اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

كمیته بررسی بورسیه‌ها در چالش با هیات رییسه



اخبار,اخبار سیاسی ,كمیسیون آموزش و تحقیقات

 

اخبار سیاسی - كمیته بررسی بورسیه‌ها در چالش با هیات رییسه

ما به عنوان نمایندگان مجلس نمی‌خواهیم آبروی افراد درباره بورسیه‌های وزارت علوم ریخته شود، از طرف دیگر هم نمی‌توانیم درباره اقدامات غیرقانونی برخی از افراد در استفاده از بورسیه‌ها ساكت بمانیم.

صدای اعتراض هیات رییسه هم بلند شد؛ كمیته‌ پیگیری پرونده بورسیه‌ها باید فراجناحی تشكیل شود. در نخستین قدم فعلا بهروز نعمتی وارد میدان شده است. سخنگوی هیات رییسه كه پیش‌تر هم ورود او به میدان برخی از منازعات سیاسی داخلی مجلس زمینه‌ساز ورود روسا شده بود. نمونه آخرش هم معرفی نامزدهای انتخابات شورای نظارت بر مطبوعات بود كه از نظر محتوایی خیلی به موضوع تشكیل كمیته پیگیری بورسیه‌های غیرقانونی شباهت داشت. شباهت آن هم بیش از هر چیز ناشی از شباهت میان تركیب كمیسیون‌های آموزش و تحقیقات و فرهنگی مجلس است؛ دو كمیسیونی كه برخلاف دیگر كمیسیون‌های مجلس تركیبی نزدیك به جبهه پایداری دارند.

به نوشته اعتماد، حدود یك ماه پیش معرفی دو عضو جبهه پایداری، یعنی حمید رسایی و محمود نبویان توسط كمیسیون فرهنگی برای نامزدی در انتخابات شورای نظارت بر مطبوعات چالشی جدید در مجلس را كلید زد، چالشی كه عملا بارقه بروز آن اعتراض جدی بهروز نعمتی به این تصمیم بود. اعتراض او نهایتا زمینه رابرای علی لاریجانی فراهم كرد تا بتواند تصمیم كمیسیون فرهنگی را زیر سوال ببرد و این چالش هنوز تا امروز هم ادامه داشته است. حالا هم به نظر می‌رسد همین اتفاق در حال تكرار است؛ دیگر كمیسیون نزدیك به جبهه پایداری یعنی كمیسیون آموزش و تحقیقات عملا پنج نفر از استیضاح‌كنندگان وزیر علوم را به عضویت كمیته‌یی در آورده كه قرار است بورسیه‌های غیرقانونی دولت قبل را بررسی كنند. پنج نفری كه صراحتا گفته‌اند این بورسیه‌ها را غیرقانونی نمی‌دانند.

حالا باز هم سخنگوی هیات رییسه اعتراض‌های علنی را آغاز كرده و با بیان اینكه اعضای كمیته‌یی مانند كمیته بررسی وضعیت بورسیه‌های وزارت علوم نباید وابستگان به یك طیف خاص سیاسی باشند، گفته: «قطعا این كمیته باید با حضور افراد منصف و به صورت فراجناحی تشكیل شود.» بهروز نعمتی گفته كه «متاسفانه شاهد هستیم كه اعضای این كمیته همگی از یك جریان خاص سیاسی انتخاب شده‌اند، این در حالی است كه در چنین كمیته‌هایی باید از تمام افراد ذی‌صلاح و از همه جریان‌های مجلس استفاده شود.»

وی با بیان اینكه «اعضای كمیته‌یی مانند كمیته بررسی وضعیت بورسیه‌های وزارت علوم نباید وابستگان به یك طیف خاص سیاسی باشند»، تاكید كرده كه «با توجه به رویكرد سوء اعضای كنونی این كمیته در زمان استیضاح وزیر وقت علوم، كمیته مذكور باید با حضور افراد منطقی و معقول، پرونده‌های مربوط به بورسیه‌ها را پیگیری كند.»

نعمتی گفته: «ما به عنوان نمایندگان مجلس نمی‌خواهیم آبروی افراد درباره بورسیه‌های وزارت علوم ریخته شود، از طرف دیگر هم نمی‌توانیم درباره اقدامات غیرقانونی برخی از افراد در استفاده از بورسیه‌ها ساكت بمانیم، زیرا بر اساس اطلاعات واصله و گزارش‌های مربوطه بخشی از افراد مذكور در پرونده‌ها كسانی هستند كه هیچ صلاحیتی در استفاده از بورسیه ندارند.»

او پیشنهاد داده كه «كمیته‌یی منصف و فراجناحی برای پیگیری پرونده بورسیه‌های غیرقانونی تشكیل شود و افراد باید از جناح بازی در این امور پرهیز كنند. »

این اظهارنظر با توجه به نزدیكی نعمتی به طیف علی لاریجانی در مجلس می‌تواند آغاز یك چالش جدی برای كمیته پنج نفره منتخب كمیسیون آموزش و تحقیقات باشد. البته پیش از این هم مجید نصیرپور، معاون هماهنگی معاون پارلمانی رییس‌جمهوری گفته بود كه «اگر دوستان ما در مجلس تمایلی برای بررسی موضوع بورسیه‌ها دارند و می‌خواهند این مساله جدی پیگیری شود باید كمیته تحقیق و تفحص تشكیل دهند.

وزارت علوم تا مقطع استیضاح بیشترین همكاری را در این خصوص انجام داد.» این پیام‌های همزمان قطعا باب میل هواداران دولت قبل در مجلس نیست، چه آنكه پیش‌تر منتقدان دولت یازدهم از كمیته یاد شده به عنوان «كمیته مشترك دولت و مجلس» یاد كرده بودند اما بعد از آنكه مشخص شد دولتی‌ها با این رویكرد چندان موافق نیستند نام آن را به «كارگروه مجلس برای بررسی بورسیه‌ها» تغییر دادند. این كارگروه هر چند از همان ابتدا مورد اعتراض برخی مجلس‌نشینان قرار گرفته بود اما با ورود هیات رییسه به ماجرای تقابل با آن بعید نیست كه دیگر حتی نتواند نام «مجلس» را هم با خود یدك بكشد. چرا كه اگر كار به صحن علنی كشیده شود قطعا تركیب این كمیته اینچنین باقی نخواهد ماند. خصوصا آنكه برخی از نمایندگان نسبت به سرنوشت كمیته قبلی تشكیل شده برای بررسی بورسیه‌ها هم معترض هستند. كمیته‌یی كه باز هم تركیب پنج نفره آن نزدیك به جبهه پایداری بود اما حضور جواد هروی كه چهره‌یی تقریبا اصلاح‌طلب محسوب می‌شود موجب شد تا همین یك نفر به پشتوانه حضور در آن كمیته پنج نفره اطلاعات زیادی از این بورسیه‌ها را افشا كند. قاسم جعفری گفته است كه آن كمیته گزارش خود را به رییس كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس داده و كارش تمام شده است.

جواد هروی اما معتقد است هدف از پایان دادن یكباره به كار كمیته اولیه و تشكیل مجموعه‌یی یكدست از نیروهای نزدیك و همسو با جبهه پایداری برای بررسی بورسیه‌های غیرقانونی دلیلی جز ادامه پروژه استیضاح‌كنندگان رضا فرجی‌دانا ندارد. این همه در شرایطی است كه سازمان بازرسی كل كشور از چند هفته قبل مشغول بررسی این بورسیه‌هاست و دولت نیز تاكید كرده كه كار پیگیری حقوق ملت در این خصوص را ادامه می‌دهد. با توجه به این، بعید نیست كه پیشنهاد تشكیل كمیته‌یی از طرف صحن علنی برای بررسی بورسیه‌ها به چالش دیگری میان هیات رییسه و یك كمیسیون نزدیك به جبهه پایداری تبدیل شود.
اخبار سیاسی - اعتماد

 


ویدیو مرتبط :
سوتی هیات رییسه مجلس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هیات بررسی وقف دانشگاه آزاد...



 

 

 

 

دانشگاه آزاد

 

 

دانشگاه آزاد اسلامی اعلام كرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی پس از صحبت با آیت الله آملی لاریجانی تاكید كرد، ریاست قوه قضائیه اعلام كرد كه هیات بررسی وقف دانشگاه آزاد اسلامی، هنوز هیچ نظری نداده است.

 و به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، در پی اخبار منتشره در بعضی از سایت ها و رسانه های دولتی پیرامون نظر هیات منتخب رهبر معظم انقلاب برای بررسی وقف دانشگاه آزاد اسلامی، در سحرگاه امروز چهارشنبه ۲۷ مرداد آیت الله هاشمی رفسنجانی با آیت الله آملی لاریجانی در مورد صحت و سقم خبر مذكور، مذاكره و رئیس قوه قضائیه ضمن اظهار تعجب از انتشار چنین اخباری به او اعلام كرد كه هنوز هیات مذكور در این مورد نظری نداده و اصولا این هیات تصمیم گیر نیست و قرار است تنها نظر خود را به رهبر معظم انقلاب اعلام كند.

از طرف دیگر مقرر شد نظرات حقوقی و فقهی هیات موسس و هیات متولیان موقوفات دانشگاه آزاد اسلامی در مورد وقف دانشگاه آزاد اسلامی نیز برای ریاست قوه قضائیه ارسال شود.

دانشگاه ازاد اسلامی در ادامه اطلاعیه خود آورده است: بنابراین با توجه به اخبار كذب منتشره كه معلوم نیست با چه انگیزه ای منتشر می شود، شایسته است مراتب برای اطلاع افكار عمومی اعلام شود..../تحلیل:ایلنا