اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

كدخدایی: دارندگان تابعیت دوگانه رد صلاحیت می شوند



 

سخنگوی شورای نگهبان، طرح اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی را دارای ایرادات متعدد عنوان كرد و در مورد كاندیداهای انتخابات مجلس نیز گفت كه افراد دارای تابعیت دوگانه رد صلاحیت خواهند شد.

 

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عباسعلی كدخدایی در نشست روز شنبه خود با خبرنگاران ضمن تبریك اعیاد قربان و غدیر، تصریح كرد: طرح اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس در دو هفته گذشته به دست ما رسید و این احتمال وجود دارد كه بررسی های شورا تا پایان این هفته به اتمام برسد؛ البته ایرادات متعددی دارد كه به دلیل قطعی نشدن نمی توان همه آن را بیان كرد.

وی در مواجهه با اصرار خبرنگاران برای بیان مهم ترین ایرادات اصلاح این مواد اظهار كرد: یكی از ایرادات در این خصوص است كه اشاره شده حقوقدانان شورای نگهبان باید دارای مدرك كارشناسی ارشد به بالا باشند و ... كه ما نسبت به این موضوع ایراد گرفتیم تا دیگر از این لطف ها به حقوقدانان شورا نكنند.

سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان كرد: یكی دیگر از ایرادات ما در خصوص الزام رییس جمهور و رییس قوه قضاییه در هر سال برای ارائه گزارش به مجلس بود كه این امر مغایر شناخته شد زیرا این موردی كه در آیین نامه آمده بیش از آن چیزی است كه در قانون اساسی آمده است. ما طی یكی دو روز آینده ایرادات را مطرح می كنیم.

خبرنگار دیگری با اشاره به موضوع تغییر نظام ریاستی به نظام پارلمانی، خواستار ارزیابی سخنگوی شورای نگهبان در این زمینه شد كه كدخدایی در پاسخ گفت: مقام معظم رهبری در یك سخنرانی عمومی مطالبی را به صورت كلان مطرح كردند كه احتمالا اگر در آینده دور ساختار نظام بخواهد تغییر كند، ممكن است تغییراتی انجام شود اما در این راستا هیچ برنامه رسمی در شورای نگهبان نبوده و اصلاح قانون اساسی نیازمند تشریفات مندرج در اصل ۱۷۷ قانون اساسی است كه همانطور كه گفتم هرگاه مصلحت ایجاب كند طبق آن تشریفات، انجام می شود.

خبرنگار دیگری با اشاره به اظهارات دبیر شورای نگهبان مبنی بر ریخت و پاش های انتخاباتی خواستار توضیح از سخنگوی این شورا شد كه كدخدایی در پاسخ خاطرنشان كرد: قانون انتخابات كامل و جامع نیست و نواقصی در آن دیده می شود. اگر موارد خارج از مصداق تبلیغات باشد یا فراتر از آن چیزی باشد كه ما در عرف به عنوان تبلیغات می شناسیم، مورد توجه شورا قرار خواهد گرفت. آقای جنتی در مقام خطیب نماز جمعه و دبیر شورای نگهبان نكات كلی را بیان كردند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر بازنگری در قانون اساسی طبق اظهارات یكی از نمایندگان مجلس با تعیین یك كمیته اظهار كرد: نسبت به موردی كه یكی از نمایندگان مجلس بیان كرده، بنده بی خبر هستم و تا جایی كه اطلاع دارم چنین چیزی نیست.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال كه آیا افراد دارای تابعیت دوگانه تایید صلاحیت می شوند یا خیر؟ تصریح كرد: كسانی كه تابعیت دوگانه دارند طبق قانون نمی توانند پست هایی از جمله نمایندگی را عهده دار شوند اما اینكه چه چیزی تابعیت دوگانه است، باید بررسی شود. در دوره های گذشته چند مورد تابعیت دوگانه داشتیم كه خود آنان اعلام كردند و در نهایت رد صلاحیت شدند.

در این میان خبرنگار دیگری سوال كرد كه اگر خود كاندیداها اعلام نكنند آیا این موضوع مورد بررسی قرار نمی گیرد؟ كه كدخدایی پاسخ داد: در فرم هایی كه به آنان ارائه می شود، مشخصات خود از جمله این مورد را وارد می كنند اما بررسی هم می شود.

خبرنگار دیگری سوال كرد آیا گرین كارت تابعیت دوگانه محسوب می شود؟ كه سخنگوی شورای نگهبان پاسخ داد: تعیین مصادیق در صلاحیت ما نیست و در این موارد وزارت كشور و وزارت امور خارجه باید وارد شوند.

كدخدایی در عین حال خطاب به خبرنگاران یادآور شد: اگر كسانی را شما می شناسید یا متوجه شدید به ما اعلام كنید.

به گزارش ایسنا، وی در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص ایراد شورای نگهبان به ماده ۹ طرح نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان مبنی بر قابل تعقیب و توقیف نبودن نمایندگان با قرائت ماده مذكور اظهار كرد: اطلاق بخشی كه اشاره شده طبق آیین نامه قابل تعقیب و توقیف نیستند، مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته است. نظر شورا در گذشته نیز این بود كه نمایندگان فقط به سبب اظهارات و نظراتی كه در مقام ایفای وظایف نمایندگی در صحن مجلس ایراد می كنند، قابل تعقیب و توقیف نیستند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینكه آیا مجلس می تواند در لوایح دولت دست ببرد؟ خاطرنشان كرد: پیش از این در این خصوص بررسی ها بیان شد اما آنچه در اصل ۷۱ قانون اساسی مقرر شده این است كه مجلس می تواند در عموم مسائل در حدود قانون اساسی، قانون وضع كند؛ بنا بر این یك صلاحیت عام را در نظر گرفته است البته قیودی نیز در نظر گرفته شده است.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح كرد: قانون اساسی این اجازه را به مجلس می دهد كه ورود كند اما اینكه تا چه میزان باشد یكی از مسائلی است كه مورد اختلاف میان دولت و مجلس است و در دست بررسی قرار دارد كه اگر به نتیجه برسد، اعلام می شود.

خبرنگاری با بیان اینكه برخی جریانات سیاسی تاكید دارند خواص مردود و ساكتان در برابر فتنه ۸۸ نباید در انتخابات شركت كنند، خواستار ارزیابی شورای نگهبان شد كه كدخدایی پاسخ داد: در این تعابیر سیاسی كه گروه های سیاسی مطرح می كنند، من نمی توانم ورود كنم ولی رفتار نامزدها باید وفق قانون و مقررات باشد. قطعا كسانی كه در فتنه حضور جدی داشتند از مواردی هستند كه ما در قانون برای ورود آنان به انتخابات منع داریم.

خبرنگار دیگری با بیان اینكه برخی چهره های سیاسی مانند رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام مباحثی را در مورد سلامت انتخابات مطرح می كنند، از سخنگوی شورای نگهبان خواستار پاسخ شد كه این گونه دغدغه ها از كجا نشات می گیرد كه وی پاسخ داد: این موضوع را باید از گوینده سوال كنید؛ البته خطاب من به فردی نیست. خوشبختانه كارنامه جمهوری اسلامی در ۳۰ سال گذشته بسیار روشن است و همیشه شفاف وروشن نسبت به انتخابات ورود پیدا كرده است. نشانه مهم آن نیز مشاركت گسترده مردم در انتخابات است. هر چه از زمان انقلاب می گذرد حضور مردم را بیش از پیش شاهد هستیم و انشاالله در ۱۲ اسفند شاهد حضور پرشور مردم خواهیم بود. در آن موقع مشخص می شود كه كدام تحلیل ها صحیح است.

خبرنگار دیگری گفت كه «چندی پیش شما مطرح كردید دبیر شورای نگهبان نقشی در رقابت های انتخاباتی ندارد اما اخیرا آقای رسایی گفته بود كه جبهه پایداری تحت نظارت افرادی نظیر آقای جنتی اداره می شود.» كدخدایی در پاسخ به این اظهارات با بیان اینكه حتما خلاف گفته اند، ادامه داد: البته آقای جنتی به سبب شخصیت حقیقی كه دارند افراد مختلفی به ایشان رجوع می كنند اما اینكه به عنوان دبیر شورای نگهبان در این زمینه نقشی داشته باشند، چنین چیزی نیست.

كدخدایی در پاسخ به این سوال كه آیا برای بررسی صلاحیت اصلاح طلبان، شورای نگهبان طبقه بندی خاصی را مدنظر دارد؟ گفت: ابدا اینگونه نیست. ملاك ما قانون انتخابات و رفتار و عمل افراد است.

خبرنگار دیگری با بیان اینكه اخیرا نمایندگان طرحی را مبنی بر نظارت نامزدهای انتخابات بر شمارش آرا در دستور كار قرار داده اند، خواستار نظر شورای نگهبان شد كه كدخدایی پاسخ داد: طبق قانون، نامزدهای انتخابات می توانند نمایندگانی را روز رای گیری بر سر صندوق ها بفرستند.../ ایسنا


ویدیو مرتبط :
سخنرانی استاد رایفی پور خطرات جامعه -تابعیت دوگانه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دارندگان تابعیت دوگانه رد صلاحیت می‌شوند


سخنگوی شورای نگهبان، طرح اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی را دارای ایرادات متعدد عنوان كرد و در مورد كاندیداهای انتخابات مجلس نیز گفت كه افراد دارای تابعیت دوگانه رد صلاحیت خواهند شد.

سخنگوی شورای نگهبان، طرح اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی را دارای ایرادات متعدد عنوان كرد و در مورد كاندیداهای انتخابات مجلس نیز گفت كه افراد دارای تابعیت دوگانه رد صلاحیت خواهند شد.

عباسعلی كدخدایی در نشست روز شنبه خود با خبرنگاران ضمن تبریك اعیاد قربان و غدیر، تصریح كرد: طرح اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس در دو هفته گذشته به دست ما رسید و این احتمال وجود دارد كه بررسی‌های شورا تا پایان این هفته به اتمام برسد؛ البته ایرادات متعددی دارد كه به دلیل قطعی نشدن نمی‌توان همه آن را بیان كرد.

وی در مواجهه با اصرار خبرنگاران برای بیان مهم‌ترین ایرادات اصلاح این مواد اظهار كرد: یكی از ایرادات در این خصوص است كه اشاره شده حقوقدانان شورای نگهبان باید دارای مدرك كارشناسی ارشد به بالا باشند و ... كه ما نسبت به این موضوع ایراد گرفتیم تا دیگر از این لطف‌ها به حقوقدانان شورا نكنند.

سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان كرد: یكی دیگر از ایرادات ما در خصوص الزام رییس‌جمهور و رییس قوه قضاییه در هر سال برای ارائه گزارش به مجلس بود كه این امر مغایر شناخته شد زیرا این موردی كه در آیین‌نامه آمده بیش از آن چیزی است كه در قانون اساسی آمده است. ما طی یكی دو روز آینده ایرادات را مطرح می‌كنیم.

خبرنگار دیگری با اشاره به موضوع تغییر نظام ریاستی به نظام پارلمانی، خواستار ارزیابی سخنگوی شورای نگهبان در این زمینه شد كه كدخدایی در پاسخ گفت: مقام معظم رهبری در یك سخنرانی عمومی مطالبی را به صورت كلان مطرح كردند كه احتمالا اگر در آینده دور ساختار نظام بخواهد تغییر كند، ممكن است تغییراتی انجام شود اما در این راستا هیچ برنامه رسمی در شورای نگهبان نبوده و اصلاح قانون اساسی نیازمند تشریفات مندرج در اصل 177 قانون اساسی است كه همانطور كه گفتم هرگاه مصلحت ایجاب كند طبق آن تشریفات، انجام می‌شود.

خبرنگار دیگری با اشاره به اظهارات دبیر شورای نگهبان مبنی بر ریخت و پاش‌های انتخاباتی خواستار توضیح از سخنگوی این شورا شد كه كدخدایی در پاسخ خاطرنشان كرد: قانون انتخابات كامل و جامع نیست و نواقصی در آن دیده می‌شود. اگر موارد خارج از مصداق تبلیغات باشد یا فراتر از آن چیزی باشد كه ما در عرف به عنوان تبلیغات می‌شناسیم، مورد توجه شورا قرار خواهد گرفت. آقای جنتی در مقام خطیب نماز جمعه و دبیر شورای نگهبان نكات كلی را بیان كردند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر بازنگری در قانون اساسی طبق اظهارات یكی از نمایندگان مجلس با تعیین یك كمیته اظهار كرد: نسبت به موردی كه یكی از نمایندگان مجلس بیان كرده، بنده بی‌خبر هستم و تا جایی كه اطلاع دارم چنین چیزی نیست.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال كه آیا افراد دارای تابعیت دوگانه تایید صلاحیت می‌شوند یا خیر؟ تصریح كرد: كسانی كه تابعیت دوگانه دارند طبق قانون نمی‌توانند پست‌هایی از جمله نمایندگی را عهده‌دار شوند اما اینكه چه چیزی تابعیت دوگانه است، باید بررسی شود. در دوره‌های گذشته چند مورد تابعیت دوگانه داشتیم كه خود آنان اعلام كردند و در نهایت رد صلاحیت شدند.

در این میان خبرنگار دیگری سوال كرد كه اگر خود كاندیداها اعلام نكنند آیا این موضوع مورد بررسی قرار نمی‌گیرد؟ كه كدخدایی پاسخ داد: در فرم‌هایی كه به آنان ارائه می‌شود، مشخصات خود از جمله این مورد را وارد می‌كنند اما بررسی‌ هم می‌شود.

خبرنگار دیگری سوال كرد آیا گرین‌كارت تابعیت دوگانه محسوب می‌شود؟ كه سخنگوی شورای نگهبان پاسخ داد: تعیین مصادیق در صلاحیت ما نیست و در این موارد وزارت كشور و وزارت امور خارجه باید وارد شوند.

كدخدایی در عین حال خطاب به خبرنگاران یادآور شد: اگر كسانی را شما می‌شناسید یا متوجه شدید به ما اعلام كنید.

وی در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص ایراد شورای نگهبان به ماده 9 طرح نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان مبنی بر قابل تعقیب و توقیف نبودن نمایندگان با قرائت ماده مذكور اظهار كرد: اطلاق بخشی كه اشاره شده طبق آیین‌نامه قابل تعقیب و توقیف نیستند، مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته است.

 نظر شورا در گذشته نیز این بود كه نمایندگان فقط به سبب اظهارات و نظراتی كه در مقام ایفای وظایف نمایندگی در صحن مجلس ایراد می‌كنند، قابل تعقیب و توقیف نیستند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینكه آیا مجلس می‌تواند در لوایح دولت دست ببرد؟ خاطرنشان كرد: پیش از این در این خصوص بررسی‌ها بیان شد اما آنچه در اصل 71 قانون اساسی مقرر شده این است كه مجلس می‌تواند در عموم مسائل در حدود قانون اساسی، قانون وضع كند؛ بنا بر این یك صلاحیت عام را در نظر گرفته است البته قیودی نیز در نظر گرفته شده است.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح كرد: قانون اساسی این اجازه را به مجلس می‌دهد كه ورود كند اما اینكه تا چه میزان باشد یكی از مسائلی است كه مورد اختلاف میان دولت و مجلس است و در دست بررسی قرار دارد كه اگر به نتیجه برسد، اعلام می‌شود.

خبرنگاری با بیان اینكه برخی جریانات سیاسی تاكید دارند خواص مردود و ساكتان در برابر فتنه 88 نباید در انتخابات شركت كنند، خواستار ارزیابی شورای نگهبان شد كه كدخدایی پاسخ داد:

 در این تعابیر سیاسی كه گروه‌های سیاسی مطرح می‌كنند، من نمی‌توانم ورود كنم ولی رفتار نامزدها باید وفق قانون و مقررات باشد. قطعا كسانی كه در فتنه حضور جدی داشتند از مواردی هستند كه ما در قانون برای ورود آنان به انتخابات منع داریم.

خبرنگار دیگری با بیان اینكه برخی چهره‌های سیاسی مانند رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام مباحثی را در مورد سلامت انتخابات مطرح می‌كنند، از سخنگوی شورای نگهبان خواستار پاسخ شد كه این‌گونه دغدغه‌ها از كجا نشات می‌گیرد كه وی پاسخ داد: این موضوع را باید از گوینده سوال كنید؛ البته خطاب من به فردی نیست. خوشبختانه كارنامه جمهوری اسلامی در 30 سال گذشته بسیار روشن است و همیشه شفاف وروشن نسبت به انتخابات ورود پیدا كرده است.

 نشانه مهم آن نیز مشاركت گسترده مردم در انتخابات است. هر چه از زمان انقلاب می‌گذرد حضور مردم را بیش از پیش شاهد هستیم و انشاالله در 12 اسفند شاهد حضور پرشور مردم خواهیم بود. در آن موقع مشخص می‌شود كه كدام تحلیل‌ها صحیح است.

خبرنگار دیگری گفت كه «چندی پیش شما مطرح كردید دبیر شورای نگهبان نقشی در رقابت‌های انتخاباتی ندارد اما اخیرا آقای رسایی گفته بود كه جبهه پایداری تحت نظارت افرادی نظیر آقای جنتی اداره می‌شود.» كدخدایی در پاسخ به این اظهارات با بیان اینكه حتما خلاف گفته‌اند، ادامه داد: البته آقای جنتی به سبب شخصیت حقیقی كه دارند افراد مختلفی به ایشان رجوع می‌كنند اما اینكه به عنوان دبیر شورای نگهبان در این زمینه نقشی داشته باشند، چنین چیزی نیست.

كدخدایی در پاسخ به این سوال كه آیا برای بررسی صلاحیت اصلاح‌طلبان، شورای نگهبان طبقه‌بندی خاصی را مدنظر دارد؟ گفت: ابدا اینگونه نیست. ملاك ما قانون انتخابات و رفتار و عمل افراد است.

خبرنگار دیگری با بیان اینكه اخیرا نمایندگان طرحی را مبنی بر نظارت نامزدهای انتخابات بر شمارش آرا در دستور كار قرار داده‌اند، خواستار نظر شورای نگهبان شد كه كدخدایی پاسخ داد: طبق قانون، نامزدهای انتخابات می‌توانند نمایندگانی را روز رای‌گیری بر سر صندوق‌ها بفرستند.

منبع: ایسنا