اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مثلث ناهنجاری بخش مسکن



اخبار,اخبار اقتصادی ,بازار مسکن

 

اخبار اقتصادی - در همایش سیاست‌های توسعه مسکن مطرح شد
مثلث ناهنجاری بخش مسکن

طراحی سیاست‌های جدید عرضه مسکن متناسب با تغییر ساختار تقاضا آخوندی: تخلیه حباب زمین و مسکن تداوم دارد

 در چهاردهمین همایش سالانه «سیاست‌های توسعه مسكن در ایران» كه دیروز پس ‌از یك وقفه 6 ساله برگزار شد، جزئیات «مثلث ناهنجاری»‌ در بخش مسكن تشریح شد. وزیر راه‌وشهرسازی «هرج و مرج در حوزه سیاست‌گذاری و مداخله بی‌اندازه دولت‌های گذشته در بازار مسكن»، «اغتشاش در حوزه تامین مالی مسكن» و در نهایت «آشفتگی و بی‌نظمی در نظام شهرسازی تهران و سایر كلان‌شهرها» را سه ناهنجاری بنیادین معرفی كرد كه تبعات آنها هم‌اكنون به‌صورت  10 چالش نیرومند پیش‌روی بازار و سیاست‌های جدید مسكن قرار گرفته است.

 

بار عمده چالش‌هایی همچون كاهش سهم مسكن از تسهیلات یا تخریب مدل پس‌انداز كه طی‌ سا‌ل‌های اخیر بروز كرده، هنوز برطرف نشده؛ از طرفی، كیفیت و قابلیت سكونت در شهرها به‌دلیل مشكلات حاد زیست‌محیطی تضعیف شده و در بازار نیز حبابی كه طی سنوات گذشته در قیمت زمین و مسكن به‌وجود آمد، همچنان در حال تخلیه شدن است؛ رفع این موانع، برنامه‌ریزی «بلندمدت» را می‌‌طلبد. در همایش دیروز، بر هماهنگی سیاست‌گذاری‌های جدید بخش مسكن متناسب با تغییر ساختار تقاضا نیز تاكید شد. در 12 سال آینده، متناسب با كاهش نرخ رشد سالانه جمعیت، شیب افزایش تعداد خانوارها بیشتر می‌شود. این تركیب به معنای كاهش بُعد خانوار و افزایش تقاضای مسكن است.

10 چالش پیش‌روی دولت در حوزه مسکن تشریح شد
 وزیر راه‌وشهرسازی دیروز با حضور در دانشگاه تهران، راهكارهای رفع سه «ناهنجاری بنیادین» در بخش مسكن را به نظرخواهی كارشناسان اقتصادی گذاشت و از متخصصان حوزه‌های اقتصاد مسكن، شهرسازی، پولی و مالی درخواست كرد در این مسیر، علاوه بر  همفكری با دولت، شیوه مناسب تامین مسكن برای ساختار جدید تقاضا را كه به شكل فزاینده در سال‌های آینده وارد بازار مسكن می‌شود معرفی کنند. روز گذشته چهاردهمین همایش سالانه سیاست‌های توسعه مسكن پس‌از 6سال وقفه، برگزار شد.

عباس آخوندی كه گفته می‌شود پایه‌گذار این گردهمایی در سال 73 بوده، دیروز در مواجهه با تالار نیمه‌خالی دانشكده فنی دانشگاه تهران، علت استقبال كم از حضور در همایش را «دلمردگی» متفكران و صاحب‌نظران حوزه مسكن نسبت به رفتار دولت‌های گذشته عنوان كرد و گفت: متاسفانه بخش مسكن به شكل گسترده‌ای با «سیاست» گره خورده و تصمیماتی كه در سال‌های اخیر، به دور از مشاركت كارشناسان برای این بخش اتخاذ شد، باعث شده این جامعه كارشناسی را از دست بدهیم و همایش امروز در مقایسه با همایش مملو از حضار در سال‌های 73 ، 74 و 75، خلوت‌تر برگزار شود.


در چهاردهمین همایش سیاست‌های توسعه مسكن در ایران، وزیر راه‌وشهرسازی به مدت یك‌ساعت، گزارش تفصیلی از حقایق موجود بازار مسكن و آنچه دولت یازدهم به‌عنوان سیاست‌گذار برای این بازار در نظر گرفته را تشریح كرد و سپس معاون امور مسكن و مدیركل دفتر برنامه‌ریزی اقتصاد مسكن وزارتخانه، به تكمیل مباحث مرتبط پرداختند.


به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، ماحصل روایت‌ مسوولان درباره وضعیت حال و آینده بازار مسكن نشان می‌دهد: سه نوع ناهنجاری بنیادین شامل «هرج و مرج در حوزه‌ سیاست‌گذاری  و مداخله بی‌اندازه دولت‌ در بازار مسكن»، «اغتشاش در حوزه تامین مالی مسكن» و همچنین «آشفتگی و بی‌نظمی در نظام شهرسازی تهران و سایر كلان‌شهرها» باعث شده دولت در این مقطع با 10 چالش نیرومند در بخش مسكن روبه‌رو شود. عباس آخوندی با یادآوری طول طبیعی نظام برنامه‌ریزی در بخش مسكن اعلام كرد: بار چالش‌های 10 گانه ناشی از ناهنجاری‌های سه‌گانه در این بخش، روی دوش دولت یازدهم قرار گرفته و با اعتقادی كه به تجربه صاحب‌نظران حاضر در این همایش از بابت «بلندمدت بودن نظام برنامه‌ریزی مسكن» دارم، لازم می‌دانم از همه كارشناسان برای شناساندن مسیر خروج از مشكلات موجود دعوت كنم.

 مداخلات بدون‌اندیشه
وزیر راه‌وشهرسازی در ابتدای سخنان خود، ارقام مربوط به سهم مسكن در شاخص‌های اقتصاد كلان را اعلام كرد و بر دو رقم انگشت گذاشت.


عملكرد اقتصادی بخش مسكن در دو دهه گذشته نشان می‌دهد، این بخش سهم 30درصدی از تشكیل سرمایه ثابت در كشور دارد و سهم آن از اشتغال مستقیم و گردش نقدینگی نیز به ترتیب 12درصد و 20 تا 30درصد است. این در حالی است كه در بهترین حالت فقط 25درصد كل تسهیلات بانكی به بخش مسكن پرداخت می‌شود و در مقابل، عمده وزن بودجه هزینه‌ای خانوارها در ایران با سهم 33درصد، به هزینه تامین مسكن مربوط می‌شود. همچنین سهم دولت از كل سرمایه‌گذاری‌های سالانه بخش مسكن بین 5/0 تا حداكثر 3 درصد است.


آخوندی سهم ناچیز دولت در سرمایه‌گذاری‌های بخش مسكن از یكسو و سهم قابل ‌ملاحظه هزینه تامین مسكن در بودجه خانوار را از سوی دیگر حاوی دو پیام غیرمستقیم خطاب به سیاست‌گذاران دانست و در این باره گفت: این دو رقم بیانگر درجه فوق‌العاده زیاد حساسیت‌ بازار مسكن به مداخله‌‌های بی‌جا و بدون اندیشه دولت‌ها در این بخش است. به این معنی که هر نوع مداخله دولتی می‌تواند به تورم هزینه‌های مسکن منجر شود.

 پیشرانه بودن مسكن، یعنی چه؟
وزیر راه‌وشهرسازی در ادامه سخنان خود در چهاردهمین همایش سیاست‌های توسعه مسكن در ایران، درباره برنامه‌ای كه دولت برای رونق اقتصادی تدوین كرده و «مسكن» را به عنوان پیشرانه خروج از ركود در نظر گرفته است، گفت: تاكنون مطالبی دال بر ارتباط پیشین گسترده و قوی بخش مسكن با بخش‌های تولیدی و صنعتی عنوان شده است.

 

در صورتی كه بخش مسكن از ركود خارج شود، رونق سرمایه‌گذاری‌های ساختمانی باعث ایجاد تقاضای انواع محصولات ساختمانی و در نتیجه تحریك تولیدات صنعتی می‌شود و در نهایت به رشد اقتصادی می‌انجامد به طوری كه طبق محاسبات، به ازای یك واحد افزایش در ارزش‌ افزوده بخش مسكن و ساختمان، 1/2 واحد افزایش در تولید ناخالص داخلی به وجود می‌آید. همچنین ساخت 70 مترمربع بنای ساختمانی به‌طور متوسط یك نفر اشتغال‌زایی مستقیم و 7/0 نفر اشتغال‌زایی غیرمستقیم به همراه دارد. این آمار‌ها لزوم تحریك مسكن برای دستیابی به تحرك اقتصادی را اثبات می‌كند.

 «حباب قیمت» نتیجه مداخله
وزیر راه‌‌وشهرسازی در تشریح اولین ناهنجاری بنیادین در بخش مسكن، به «هرج و مرج در حوزه‌ سیاست‌گذاری مسكن» اشاره كرد و گفت: در سال‌های اخیر شاهد اوج مداخله دولت در بازار مسكن بودیم اما نتیجه اقدامات به 9 برابر شدن قیمت زمین و 6 برابر شدن قیمت مسكن در تهران و برخی شهرها منجر شد؛ به طوری كه تصور بر این بود كه قیمت‌ها در بازار مسكن با این مداخله تحت كنترل در می‌آید اما به قدری افزایش یافت كه امروز بعد از گذشت 5/1 سال از تخلیه حباب مسكن، روند كاهش قیمت هنوز ادامه دارد.

  سقوط تسهیلات مسكن
آخوندی دومین ناهنجاری موجود را نتیجه و پیامد منفی مداخله بی‌اندازه دانست و گفت: وعده‌هایی كه در سال‌های اخیر به متقاضیان مسكن از بابت ساخت و تحویل مسكن‌ ارزان‌قیمت بدون نیاز به پس‌انداز دراز‌مدت داده شد، هم‌اكنون به شكل تخریب نظام پس‌انداز و سپرده‌گذاری در حوزه مسكن بروز كرده و باعث سقوط یك‌دفعه سهم بانك‌‌ها در حوزه تسهیلات مسكن و همچنین كاهش منابع سپرده‌گذاری متقاضیان این تسهیلات شده است.
 
 قفس‌های مجلل در باغات تهران
وزیر راه‌وشهرسازی در بیان سومین ناهنجاری بنیادین، «آشفتگی در نظام شهرسازی تهران و سایر كلان‌شهرها» را مورد انتقاد قرار داد و با بیان اینكه در شمال تهران، طی سال‌های اخیر با تخریب باغات، یكسری قفس‌های شیك و مجلل در قالب برج‌های مسكونی احداث شده است، گفت: نتیجه این نوع شهرسازی باعث تضعیف كیفیت زندگی در شهرهای بزرگ، كمبود آب، كاهش خدمات سكونتی و مشكلات متعدد زیست‌محیطی شده است و بارگذاری جمعیتی در شهری همچون تهران را از حد طبیعی 5/7 میلیون نفری كه در دو دهه پیش، مشخص شده بود، به بالای 5/11 میلیون نفر رسانده است. وزیر راه‌‌وشهرسازی نتیجه این آشفتگی را اختلال در شهرها از بابت دو شاخص «قابلیت زندگی» و «قابلیت جابه‌جایی و تردد در سطح شهر» عنوان كرد.

 تقاضای فزاینده در راه است
وزیر راه‌وشهرسازی در ادامه سخنان خود در همایش سیاست‌های توسعه مسكن، توجه كارشناسان برنامه‌ریز در حوزه اقتصاد مسكن را به «تغییر ساختار تقاضا» متمركز كرد. براساس آمارهایی كه دیروز آخوندی در گزارش تفصیلی خود ارائه كرد، مشخص می‌شود: در فاصله دست‌‌كم یك دهه آینده، اگرچه روند رشد «جمعیت»، شیب ملایم سال‌های اخیر را ادامه خواهد داد؛ اما میزان نرخ رشد جمعیت نسبت به سال‌های قبل كمتر می‌شود و در مقابل، نرخ رشد تعداد «خانوار»ها شیب تندتری می‌گیرد.

 

  پیش‌بینی‌ها حكایت از آن دارد كه جمعیت كشور در حداقل یك دهه آینده، 16 درصد افزایش پیدا می‌كند؛ در حالی كه تعداد خانوارها رشد 33درصدی را تجربه می‌كند. مقایسه دو نرخی كه برای رشد جمعیت و رشد تعداد خانوارها در فاصله‌های سال‌های 1393 تا 1405 ازسوی جمعیت‌شناسان برآورد شده است، نشان می‌دهد: متقاضیان جدید در بازار مسكن، خانوارهایی با بُعد كم خواهند بود كه براین اساس، ساخت‌وسازهای جدید باید متناسب با ویژگی‌های تازه متقاضیان باشد.


گزارش وزیر راه‌وشهرسازی تاكید می‌كند: روند تندتر بودن نرخ رشد خانوار در مقایسه با نرخ رشد جمعیت، مربوط به سال‌های آینده نیست، بلكه در سال‌های اخیر نیز بروز كرده است. در فاصله سال‌های 75 تا 90، جمعیت كشور 25درصد افزایش پیدا كرد و از 60 میلیون نفر به 75 میلیون نفر رسید؛ در حالی كه بُعد خانوار رشد منفی پیدا كرد و اعضای خانوارها از 8/4 نفر در سال75 به 5/3 نفر در سال90 رسید؛ این به آن معنی است كه رشد جمعیت صرفا در افزایش حجم خانوارها تحقق پیدا نكرده، بلكه به شكل افزایش تعداد خانوار بوده است.

 

نرخ رشد سالانه جمعیت از 96/1 در دهه70 به 29/1 درصد رسید، اما نرخ رشد خانوار صعودی بود و از 5/2 درصد به 89/3 درصد افزایش پیدا كرد. آخوندی با بیان اینكه باید نرخ رشد جمعیت از مبنای برنامه‌ریزی‌های تامین مسكن خارج شود و «نرخ رشد خانوار» ملاك عمل سیاست‌گذاران قرار بگیرد، تصریح كرد: كشوری كه نرخ رشدسالانه خانوار در آن به مرز 4 درصد رسیده است، عملا با تقاضای فزاینده روبه‌رو است. به‌خصوص اینكه طبق برآوردهای جمعیتی، بُعد خانوار از 5/3 نفر كنونی باز هم كمتر می‌شود و به 12/3 نفر در سال 1405 خواهد رسید كه این با توجه به تداوم افزایش جمعیت، به معنای رشد بیشتر تعداد خانوارها از 21 میلیون كنونی به 28میلیون خانوار در آن سال خواهد بود.


پیش‌بینی شده است در فاصله 12 سال آینده، جمعیت كشور 16درصد افزایش پیدا می‌كند و از 75 میلیون نفر كنونی به 87میلیون نفر می‌رسد؛ اما نرخ رشد خانوارها حدود 33درصد خواهد بود. آخوندی با بیان اینكه در سال‌های اخیر، خصوصیات عرضه مسكن با تقاضا هماهنگ نبوده است، تاكید كرد: حجم ساخت‌وسازهای مسكونی در 30 سال گذشته مناسب بوده است، اما همواره تعداد خانوارهای فاقد مسكن یا خانوارهای ساكن در یك اتاق نیز حجم قابل تاملی داشته است، به طوری كه هم‌اكنون با كمبود یك میلیون و 162 هزار واحد مسكونی در بازار روبه‌رو هستیم و 5/1 میلیون خانوار نیز در خانه‌های یك اتاقه و بدمسكن، سكونت دارند.بنابراین عرضه باید با ویژگی‌های تقاضا هماهنگ شود.

 4 واقعه در بازار مسكن
وزیر راه‌وشهرسازی در پایان سخنرانی خود با بیان اینكه برای توانمندسازی تقاضای مسكن و همچنین عرضه‌های جدید، برنامه‌ریزی‌ها در دست انجام است، گفت: دولت یازدهم، 4 واقعه مهم در بازار مسكن را شامل تكمیل مسكن‌مهر، بافت‌فرسوده، راه‌اندازی ابزارهای مالی جدید برای تامین مالی ساخت و همچنین راه‌اندازی صندوق‌های پس‌انداز در بانك‌ها برای تامین مالی تقاضای مسكن پیش‌رو دارد.

 سرمایه‌های هنگفت در خانه‌های بدون متقاضی
به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، در همایش دیروز، حامد مظاهریان رئیس همایش و معاون امور مسكن وزارت راه‌‌‌وشهرسازی، فهرست 10 چالش نیرومند بر سر راه سیاست‌گذاری‌های جدید بخش مسكن را تشریح كرد. مظاهریان اولین چالش را ناكارآمدی نظام مالی تامین مسكن عنوان كرد و درباره آن گفت: سرمایه‌های هنگفتی از طرف بانك‌ها برای ساخت‌وسازهایی مصرف شده كه برای خانه‌های احداث شده از این محل، هم‌اكنون تقاضا وجود ندارد. این خود دومین چالش بزرگ پیش روی بازار است. وی تورم زمین را چالش سوم معرفی كرد و گفت: برای تامین 12میلیون واحد مسكونی مورد نیاز طی 12 سال آینده، 45 هزار هكتار زمین مورد نیاز است و برای تامین این حجم قطعات، باید اصلاحاتی در سیاست‌های بازار زمین صورت بگیرد.


مظاهریان نوسانات ادواری در بازار مسكن و بروز دوره‌های ركود و رونق را نیز چالش بعدی و عامل موثر در بروز اختلالات سرمایه‌گذاری و جهش‌های قیمتی دانست و گفت: ناكارآمدی سیاست‌های توسعه شهری و همچنین نامشخص بودن رابطه مدیریت ‌شهری با مباحث مسكن‌اجتماعی نیز از جمله چالش‌های موجود است به‌گونه‌ای كه برخی مدیران شهری نسبت به مسوولیتی كه در برابر محیط‌زیست شهرهای تحت مدیریت‌شان دارند، بیگانه هستند و مقررات ساخت‌وساز تناسبی با وضعیت حاد شهرها ندارد.


معاون امور مسكن همچنین از نبود نظام تامین مسكن اجتماعی فراگیر و شكاف طبقاتی موجود در بازار تقاضا به عنوان چالش بعدی نام برد. عدم تطابق ساخت‌وسازها با تنوع و میزان نیاز مسكن نیز مشكل دیگر بازار مسكن است كه معاون وزیر خواستار برنامه‌ریزی‌ از طرف كارشناسان برای حل آن شد. مظاهریان به بافت‌فرسوده به عنوان چالش نهم اشاره كرد و درباره چالش دهم نیز گفت: هم‌اكنون شاخص دسترسی به مسكن در ایران براساس متوسط درآمد خانوارها و میانگین قیمت مسكن 12سال است كه در مقایسه با زمان انتظار رایج در دنیا برای صاحب‌خانه شدن، عدد بالایی است. با این حال بنا داریم، شاخص دسترسی به مسكن را تا سال 1405 به حدود 8 سال كاهش دهیم.

همدردی با صاحبان مسكن‌مهر
وزیر راه‌وشهرسازی دیروز در حاشیه همایش سیاست‌های توسعه مسكن، در جمع خبرنگاران اعلام كرد: «با افرادی كه در مسكن‌مهر ثبت‌نام كرده‌اند اما هنوز واحدهای خود را تحویل نگرفته‌اند، همدردی می‌كنم و برای این منظور، برنامه تكمیل نیمه‌كاره‌های مسكن‌مهر به یكی از 4 برنامه محوری وزارت راه‌وشهرسازی و دولت یازدهم تبدیل شده است.»


عباس آخوندی در پاسخ به «دنیای اقتصاد» در خصوص آخرین مراحل پیشرفت مذاكره در بانك مركزی برای افزایش وام خرید مسكن گفت: بانك مركزی در حال بررسی و تصویب طرح صندوق‌های پس‌انداز مسكن برای پرداخت تسهیلات خرید است. ضمن اینكه بانك مسكن نیز اخیرا پیشنهادهای خود را برای افزایش وام خرید ارائه كرد.


آخوندی، آنچه را که اخیرا به نقل از مدیرعامل بانك مسكن در یكی از خبرگزاری‌ها مبنی‌بر «مخالفت بانك‌مركزی با انحصار شكنی از پرداخت وام خرید مسكن» منتشر شد، به نوعی تكذیب كرد و درباره آن گفت: تصور نمی‌كنم بانك مركزی مخالف بسط و توسعه صندوق پس‌انداز مسكن از بانك مسكن به سایر بانك‌ها باشد.
اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 


ویدیو مرتبط :
صندوق پس نداز مسکن، راهکار دولت برای رونق بخش مسکن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

8 ماده‌ی غذایی ضد درد، مسکن و آرام‌بخش



دردهای جسمی و روحی‌تان را با این مواد غذایی فراموش کنید
اگر عادت دارید تا کمی سرتان درد می‌گیرد یا کمی بی‌حوصله می‌شوید مشت مشت قرص و مسکن بخورید دست نگه دارید! می‌خواهیم بگوییم که برخی از مواد غذایی افسردگی را از شما دور می‌کند، دردهایتان را تسکین می‌دهد و مانند آرام‌بخش عمل می‌کنند.

 

مواد غذایی تأثیر زیادی روی سلامت و آرامش تک‌تک ما دارد. برای همین توصیه می‌کنیم از این به بعد زمانی که یک درد ناگهانی به سراغتان می‌آید بی‌خیال مسکن و آرام‌بخش شوید و یک فنجان چای، یک عدد هویج یا یک تکه شکلات میل کنید. با ما باشید تا با 8 ماده‌ی غذایی ضد درد و آرام‌بخش آشنایتان کنیم.

 

ماده‌ی غذایی ضد درد, تغذیه سالم, دردهای جسمی

ماده‌ی غذایی آرام‌بخش شماره‌ی یک: ماهی
اگر خدای نکرده افسرده‌اید یا دل و دماغ ندارید بدانید که اسیدهای چرب امگا 3 که در ماهی‌های چرب مانند ماهی آزاد، ماکرو، ماهی تن و ماهی ساردین به وفور وجود دارند اگر با مواد غذایی دیگر مصرف شوند تأثیر خیلی زیادی در رفع افسردگی دارند.

 

متخصصان حوزه‌ی تغذیه توصیه دارند که افراد بزرگ‌سال هر هفته دو مرتبه ماهی بخورند و افرادی که از مشکلات روحی رنج می‌برند روزانه حداقل 1 گرم قرص امگا 3 مصرف کنند.

 

ماده‌ی غذایی ضد درد, تغذیه سالم, دردهای جسمی

ماده‌ی غذایی آرام‌بخش شماره‌ی دو: شیر
آیا می‌دانید که کمبود ویتامین D خطر ابتلا به سرطان و ام اس را بالا می‌برد؟ نتایج پژوهشی که در سال 2008 به چاپ رسید نشان می‌دهد که کمبود ویتامین D می‌تواند به افسردگی هم منجر شود. محققان هلندی روی 1282 سالمند بررسی‌هایی انجام دادند و به این نتیجه رسیدند میزان ویتامین D در افرادی که از افسردگی رنج می‌برند به میزان 14 درصد کمتر از بقیه است.

 

اگر مدام احساس می‌کنید که دل و دماغ ندارید به فکر پر کردن باک ویتامین D تان باشید. برای این کار به سراغ شیر، شیر سویا و کره بروید که حاوی ویتامین D می‌باشد. ماهی، جگر و زرده‌ی تخم‌مرغ نیز حاوی این ویتامین می‌باشد. توصیه می‌کنیم هر روز 15 دقیقه آفتاب بگیرید. اگر تصور می‌کنید دچار کمبود این ویتامین شده‌اید با نظر پزشک مکمل مصرف کنید.

 

ماده‌ی غذایی ضد درد, تغذیه سالم, دردهای جسمی

ماده‌ی غذایی آرام‌بخش شماره‌ی سه: قند
قند خاصیت مسکنی دارد. به عقیده‌ی متخصصان حوزه‌ی تغذیه قند این قدرت را دارد که دردهای شدید را تسکین بدهد. البته این ماده‌ی غذایی تأثیری در تسکین دردهای مزمن ندارد. البته قند که می‌گوییم منظورمان الزاماً گلوکز یا کربوهیدرات‌های دیگر نیست بلکه منظورمان همان طعم شیرین است.
سبزیجات سبز رنگ حاوی بتاکاروتن هستند که نه تنها برای بهبود قوه‌ی بینایی مفید هستند بلکه تأثیر مثبتی روی مغز نیز دارند.

 

قند و کلا طعم شیرین باعث تولید «آندورفین» همان مسکن و آرام‌بخش طبیعی بدن شده و احساس درد را در افراد مختلف کاهش می‌دهد. اگر دغدغه‌ی اضافه‌وزن دارید و می‌ترسید با افزایش مصرف قند چاق شوید بهتر است از جایگزین‌های آن استفاده کنید. می‌توانید از گیاه استویا کمک بگیرید که همان اثرات قند را دارد اما قند خونتان را بالا نمی‌برد و مشکلی برایتان ایجاد نمی‌کند.

 

ماده‌ی غذایی ضد درد, تغذیه سالم, دردهای جسمی

ماده‌ی غذایی شماره‌ی چهار: غلات و سبزیجات سبز
سبزیجات سبز و غلات غنی‌شده برای مغز مفیدند. محققان فنلاندی به مدت 10 سال روی 2313 نفر بررسی‌هایی انجام دادند. نتایج این بررسی‌ها نشان می‌دهد افرادی که فولات یا همان ویتامین B9 کمتری مصرف می‌کنند بیشتر در معرض افسردگی قرار می‌گیرند. این ویتامین همانی است که با مصرف عدس، اسفناج، توت‌ها و میوه‌های ریز بی هسته، پرتقال و آووکادو نصیبتان می‌شود.

 

توجه داشته باشید که کمبود ویتامین B12 (محصولات لبنی، تخم‌مرغ) و ویتامین B6(موز، سیب‌زمینی و غلات غنی‌شده) نیز می‌تواند شما را در معرض بدخلقی و افسردگی قرار دهد. محققان معتقدند که این ویتامین‌ها باعث ترشح «سروتونین» می‌شوند که وظیفه‌ی کنترل خلق و خو را بر عهده دارد.

 

ماده‌ی غذایی ضد درد, تغذیه سالم, دردهای جسمی

ماده‌ی غذایی شماره‌ی پنج: چای
یک فنجان چای سر حالتان می‌آورد. به عقیده‌ی محققان افرادی که هر روز یک فنجان چای می‌نوشند کمتر از افرادی که چای نمی‌نوشند افسرده می‌شوند. این محققان معتقدند افرادی که بیش از 5 فنجان در روز چای می‌نوشند از افسردگی رنج نمی‌برند.

 

در نهایت اینکه باید بدانید «تانین های» موجود در چای خواص آرام‌بخشی دارند و دردها را تسکین می‌دهند.

 

ماده‌ی غذایی ضد درد, تغذیه سالم, دردهای جسمی

مواد غذایی شماره‌ی شش: هویج، سیب‌زمینی شیرین و کدو
سبزیجات سبز رنگ حاوی بتاکاروتن هستند که نه تنها برای بهبود قوه‌ی بینایی مفید هستند بلکه تأثیر مثبتی روی مغز نیز دارند.

 

قند این قدرت را دارد که دردهای شدید را تسکین بدهد. البته این ماده‌ی غذایی تأثیری در تسکین دردهای مزمن ندارد. البته قند که می‌گوییم منظورمان الزاماً گلوکز یا کربوهیدرات‌های دیگر نیست بلکه منظورمان همان طعم شیرین است.


به عقیده‌ی محققان افرادی که بتاکاروتن بیشتری مصرف می‌کنند و یا مکمل دریافت می‌کنند عمر طولانی‌تر و عملکرد مغزی بهتری دارند. اما حواستان باشد اگر سیگار می‌کشید و یا قبلاً سیگاری بودید نباید از مکمل بتاکاروتن استفاده کنید به خاطر اینکه این مکمل‌ها احتمال ابتلا به سرطان ریه را در افراد سیگاری بالا می‌برند.

 

ماده‌ی غذایی ضد درد, تغذیه سالم, دردهای جسمی

ماده‌ی غذایی شماره‌ی هفت: شکلات سیاه
نتایج پژوهش‌های محققان انگلیسی نشان می‌دهد که شکلات سیاه نشاط‌آور است و در برخی از افراد باعث افزایش ضربان قلب می‌شود.

 

باید بدانید که تأثیر این شکلات تقریباً طولانی مدت است.
شکلات و کاکائو حاوی کافئین هستند برای همین هم مغز را تحریک می‌کند. برای همین هم ذهن شما را آرام کرده و خلق و خویتان را بهتر می‌کنند.

 

ماده‌ی غذایی ضد درد, تغذیه سالم, دردهای جسمی

ماده‌ی غذایی آرام‌بخش شماره‌ی هشت: قهوه
محققان انگلیسی 48 داوطلب را مورد بررسی قرار دادند. به گروهی از شرکت‌کننده‌ها کافئین و به گروه دیگر پلاسبو دادند. سپس از آن‌ها خواستند که به چند تست و امتحان جواب بدهند. بررسی‌ها نشان داد که کافئین توانایی و قابلیت ذهنی داوطلب‌هایی که کافئین دریافت کرده بودند را افزایش می‌دهد.

 

محققان مشاهده کردند که کافئین اثرات متفاوتی روی افراد دارد و برای همین برخی معتاد این نوشیدنی می‌شوند و برای برخی دیگر چندان خوشایند نیست. علاوه بر این محققان معتقدند که برای خلاص شدن از سردرد هیچ نوشیدنی مانند یک فنجان قهوه موثر نیست. می‌پرسید چرا؟ اول به خاطر اینکه کافئین موجود در قهوه به تنگ شدن رگ‌های خونی کمک می‌کند. دوم به این دلیل که کافئین مانند مسکن‌هایی مانند آسپرین عمل می‌کند.
منبع:tebyan.net