اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

متولیان اجرای طرح هدفمند شدن یارانه ها صادقانه بگویند؛



 

 

 

متولیان اجرای طرح هدفمند شدن یارانه ها صادقانه بگویند؛

 

متولیان اجرای طرح هدفمند شدن یارانه ها صادقانه بگویند؛

آیا این «جراحی بزرگ» هیچ درد و عوارضی ندارد؟

سرویس اقتصادی ـ طرح هدفمند شدن یارانه ها با واریز اولیه سهم مردم از حذف یارانه ها به شهروندان چند استان وارد فاز جدیدی شده و به عبارتی کلید اجرایی شدن این طرح زده شد اما آنچه در این میان به دغدغه ای جدی تبدیل شده است نوع اطلاع رسانی دولت و همچنین مواجهه آن با پرسش هایی است که برای مردم ایجاد می شود.

به گزارش «تابناک»، طرح «هدفمند شدن یارانه ها» که بر ضرورت اجرای آن نوعی اجماع ملی ایجاد شده است، این روزها وارد فاز جدیدی شده و نشانه هایی از تصمیم دولت برای اجرای نهایی آن به چشم می خورد. اما در این میان عملکرد دولت در اطلاع رسانی و تبیین ابعاد مختلف این طرح از سوی متولیانش با اشکلاتی جدی مواجه است که اگر به آن توجهی نشود خود می تواند عاملی برای اخلال در اجرای این طرح باشد.

سخنان چند روز پیش آقای دکتر «احمدی نژاد» که از شبکه یک سیما و با محوریت بحث هدفمند شدن یارانه ها پخش شد این پرسش را به طور جدی مطرح ساخت که چرا رئیس دولت و دیگر دولتمردان از سختی ها و تنگناهای احتمالی این طرح برای مردم سخن نمی گویند؟ تحلیل محتوای سخنان دکتر «احمدی نژاد» حکایت از آن داشت که این طرح کمترین سختی ها را در پی خواهد داشت، شکاف طبقاتی کاهش خواهد یافت و حتی در مدت اجرای این طرح مردم امکان سرمایه گذاری از محل پرداخت سهم حاصل از واقعی شدن یارانه ها را پیدا خواهند کرد.

بر پایه این گزارش، متاسفانه طی ماه های گذشته به دو دلیل عمده یعنی:

نخست، شفاف نبودن زمان دقیق اجرای این طرح و همچنین بی اطلاعی از مکانیسم جامع دولت در اجرای این طرح

و دوم، ایجاد فضایی که در آن نقد شیوه های دولت در فرایند اجرایی کردن این طرح به ضدیت با آن و همچنین تخریب دولت تعبیر می شد،

این موضوع کمتر به چالش کشیده شد و رسانه ها و صاحبنظران اقتصادی نیز همانند عامه مردم تنها به انتظار برای شروع شدن آن اکتفا کرده اند.

این سکوت و بی اطلاعی شاید به ظاهر کار دولت را راحت تر کرده باشد اما به یقین آثار مثبتی بر بهتر اجرا شدن طرح یادشده نخواهد داشت.

بررسی نوع اطلاع رسانی دولت و اظهارات متولیان اجرای این طرح نشان می دهد که کمترین سخنی از دشورای ها و مشقات اجرای این طرح برای مردم سخنی به میان آورده نمی شود و تنها تاکید بر این است که اگر مردم الگوهای مصرف خود را اصلاح کنند اجرای این طرح هیچ مشکلی برای آنها در پی نخواهد داشت اما آیا این همه حقیقت اجرای این طرح عظیم اقتصادی و کم نظیر در تاریخ کشور است؟

بررسی میدانی بازار خرید و فروش کالا و خدمات نشان می دهد که طی ماه های اخیر شاهد افزایش تدریجی و البته زنجیره ای کالا و خدمات در جامعه بوده ایم، موضوعی که مردم بار آن را بر دوش خود احساس می کنند اما دولت با استناد به آمارهای خود آن را تکذیب و در بهترین حالت وعده به مجازات متخلفین می دهد که البته این مجازات پول رفته را به جیب مردم باز نمی گرداند.

آنچه امروز بین مردم مطرح است این است که افزایش قیمت ها اثر روانی اجرایی شدن طرح هدفمند شدن یارانه هاست، موضوعی که دولت آن را نمی پذیرد اما درست و یا نادرست موضوعی است که در میان مردن به باور تبدیل شده است. این افزایش ها به واقع زاییده اثرات روانی حاصل از اجرای طرح عظیم هدفمند شدن یارانه هاست و البته قابل درک است اما آیا کتمان آن از سوی دولت کمکی به اصلاح باورهای مردم و همچنین همدلی و همراهی بیشتر آنها با دولت خواهد کرد؟

این گزارش می افزاید: واقعیت امر این است که اگر دولت خود هم باور دارد که این طرح نوعی «جراحی بزرگ اقتصادی» است، این را هم باید معترف باشد که، چنین «جراحی بزرگی» دردها و عوارض خود را هم خواهد داشت، پس چه بهتر که دولت، صادقانه و با تجزیه و تحلیل دقیق آثار ناشی از اجرای این طرح میزان و نقاط فشار اقتصادی ناشی از آن را به اطلاع مردم برساند تا بتوانند برای عبور از سختی های ماه ها و یا حتی سال های آغازین اجرای کامل این طرح چاره ای بیاندیشند.

البته بعضا مشاهده شده که دولتمردان به طور کلی از فشار احتمالی این طرح بر مردم سخن گفته اند اما متاسفانه تنها به کلی گویی اکتفا کرده و آن را ناچیز شمارده اند اما عموم صاحبنظران و کسانی که خود روزی تجربه و سابقه حضور در دولت های پیشین را داشته اند به اتفاق از تورم بالای ناشی از اجرای این طرح و شوک قیمتی در بازار کالا و خدمات سخن به میان آورده اند موضوعی که آقای «احمدی نژاد» در گفتگوی هفته پیش خود آن را مردود و ناشی از ناآگاهی ایشان دانستند.

آنچه در پایان باید گفت این است که، اگر دولت در امر اطلاع رسانی واقع بینانه و دقیق با مردم روبرو نشود، با وارد آمدن اولین فشارهای ناشی از اجرای این طرح شاهد دامن زدن به بی اعتمادی مردم نسبت به این طرح عظیم و اختلال در روند تداوم اجرای آن خواهیم بود...../تحلیل:تابناک


ویدیو مرتبط :
اجرای غلط طرح هدفمندی یارانه ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اجرای سراسری هدفمند‌سازی یارانه‌ها ازمرداد



 

اجرای سراسری هدفمند‌سازی یارانه‌ها ازمرداد

 

اجرای سراسری هدفمند‌سازی یارانه‌ها از مرداد

وی اجرای این قانون را یك ضرورت دانست و گفت: دولت كاملا برای اجرای این قانون مصمم است چراكه اگر این قانون اجرا نشود اقتصاد ما با چالش‌های جدی مواجه می‌گردد زیرا هزینه‌ها افزایش یافته و منابع برای تامین آنها وجود ندارد و واردات بنزین هم كماكان انجام می‌شود.

یك عضو كمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، دولت را ناگزیز ازاجرای قانون هدفمند سازی یارانه‌ها در كشور دانست.

به گزارش خانه ملت، "موسی‌الرضا ثروتی" در توضیح دلیل این گفته خود عنوان كرد: دولت چهار سال است بنزین وارد می‌كند بدون آنكه مجلس اعتباری برای آن پیش‌بینی كرده باشد، هم‌اكنون این روال ادامه ‌دارد چرا كه پولی در بساط دولت نیست و لذا ناگزیر است كه هدفمندسازی را اجرا كند تا بخشی از هزینه‌ها به این شكل جبران شود.

وی با اشاره به اجرای آزمایشی قانون هدفمندسازی یارانه‌ها ابتدا در سه استان و پس از آن در شش استان كشور، عنوان كرد: در این شش استان افتتاح حساب‌ها صورت گرفته است و شماره كارت‌ها را هم از مردم گرفته‌اند.

وی با بیان اینكه نقایص كار تا حدود زیادی درآمده و هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است یادآور شد كه اطلاعات اقتصادی خانوارها نیز تكمیل شده و در كل بستر برای اجرای این قانون در سایر استان‌ها آماده است.

این نماینده اصولگرای مجلس با اعلام این خبر كه زیرساخت‌های لازم برای اجرای این قانون در كل كشور در حال آماده شدن است افزود: در سایر استان‌ها نیز قرار است كه حساب‌های مردم بازگشایی شود و بر این اساس به نظر می‌رسد كه تا پایان تیر ماه همه كارها به نتیجه برسد و از مرداد ماه قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در كشور اجرا ‌شود،هر چند كه پیش از این اعلام شده بود كه این قانون از شهریور ماه اجرایی می‌شود.

ثروتی در بخش دیگری از سخنان خود هدفمندسازی را یك ضرورت و نیاز مبرم كه در برنامه پنجم توسعه هم دیده شده است عنوان كرد و گفت: این قانون در كنار قانون الزامات اجرای اصل 44 و قانون مدیریت خدمات كشوری جزو یكی از قوانین اصلی و پایه‌ای در كشور است.

این عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس،گفت: قانون هدفمند سازی یارانه‌ها بر اساس سند چشم‌انداز ابلاغی مقام معظم رهبری اجرا خواهد شد كمااینكه در قانون برنامه پنجم هم جایگاه آن كاملا دیده شده است.

وی در خصوص نقایص اجرای این قانون در 9 استانی كه بصورت آزمایشی اجرا شده است، گفت: به عنوان مثال در سه استان اولیه، ابتدا شماره حساب‌ها را از مردم گرفتند و بعد متوجه شدند كه اخذ شماره كارت‌ها نیز ضروری است كه بر این اساس در شش استان بعدی نیز شماره كارت‌ها هم از مردم دریافت شد.

ثروتی با بیان اینكه بر اساس اطلاعات جامعی كه بدست آمده است نیازها احصاء شده و متناسب با آن دستورالعمل‌های لازم برای اجرای قانون ارایه می‌شود افزود: ستادهایی نیز در استانداری‌ها تشكیل شده است و با همكاری دستگاه‌های مربوطه، بانك‌ها و خود مردم اقداماتی در حال انجام است.

نماینده مردم بجنورد در خانه ملت، با بیان اینكه دولت برای اجرای این قانون آمادگی كامل دارد، ادامه داد: قرار بود كه از ابتدای فروردین ماه این قانون اجرا شود اما حال كه با شش ماه تاخیر قرار است اجرایی گردد دولت باید آمادگی كامل را داشته باشد كما اینكه اطلاع‌رسانی دقیقی هم در این زمینه صورت گرفته است.

وی اجرای این قانون را یك ضرورت دانست و گفت: دولت كاملا برای اجرای این قانون مصمم است چراكه اگر این قانون اجرا نشود اقتصاد ما با چالش‌های جدی مواجه می‌گردد زیرا هزینه‌ها افزایش یافته و منابع برای تامین آنها وجود ندارد و واردات بنزین هم كماكان انجام می‌شود.

این عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس، هدف از این قانون را كمك به اقشار و دهك‌های پایین جامعه عنوان كرد و گفت: اقشار و دهك‌های پایین جامعه كه توان جبران این افزایش قیمت‌ها را از بودجه خود ندارند مورد كمك قرار می‌گیرند و آنها كه از توانایی لازم برخوردارند نیز باید از جیب خود هزینه كنند.

به گفته‌ ثروتی، سه دهك بالای جامعه با اجرای این قانون حدود 150 - 100 هزار تومان به هزینه‌هایشان اضافه می‌شود و به دهك‌های پایین‌تر نیز مبالغی داده می‌شود كه البته این دهك‌ها باید با صرفه‌جویی و قناعت زندگی خود را بگذرانند چون اگر قناعت نكنند كم می‌آورند...../تحلیل:عصرایران