اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

لاریجانی: از روح اصل 44 فاصله گرفته ایم



 

 

لاریجانی: از روح اصل 44 فاصله گرفته ایم

 

رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از روند اجرای اصل 44 در کشور گفت: روح این موضوع این نبود که به یکباره دولت کارخانه های خود را واگذار کند بلکه منظور این بود که اقتصاد مردمی باشد به عبارتی دیگر اقتصاد باید در دست مردم قرار گیرد و دولت نیز نقش ناظر را در این رابطه داشته باشد.

دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی بعدازظهر روز دوشنبه در همایش بسیج، توسعه اشتغال و کارآفرینی که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد به دو ویژگی بارز بسیج اشاره کرد و اظهار داشت: خصوصیات بسیج از خودگذشتگی و قالب شکنی است به طوری که در همه عرصه ها از جمله عرصه دفاع مقدس و عرصه سازندگی کشور توانسته با این دو امتیاز بزرگ صحنه گردانی کند.

وی با بیان اینکه ایجاد اشتغال یک موضوع اساسی برای کشور است، گفت: کارآفرینی و مقابله با موضوع بیکاری بسیار مشکل است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قبل از اینکه سازمان بسیج درگیر این موضوع شود باید تئوری کار را به خوبی بشناسد زیرا این موضوع از جنس موضوعات متعارف نیست، گفـت: موضوع بیکاری یک موضوع همه جانبه است و اگر دریافت درستی از این مسئله نداشته باشیم بسیج فقط می تواند در سطح محدودی وارد شود و ممکن است در این عرصه موفق نشود.

وی تصریح کرد: باید در زمینه ایجاد اشتغال و روان سازی اقتصاد در کشور نظریه پردازی کنیم تا ارتباط این موضوع با بسیج مشخص شود سپس بسیج وارد این موضوع شود.

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه کشور در رابطه با روان سازی اقتصاد و ایجاد کسب و کار مطلوب با چند مشکل مواجه است،افزود: وجود نهادهای دردسرساز در کشور از جمله مشکلات ایجاد کسب و کار مطلوب در کشور است به عبارت دیگر بروکراسی که در کشور داریم خود عامل ایستایی شده است.

وی با تاکید بر اینکه نیازمند نهاد سازی در کشور هستیم، گفت: اما اگر خود این نهادها هم مستمرا متحول نشوند ایجاد محدودیت خواهند کرد.

رئیس مجلس با اشاره به تاسیس بسیج توسط امام راحل تصریح کرد: زمانی که جنگ می شود بسیج وارد میدان دفاع از ارزشهای الهی و کشور می شود و در زمان سازندگی نیز به کارهای عمرانی روی می آورد و هم اکنون هم آمادگی های لازم را برای انجام هر کاری دارد. این خصوصیت بسیج را نهاد دیگری ندارد و انتظار این است که بسیج این آمادگی خود را همیشه حفظ کند.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه پس از انقلاب با برداشت های نارسی که از تئوری های اقتصادی شد و یا برخی از ضرورت ها در آن مقطع ایجاب می کرد اقتصاد دولتی فراگیر شد، گفت: اقتصاد دولتی گاهی برای مسئولان وسوسه انگیز است یعنی آنها دائما برای اقتصاد دولتی مدل تراشی می کنند تا همیشه اقتصاد در اختیارشان باشد و فکر می کنند هر چه در سیطره آنها باشد امر مطلوبی است.

وی با تاکید بر اینکه بخش عظیمی از اقتصاد کشور جنس دولتی دارد که این هم خود یکی از موانع برای ایجاد کسب و کار مطلوب به شمار می آید، ادامه داد: باید نوعی فراگیری و مردمی کردن اقتصاد رخ دهد وگرنه با کارهای وصله پینه نمی توان مشکل اقتصاد را حل کرد.

رئیس مجلس در ادامه به طرح بنگاههای زودبازده اشاره کرد و گفت: طرح بنگاههای زودبازده با حجم نقدینگی معادل 20 هزار میلیارد تومان موفق نبود به دلیل اینکه روان سازی اقتصاد در کشور رخ نداده است.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع اصل 44 قانون اساسی اشاره کرد و افزود: باید ابتدا ببینیم که روح اصل 44 چیست؟ و چگونه می خواهد در کشور انجام شود. روح این موضوع این نبود که به یکباره دولت کارخانه های خود را واگذار کند بلکه منظور این بود که اقتصاد مردمی باشد به عبارتی دیگر اقتصاد باید در دست مردم قرار گیرد و دولت نیز نقش ناظر را در این رابطه داشته باشد که متاسفانه در این موضوع به روش درستی حرکت نکردیم و نتوانستیم اهداف مورد نظر را محقق کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید گشایش واقعی در اقتصاد بوجود بیاید و فضای کسب و کار متحول شود گفت: هم اکنون حدود 13.5 درصد از واگذاری ها به بخش خصوصی صورت گرفته، 50 درصد به سهام عدالت و مابقی هم دیون دولتی است.

رئیس مجلس با اشاره به جایگاه ایران در اقتصاد دنیا خاطرنشان کرد: ایران از نظر فضای کسب و کار در بین 186 کشور دنیا رتبه 137 را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه ما از فلسفه و روح اصلی اصل 44 فاصله گرفته ایم تصریح کرد: نشانه های بهبود فضای کسب و کار واگذاری نیست اما اگر توانستیم توانمندی بخش خصوصی را برای تولید افزایش دهیم و اگر توانستیم افزایش سرمایه گذاری داخلی و خارجی را ایجاد کنیم و اگر فضاهای رقابتی بین بنگاهها بوجود آمد و اگر نقش دولت تغییر کرد به طوری که فقط دولت ناظر و سیاستگذار بود آن وقت خواهیم توانست نشانه های بهبود فضای کسب و کار را مشاهده کنیم.

رئیس مجلس با بیان اینکه رویکرد اقتصادی کشور ما بیشتر از جنس وارداتی است تا صادراتی گفت: البته پس از انقلاب گرایش به سمت تولید داخلی در کشور بسیار بالا رفت به طوری که در خیلی از بخش ها یا به خودکفایی رسیده ایم یا به آن نزدیک شده ایم اما همچنان بازارهای ما متاثر از واردات است.

لاریجانی در عین حال تصریح کرد: البته واردات در حد مورد نیاز قابل قبول است اما اگر بیشتر از حد مورد نیاز واردات به کشور صورت گیرد اقتصاد کشور بر تولید داخلی ضربه زده می زند.

وی همچنین در تشریح نسبت بسیج با موضوع روان سازی اقتصاد در کشور عنوان کرد: بسیج در زمینه ایجاد فضای کسب و کار مطلوب یک وجه متوسط و یک وجه حداکثری دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اگر تصور کنید بسیج قابلیت فوق العاده ای دارد و می تواند مسئولیت هایی را بردوش بگیرد آن وقت در مسئله اشتغال این سازمان می تواند بنگاهها و کارگاههایی را در سراسر کشور ایجاد کند و اما نباید توقع داشته باشید که می توانید مشکل اشتغال را حل کنید بلکه فقط به آن کمک می کنید.

وی با اعلام اینکه مجلس در برنامه پنجم توسعه یک پنجره واحده را برای تسهیل در صدور مجوز برای ایجاد کارآفرینی در کشور انجام داده است، افزود: یعنی اگر کسی بخواهد کاری را در کشور انجام دهد و واحد صنعتی را در کشور راه اندازی کند دیگر نیازی نیست که از دهها جا اجازه بگیرد بلکه فقط با یک جا سر وکار خواهد داشت.

لاریجانی با تاکید بر اینکه بسیج کارآفرین نیست اما می تواند نقش تسهیل کننده کارآفرینی در کشور را ایفا کند ، تصریح کرد: بسیج می تواند واحدهای کارآفرینی را که مورد اعتماد سیستم است در کشور بوجود آورد و کار را برای مردم تسهیل کند.

وی با بیان اینکه سازمان بسیج باید شرایط بسیج ملی را برای بهبود شرایط کسب و کار در کشور ایجاد کند، گفت: در این صورت مردم احساس خواهند کرد که شرایط کسب وکار در کشور برایشان مساعد است و سیستم هم مجبور می شود که به آنها اعتماد کند و از این طریق میدان رقابت بین بنگاههای کارآفرین بوجود می آید.

رئیس مجلس با اشاره به وظایف بسیج در زمینه ایجاد فضای کسب و کار مناسب در کشور گفت: در جنبه حداقلی بسیج می تواند مدل هایی از کارآفرینی مطلوب را ارایه دهد و در جنبه متوسط بسیج می تواند نقش کاتالیزور را ایفا کند و در جنبه حداکثری نیز بسیج می تواند با حضور خود در عرصه یک بسیج ملی را برای کارآفرینی در کشور بوجود بیاورد.

لاریجانی با تاکید بر اینکه امروز کشور نیازمند آن است که فضای کسب و کار تسهیل و روان شود، ابراز امیدواری کرد که اقدام سازمان بسیج در این زمینه نتایج مطلوبی را به همراه داشته باشد.

به گفته لاریجانی، مجلس نیز در چارچوب وظایف خود این موضوع را به طور جدی پیگیری می کند.

در پایان این مراسم از برگزیدگان این همایش توسط لاریجانی تقدیر به عمل آمد...../تحلیل:تابناک


ویدیو مرتبط :
خصوصی سازی و اصل 44

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اجراي ناقص اصل 44‏،يعني اصلاح‌طلبي...



 

اجراي ناقص اصل 44‏،يعني اصلاح‌طلبي...

 

عضو جامعه روحانيت مبارز:

اجراي ناقص اصل 44‏، يعني اصلاح‌طلبي نيمه كاره دولت


هر اصولگرايي حتما بايد اصلاح‌طلب هم باشد/مشكل جامعه ما اين نيست كه اصولگرايان حاكم باشند يا اصلاح‌طلبان/اصولگرايي يعني اجراي قانون و قبول رهبري /براي اداره كشور بايد به سند چشم انداز پنج ساله و مصوبات آن پايبند بود.

ایلنا: عضو جامعه روحانيت مبارز در خصوص تحليل‌هايي مبني بر اينكه جامعه از تندروي‌هاي اصلاح‌طلبان و اصولگرايان تندرو خسته شده است و بايد گروه سومي كه تلفيقي از اصلاح‌طلبان و اصولگرايان باشد، تشكيل شود، گفت: مشكل جامعه ما اين نيست كه اصولگرايان حاكم باشند يا اصلاح‌طلبان. مشكلات امروز جامعه ما اشتغال، ازدواج و اعتياد جوانان است. مشكلات جامعه امروز ما فساد و رانت‌خواري است. مهم حل اين مشكلات است نه اينكه اصلاح‌طلبان حاكم باشند يا اصولگرايان.
سيدرضا اكرمي نماينده تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، با بيان اينكه بهتر است يك تعريف جامع از اصلاح‌طلبي و اصولگرايي ارائه دهيم، گفت: به نظر من هر اصولگرايي حتما بايد يك اصلاح‌طلب باشد. چرا كه به مرور زمان در اداره امور، تجربياتي حاصل مي‌شود كه بايد از اين تجربيات ضمن پايبندي به اصول، جهت اصلاح امور نيز استفاده كنيم.
عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه اصولگرايي يعني اجراي قانون و قبول رهبري، گفت: اصل 44 قانون اساسي چيزي نيست كه جديدا در قانون اساسي كشور وارد شده باشد. تا يكي دوسال پيش به اين اصل عمل نمي‌شد. تا اينكه با دستور رهبري دولت موظف شد كه تا مي‌تواند از از حجم فعاليت اقتصادي خود بكاهد. در عوض دولت چه مي‌كند؟ مخابرات را مي‌فروشد اما مديريتش عوض نمي‌شود و همان مديريت دولتي است! اين يعني اصلاح‌طلبي نيمه كاره كه دولت انجام داده است.
وي با بيان اينكه مهم نيست كه اصلاح‌طلبان يا اصولگرايان حاكم باشند، اظهارداشت: براي اداره كشور بايد به سند چشم انداز پنج ساله و مصوبات آن پايبند بود. بايد قانون را كامل اجرا كرد نه اينكه جلوي اجراي قانون قد علم كنيم و يا براي اجراي قانون سليقه‌اي عمل كنيم.
اكرمي افزود: به‌عنوان مثال در دور دوم مجلس كه من نماينده مجلس بودم، قانوني تعريف شد كه در آن مراكز غير ضروري مثل مراكز نظامي از تهران خارج شوند. دولت اگر نگران جمعيت زياد است، به جاي اينكه بگويد مردم از تهران بيرون بروند، مراكز غير ضروري را از تهران خارج كند تا هم تهران آزاد و هم كشور آباد شود...../تحلیل:ایلنا