیقت با یكدیگر متفاوتند؟
3ـ نیایش امام حسین (ع) در صحرای عرفان (به زبان فارسی و عربی)
4ـ تفسیر و نقد و تحلیل مثنوی (15 جلد)
5ـ حضرت علی (ع) و عرفان
6ـ علل و عوامل جذابیت سخنان مولوی
در علم النفس:
1ـ آیا جنگ در طبیعت انسان است؟
2ـ وجدان
در معارف اسلامی:
1ـ ترجمه و تفسیر نهج البلاغه (27 جلد)
2ـ ترجمه كامل نهج البلاغه (1 جلد)
3ـ انسان در دیدگاه قرآن
4ـ مبدا اعلا
5ـ امام حسین (ع) شهید فرهنگ پیشرو انسانیت
6ـ شناخت انسان در تصعید حیات تكاملی
7ـ علم از دیدگاه علی
8ـ علم و دین در حیات معقول
9ـ اخلاق و مذهب
10ـ شناخت از دیدگاه علمی و قرآن
در ادبیات و تحقیقات در مبانی آنها:
1ـ سه شاعر (حافظ، سعدی، نظامی)
2ـ حكمیت و اخلاق و عرفان در شعر نظامی گنجوی (به زبان فارس یو روسی)
3ـ تحلیل شخصیت خیام (بررسی آرا فلسفی، ادبی، علمی و دینی)
4ـ از دریا به دریا (كشف الابیات مثنوی مولوی در 4 جلد)
در مباحث علمی:
1ـ عمل تجوید ذهن
2ـ بحثی در قانون تعادل در روش تجزیه ای و تركیبی
3ـ دانش ها و ارزش ها در مجرای قوانین علمی
در مدیریت:
1- انگیزش مدیریت در اسلام و نقد انگیزش های معاصر
در فرهنگ:
1ـ فرهنگ پیرو ـ فرهنگ پیشرو
2ـ طرحی برای انقلاب فرهنگی
منبع:aviny.com