اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

قیمت‌ مسکن به کف رسیده است



اجاره بهای مسکن ,بازار مسکن ,خرید و فروش مسکن

 قیمت‌ مسکن به کف رسیده است

  آخرین باری که یک مقام مسئول از کف قیمت در بازاری سخن گفته بود بازار واکنش معکوسی نشان داده بود و قیمت ارز ناگهان از روند نزولی، به صعودی تبدیل شد.

 حال این بار یک مسئول دیگری از کف قیمت در بازار مسکن سخن گفته است. یک عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری مشاوران املاک صحبت از کف قیمت در این بازار کرده و قیمت را حداقلی دانسته است.

 

چند روز قبل نیز رئیس کل بانک مرکزی با اظهارنظری درخصوص کف قیمت در بازار ارز، نوسان دوباره‌ای به این بازار داد. در همین شرایط، حسام عقبایی، عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری مشاوران املاک اضافه کرده است: در 3 ماه پایانی سال 91 و به‌خصوص در بهمن ‌ماه این سال، بازار مسکن با افزایش کاذب قیمت در بخش خانه‌های کلنگی و آپارتمان‌‌های نوساز مواجه شد که در کنار بی‌ثباتی در اقتصاد، موجب جهش بیش از معمول قیمت مسکن در تهران و دیگر کلانشهرها شد.

 

به گفته وی، برخی کارشناسان مسکن پیش‌بینی می‌کردند در آستانه انتخابات بازار مسکن به یک رکود قیمت و ثبات برسد اما تصور نمی‌کردند که در این شرایط قیمت مسکن با کاهش مواجه شود. عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری مشاوران املاک افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد ماحصل تغییر دولت و تغییر مدیریت شهری، بر تحول‌های 6 ماه اخیر بازار مسکن اثرگذار بود و منجر به رکود و ایستایی در خرید و فروش مسکن شد.

 

عقبایی تصریح کرد: امسال بازار مسکن شاهد پایان دوره شهرداری و شورای شهر بود و سیاست‌های شهرداری در حوزه ساخت و ساز و صدور پروانه ساخت حالت ایستایی داشت که یکی از عوامل اثرگذار بر کنترل قیمت مسکن در ماه‌های اخیر می‌تواند همین موضوع باشد. وی همچنین پیشنهاد کرده است که مردم خرید و فروش مسکن را آغاز کنند. عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری مشاوران املاک همچنین از افزایش 18 تا 25 درصدی اجاره بهای مسکن در تابستان امسال خبر داده است.

اعتراض متقاضیان مسکن مهر
در همین حال، در شرایطی که مدیرعامل بانک مسکن از بررسی افزایش تسهیلات در این بانک به منظور کمک به پروژه مسکن مهر صحبت کرده‌است، جمعی از متقاضیان مسکن مهر پرند به دلیل تاخیرهای طولانی در تحویل واحدهایشان و عده‌ای دیگر از ساکنان مسکن مهر این شهر به دلیل تکمیل نبودن خدمات زیربنایی مقابل شرکت عمران شهر جدید پرند تجمع کردند.

 

این چندمین باری است که متقاضیان مسکن مهر در شهرهای جدید نسبت به تحویل نگرفتن به موقع و تکمیل نبودن خدمات زیربنایی واحدهای خود مقابل شرکت‌های عمران تجمع می‌کنند. در همین شرایط، مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به این که کمیته‌ای در بانک مسکن چگونگی افزایش تسهیلات خرید را بررسی می‌کند، تاکید کرد: هنوز پیشنهادی مبنی بر میزان افزایش تسهیلات خرید مسکن به بانک مرکزی ارائه نکرده‌ایم.

 

 قدرت‌ا... شریفی درباره برنامه بانک مسکن در راستای افزایش تسهیلات خرید مسکن، اظهار کرد: کمیته‌ای 5 نفره در بانک مسکن تشکیل شده تا چگونگی افزایش تسهیلات خرید مسکن، سپرده‌گذاری صندوق پس‌انداز مسکن و اوراق رهن ثانویه را بررسی کند.

 

وی با بیان این که تا زمانی که در این کمیته به جمع‌بندی نرسیم پیشنهادی برای میزان افزایش تسهیلات به بانک مرکزی ارائه نمی‌دهیم، خاطرنشان کرد: هدف از افزایش تسهیلات خرید مسکن پاسخگویی به نیاز تامین مالی متقاضیان است و در این زمینه باید کارشناسی دقیق صورت بگیرد. در همین راستا وزیر راه و شهرسازی نیز از پیگیری ویژه مسکن مهر خبر داده است.

 

عباس آخوندی هم درباره وضعیت مسکن مهر اظهار کرد: در این زمینه تعهدات را پذیرفته‌ایم و برای جلوگیری از ایجاد خلل در برنامه‌های قبلی، یک قائم مقام در وزارتخانه انتخاب شده که ماموریت دارد مسائل مربوط به پروژه مسکن مهر را به صورت ویژه پیگیری کند تا در این بخش هیچ کاری روی زمین نماند.

فرهنگیان صاحبخانه می‌شوند
خبر دیگری که از قول مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسکن فرهنگیان اعلام شده، خانه‌دار شدن این قشر است که با آورده 100 تا 200 میلیون تومانی امکان‌پذیر است.  محمدرضا نظام‌آبادی در این رابطه گفت: از هفته آینده برای خرید و سرمایه‌گذاری در بخش مسکن تهران برای فرهنگیان سراسر کشور با آورده ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی فراخوان داده‌خواهد شد.

 

وی اظهار کرد: از آنجا که بیشتر فرهنگیان کشور خواهان صاحب مسکن شدن در تهران هستند، در هفته آینده فراخوانی پیرامون مسکن‌دار شدن فرهنگیان داده خواهد شد/ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
قیمت مسکن به کف رسید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چرا می‌گویند قیمت مسکن به کف رسیده است؟



اخبار,اخبار اقتصادی, بازار  مسکن

یک کارشناس، اعلام آمار مبنی بر رسیدن قیمت مسکن به کف را ایجاد جو روانی برای خروج مسکن از رکود و حل مشکل اشتغال عنوان کرد.

اخیرا بانک مرکزی اعلام کرده در مهرماه سال جاری متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 3.9 میلیون تومان بوده که نسبت به ماه قبل 0.5 و نسبت به ماه مشابه سال قبل 0.9 درصد افزایش یافته است.

در این خصوص یک کارشناس مسکن اظهار کرد:براساس اعلام بانک مرکزی میانگین قیمت خانه بین 3 تا 8 میلیون تومان است. حال آن‌که هزینه ساخت بین یک تا 2 میلیون تومان است و مابقی این قیمت متعلق به سود سازندگان و قیمت زمین است و تا زمانی که این دو مولفه با شرایط اقتصادی کشور در تعادل قرار نگیرند نمی‌توان گفت قیمت مسکن به کف واقعی خود رسیده است.

محمد عدالت‌خواه افزود: در گذشته با توجه به این‌که قیمت مسکن مرتب بالا می‌رفت و سود بیشتری نسبت به سایر بخش‌های اقتصاد داشت، عده‌ای به ساختمان‌سازی مشغول شدند و به سودهای کلان عادت کردند اما جامعه باید این عادت غلط را کنار بگذارد.

وی تاکید کرد: اگر دولت به خاطر ایجاد اشتغال و رفع رکود مسکن مرتب بگوید قیمت‌ها به کف رسیده یا برخی تشکیلات قصد احتکار مسکن را دارند و بعدا تکذیب کنند قیمت مسکن هیچ‌گاه به کف واقعی خود نمی‌رسد.

این کارشناس اقتصادی مسکن با بیان این‌که دولت اجازه بدهد بازار تعیین کند قیمت خانه به کف رسیده یا خیر، افزود: این راه حل درستی نیست که به بازار جو بدهیم بلکه قیمت مسکن، سود سازندگان و ارزش زمین باید منطقی شود. در آن صورت می‌توانیم بگوییم قیمت مسکن واقعی شده است.

عدالت‌خواه خاطرنشان کرد: این‌که ملاکمان قیمت‌های گذشته باشد و نسبت به آن بگوییم قیمت مسکن ساکن شده منطقی نیست. کدام منطق می‌گوید اگر مدتی قیمت‌ها ثابت بود به کف رسیده است؟ این شایعات از نظر روانشناسی روی بازار اثر منفی دارد و به نفع مصرف‌کنندگان نیست بلکه به نفع مالکان است.

به گزارش ایسنا، بانک مرکزی در نتیجه آمار و ارقامی که از بازار مسکن در مهرماه منتشر کرد در تحلیلی اعلام کرده است که بررسی تغییرات قیمت مسکن در تهران در ماه‌های اخیر بیانگر آن است که علی رقم کاهش حجم معاملات نسبت به دوره مشابه سال قبل ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار برقرار است؛ بنابر این با توجه به اینکه قیمت مسکن در دو سال اخیر تغییر چندانی نداشته، وضعیت فعلی تا حدودی بیانگر کف قیمت مسکن در بازار تهران است. بر این اساس ماه‌های پیش رو، زمان مناسبی برای ورود خریداران مصرفی بازار مسکن ارزیابی می شود.

 

 اخبار اقتصادی  -  ایسنا