اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

لاریجانی خطاب به غرب: اگر صادق باشید دو سه ماهه می‌توانید با ایران توافق کنید/ آمادگی حل کل ماجرا را داریم



اخبار,لاریجانی ییس مجلس شورای اسلامی


اخبار سیاسی - لاریجانی خطاب به غرب: اگر صادق باشید دو سه ماهه می‌توانید با ایران توافق کنید/ آمادگی حل کل ماجرا را داریم

رییس مجلس شورای اسلامی خطاب به کشورهای غربی گفت: ایران دنبال گرفتن زمان نیست، خودتان را فریب ندهید. اگر صادق باشید دو سه ماهه می‌توانید با ایران توافق کنید. ما آمادگی حل کل ماجرا طی این مدت را داریم.

رییس مجلس شورای اسلامی خطاب به کشورهای غربی گفت: ایران دنبال گرفتن زمان نیست، خودتان را فریب ندهید. اگر صادق باشید دو سه ماهه می‌توانید با ایران توافق کنید. ما آمادگی حل کل ماجرا طی این مدت را داریم.


به گزارش انتخاب، محور مهم سخنان علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسمی که به مناسبت فرارسیدن پنجم‌ اردیبهشت‌ماه، سالروز واقعه شکست آمریکا در صحرای طبس در جوار حرم مطهر حسین بن موسی‌الکاظم(ع) برگزار شد، به شرح زیر است:

- حادثه طبس باعث شد تا نام طبس به یک نام بین‌المللی تبدیل شود و این نام به عنوان یک حادثه عجیب در عرصه بین‌المللی به یادگار بماند و در خاطرات مسئولین آمریکایی نیز به عنوان یک مسئله زجرآور تلقی گردد. عجیب است که پس از بررسی‌های زیاد در کاخ سفید و با هماهنگی‌هایی که با عوامل ایرانی خودشان انجام داده بودند تا در این منظقه یک نشست بالگردی داشته باشند و پس از آن با انجام عملیات آزادسازی گروگان‌ها خودشان را به تهران برسانند و به آرزوهای ننگین خود دست یابند.

-چیزی که مهم است، آن است که حادثه طبس یک شوک بزرگ برای جریان استکباری و مسلط دنیا بود.

-ما در طول تاریخ بشریت حوادث نادری داشته‌ایم که انسان واقعیت اراده الهی را در آن لمس کرده است که یکی از این حوادث که انسان کاملا اراده الهی را لمس کرد حادثه طبس بود که در همان ساعات اولیه این حادثه اراده الهی در آن نمایان شد و نتیجه آن یک شکست دنیای استکبار بود، به شکلی که در خاطرات مسئولین آمریکایی یک شکل گریان به آنها دست داده بود.

-آمریکا پس از این حادثه باز در هشت سال دفاع مقدس با دادن اطلاعات به صدام و عراق در ابتدای جنگ به دنبال ضربه زدن به ایران اسلامی بود و چون در این زمینه موفق نشد با کمک‌های سلاح و به دنبال تحقق اراده‌های ننگین خودشان بودند و چون باز در این راه نیز موفق نشدند به اقدام ننگین منفجر کردن هواپیمای مسافربری ایران اقدام کردند.

-آنها پس از این شکست‌ها باز امروز به دنبال ضربه زدن در عرصه هسته‌ای به ایران هستند زیرا آنها نمی‌توانند باور کنند که ایرانی که روزی جزء اقمار آنها بوده است امروز به یک کشور دینی و اسلامی تبدیل شده است و حاضر نیست دستورات آمریکا را انجام دهد و کشورهای منطقه را نیز هر روز بیدار و بیدارتر می‌کند.

-امروز آمریکایی‌ها دیگر قدرت گذشته خودشان را ندارند و به زور می‌خواهند خودشان را به عنوان یک قدرت تلقی کنند و با ابهت‌سازی‌های تصنعی می‌خواهند خودشان را تثبیت کنند اما دچار رنگ پریدگی شده‌اند و امروز نفرت عمومی در منطقه که خودشان با دست خود در منطقه برای خود به وجود آورده‌اند به بزرگترین مشکل آنها تبدیل شده است.

-حدود 70 درصد مردم کشورهای دوست آمریکا در منطقه موافق انرژی هسته‌ای ایران هستند و آنها کاری با مردم کشورهای منطقه کرده‌اند که همه به دنبال یک کشور قدرتمندی در منطقه هستند که از حیثیت کشورهای اسلامی دفاع کند.

-آنها هیچگاه سیلی صحرای طبس را فراموش نمی‌کنند و امروز چون از هیچ راهی بر علیه ایران موفق نبوده‌اند به دنبال اقدامات ایذایی هستند و نماینده ایران در سازمان ملل را قبول ندارند.

-ایران اسلامی پس از 34 سال گذشت از جریان انقلاب اسلامی به یک کشور تاثیرگذار در منطقه تبدیل شده است و این را خود آمریکایی‌ها نیز می‌دانند ولی نمی‌توانند آن را بر زبان بیاورند.

- ایران دنبال گرفتن زمان نیست، خودتان را فریب ندهید. اگر صادق باشید دو سه ماهه می‌توانید با ایران توافق کنید. ما آمادگی حل کل ماجرا طی این مدت را داریم.

- طول دادن موضوع به نفع غربی‌ها نیست چرا که فناوری صلح‌آمیز ایران در حال پیشرفت و تحقیقات‌مان در حال توسعه است، بنابراین اطاله کار به نفع غربی‌ها نیست.

باید نقایص اقتصادی برطرف شود. حواس‌ها نباید به سایر مسائل ختم شود. همیشه به مسئولان گفته‌ام مشکلات را رو راست با مردم در میان بگذارید.

-برادران و خواهران عزیز در حوزه اقتصادی با مشکلاتی روبرو هستیم که به دلیل عدم برنامه‌ریزی درست نتوانستیم 600، 700 میلیارد دلار درآمدهای نفتی طی سال‌های اخیر را سرمایه‌گذاری کنیم.

-این درآمد به واردات کالا اختصاص پیدا کرد البته مجلس در برابر این مساله ایستاد، ولی گفتند دعوا راه می‌اندازید.

-بسیاری از جوانان شغل ندارند چون هزینه‌های دولت سنگین است و تعداد کارکنان دولت بالاست. 

اخبار سیاسی  - انتخاب


ویدیو مرتبط :
توافق هسته ای ایران و غرب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سه محور مهم عدم توافق ایران و غرب در مذاکرات هسته‌ای



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید


اخبار سیاست خارجی - سه محور مهم عدم توافق ایران و غرب در مذاکرات هسته‌ای

بازتاب سخنان رئیس جمهور ایران درباره چشم انداز حصول توافق جامع هسته ای، ارزیابی منفی دیپلمات های غربی از احتمال حصول توافق تا پایان ژوئیه، تأکید آژانس بین المللی انرژی اتمی بر پایبندی ایران به تعهدات هسته ای خود، تغییر مذاکره کننده ارشد هسته ای فرانسه در گروه 1+5 و احتمال توافق ایران و روسیه بر سر احداث هشت نیروگاه هسته ای در ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، بخش مهمی از مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران به موضوع هسته ای اختصاص یافته است.

 

در این زمینه، برخی از مطبوعات، از جمله «گالف تودی»، اظهارات رئیس جمهور ایران را مورد توجه قرار داده اند که از احتمال جدی حصول توافق نهایی هسته ای تا پایان بازه زمانی شش ماهه تعیین شده سخن گفته است. این روزنامه می نویسد به گفته حسن روحانی، با وجود موانع پیش آمده در دور اخیر مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5، رسیدن به توافق میان دو طرف تا پایان ماه ژوئیه بسیار محتمل است؛ اما در عین حال، احتمال تمدید دوره شش ماهه نیز وجود دارد. به گفته وی، رسیدن به توافق منوط به آن است که برخی کشورها در این مسیر مسئله سازی نکنند.

با این حال، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» با انتشار گزارشی به نقل از برخی مقامات غربی، مدعی شده هنوز شکاف ها و اختلاف نظرهای مهمی میان ایران و غرب باقی مانده که باید حل و فصل شود. به نوشته این خبرگزاری، دیپلمات های غربی می گویند میزان فاصله دو طرف تا رسیدن به توافق جامع، چندان نزدیک تر از آن چیزی نیست که در ماه فوریه، یعنی در زمان آغاز روند مذاکرات برای رسیدن به توافق نهایی وجود داشت. به گفته این دیپلمات ها، مهمترین اختلافات دو طرف حول سه محور عمده قرار دارد که عبارتند از حجم برنامه غنی سازی و تعداد سانتریفیوژهای ایران، آینده رآکتور آب سنگین اراک و همچنین سرنوشت تأسیسات غنی سازی اورانیوم زیرزمینی در فردو.

با این وجود، گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی که بخش هایی از آن شب گذشته منتشر شد و در بسیاری از مطبوعات و رسانه ها بازتاب داشت، بر پایبندی ایران به تعهدات خود در چارچوب توافق مقدماتی ژنو تأکید می کند. به نوشته «رویترز»، در این گزارش که امروز (جمعه) به طور رسمی منتشر خواهد شد، پایبندی ایران به محدودیت های لحاظ شده بر برنامه هسته ایش در چارچوب توافق ژنو مورد تأیید قرار گرفته است. بر این اساس، آژانس بر «پایبندی مستمر» ایران به تعهدات خود تأکید خواهد کرد. افزون بر این، قرار است در گزارش مذکور به جزئیاتی از توافقات هفته جاری ایران و آژانس درباره توسعه بازرسی ها نیز اشاره شود.

در مطلب دیگری در موضوع هسته ای، روزنامه «جروزالم پست» از تغییر مذاکره کننده ارشد هسته ای کشور فرانسه در گروه 1+5 خبر داده است. به نوشته این روزنامه، در شرایطی حساس و در حالی که تنها دو ماه تا پایان زمان شش ماهه تعیین شده برای توافق جامع هسته ای زمان باقی مانده، مذاکره کننده ارشد فرانسه از سمت خود کنار می رود. به نوشته این روزنامه، قرار است «ژاکوس آدیبرت» که به اتخاذ مواضع سفت و سخت در مقابل ایران معروف می باشد، به یک سمت دیپلماتیک بالاتر در دولت فرانسه ارتقا پیدا کند. جروزالم پست اشاره می کند که در دوره حضور آدیبرت در جایگاه مذاکره کننده ارشد، موضع فرانسه در قبال برنامه هسته ای ایران سخت گیرانه تر از قبل شد.

در نهایت، خبر احداث هشت نیروگاه هسته ای جدید از سوی روسیه در ایران، از جمله دیگر موضوعاتی است که از روز گذشته تاکنون در شمار زیادی از مطبوعات و رسانه ها بازتاب داشته است. به نوشته «ریانووستی»، این احتمال وجود دارد که مسکو طی سال جاری، توافقنامه ای را برای احداث هشت نیروگاه هسته ای جدید با دولت ایران به امضا برساند. در این چارچوب، قرار است دو رآکتور در مجموعه نیروگاه هسته ای بوشهر و شش رآکتور نیز در دیگر مراکز احداث شود. به گفته منابع آگاه، مذاکرات ایران و روسیه برای ساخت این نیروگاه ها، اکنون در مراحل نهایی خود به سر می برد. 

اخبار سیاست خارجی - تابناک