اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مجلس لایحه بودجه ۹۲ را برای كدام سال تصویب می كند؟



روند بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۲

مجلس لایحه بودجه ۹۲ را برای كدام سال تصویب می كند؟

به گزارش ایرنا، روند بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۲كل كشور در مجلس شورای اسلامی نشان می دهد كه نهادهای مختلف مجلس شامل كمیسیون های تخصصی و كمیسیون تلفیق نه تنها هیچ عجله ای در بررسی لایحه بودجه ندارند و از حداكثر زمان های پیش بینی شده استفاده می كنند ، بلكه شگرد های به ظاهر قانونی ،برای طولانی تر كردن مدت زمان رسیدگی به كار می برند.

تقویم مجلس به كندی ورق می خورد

بر اساس ماده ۲۱۶ آیین نامه داخلی مجلس، نمایندگان مجلس از زمان چاپ و توزیع لایحه بودجه سالیانه كل كشور و پیوست‏ها و سوابق آن تا مدت ده روز می‏توانند پیشنهادهای خود را به كمیسیون‏های تخصصی مجلس تقدیم كنند. كمیسیون‏های تخصصی كه هم زمان با آغاز مهلت ارایه پیشنهادات، بررسی لایحه و پیشنهادات دریافتی را شروع می‌كنند، موظفند حداكثر تا پانزده روز پس از چاپ و توزیع لایحه، گزارش خود را به كمیسیون تلفیق ارایه دهند.

كمیسیون تلفیق نیز ۱۵ روز مهلت دارد تا لایحه را بررسی و به صحن ارایه كند، البته این مدت، ۱۵ روز دیگر قابل تمدید است ، به این ترتیب كمیسیون تلفیق حداكثر ۳۰ روز زمان برای بررسی بودجه دارد.

روند بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۲ كل كشور نشان می دهد كه نمایندگان مجلس نه تنها از حداكثر زمان های پیش بینی شده استفاده كرده اند ، بلكه به بهانه تعطیلات عید نوروز و رد كلیات در كمیسیون تلفیق ، زمان بررسی بودجه را از حد معمول طولانی تر كردند.

تعطیلات نوروزی ۲۴ روزه كمیسیون تلفیق مجلس

در شرایط اقتصادی فعلی و تاخیر دولت در ارایه لایحه بودجه به دلیل مشكلات و تحریم های اقتصادی ، نمایندگان نه تنها اقدامی برای سرعت بخشیدن به روند تصویب بودجه نكردند ، بلكه از ۲۳ اسفند ماه گذشته به تعطیلات نوروزی رفتند و كار خود را در سال جدید از ۱۸ فروردین ماه شروع كردند.در واقع نمایندگان ۲۴ روز به تعطیلات نوروزی رفتند و كار بررسی بودجه در كمیسیون تلفیق را متوقف كردند .

رد كلیات بودجه یا وقت كشی

لایحه بودجه سال ۱۳۹۲ كل كشور در روز نهم اسفند ماه سال گذشته تقدیم مجلس شورای شده بود. در گام نخست ، كمیسیون های تخصصی مجلس از حداكثر زمان قانونی خود استفاده كردند و لایحه بودجه را بعد از ۱۵ روز (در تاریخ ۲۳ اسفند) به كمیسیون تلفیق ارایه دادند.

كمیسیون تلفیق نیز كه بر اساس آیین نامه حداكثر ۳۰ روز زمان برای بررسی لایحه بودجه دارد ، ۲۳ اسفند ماه سال گذشته كار بررسی لایحه بودجه را شروع نكرد و به فروردین ماه سال جاری موكول كرد.

این كمیسیون نخستین جلسه بررسی لایحه بودجه را ۱۸ فروردین ماه برگزار كرد ، زمانی كه باید كار بررسی را به اتمام می رساند.به نظر می رسد رد كلیات لایحه بودجه از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بهانه عدم شفافیت ، ترفند خرید زمان برای كمیسیون تلفیق باشد ،تا زمان به پایان رسیده خود را تمدید كند و بر تاخیر زمانی خود سرپوش بگذارد. در هر حال كمیسیون تلفیق ۲۱ فروردین ماه ، كلیات لایحه بودجه را رد كرد و آن را به صحن علنی مجلس برگشت داد.

از آنجایی كه مهلت ۳۰ روزه بررسی لایحه بودجه در كمیسیون تلفیق به طور قانونی ۲۳ فروردین ماه به پایان می رسید ، رد كلیات لایحه بودجه و برگشت دوباره آن منجر به خرید زمان یكماه برای كمیسیون تلفیق شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روز سه شنبه ۲۷ فروردین ماه ۱۳۹۲ با ۱۹۱ رای موافق، با كلیات لایحه بودجه ۱۳۹۲ كل كشور موافقت كردند و لایحه به كمیسیون تلفیق برگشت و در نهایت از ۲۲ اردیبهشت ماه كار بررسی لایحه در صحن علنی مجلس آغاز شد.در تقریبا ۲ هفته گذشته نمایندگان نشان داده اند كه تمایلی به تسریع در تصویب لایحه بودجه ندارند و با ارایه پیشنهادات جدید و الحاق نزدیك به ۷۰ بند، كار بررسی این لایحه را به كندی پیش می برند.

هرچند كه در آیین نامه داخلی مجلس سقفی برای مدت زمان بررسی لایحه بودجه در صحن علنی مجلس قید نشده ، اما با توجه به اینكه بودجه سه - دوازدهم ، تا پایان خرداد ماه جاری معتبر است ، قبل از پایان ماه جاری باید بررسی لایحه بودجه به اتمام برسد.

بودجه ای برای شش ماه

در مساعدترین شرایط ، حتی اگر بودجه سالانه در مهلت قانونی خود یعنی پایان سال قبل تصویب و به دولت ابلاغ می شد ،تدوین آیین نامه های اجرایی سه ماه زمان می برد.

با شرایط موجود انتظار می رود كه اجرای بودجه سال ۱۳۹۲ از شهریور ماه امسال آغاز شود كه به این ترتیب كشور بجای بودجه سالانه ، بودجه شش ماهه را تجربه خواهد كرد./ایرنا

 

 

 


ویدیو مرتبط :
تصویب کلیات لایحه بودجه سال94 در کمیسیون برنامه و بودجه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کلیات بودجه 92 بالاخره در مجلس تصویب شد/ارجاع مجدد لایحه به تلفیق



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

با191 رأی موافق نمایندگان

کلیات بودجه 92 بالاخره در مجلس تصویب شد/ارجاع مجدد لایحه به تلفیق

نمایندگان مجلس با 191 رأی موافق، بالاخره کلیات لایحه بودجه سال 1392 کل‌کشور را تصویب کردند و مجدداً این لایحه را برای بررسی جزئیات به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.

به گزارش فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی عصر امروز (سه‌‌شنبه) پارلمان پس از استماع اظهارات موافقان و مخالفان، بالاخره کلیات لایحه بودجه سال 1392 کل‌کشور را با 191 رأی موافق، 26 رأی مخالف و13 رأی ممتنع از236  نماینده حاضر در صحن علنی، به تصویب رساندند و مجدداً این لایحه را برای بررسی جزئیات به کمیسیون تلفیق آن ارجاع دادند.

کمیسیون تلفیق بودجه 92 در جلسه عصر روز چهارشنبه هفته گذشته خود با 22 رأی موافق و 22 رأی مخالف از مجموع 44 آرای مأخوذه، کلیات این لایحه را رد کرد و به تصویب نرساند.

در نشست علنی امروز خانه ملت، 10 نفر به عنوان مخالفان کلیات و  10 نفر به عنوان موافقان، سخنرانی کردند./فارس