اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

كنگره آمریكا تصویب كرد: اوباما بدون مجوز مجلس، حق اعزام نیرو به عراق ندارد



اخبار,اخبار بین الملل,رئیس جمهور آمریکا

 

 اخباربین الملل - مالکی هشدار آمریكا را نادیده گرفته بود
كنگره آمریكا تصویب كرد: اوباما بدون مجوز مجلس، حق اعزام نیرو به عراق ندارد

  دو مقام آمریکایی فاش کردند که واشنگتن ، بارها به نوری مالکی نخست وزیر عراق نسبت به پیشروی گروه دولت اسلامی موسوم به داعش به سمت شهر موصل هشدار داده بود اما نخست وزیر عراق این هشدارها را نادیده می گرفت.

به گزارش العربیه این دو مقام آمریکایی می گویند که مالکی این هشدارها را جدی نمی گرفت، بنا براین واشنگتن او را مسئول اشغال موصل توسط داعش می داند. بر اساس این گزارش در حالی که خودروها و شبه نظامیان داعش از سوریه وارد عراق می شدند، مقامات امنیتی آمریکا با ارسال پیام هایی به مالکی او را در جریان این تحولات قرار می دادند اما نخست وزیر عراق جدی نمی گرفت و در نتیجه شهر موصل دهم ژوئن به دست گروه داعش افتاد.

دو مقام امنیتی آمریکا برای تهیه این گزارش، چند هفته ای را در عراق سپری کردند. این گزارش به کنگره آمریکا ارسال و در آن به شدت از نوری مالکی انتقاد و او را مسئول پیشروی داعش درعراق دانسته است. مقام های عراقی این هشدارها را در حالی نادیده می گرفتند که داعش در فلوجه و الرمادی به پیروزی هایی دست یافته بود. این گزارش می گوید که بازپس گیری شهر موصل از راههای نظامی امکان پذیر نیست و تنها راه حل سیاسی و اعتماد سازی میان شیعیان و اهل سنت، به بازپس گیری این شهر کمک خواهد کرد.

کاخ سفید پیش از این درخواست مالکی از آمریکا برای کمک نظامی در بازپس گیری شهرهای از دست رفته را رد کرده بود. واشنگتن از نخست وزیر عراق خواسته در این زمینه با سنی ها و کردها که از سیاست هایش ناخرسند هستند، همکاری کند. از سوی دیگر روز گذشته، مجلس نمایندگان آمریكا طرحی را تصویب كرد كه بر طبق آن اوباما فقط در صورت مجوز كنگره حق اعزام نیروی بیشتر نظامی به آمریكا را خواهد داشت. این طرح با 370 رای موافق و 40 رای مخالف با اكثریت قاطع به تصویب رسیده است. این در حالیست كه نوری مالكی چند روز پیش در ملاقات با سفیر آمریكا در بغداد از آمریكا درخواست كمك‌های نظامی كرده بود.
اخباربین الملل - بهار نیوز 


ویدیو مرتبط :
پارلمان روسیه طرح اعزام نیروهای ارتش به اوکراین را تصویب کرد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اوباما:به عراق نیرو اعزام نمی‌کنیم



اخبار,اخبار بین الملل ,باراک اوباما

 

اخبار بین الملل - اوباما:به عراق نیرو اعزام نمی‌کنیم

اوباما از تیم امنیت ملی خود خواسته است گزینه‌های دیگری را پیشنهاد دهند که او طی روزهای آتی این گزینه‌ها را بازبینی خواهد کرد.

باراک اوباما اعلام کرد دولت عراق باید تلاشی جدی برای فائق آمدن بر اختلافات فرقه‌ای انجام دهد در غیر این صورت اقدام نظامی آمریکا نمی‌تواند در فرونشاندن ناآرامی‌ها موفق باشد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به اینکه کشورش نیروی نظامی به عراق اعزام نخواهد کرد گفت: ما نمی‌توانیم این کار را برای آنها انجام دهیم.

اوباما از تیم امنیت ملی خود خواسته است گزینه‌های دیگری را پیشنهاد دهند که او طی روزهای آتی این گزینه‌ها را بازبینی خواهد کرد.

رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید تهدیدهای تروریستی در عراق نهایتا منافع آمریکا را نیز مورد تهدید قرار خواهد داد.

شبکه سی.ان.ان نیز گزارش داد، اوباما تصریح کرد، در کنار راه‌حل کوتاه‌مدت نظامی، سران عراق نیز باید تمایل خود را برای گرفتن تصمیم های دشوار و آشتی نشان دهند. همسایگان عراق نیز در تأمین یکپارچگی و ثبات در عراق منافعی دارند زیرا کسی مایل نیست ببیند گروهی تروریستی اوضاع را در کشور همسایه در اختیار دارد و این کشور در هرج و مرج فرو رفته است.

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت، در نهایت این به عهده مردم عراق است که در این خصوص تصمیم‌گیری کنند.

وی ادامه داد: با این حال ما در چند روز آینده اوضاع عراق را از نزدیک دنبال می‌کنیم و اولویت‌مان جلوگیری از تهدید علیه کارکنان و نیروهای ما در آن سوی آب‌هاست.

اوباما گفت: تلاش‌های خود در منطقه را برای مقابله با تروریسم دوچندان می کنیم تا داعش نتواند پناهگاهی برای خود ایجاد کند. در عین حال از مخالفان میانه‌رو در سوریه نیز حمایت می‌کنیم و حمایت ما از نیروهای امنیتی عراق و دیگر شرکایمان در منطقه نیز ادامه خواهد داشت.

وی اظهار کرد: همچنین دیپلماسی فشرده‌ای را در داخل عراق و منطقه دنبال خواهیم کرد زیرا تنها زمانی می‌توان به بهبود اوضاع عراق امیدوار بود که اختلاف‌ها بدون دست زدن به جنگ و به گونه‌ای مسالمت‌آمیز حل شود.

اوباما اعلام کرد: زمانی که ثبات داخلی در عراق وجود نباشد، حمایت خارجی از این کشور هیچ تاثیری نخواهد داشت.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین گفت: با کنگره درباره آنچه که باید در عراق انجام دهیم، رایزنی خواهیم کرد.

اظهارات اوباما در حالی مطرح شده که خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های دولت آمریکا گزارش داده است که رییس‌جمهوری آن کشور در حال بررسی امکان حملات هوایی با هواپیماهای بدون خلبان و هواپیماهای جنگنده است. براساس این گزارش، نظارت بیشتر و جمع‌آوری اطلاعات از جمله از طریق ماهواره و نیز کمک مالی از دیگر اقدامات احتمالی کوتاه‌مدتی است که بررسی می‌شود.

کاخ سفید نیز پیش از این اعلام کرده بود که به دنبال آن است تا به جای توجه به درخواست‌های عراقی‌ها در خصوص حملات هواپیماهای بدون سرنشین، نیروهای عراقی را تقویت کند تا بتواند با شبه نظامیان مقابله کند.

در چند روز گذشته پیکارجویان گروه "دولت اسلامی عراق و شام" چند شهر مهم عراق، از جمله موصل و تکریت را تصرف کرده‌اند. پیشروی سریع این نیروها به نگرانی از احتمال سقوط بغداد، پایتخت، دامن زده است.

تاکتیک‌های خشنی که نیروهای داعش در عراق و سوریه به کار گرفته‌اند ترس و وحشت زیادی را ایجاد کرده است. سازمان ملل متحد می‌گوید که داعش دست به اعدام نظامیان و غیرنظامیان زده است.

صدها هزار عراقی از مناطق تحت تسلط داعش گریخته و به کردستان عراق پناه برده‌اند. 

اخبار بین الملل - ایسنا