اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مانیفست احمدی‌نژاد و روزگار ما



مانیفست احمدی‌نژاد

مانیفست احمدی‌نژاد و روزگار ما

هفته پیش صدا و سیما در مراسمی از محمود احمدی‌نژاد و عملكرد هشت ساله وی تقدیر كرد. این مراسم كه به طور زنده از رادیو و تلویزیون پخش شد، بازتاب گسترده‌یی را در جامعه در پی داشت و به نوعی تعجب عمومی را برانگیخت.

تعجب نه از نفس برگزاری این مراسم بلكه از نوع و شكل برگزاری آن بود. به این معنا كه برخلاف انتظار عمومی جامعه مبنی بر پاسخگویی دولت نسبت به عملكرد هشت ساله خود، صدا و سیما به نمایندگی از مردم یكجانبه به قضاوت نشست و تلاش كرد حكم خود را كه با تایید رییس دولت‌های نهم و دهم همراه بود به مردم القا كند و از آن بدتر اینكه، مراسم روز شنبه بیش از آنكه تقدیر از دولت كنونی باشد مدح و ستایش غلوآمیز از محمود احمدی‌نژاد بودو صد البته نباید نقش صدا و سیما را در نهادینه كردن این جریان نادیده گرفت.

 

اما فارغ از شكل و نوع این مراسم كه باید در جای خود مفصل بحث شود و عزت‌الله ضرغامی، رییس سازمان صدا و سیما درباره آن شفاف‌سازی كرده و پاسخ‌های قانع‌كننده‌یی برای افكار عمومی داشته باشد، محمود احمدی‌نژاد در این مراسم سخنانی ایراد كرد كه خود از آن به عنوان مانیفست دولت‌های نهم و دهم نام برد. 

 

مهم‌ترین جملات این مانیفست عبارت بود از: «ما در طول این هشت سال در یك چارچوب و برنامه معین فعالیت كردیم و دولت مطلقا كار پراكنده‌یی نكرد»   «یك نفر نتوانسته است از حرف‌های من تناقض و خلاف واقع دربیاورد»، «برخی فكر می‌كردند نامه دادن ما به بوش كار سیاسی است به خدا سیاسی نبود. نیتم این بود كه خدای بزرگ در این نامه هدایتی قرار بدهد»، «به هر حال ما مثل شما بسیجی و بی‌ترمزیم. سرمان را پایین انداختیم و مباحث را مطرح كردیم»، «طرح مساله هولوكاست ستون فقرات نظام سرمایه‌داری را متلاشی كرد»، «برنامه ما اصلاح جهان با حاكمیت حكومت جهانی است و این اندیشه حتی برای ثروتمندان و قدرتمندان جهان هم كاربرد دارد»، «تحریم ‌اقتصادی مهار شد تحریم‌های سخت‌تر از این هم قابل مهار كردن است» و «در حال حاضر نام احمدی‌نژاد به عنوان یك فرزند كوچك چقدر برای دنیا محبوب است»

 

اینكه آیا این سخنان می‌تواند مانیفست نام گیرد در جای خود قابل تردید است چراكه اصولا مانیفست باید در ابتدای شروع به كار دولت ارائه می‌شود نه در انتهای كار آن هم در قالب گزارش عملكرد. از سوی دیگر معمولا مانیفست بر اصولی مشخص، منسجم و خردورزانه استوار است، نه اوهام‌پردازی و ارائه تحلیل‌های غیرواقعی و بدتر از همه تقدیر و تجلیل از خود

 

. یكی از بزرگ‌ترین انتقادها به دولت احمدی‌نژاد این بود كه بدون برنامه روی كار آمد و بدون برنامه كار كرد حال چگونه شده كه در پایان كار دولت برنامه‌دار شده است و به گونه‌یی رفتار می‌كند كه ادعای داشتن چیزی بیشتر از برنامه را دارد به همین علت عنوان مانیفست را برای آن انتخاب كرده است. گویا انتظار دارد این به اصطلاح مانیفست پس از ترك دولت به عنوان سندی در فضای سیاسی و فكری ایران جاری و ساری باشد تا زمینه بازگشت را فراهم سازد.

 

شاید برخی معتقد باشند كه دولت دهم دیگر در حال به پایان رسیدن است و دیگر نیازی به نبش قبر نیست و به جای پرداختن به گذشته و نقد عملكرد دولت‌های نهم و دهم باید به آینده پرداخت. این سخن درست است اما اظهارات اخیر محمود احمدی‌‌نژاد در تشریح عملكرد دولت‌های نهم و دهم و ارائه تصویری خاص از اوضاع سیاسی و اقتصادی كشور متفاوت با واقعیت‌های موجود و تصاویری كه در ذهن افكار عمومی كارشناسان نقش بسته، نشان از باب شدن رویه‌یی ناصواب در كشور است كه نپرداختن به آن پرهزینه‌تر از پرداختن و برجسته كردن آن برای كشور است. باید این رویه احساسی را كنار گذاشت كه دیگر كاری به كار دولتی كه یك ماه تا آخر عمر آن باقی نمانده نباید داشت.

 

یكی از آفت‌های بزرگ در كشور‌های درحال توسعه كه ایران هم از آن مستثنی نیست، بسته شدن پرونده عملكرد دولت‌ها با پایان عمر آنها و پاسخگو نبودن دولتمردان در قبال عملكرد آنهاست. اگر دولت‌ها و دولتمردان بدانند پس از پایان دوران فعالیت، باید پاسخگوی عملكرد باشند، مسوولانه، مدبرانه، مبتنی بر قانون و خرد جمعی و با لحاظ منافع مصالح ملی به ایفای نقش مدیریتی خود پرداخته و پاسدار امین امانت مردم خواهند بود.

 

شایه هم گفته شود كه این سخنان كه در پایان عمر دولت ارائه می‌شود با توجه به واقعیات موجود دیگر اثر ندارد و مردمی كه امروزه با معضلات اقتصادی دست به گریبان هستند به جای توجه به عملكرد گذشته و شعارهایی كه در هشت سال اخیر از سوی دولتمردان داده می‌شد، نگاه و امید به آینده و دولت یازدهم دارند اما تعمق در سخنانی كه به عنوان گزارش عملكرد دولت‌های نهم و دهم ایراد می‌شود، جدای از اینكه مشخص می‌كند در هشت سال گذشته كشور چگونه و بر چه اساس، تفكر و الگویی مدیریت شد، هشداری است به آیند‌گان و مدیران آینده كه مقدرات و سرنوشت حال و آینده كشور را بر اساس سلیقه، تفكرات شخصی و رویاپردازی رقم نزنند.

 

دولت‌های آینده باید بدانند كه قدرت سیاسی امانتی است كه ملت با اعتمادی كه كرده در اختیار آنها قرار داده تا با تدبیر، علم و خرد جمعی و به دور از خود‌محوری و گرفتار شدن در اوهام و توهم امور كشور را پیش برند. واقعیت این است كه روزگار ما در هشت سال گذشته در تسخیر مانیفست احمدی‌نژاد بوده است. مانیفستی كه به راحتی نمی‌توان آثار و نشانه‌های آن را از جامعه ایرانی زدود.

منبع:روزنامه اعتماد

 

 


ویدیو مرتبط :
استقبال از احمدی نژاد سال88 تبریز/احمدی نژاد کاش احمدی نژاد می ماندی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مشایی رییس جمهور است نه احمدی نژاد/ "شهروند امروز" و "روزگار"، در انتقاد از دولت زیاده روی کردند



 

 

مشایی رییس جمهور است نه احمدی نژاد/ شهروند امروز و روزگار ، در انتقاد از دولت زیاده روی کردند

 

روزنامه گاردین در گزارشی تحت عنوان "توقف روزنامه ایرانی در میان قیل و قال ها بر سر طنز در مورد احمدی نژاد" و با انتشار تصویر صفحه نخست نشریه "شهروند امروز" نوشت: این تصویر به مانند یک مینیاتور قرن 16 ایرانی می ماند. مردی دانا در سمت راست در حال سخنرانی برای یارانش هست که جلوی او دو زانو نشسته اند و در حال گوش دادن به سخنان او هستند.

گاردین با بیان این که "تصویر این هفته نامه، طنری از رهبران سیاسی کشور است"، می نویسد: اما در این میان یک چیز درست نیست. اگر نگاهی دیگر بیاندازیم، مشخص می شود که همه ی شخصیت ها در واقع برای ایرانی ها امروز قابل تشخیص هستند.  در واقع خردمند و دانای این تصویر، کسی جز معتمد احمدی نژاد، اسفندیار رحیمی مشایی نیست. درواقع این مشایی است که رئبس جمهور به حساب می آید.

این عکس بر روی صفحه ی رو جلد مجله ی شهروند امروز در حدود یک ماه پیش چاپ شد. اما به نظر می اید که دولت ایران از این موضوع به شدت ناراحت شده و درواقع، این عکس دلیل پشت پرده توقیف این مجله در روز دوشنبه بوده است.

"شهروند امروز" پیش از این نیز توقیف شده بود اما به تازگی انتشارش از سرگرفته شده بود. همچنین روزنامه روزگار هم در روز دوشنبه بسته شد.

این تصویر نگرانی در بین اصولگرایان را در مورد افزایش نفوذ سیاسی مشایی به تصویر می کشد. اصولگرایان بر این باورند که مشایی که دخترش با پسر احمدی نژاد ازدواج کرده، می خواهد با روحانیون مبارزه کند!

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری تحلیلی "انتخاب"؛  مخالفان مشایی می گویند که او رئیس جمهور را طلسم کرده است و گروه او را متهم به فساد و جادو کرده اند. همچنین چندین نفر از نزدیکان مشایی تاکنون دستگیر شده اند.

حمایت تزلزل ناپذیر احمدی نژاد از مشایی باعث عصبانیت اصولگرایان شده است.  تحلیلگران معتقدند که احمدی نژاد در حال اماده کردن مشایی برای موفقیت در انتخابات ریاست جمهوری در دو سال اینده است اما اکنون این پیش بینی، کمی بعید به نظر می رسد.

مخالفان  معتقدند که احمدی نژاد با تمرکز بر روی مشایی و اعتقادات لیبرالی اش، در حال جذب رای و حفظ قدرت رو به کاهشش است.

گاردین در پایان می نویسد: اکنون به نظر می رسد که شهروند امروز و روزنامه روزگار خیلی در انتقاد از دولت زیاده روی کرده اند. در این عکس، مشایی که به نظر می اید در لباس دوره ی صفویه است، در کنار بقایی نشسته است..../تحلیل:انتخاب