اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

كلاهبرداری میلیاردی در پوشش فروشنده خودرو



اخبار,اخبار حوادث , کلاهبرداری

اگر خودرویی تصادفی و تمام‌رنگ را به جای خودروی صفر به شما بفروشند چه حسی خواهید داشت؟ همان اتفاقی كه ده‌ها تهرانی از شش ماه پیش آن را تجربه كرده و روزها با آن دست به گریبان بودند تا سرانجام پلیس آب پاكی را روی دست‌شان ریخت؛ شما تكه‌ای از پازل كلاهبرداری‌های دو سارق حرفه‌ای شده‌اید.

از شش ماه پیش كه شكایت‌هایی درباره كلاهبرداری دو نفر در پوشش فروشنده خودروهای صفر به پلیس آگاهی ارجاع شد ماموران برای دستگیری متهمان به تكاپو افتادند. شكایات ده‌ها مالباخته نشان می‌داد كه فردی با ادعای فروش خودروهای صفر در روزنامه‌ها، اقدام به فروش خودروهای تصادفی به آنها كرده است.

 

اظهارات آنها نشان می‌داد كه متهمان با صحنه‌سازی در روز معامله آنها را فریب داده و خودروهای تصادفی را با قیمت خودروهای صفر به آنها فروخته‌اند. با تشكیل پرونده‌ای در این خصوص، تیمی از كارآگاهان پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ رسیدگی به آن را آغاز كردند.

 

یكی از مالباختگان درباره روز معامله به ماموران گفت: «١٥ بهمن امسال از طریق آگهی در یكی از روزنامه‌های پرتیراژ از فروش یك دستگاه خودروی پژو پارس صفر مطلع شدم و با فروشنده آن تماس گرفتم. با هم در فلكه اول آریاشهر قرار گذاشتیم. سر قرار كه رسیدم متوجه شدم جوانی دیگر هم می‌خواهد اتومبیل را بخرد. او خیلی اصرار می‌كرد اما من با فروشنده به توافق رسیده بودم. حتی آن جوان به من پیشنهاد داد تا در ازای دریافت ٥٠٠ هزار تومان از این خرید منصرف شوم و بگذارم او ماشین را بخرد. این رفتار او باعث شد تا من فكر كنم معامله خیلی خوبی انجام داده‌ام به همین خاطر با فروشنده به محضر رفتم و ماشین را ٣٠ میلیون تومان معامله كردم.»

 

اما تنها چند ساعت بعد تصادفی بودن خودرو مشخص شد. «وقتی خودرو را خریدم، قرار بعدی‌مان را در مركز تعویض پلاك گذاشتیم. من خودرو را برای قیمت‌گذاری پیش یكی از دوستانم كه نمایشگاه ماشین داشت بردم اما او وقتی ماشین را وارسی كرد در كمال ناباوری گفت ماشین تصادفی و تمام رنگ است و بیشتر از ٢٠ میلیون تومان نمی‌ارزد.» مالباخته كه غافلگیر شده بود بلافاصله با فروشنده تماس گرفت اما او با اظهار بی‌اطلاعی از این موضوع گفت تنها می‌تواند كسی را معرفی كند كه خودرو را ٢٠ میلیون تومان از او بخرد.

 

مالباخته هم كه سرمایه خود را بر باد رفته می‌دید، راضی شد تا به همان مبلغ خودرو را بفروشد. در حالی كه تحقیقات ماموران ادامه داشت مالباخته‌ای دیگر به پلیس آگاهی مراجعه كرد و از كلاهبرداری مشابهی پرده برداشت.

 

او به ماموران گفت: ١٩ بهمن ماه پس از دیدن آگهی فروش یك دستگاه خودرو ال٩٠ با فروشنده قرار گذاشتم و پس از دیدن ماشین و بازارگرمی جوانی كه مدام از من می‌خواست از خرید خودرو منصرف شوم تا او معامله كند، مبلغ ٣١ میلیون تومان دادم و خودرو را تحویل گرفتم اما بعد از اینكه آن را پیش یكی از دوستانم بردم، متوجه شدم كه خودرو تصادفی است. وقتی با فروشنده تماس گرفتم او گفت كه از این موضوع خبری نداشته و فقط می‌تواند فردی را به من معرفی كند كه خودرو را از من بخرد.

 

من با او تماس گرفتم و دست آخر مجبور شدم خودرو را با هشت میلیون تومان زیر قیمت بفروشم. این در حالی بود كه شكایت مالباخته‌ای دیگر نشان داد كه متهمان ماه‌هاست با شیوه مشابه نقشه سرقت‌های خود را عملی كرده‌اند. اظهارات مالباختگان شگرد متهمان برای كلاهبرداری را فاش كرد و تحقیقات پلیس نشان داد فروشنده و فردی كه هنگام خرید بازارگرمی می‌كرد دو متهم اصلی پرونده هستند كه نقشه سرقت‌ها را كشیده‌اند.

 

ماموران با بررسی مشخصات خودروهای فروخته شده به این نتیجه رسیدند كه متهمان با صحنه‌سازی، خودروهای تصادفی را به جای خودروهای صفر به مالباختگان فروخته و پس از آن با خریدن آنها با قیمت پایین‌تر از آنها كلاهبرداری می‌كردند و این چرخه فروش و بازپس‌گیری خودروها چندین بار و برای ده‌ها مالباخته تكرار شده است. بررسی تراكنش‌های مالی متهمان تنها راه باقیمانده برای شناسایی هویت متهمان بود.

 

به این ترتیب تیمی از كارآگاهان بررسی این موضوع را آغاز كردند و سرانجام موفق به كشف هویت متهمان و شناسایی مخفیگاه آنها در تهران شدند. ماموران پلیس پس از محاصره مخفیگاه متهمان در اقدامی ضربتی آنها را دستگیر و به مقر انتظامی منتقل كردند. با آغاز بازجویی‌ها مشخص شد كه متهمان پس از ماه‌ها كلاهبرداری، بیش از یك میلیارد تومان اخاذی كرده بودند.


سرهنگ كارآگاه داوود مرادی، رییس پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ با اشاره به اعتراف متهمان به بزه انتسابی از شهروندانی كه به شیوه مشابه مورد كلاهبرداری قرار گرفته‌اند، خواست تا با رجوع به پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ در خیابان آزادی، خیابان زنجان شمالی شكایت خود را پیگیری كنند.

اخبار حوادث - اعتماد

 


ویدیو مرتبط :
گزارشی از هواپیمای شخصی،خودرو،اسب و خانه های میلیاردی د

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

كلاهبرداری ۸۰۰ میلیاردی با واردات خودرو



اخبار,اخبار اقتصادی,واردات خودرو

در حال حاضر 70 درصد از خودروهای وارداتی اعم از بنز، هیوندا، تویوتا و... فاقد نمایندگی هستند و كلاهبرداری‌های زیادی در این حوزه صورت گرفته به گونه ای كه از سال گذشته تاكنون 5 هزار مالباخته در حوزه واردات خودرو شناسایی شده‌اند.»

از سال گذشته تاكنون 5 هزار مالباخته در حوزه واردات خودرو شناسایی شده‌اند و بین 700 تا 800 میلیارد تومان طی 4 سال گذشته كلاهبرداری شده است.

 میثم رضایی با اشاره به فعالیت انجمن صنفی واردكنندگان خودرو طی یك سال گذشته اظهار داشت: این انجمن متشكل از 50 شركت واردكننده خودرو است و سعی دارد تا پیشنهادات خود را در قالب یك كمیته تخصصی درباره مشكلات شركت‌های واركننده غیررسمی خودرو مطرح كند.

 

او افزود: در حال حاضر 70 درصد از خودروهای وارداتی اعم از بنز، هیوندا، تویوتا و... فاقد نمایندگی هستند و كلاهبرداری‌های زیادی در این حوزه صورت گرفته به گونه ای كه از سال گذشته تاكنون 5 هزار مالباخته در حوزه واردات خودرو شناسایی شده‌اند و بین 700 تا 800 میلیارد تومان طی 4 سال گذشته كلاهبرداری شده است.

رضایی با بیان اینكه این كلاهبرداری‌ها بیشتر با ارائه آگهی در روزنامه‌ها صورت می‌گیرد گفت: برای جلوگیری از این نوع كلاهبرداری‌ها انجمن صنفی واردكنندگان خودرو پیشنهاد داده تا كمیته‌ای متشكل از ده تن از اعضای دولتی و یك تن از اعضای انجمن تشكیل شود.

 

رئیس انجمن صنفی واردكنندگان خودرو تصریح كرد: البته ما پیشنهاداتی نیز برای واردكنندگان خودرو مطرح كرده‌ایم.

 

به عنوان مثال برای واردكنندگان خودرو احراز كامل هویت مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره شركت واردكننده، دریافت گواهی سوءپیشینه افراد، ارائه كارت بازرگانی معتبر از شركت یا شخص مدیرعامل شركت، دریافت و مطالعه كلیه مدارك ثبتی شركت واردكننده، ارائه مدارك قبلی شركت كه نشان دهد كار شركت واردات خودرو بوده و همچنین بررسی اموال و دارایی‌های شركت واردكننده و اعتبارسنجی آن حائز اهمیت است.

رضایی تصریح كرد: همچنین عدم داشتن هر گونه چك برگشتی و عدم بدهی معوقه، دریافت مفاص حساب دارایی شركت واردكننده‌، دریافت وثایق و تعهدات لازم از آیتم‌هایی است كه یك شركت معتبر باید بتواند داشته باشد تا مجوز نشر آگهی فروش خودرو را در روزنامه‌ها اخذ كند.

 

او با بیان اینكه برای جلوگیری از كلاهبرداری‌های صورت گرفته تاكنون به 10 مقام دولتی (سازمان بازرسی كل كشور، پلیس ناجا، رئیس پلیس پیشگیری و...) نامه زده و به آنها راهكار ارائه دادیم گفت: وضعیت به گونه‌ای است كه هر كس به راحتی می‌تواند با سرمایه بسیار پایین حدود 10 میلیون تومان شركتی را به ثبت برساند و اقدام به واردات خودرو كند.

رضایی ادامه داد: شركت‌های مختلفی اعم از سام خودرو، سما خودرو، پدیده برتر و غیره تاكنون اقدام به واردات خودرو كرده‌اند و مدیرعامل این شركت‌ها هم‌اكنون متواری هستند. او با تاكید بر اینكه واردات خودرو همچنان انحصاری است گفت: سازمان استاندارد برای خودروهای مختلف ایرادات گوناگونی را بیان می‌كند. به عنوان مثال برای بنز C200 مدل 2016 تا شش ماه منتظر مجوز استاندارد بودیم زیرا می‌گفتند استانداردهای ایران را ندارد. همچنین برای خودرو سانتافه گفته شد كه این خودرو یورو 4 است و باید یورو 5 باشد!

رضایی همچنین با اشاره به آپشن‌های خودرو گفت: بسیاری از این ‌آپشن‌ها به صورت فابریك و اصل نیستند ودر گمرك به خودرو اضافه می‌شوند، مانند مه‌شكن كه این نشان می‌دهد ضعف بازرسی‌ها در گمرك وجود دارد و كم‌كاری از سوی وزارت صنعت است!او در بخش دیگری از سخنانش به كمپین نخریدن خودرو داخلی صفر اشاره كردو افزود: این كمپین نه تنها باعث ورشكستگی خودروسازان داخلی شد بلكه كل بازار را دچار چالش كرد و بر بازار ما نیز اثر گذاشت.

رضایی با بیان اینكه راه اندازی این كمپین كار چشم‌بادامی‌هاست افزود: چینی‌ها با فرض اینكه بازار بهتری عایدشان خواهد شد این كمپین را راه‌اندازی كردند و با تخفیفات 20درصدی و اقساط مختلف اقدام به فروش خودروهای خود كردند. البته هر چند در ابتدا فروش خوبی داشتند اما آنها نیز در حال حاضر بازارشان كساد شده است زیرا تجربه و شناخت كافی از بازار ایران نداشتند.

 

او همچینن افزود: افزایش تعرفه واردات خودرو مشتریان را مجبور به خرید خودروی داخلی می‌كند نه ترغیب. رضایی گفت: هم‌اكنون میزان واردات خودرو كاسته شده و آن هم به دلیل كاهش تقاضا در بازار است.

او با اشاره به جزئیات جدیدی از واردات خودرو با ارز دولتی گفت: برخی از كاركنان دولت در سال 1391 سه الی چهار بار با ارز دارو اقدام به واردات خودرو كردند و هنوز پرونده شان در مراجع قضایی باز است.

 

رضایی گفت: به یك عده خاصی این ارز را دادند كه هم شامل نمایندگی‌های رسمی و هم وارد‌كنندگان غیررسمی شد.

اخبار اقتصادی - ایلنا