اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ماجرای پیش‌خرید كودك!



اخبار,اخبار اجتماعی,پیش‌خرید كودك

شما یك سری به منطقه ۱۲ تهران بزنید كه ۱۳ محله دارد از محله اودلاجان تا دروازه غار. متاسفانه در این محلات شاهد خرید و فروش بچه بودم. آنقدر وضعیت بحرانی است كه بچه را در شكم مادر یك میلیون و ۷۵۰ هزار تومان پیش‌خرید می‌كنند.

روز گذشته مدیركل اجتماعی وزارت كشور به جمعیت ۱۸ میلیونی ساكن در سكونت‌گاه‌های غیررسمی در كشور اشاره كرد.

 

این اظهارنظر بحرانی بودن وضعیت حاشیه‌نشینی را به خوبی نشان می‌دهد. اما زمانی قضیه جدی‌تر می‌شود كه اظهارنظر معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری را مبنی بر اینكه نپرداختن به خدمات عمرانی و زیرساختی روستاها سبب مهاجرت به شهرها و گسترش حاشیه‌نشینی می‌شود، می‌شنویم.

به گزارش آرمان، حاشیه‌نشین‌ها افرادی هستند كه به دلیل عوامل رانش زادگاه خود و كمتر به دلیل عوامل جاذب شهری، زادگاه خویش را ترك می‌كنند و به شهر‌ها روی می‌آورند. آنها به دلیل ​ تطبیق نیافتن با محیط شهری از یك سو و بر اثر عوامل پس‌ران شهری از سوی دیگر از محیط شهری پس زده می‌شوند و به تدریج در كانون‌های به هم پیوسته یا جدا از یكدیگر در قسمت‌هایی از شهر سكنی می‌گزینند به صورتی كه محل سكونت و نوع مسكن آنها با محل سكونت متعارف شهری مغایر بوده و مالكیت آنها غالبا غصبی است و همچنین این افراد از نظر وضع فرهنگی و اقتصادی ​ با جمعیت شهری تمایز دارند.

 آمارهایی كه واقعی و ترسناك هستند
جلسه كارگروه اجتماعی استان تهران ماهی یك‌بار یا هر ۴۵ روز یك‌بار با حضور اعضای جلسه كه بیش از ۲۵ تا ۳۰ نفر هستند، تشكیل می‌شود. گاهی مصوباتی دارد و گاهی هم بدون مصوبه و تنها با بحث و گفت‌وگو به پایان می‌رسد. در آخرین جلسه این كارگروه نیمی از اعضای جلسه نبودند؛ از مدیركل ارشاد گرفته تا معاون اجتماعی استاندار اما رضا محبوبی مدیركل اجتماعی وزارت كشور میهمان ویژه این جلسه بود.

 

مدیركل اجتماعی وزارت كشور به جمعیت ۱۸ میلیونی ساكن در سكونت‌گاه‌های غیررسمی در كشور اشاره كرد و گفت: این آمارها واقعا نگران‌كننده است. من نمی‌توانم بسیاری از آمارها را ارائه كنم چون خبرنگار در جلسه حضور دارد اما آمار یك میلیون و ۳۵۰ هزار نفری مصرف‌كنندگان الكل در جامعه غیرواقعی نیست.

 

رضا محبوبی افزود: در تهران و اصفهان ما با كاهش سرمایه‌های اجتماعی روبه‌رو هستیم كه البته برای سایر استان‌ها همچنین است كه پارامترهای ارزیابی این كاهش، شامل خدمات‌رسانی، اعتماد سازمانی، وجود عدالت، وظیفه‌شناسی، احساس امنیت، صیانت خانواده و غیره بوده است. در ادامه این جلسه آقای دكتر چیت‌چیان استاد دانشگاه، طرحی را به استانداری ارائه كرد و گفت: این طرح ۹ جلد كتاب بوده و وضعیت مناطق حاشیه استان تهران را ترسیم كرده است.

 

بنده خودم چند شب در میان كارتن‌خوابها زندگی كردم تا توانستم این طرح را تدوین كنم. شما یك سری به منطقه ۱۲ تهران بزنید كه ۱۳ محله دارد از محله اودلاجان تا دروازه غار. متاسفانه در این محلات شاهد خرید و فروش بچه بودم. آنقدر وضعیت بحرانی است كه بچه را در شكم مادر یك میلیون و ۷۵۰ هزار تومان پیش‌خرید می‌كنند.

 

به گزارش مهر، در ادامه جلسه لطفی‌نژاد، مدیركل رفاه و كار استان تهران با ارائه آماری گفت: 2 میلیون كارگر در تهران داریم كه می‌شود ۶ میلیون جمعیت كارگری كه با وضعیت نظام بانكی نباید انتظار تولید و اشتغال داشت. آمارهای ۶۸ بنگاه كاریابی تهران نشان می‌دهد كه ۳۰ هزار فرصت شغلی داریم اما ۱۰ هزار نفر علاقه به كار دارند.

 حاشیه‌نشین شدن روستاییان در شهرها
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری با طرح این پرسش كه اگر در روستاها صرفا به خدمات عمرانی و زیرساختی بپردازیم، سرنوشت‌شان چه می‌شود، گفت: این مساله تا به حال سبب مهاجرت روستاییان به شهرها و حاشیه‌نشینی شده است و این حاشیه‌نشینی نیز سبب مشكلات و معضلات فراوان اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی برای كشور شده است.

 

برای حاشیه‌نشینی نمی‌توانیم هیچ اثر مثبتی مترتب باشیم چرا كه در ساخت‌وساز و هم در رفتار نظم‌پذیر و قانون‌پذیر نیستند و هم از طرفی قانون‌گریزند، اما اگر به روستاها توجه كنیم، سبب رشد اقتصادی و توسعه فرهنگی كشور خواهیم شد. به گزارش ایلنا، ابوالفضل رضوی با طرح پرسش دیگری مبنی بر اینكه چگونه باید به روستاها توجه كرد و اینكه آیا روستا را باید با سرمایه‌گذاری دولت به توسعه رساند یا روستا و روستایی را با مشاركت مردم و ایجاد تسهیلات و حمایت‌های قانونی توسعه داد، گفت: فكر نمی‌كنم در دنیا، تفكری از این موضوع حمایت داشته باشد كه دولت راسا اقدام به توسعه روستاها كند، زیرا بزرگ شدن دولت را در پی دارد و از طرف دیگر با بزرگ شدن دولت، حق مردم ضایع می‌شود و هزینه تحمیلی بر مردم افزایش می‌یابد. پس هیچ چاره‌ای نداریم، جز اینكه بگوییم دولت باید یك تسهیل‌گر و حامی خوب برای توسعه روستاها باشد.


اخبار اجتماعی - آرمان


ویدیو مرتبط :
ماجرای خرید نوشابه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عکس: شوخی با ماجرای خرید استقلال


انتخاب:

عکس: شوخی با ماجرای خرید استقلال