اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

محسنی اژه‌ای خطاب به احمدی‌نژاد: اسامی ۳۰۰ بدهکار بانکی را به دستگاه قضایی اعلام کنید (+تصویر نامه)



محسنی اژه‌ای خطاب به احمدی‌نژاد:

اسامی ۳۰۰ بدهکار بانکی را به دستگاه قضایی اعلام کنید (+تصویر نامه)

دادستان کل کشور در نامه‌ای خطاب به محمود احمدی‌نژاد از وی خواست که اسامی ۳۰۰ بدهکار بانکی کشور را به دستگاه قضایی اعلام کند.

به گزارش عصر ایران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دادستانی کل کشور، روز گذشته نامه‌ای از سوی دادستان کل کشور حضرت حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژی خطاب به جناب آقای دکتر محمود احمدی نژاد ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران در رابطه با «وجود سیصد تن در کشور که شصت درصد دارائیهای کشور را بلوکه کرده‌اند و پس نمی دهند» صادر شد.

در بخشی از این نامه آمده است: همان طور که بارها پیگیری کرده‌ام، انتظار می رود، که از اسامی این افراد و میزان مطالبات آنها برای پیگیریهای قانونی به قوه قضاییه ارائه شود.اضافه می کنم در ادامه پیگیریهای مستمر در تاریخ 22 آبان و 28 آذر اسامی بدهکاران بانکی دارای مانده مطالبات غیر جاری بالای 10 میلیارد ریال از بانک مرکزی استعلام شده که تاکنون پاسخی دریافت نشده است./عصرایران

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب


ویدیو مرتبط :
واکنش اژه ای به نامه رحیمی به احمدی نژاد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

محسنی‌اژه‌ای تشریح کرد:فساد در فوتبال، دادگاه احمدی‌نژاد، خروج خاوری، بازداشت جاعل صفحات فیسبوک مسئولان،آزادی موسوی و کروبی و ...



 فساد در فوتبال,دادگاه احمدی‌نژاد

 محسنی‌اژه‌ای تشریح کرد:فساد در فوتبال، دادگاه احمدی‌نژاد، خروج خاوری، بازداشت جاعل صفحات فیسبوک مسئولان و ...

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که پرونده فیلمی که توسط احمدی‌نژاد در مجلس پخش شد به کجا رسید؟ گفت: فردی که این کار را انجام داده احضار شده و از آن تحقیق به عمل آمده و اکنون پرونده در مرحله رسیدگی است.

سخنگوی قوه قضاییه در پنجا‌ه‌وسومین نشست خبری خود با اصحاب رسانه پاسخگوی سئوالات خبرنگاران در مورد عفو محکومان امنیتی، فساد در فوتبال، خروج خاوری از کشور، ممنوع‌الخروجی خاتمی، دادگاه ستار بهشتی، بازداشت جاعل صفحات فیسبوک مسئولان، دادگاه احمدی‌نژاد، مرگ مشکوک دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی همدان، حادثه اتوبان تهران - قم و ... بود.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای در پنجاه و سومین نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن تبریک فرا رسیدن اعیاد قربان و غدیر، گفت: آرامش در هر جامعه‌ای از ارزش بالایی برخوردار است، در هر مجموعه کوچک یا بزرگ اگر آرامش نباشد کارها به درستی انجام نمی‌شود؛ لذا دستگاه‌های نظارتی و مطبوعاتی باید در جهت تعالی و رشد مردم قدم بردارند و اگر نقاط ضعفی از دستگاه‌های مشاهده شد، رسانه‌ها باید به نحوی آن را انعکاس دهند که در جهت رفع آن انجام شود.

وی با بیان اینکه گاهی اوقات حرف‌های بی‌اساسی در جامعه منتشر می‌شود که منافعی برای مردم و کشور ندارد، ادامه داد: تقاضا دارم رسانه‌ها مطالب را به گونه‌ای منتشر کنند که در جامعه شایعه‌پراکنی نشود.

محسنی‌اژه‌ای افزود: در روزهای اخیر چندین شایعه مشاهده شد و در مورد برخی از این شایعات تحقیق به عمل آمد و دیدیدم از پایه بی‌اساس و خلاف هستند. اولین شایعه‌ای که در جامعه منتشر شد این بود که تعدادی از افراد دولت یازدهم در فیس بوک صفحه دارند و مطالبی از ناحیه آنها منتشر می‌شود که این افراد یکی پس از دیگری این موضوع را تکذیب کردند و گفتند که صفحه‌ای در فیس بوک نداریم. توسط سیستم اطلاعاتی پیگیری به عمل آمد و فردی که این کار متقلبانه و مجعول را انجام می‌داد دستگیر و بازداشت شد و اکنون در زندان است و این موضوع یکی دو هفته فضای کشور را تحت تاثیر قرار داد، با اینکه اصل موضوع خلاف بود.

دادستان کل کشور ادامه داد: شایعه دیگر این بود که اس ام اسی به افراد مختلف در سطح جامعه داده می‌شد که این قرص با این مشخصات خطرناک است و حتی در اس ام اس آمده بود که چند نفر کشته شده‌اند، در مورد این موضوع هم پیگیری‌هایی به عمل آمد و فردی که این کار را انجام می‌داد شناسایی شد و اکنون این موضوع در مرحله تحقیقات است.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به کلاهبرداری‌هایی که در جامعه صورت می‌گیرد، ادامه داد: این کلاهبرداری‌ها پیچیده است و هم بار نیروی انتظامی و هم مسوولیت قوه قضاییه را زیاد می‌کند. همچنین فردی که مدعی است فریب خورده و کلاه سرش رفته، شریک جرم است؛ زیرا می‌دانسته که کار درستی انجام نمی‌شود.

وی به ذکر مثالی در این زمینه پرداخت و افزود: افرادی شرکتی را باز می‌کنند و بعد تحت عناوین مختلف از بانک وام می‌گیرند و با فرد صاحب‌نامی صحبت می‌کنند که شریک آنها شود و سند بیاورد تا وام را بگیرد و سند وثیقه بانک می‌شود و فرد مذکور فکر می‌کند که زیانی متوجه او نیست و سند را می‌آورد در مرحله بعد عنوان می‌شود به کسی که صاحب سند است وام نمی‌دهیم باید سند به نام فرد متقاضی وام شود و مشکل بعدی از اینجا شروع می‌شود. در اینجا با دو مشکل مواجه می‌شویم یک بحث این است که سندی آورده شده و از طریق آن وام گرفته شده است و قسط آن به موقع پرداخت می‌شود و مشکلی از طرف بانک ایجاد نمی‌شود ولی سند به نام دیگری می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به خبر برکناری چند تن از قضات، ادامه داد: دستگاه قضایی در مقاطع مختلف و با اهتمام بیشتری می‌خواهد با متخلفان برخورد کند، هم با افرادی که در داخل دستگاه‌ قضایی هستند و مرتکب خلاف می‌شوند و هم با کسانی که به نام دستگاه قضایی مرتکب کلاهبرداری می‌شوند و به نام وکیل، قاضی و ... کارهای خلافی را انجام می‌دهن.

وی تاکید کرد: موظف هستیم با کمک دستگاه انتظامی این افراد را شناسایی کنیم و اگر آنها را پیدا کردیم با آنها برخورد داشته باشیم، این عیب دستگاه قضایی نیست بلکه حسن این دستگاه است.

محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه برخی از وکلا هم مرتکب کارهای متقلبانه می‌شوند، گفت: متاسفانه برخی از وکلا متخلف هستند؛ چرا نباید با این وکلای متخلف برخورد کرد؟ اگر فردی مرتکب جرمی شود باید با آن برخورد کرد. کانون وکلا و خود وکلا مراقب باشند از نام آنها و شماره تماس آن‌ها سوءاستفاده نشود و مردم هم مراقبت لازم را به عمل آورند چرا که برخی از این افراد، وکیل نیستند و به نام وکلا دست به اقدامات متخلفانه‌ای می‌زنند.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا گمانه‌زنی‌ها درباره آزادی موسوی و کروبی در اعیاد پیش رو صحیح است؟، گفت: این گمانه‌زنی‌ها درست نیست و هیچ اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداده است.

وی گفت: ما در مورد زندانیان به مناسبت‌های مختلف عفو داریم و چون متهمان امنیتی و فتنه عفو گرفته‌اند، در عید قربان و غدیر هیچ عفوی در این خصوص نداریم.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: البته راجع به سایر زندانیان در این ایام عفو خواهیم داشت، ولی عفو امنیتی نداریم.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال  مبنی بر اینکه تمام صفحات فیسبوک منتسب به مسئولان جعلی هستند و آیا استفاده از فیلترشکن می‌تواند جرم باشد یا خیر؟ گفت: از فردی که در این رابطه دستگیر شده تحقیق به عمل آمده و مشخص شده که ساختن صفحه برای پنج وزیر و یک غیر وزیر کار او بوده است، اما اینکه بقیه صفحات غیرواقعی هستند یا خیر مشخص نیست و اینکه بعضی افراد از قبل صفحه داشته‌اند یا نه مساله دیگری است.

وی درباره صراحت نداشتن قانون در رابطه با استفاده از فیلترشکن، گفت: ما یک قانون خاص و یک قانون عام داریم. قانون عام نمی‌تواند تمام مصادیق را عنوان کند، ولی باید توجه داشته باشیم که اگر یک دستگاه ذی‌صلاح ولو به اشتباه حکم پلمب جایی را صادر کند تا زمانی که حکم رفع پلمب صادر نشود کسی نمی‌تواند از خودش اجتهاد کند.

در ادامه نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه خبرنگاری با اشاره به صحبت‌های قاضی سراج پرسید که یقه سفید‌ها چه کسانی هستند و چرا معرفی نمی‌شوند؟ که محسنی‌اژه‌ای دراین باره گفت: من به فلسفه این موضوع وارد نمی‌شوم، اما اجمالا یعنی کسانی که به دلیل داشتن جایگاه و پست و مقام احساس مصونیت می‌کنند.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که نمی‌توان با مطرح شدن هر مطلب و شایعه‌ای بلافاصله آن را عنوان کرد. همیشه گفته‌ام که باید خودمان را جای مردم قرار بدهیم. همچنین طبق قانون تا حکمی قطعی نشود نباید چیزی اعلام شود. مثلا در پرونده 3 هزار میلیاردی افرادی در حد معاون وزیر متهم شدند، اما اتهام آنها اثبات نشد. البته افرادی هم متهم و بازداشت بودند و در نهایت محکوم شدند و در حال حاضر در زندان هستند، اما اثبات بعضی از مسائل ممکن نیست.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: به عنوان مثال در فیلم جومونگ آن آقایی که تشنه قدرت است و می‌خواهد به ولیعهدی برسد حاضر می‌شود سر سردار بزرگ پرافتخارشان را جدا کند و تحویل دشمن بدهد و نمی‌خواهد که دیگران بفهمند؛ بنابراین بعضی کارها ممکن است اما اینکه اثبات می‌شود یا نه و اگر اثبات شد مجازات اجرا می‌شود یا خیر مساله دیگری است.

وی اظهار کرد: با قاطعیت می‌گویم که اگر چیزی مطرح شود حتما تعقیب می‌شود و اگر اثبات شد حتما مجازات اجرا می‌شود؛ بنابراین یقه سفید و غیر یقه سفید نداریم و اگر اتهامی اثبات شود حتما برخورد می‌شود.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این پرسش که آیا در این زمینه به قوه قضاییه فشار وارد می‌شود یا خیر؟ گفت: فشار آوردن غیرقابل انتظار نیست، ولی مهم این است که ما زیر بار فشار نرویم.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا قوه قضاییه به پرونده فساد در فوتبال ورود کرده است یا خیر گفت: من این موضوع را پیگیری کرده‌ام و اگر کسی به طور موردی شکایت کرده باشد اطلاع ندارم. همه ورزشکاران را نمی‌شناسم ولی در یکی دو مورد که روشن بود از دادستان تهران سوال پرسیدم.

وی افزود: البته دستگاه‌های نظارتی و مجلس به این موضوع ورود کردند ولی دستگاه قضایی به طور کلی به این پرونده ورود نکرده است.

خبرنگاری با اشاره به صحبت‌های پورمحمدی مبنی بر اینکه تصمیم‌گیری درباره موسوی و کروبی به عهده شورای عالی امنیت است، از محسنی‌اژه‌ای پرسید که آیا از این به بعد ما از قوه قضاییه در این رابطه سوال نکنیم؟ محسنی‌اژه‌ای گفت: من در خدمت شما هستم و هر وقت سوالی داشتید بپرسید. در جریان 88 ظلم بزرگی به مردم و کشور وارد شد. افرادی در ورود این ظلم نقش داشتند که برخی به خارج از کشور رفتند و اگر بیایند حتما تحت تعقیب قرار می‌گیرند و اگر کسانی که اینجا هستند توبه و جبران خسارت نکنند طبعا هیچ اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: تا جایی که اطلاع دارم اتفاق جدیدی در این رابطه نیفتاده و پرونده به جایی احاله نشده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین وضعیت پرونده ایران زمین، گفت: 13 نفر شکایت کرده‌اند و شکات و از کسانی که از آنها شکایت شده دارد تحقیق می‌شود.

خبرنگاری پرسید آیا امکان رسیدگی یک جا به اتهامات احمدی‌نژاد در رابطه با پرونده شکایت مجلس و اتهامات مربوط به دانشگاه ایرانیان وجود دارد یا خیر؟ محسنی‌اژه‌ای گفت: طبق قانون اگر چنانکه کسی اتهامی داشته باشد و در اثنای رسیدگی اتهام دیگری متوجه او شود به آن اتهامات رسیدگی می‌شود. اما در این مورد خاص که به آن اشاره شد باید دید که آیا تا زمان دادگاه اتهامی محرز می‌شود یا خیر.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که پرونده فیلمی که توسط احمدی‌نژاد در مجلس پخش شد به کجا رسید؟ گفت: فردی که این کار را انجام داده احضار شده و از آن تحقیق به عمل آمده و اکنون پرونده در مرحله رسیدگی است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر این که آیا دادگاه ستار بهشتی در روز 5 آبان ماه تشکیل می‌شود؟، گفت: پرونده مذکور به دادگاه رفته و زمان تشکیل آن تعیین شده است و اختلاف وکیل ستار بهشتی با بازپرس پرونده قبل از رفتن این پرونده به دادگاه بوده که به آن رسیدگی شده است.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا خبر بازداشت یکی از مقامات رده بالا دولت گذشته صحت دارد؟، گفت: خبر ندارم. در یکی از این پیامک‌ها این موضوع را دیدم و از دیروز بعد از ظهر هرچه پیگیری کردم متوجه نشدیم منظور کیست.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با پیگیری قضایی کلاهبرداری با نام برخی اپراتورهای تلفن همراه، گفت: من از این مورد خاص اطلاعی ندارم، ولی اگر هرکسی تظلم‌خواهی کند، مرجع تظلمات دادگستری است و به طور طبیعی به شکایتش رسیدگی می‌شود.

خبرنگاری به مصاحبه جهرمی رییس سابق بانک صادرات اشاره کرد و گفت که آقای جهرمی در پاسخ به این سوال که چرا خاوری به راحتی از کشور خارج شده گفته است که آقای محسنی‌اژه‌ای باید به این موضوع پاسخ دهد.

سخنگوی قوه قضاییه در این باره اظهار کرد: موضوع را باید به زمانی برد که این اتفاق افتاده است. آن زمان شاید تعداد قابل توجهی از افراد در مظان اتهام نبودند، اما امروز 200 تا 300 کیفرخواست صادر می‌شود. زمانی که این اتفاق آن هم در یک شعبه دسته چندم خوزستان مطرح می‌شود هنوز ابعاد موضوع روشن نبوده است.

وی ادامه داد: دولت از قبل رسما به ایشان ماموریت می‌دهد و با ماموریت از کشور خارج می‌شود که اگر ماموریت هم نبود باید مسائل دیگری که در آن زمان مطرح بود را لحاظ کنیم.

محسنی‌اژه‌ای افزود: آیا درست است که وقتی اتفاقی می‌افتد ما همه مدیران بانک‌ها را ممنوع‌الخروج کنیم؟ چنین چیزی ممکن نیست. همچنین وی در زمانی که بسیاری از مسائل روشن نبود از کشور خارج شده است.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه پیشنهاد دادم پرونده فساد مالی از خوزستان به تهران بیاید، گفت: بعد از اینکه به عنوان ناظر پرونده انتخاب شدم اولین کاری که کردم این بود که به اهواز رفتم و از آن زمان بیش از 100 نفر ممنوع‌الخروج شدند، اما ما نمی‌توانستیم روز اول 100 را ممنوع‌الخروج کنیم، همچنان که کسانی که ممنوع‌الخروج شدند اتهامی متوجه‌شان نشد و ممنوعیت‌شان رفع شد.

خبرنگاری با اشاره به اظهارات فائزه هاشمی مبنی بر بی‌گناهی مهدی هاشمی از آخرین وضعیت این پرونده سوال کرد که محسنی‌اژه‌ای پاسخ داد: طبیعی است که هر متهمی بگوید بی‌گناه است، اما من نمی‌گویم ایشان مجرم است یا نه. ایشان متهم است و برای او کیفرخواست صادر شده است. یعنی از نگاه قاضی دادسرا این متهم مجرم است.

وی ادامه داد: این کیفرخواست به دادگاه رفته و دادگاه نقص گرفته و پرونده را به دادسرا برگردانده است که روز گذشته بازپرس وی را خواسته و تحقیقاتی را انجام داده است که این تحقیقات ادامه دارد و وقتی از پرونده رفع نقص شد به دادگاه ارسال می‌شود.

خبرنگار دیگری با اشاره به مصاحبه جهرمی درباره روند رسیدگی به اتهام او در پرونده فساد مالی سوال کرد که محسنی‌اژه‌ای گفت: در این پرونده کیفرخواست صادر شده و حتما به دادگاه می‌رود و ان‌شاءالله رسیدگی‌اش طولانی نشود.

خبرنگاری از علت طولانی شدن حبس دو محیط‌بان در استان کهکیلویه و بویراحمد و مشخص نشدن تکلیف این دو پرسید که محسنی‌اژه‌ای گفت: از این مورد خاص اطلاعی ندارم که حکمی صادر شده یا نه و اگر حکم صادر شده قطعی است یا خیر.

 

 خبرنگار دیگری سئوال خود را این گونه مطرح کرد که دستگاه قضایی با افراد خودسر در حادثه قم و اتفاقاتی که در استقبال از رئیس جمهور از سوی این افراد رخ داده بود چه اقداماتی انجام می‌دهد؟ آیا مدعی‌العموم در مورد این قضایا ورود کرده است؟ محسنی‌اژه‌ای پاسخ داد: در مورد هر دو این اتفاقات مدعی‌العموم وارد شده و باید دید که تحقیقات به کجا می‌رسد.

دادستان کل کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که برخی از خانواده‌ها از برخوردی که پزشکی قانونی در حادثه اتوبان تهران - قم با آن‌ها داشته‌، اظهار نارضایتی می‌کردند، اگر امکان دارد در این مورد توضیح دهید که وی گفت: این پرونده چند بعد دارد و باید قضایا را بررسی کنیم که چه کسی در این اتفاق مقصر بوده است. همچنین باید در نظر بگیریم که چه عواملی باید پیش بینی می‌شد که این اتفاق نیفتد و چه اقداماتی باید انجام می‌شد تا در آینده شاهد چنین حوادثی نباشیم که این موضوع بحث قضایی نیست و از باب پیشگیری از وقوع جرم دستگاه قضایی می‌تواند در آن وارد شود، اما باید دولت و مجلس هم به موضوع ورود پیدا کند.

وی افزود: مسائل دیگر از جمله امکانات در راه، آتش‌نشانی و ساخت اتومبیل که به چه صورت بوده باید بررسی شود و در ارتباط با همه این قضایا با دادستان قم صحبت کردیم و برای این کار نیاز به اقدامات کارشناسی است و کارشناسی نظر قاضی نیست، بلکه باید کارشناس نظر دهد.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: در مورد برخی دیگر از موضوعاتی که در این حادثه مطرح می‌شود از جمله این که جنازه‌ای که صورت و دیگر اعضای بدن آن از بین رفته با امکانات فنی یا آزمایشگاهی باید تشخیص داده شود تا هویت جنازه مشخص شود. این امر هم نیاز به کارهای آزمایشگاهی دارد و طولانی بودن رسیدگی به این پرونده به این دلایل است و نمی‌توان گفت که طولانی شدن رسیدگی به این پرونده غیرمنطقی است. اگر نحوه برخورد با خانواده‌های این پرونده هم مناسب نبوده و از سوی قضات انجام شده می‌توانند خانواده‌ها به دادسرای انتظامی قضات مراجعه کنند و اگر مربوط به قاضی پرونده نبوده، خانواده‌ها می‌توانند به حفاظت قوه قضائیه و سیستم‌های مربوطه اطلاع دهند.

خبرنگار دیگری در ادامه این سوال را از اژه‌ای پرسید که نظر دستگاه قضایی در مورد اتوبوس‌های این حادثه چه بوده است که وی گفت: پرونده در مرحله بررسی و تحقیق است و به نظر کارشناسی نیز نیاز داریم. پلیس راه سرعت اتوبوس‌ها را بررسی می‌کند، مسئول فنی لاستیک‌ها را بررسی می‌کنند و پرونده‌ای با این پیچیدگی نیاز به فرصت دارد و زمان 36 روز برای رسیدگی به آن زیاد نیست.

خبرنگار دیگری با اشاره به حادثه تصادف تریلی با خودروی عروس و داماد و این که شهرداری مدعی شده که همه اقدامات لازم را انجام داده است، از سخنگوی قوه قضاییه خواستار توضیح شد که وی پاسخ داد:‌ خانواده‌های متوفی می‌توانند در مورد برخی اخبار کذب شکایت داشته باشند، اگر قضایا روشن بود نیازی به تحقیق ندارد ولی در غیر این صورت باید تحقیقات انجام شود و دید که چه کسی مقصر است و در مورد این موضوع اظهارنظر قطعی صورت نگرفته است.

وی افزود:‌ اگر شخصی مطالب خلافی را منتشر کرد و این مساله به کسی زیان وارد کرد افراد مذکور می‌توانند نسبت به این موضوع شکایت کنند و اگر مطلبی گفته شد که موجب ناراحتی عموم شود، مدعی‌العموم می‌تواند نسبت به موضوع اقدام کند.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر این که چه تعداد از زندانیان به جز زندانیان امنیتی آزاد می‌شوند؟، گفت: بنده تعداد را نمی‌دانم. مهم نیست که بگوییم هزار یا هزار و دویست نفر آزاد می‌شوند. ما به مناسبت‌های مختلف و در ایاد غدیر و قربان عفو داریم اما در خصوص زندانیان امنیتی و متهمین فتنه عفوی نداریم، اما عفو سایر زندانیان از سراسر کشور بیش از 1000 نفر هستند.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که از وی پرسید مطرح شده آزادی زندانیان امنیتی در هفته‌های گذشته مربوط به کسانی بوده که محکومیتشان به پایان رسیده است، آیا چنین چیزی صحت دارد؟ گفت: اولا هیچ کس محکومیتش تمام نشده، ولی امکان دارد مقدار کم یا زیادی از محکومیت‌شان باقی مانده باشد.

وی یاداور شد: اینگونه نبوده که در پایان محکومیت، زندانیان مورد عفو قرار گیرند.

وی افزود: در جلسه قبل توضیح دادم که 80 نفر مورد عفو قرار گرفته‌اند که بعضی از این محکومان، زندانیان فتنه و برخی مربوط به حوادث غیر فتنه بودند که محکومیت برخی از این زندانیان تغییر پیدا کرد و بعضی از آن‌ها شلاق یا جزای نقدیشان مورد عفو قرار گرفت و این گونه نبود که همه حبس زندانی مورد عفو قرار گیرد.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر این که آیا آزادی زندانیان امنیتی منوط به توبه است؟، اظهار کرد: در جلسه قبل شرایطی که برای عفو لازم است را توضیح دادم و همه روال آن را از قانون اساسی تا قانون عادی بیان کردم.

خبرنگار دیگری در مورد فوت مشکوک دانشجوی دختری در دانشگاه علوم پزشکی همدان از سخنگوی قوه قضائیه خواستار توضیح شد که وی پاسخ داد: در مورد هر خودکشی و قتل عمد و غیر عمدی پرونده تشکیل می‌شود و موضوع بررسی می‌شود که آیا قتل اتفاق افتاده یا خیر؟ تا الان مشخص شده که این فرد خودش را حلقه‌آویز کرده و هنوز قرائن و شواهدی به دست نیامده که کسی در مرگ این دختر دخیل بوده و پرونده در مرحله تحقیق است و هنوز بسته نشده است.

خبرنگار دیگری سوال خود را اینگونه مطرح کرد که در روزهای اخیر عنوان شده که ممنوع‌الخروج شدن آقای خاتمی منتفی شده، ممنوع‌الخروجی وی به چه دلیل بوده است که سخنگوی قوه قضائیه اظهار کرد: کسانی در جریان فتنه 88 ظلم کردند از جمله فرد مذکور، در این اواخر اتفاق خاصی در مورد وی نیفتاده است و موضوع مطرح شده در مرحله قبلی است و هر چیزی که قبلا نسبت به وی مطرح بوده، همان است.

خبرنگاری سوال خود را این گونه مطرح کرد اگر قوه قضائیه بر روی بررسی اموال مسئولان دولت اعم از معاونان یا وزرا اصرار می‌ورزید، پرونده‌ای در این زمینه‌ها تشکیل نمی‌شد و از محسنی اژه‌ای خواستار توضیح شد که وی گفت: اگر منظور شما کسانی است که در قانون اساسی آمده که این مقامات باید هنگام روی کار آمدن در سمتی یا پایان سمتشان، لیست اموال و دارایشان را به رئیس قوه قضائیه بدهند که در قانون آمده است.

وی افزود: مدتی پیش طرحی در مجلس مطرح شد مبنی بر این که افراد دیگر نیز اعم از مدیر کل سازمان‌ها و ... به این لیست اضافه شوند که مراحل پایانی آن طی نشده و فعلا در مجمع تشخیص مصلحت نظام است و هر زمان که این طرح قانون شد می‌توان این لیست را توسعه داد و ما نمی‌توانیم فعلا تا زمان قانونی نشدن آن، افراد دیگر از جمله مدیر کل را به این لیست اضافه کنیم.

خبرنگار دیگری در مورد فرد سپاهی به نام مجتبی احمدی که در کرج کشته شده بود از محسنی اژه‌ای پرسید که آیا وی ترور شده یا خیر؟ که سخنگوی قوه قضائیه پاسخ داد:‌ این موضوع را نمی‌دانم به کجا رسیده ولی گفته شده تیر اصابت شده و باید به آن رسیدگی شود.

خبرنگار دیگری در مورد سیاه‌نمایی‌های احمد شهید از دادستان کل کشور خواستار توضیح شد که وی اظهار کرد: موضوع احمد شهید مربوط به وزارت خارجه، ستاد حقوق بشر و روابط بین‌الملل قوه قضائیه است و اقداماتی را که آن‌ها باید انجام بدهند، انجام می‌دهد.

سخنگوی قوه قضائیه درباره آخرین وضعیت پرونده برادران «ر» گفت: حجم این پرونده بالاست و پرونده هنوز به دادگاه نرفته و کیفرخواست آن صادر نشده است.

خبرنگار دیگری در مورد ساختمان سازی فردی به نام پرمهر در سال 88 و این که این پرونده 2 هزار و 500 شاکی دارد از محسنی اژه‌ای خواستار توضیح شد.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: به دلیل این که اسم بردید نمی‌توانم در مورد این پرونده صحبت کنم ولی این پرونده ابعاد مختلفی دارد. /ایسنا