اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

لاریجانی: آمریکا در راه مذاکرات سنگ‌اندازی نکند/جنس مذاکرات مثل معامله تجاری نیست



مذاکرات هسته‌ای ایران ,علی لاریجانی

لاریجانی: آمریکا در راه مذاکرات سنگ‌اندازی نکند/جنس مذاکرات مثل معامله تجاری نیست

رئیس مجلس با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای ایران مذاکراتی شاعرانه نیست، گفت: این مذاکرات بیش از اینکه نیاز به عقب‌نشینی و دادن امتیاز داشته باشد، احتیاج به فهم درست از موضوع دارد.

علی لاریجانی در حاشیه اجلاس بین‌المجالس جهانی با شرکت در کنفرانس خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. گزیده سخنان وی را به نقل از ایسنا بخوانید:

* مشکلات اقتصادی ایران خیلی ربطی به اتصال به WTO ندارد، خیلی هم ربطی به تحریم‌ها ندارد. ما مشکلات مدیریتی داشتیم که باید رفع شود و فکر می‌کنم که مسیر به سمت حل این مشکلات پیش خواهد رفت. البته برای پیوستن به WTO باید آمادگی‌هایی از نظر اقتصادی در کشور به وجود بیاید که زمان‌بر است.

* مذاکرات آتی ایران را مثبت می‌دانم، البته برخی کشورها به دنبال تهدید و تحریم بودند اما امروز به این نتیجه رسیدند که مشکلات از مسیر سیاسی قابل حل است، بنابراین اگر اراده‌ها معطوف به حل سیاسی مسئله هسته‌ای ایران شود، مشکل نخواهد بود. فکر نمی‌کنیم که مذاکرات ایران و 1+5 به نقطه صفر رسیده، بلکه در مورد شفافیت اختلاف‌نظر داریم. ما عضو آژانس و NPT هستیم و امروز آژانس در مراکز هسته‌یی ما دوربین و ناظر دارد، بنابراین ما با شفافیت موافقیم. فقط برای ایران نباید مقررات بین‌المللی جدید وضع شود.

*{در واکنش به اینکه اعلام شده که ایران آماده دادن امتیاز غنی‌سازی 20 درصد است} پاسخ به این سوال را از کسانی که آن را مطرح کرده‌اند بپرسید. البته باید صبر کنید این مسئله در مذاکرات به طور دقیق‌تر مشخص شود. واقعیت آن است که بعضی از حرف‌هایی که زده می‌شود بیشتر جنبه حدس و گمان دارد.

 

غرب و آمریکا متوجه شدند اگر چه تحریم‌هایی علیه ایران وضع شد اما در نهایت ایران از نظر تکنولوژی پیشرفت کرد. در ایران دولت جدید آمده و روش مذاکرات جدیدی خواهد داشت. ایران به دنبال حل مسئله هسته‌یی از مسیر مذاکرات سیاسی است. باید تاکید کنم این مذاکرات بیش از آنکه نیاز به عقب‌نشینی داشته باشد، احتیاج به فهم درست از موضوع دارد.

*{در واکنش به مواضع دوگانه آمریکا در قبال ایران} اینگونه اظهارنظرهای آمریکا برای پرستیژ خودشان مضر است، اما در ایران کسی برای این تهدیدها ارزشی قائل نیست. باید در این زمینه واقع‌بین بود. وقتی آمریکایی‌ها بیش از نیم‌قرن ضد ملت ایران ستم، کودتا و جنگ کرده‌اند، بنابراین ظرف چند روز اعتماد جلب نمی‌شود. در ضمن باید توجه داشت که اعتماد بعد از مذاکرات خواهد بود و نه قبل از آن.

 

  ما بیش از آنکه به رد و بدل کردن امتیازات بیاندیشیم، باید به فهم درست و روشن شدن موضوع فکر کنیم. جنس مذاکرات مثل معامله تجاری نیست، بلکه مهمترین موضوع در متن مذاکرات اعتمادسازی است.  ما از آمریکایی ها می‌خواهیم که در راه مذاکرات سنگ‌اندازی نکنند.

* فکر می‌کنم بالغ بر 10 میلیارد دلار حساب‌های مسدود شده ایران در آمریکا باشد که ما از شما می‌خواهیم به آمریکا توصیه کنید که مال مردم را سرقت نکند.

* قطعاً نه در مصر و نه بحرین و نه سوریه، راه‌حل نظامی مشکل را حل نمی‌کند.

*مسئله سوریه پیچیده و چندوجهی است و نباید انتظار داشت که سریع حل شود. واقعیت آن است که مسئله تروریست‌ها در سوریه مسئله حادی است، به طوری که آنها از همه جای دنیا حتی اروپا در سوریه جمع شده و مجمع‌الجزایری از تروریست‌ها را تشکیل داده‌اند. حتی زندگی جمعی به وجود آورده و ازدواج دسته‌جمعی تحت عنوان نکاح جهادی را پیگیری می‌کنند، در واقع یک شرایط توسعه‌ای برای خود قائل شده‌اند.

 

اگر برخی از کشورهای غربی و عربی به تروریست‌های سوری سلاح ندهند، مسئله سوریه قابل حل خواهد بود. در حال حاضر کشورهایی که در موضوع سوریه حساس و تند بوده‌اند، درک کرده‌اند که راه حل نظامی جواب نمی‌دهد. در مسئله سوریه ما آنچه وظیفه‌مان است انجام می‌دهیم و منتظر دیگران نخواهیم ماند. در این زمینه تلاش می‌کنیم تا مشکل سوریه از طریق سیاسی حل شود.

*{در پاسخ به سوالی درباره رابطه رئیس مجلس و احمدی‌نژاد} ما رقابتی با آقای احمدی‌نژاد نداشتیم اما اختلاف‌نظر داشتیم، دولت جدید هم از ورزیدگی برخوردار است که امیدوارم در کارشان موفق باشند، من هم ارتباط خوبی با آنها دارم./خبرآنلاین

 


ویدیو مرتبط :
مدرس مذاکرات تجاری استاد مذاکرات تجاری درس9

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سنگ‌اندازی فرانسه در مذاکرات هسته‌ای صدای آمریکا را هم درآورد



اخبار ,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات هسته‌ای

 

اخبار سیاست خارجی - سنگ‌اندازی فرانسه در مذاکرات هسته‌ای صدای آمریکا را هم درآورد

در حالی که خبر برگزاری دیدارهای دوجانبه ایران با هیات‌های آمریکایی و روس پیش از دور جدید مذاکرات هسته‌ای در وین خبری غیرمنتظره بود، برنامه‌ریزی برای دیدارهای دوجانبه ایران و فرانسه در روز چهارشنبه که با دیدار با طرف آلمانی در تهران در ابتدای هفته آینده تکمیل خواهد شد، نشان‌دهنده تغییراتی در روند مذاکرات است که احتمالا باز هم فرانسه در آن نقش‌آفرین است.

دو روز مذاکرات سنگین هسته‌ای ایران و آمریکا در ژنو در فضایی مثبت انجام شده است ولی اختلافات بین دو طرف همچنان باقی است و مشورتها باید ادامه یابد.

به گزارش «تابناک»، لورا روزن خبرنگار آمریکایی با ذکر مقدمه فوق به مرور آخرین تحولات در مذاکرات هسته‌ای پرداخته است.

به گفته عراقچی معاون وزیر خارجه ایران، دوازده ساعت دیدار با آمریکایی‌ها در دو روز مذاکرات سخت و فشرده بوده است ولی در فضایی مثبت برگزار شده است.

یک مقام ایرانی که نخواسته نام وی فاش شود در این باره گفته است که در این مذاکرات همه موضوعاتی که تاکنون در وین مورد گفت و گو قرار گرفته بودند بین دو طرف در میان گذاشته شده است و تبادل نظرها به درک بهتر مواضع طرف مقابل کمک کرده است.

این مقام ایرانی ابراز امیدواری کرده است که مجموعه دیدارهای دو جانبه با هیات‌های آمریکا، فرانسه، روسیه و آلمان سبب شود که آمادگی‌ها برای مذاکرات هفته آینده در وین افزایش یابد. دیدار با فرانسوی‌ها روز چهارشنبه در ژنو و دیدار با روس‌ها روزهای پنج‌شنبه و جمعه در رم برگزار خواهد شد مدیر سیاسی وزارت خارجه آلمان نیز روز یکشنبه در تهران مذاکراتی خواهد داشت و سپس مذاکرات با حضور 5+1 در وین و از 16 تا 20 ژوئن برگزار خواهد شد.

تیم امریکایی و از جمله برنز و شرمن تاکنون درباره دیدار با طرف ایرانی که در مکانی نامعلوم هم برگزار شده است، اظهار نظری نکرده‌اند. خبرنگاران گفته‌اند که بر این باورند که گفت و گوها در هتل پرزیدنت ویلسون ژنو یعنی محل استقرار تیم آمریکا برگزار شده است ولی مقامات هتل این خبر را تائید نکرده‌اند.

مسئولین سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز از مجموعه دیدارهای دوجانبه با هدف کمک رساندن به مذاکرات ایران و 5+1 استقبال کرده‌اند. ماری هارف جانشین سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز موضع مشابهی گرفته است. وی با پیش‌بینی شدت گرفتن مذاکرات، اظهار داشته است که اگر قرار است با جدیت رسیدن به توافق در مهلت مقرر امتحان شود، باید شدیدترین تلاش‌های دیپلماتیک به کار گرفته شود.

موضوعی که در روز اخر مذاکرات ایران و آمریکا خبرساز شده است، سخنان فابیوس درباره فاصله بسیار زیاد دو طرف بر سر اندازه برنامه غنی‌سازی ایران است.

از وی نقل شده است که ما خواهان آن هستیم که تعداد سانتریفیوژهای ایران به چند صد ماشین محدود شود در حالی که ایرانی‌ها هزاران دستگاه را مدنظر دارند.

این اظهارات فابیوس، واکنش جن پساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا را در پی داشته که اظهار داشته، مذاکرات روز سه‌شنبه باید بر گفت و گوهای پشت پرده متمرکز باشد و نه درخواست‌های علنی.

از این پس، نیکولا دو ریویه مدیر سیاسی جدید وزارت خارجه فرانسه در حالی در مذاکرات و از جمله دیدار دو جانبه با طرف ایرانی حاضر خواهد شد که فابیوس در روند رسیدن به توافق موقت ژنو در پاییز گذشته با به هم ریختن توافقات دیگر کشورها، رسیدن به توافق ژنو را چند هفته به تاخیر انداخت.

اخبار سیاست خارجی - تابناک