اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

قطری ها صدبرابر ما از میادین مشترک، برداشت می کنند!



 

 

 

بانک مرکزی سوریه: از ایران پول نگرفتیم / جایگزینی یورو با دلار در تعاملات ارزی دمشق

 

دولت طرح های برنامه ریزی شده نفتی را اجرا نکرد تا اینکه؛

قطری ها صدبرابر ما از میادین مشترک، برداشت می کنند!

مسعود بصیری: «رضا امیرخانی» در کتاب «نفحات نفت» می نویسد: «جوان ایرانی بایستی بیاموزد که نه فقط برای نفع شخصی، که برای اعتلای کشورش نباید چشم طمع به نفت داشته باشد. جوان ایرانی بایستی بیاموزد که ... نفت به امانت دست ماست.»

اگرچه منتقدان به کتاب امیرخانی نقدهای متفاوتی را وارد کرده اند اما فارغ از همه موافقتها و مخالفتها این یک حقیقت است که به نفت نمی توان به عنوان یک منبع دائمی کسب در آمد نگاه کرد. این موضوعی است که پیش از جوانان مدیران این کشور باید به آن توجه کنند .

نمی توانیم نفت بیرون بیاوریم، بفروشیم و بخوریم. خاصه آنکه توان بیرون آوردن آن از دل زمین را هم نداشته باشیم و باز برای همین کار هم محتاج بیگانه شویم.

اکنون سالهاست فریاد «نفت را تمام نکنید» از گوشه و کنار محافل اقتصادی کشور به گوش می رسد، اما بازهم دولتها گویا راه چاره دیگری ندارند و به این فریادها توجه نمی کنند.

عبدالله کعبی نماینده یکی از شهرهای نفت خیز کشور-آبادان- و عضو کمیسیون انرژی مجلس است و به همین دلیل اعتراضش بیش از خیلی ها به گوش می رسد .

او چندی پیش در نطقی که در مجلس داشت بشدت سیاست نفت زدگی و استفاده ناصحیح از نفت را زیر سوال برد و با اشاره به افزایش شدید قیمت نفت در چند سال گذشته از روش هزینه کرد درآمد نفتی انتقاد کرد و گفت: با انجام تحقیق و تفحص از برنامه چهارم مشخص شده که حدود 70 درصد از برنامه محقق نشده است.

حرفهای کعبی در آغاز کار وزیر جدید نفت که از تجربه قابل توجهی در این حوزه برخوردار است، می تواند راهگشای حل پاره ای از مشکلات سابق باشد.

گفتگوی ما با نماینده آبادان را بخوانید:

آقای کعبی! نطق شما در مجلس و اشاره به شرایط استخراج و مصرف درآمدهای نفتی در کشور توجه خیلی از رسانه ها را به خود جلب کرد. آیا تصور می کنید این صحبتها سرانجامی هم داشته باشد؟

ببینید من به عنوان نماینده مردم تنها از ابزار قانونی که در اختیار دارم می توانم استفاده کنم و یکی از این ابزار نطق و صحبت کردن است. نفت به امانت دست ماست. وقتی می بینم امارات متحده عربی به سرعت در حال برداشت از مخازن مشترک نفتی است و ما کاری از پیش نمی بریم، آیا نباید آن را تذکر بدهم؟ قطریها هم در حال برداشت از ذخایر مشترک هستند و به سرعت روند خود را افزایش می دهند، آن وقت ما به جای صیانت از منابع نفتی داخلی مشغول برداشت از آنها هستیم و ذخایر مشترک را رهاکرده ایم.البته وزیر جدید نفت، قول هایی داده که بهره برداری از حوزه های مشترک را به سامان کند.

دولتهای هفتم و هشتم در اجرای برنامه سوم توسعه به منظور بهره برداری از مخازن مشترک بین ایران و قطر اقدام به احداث فازهای پارس جنوبی و فعال کردن منطقه آزاد عسلویه کردند؛ طی برنامه ریزی در دوره های سوم و چهارم توسعه قرار بود دولت با تولید محصولات پتروشیمی و گاز به منظور صادرات به درآمدی افزون بر 20 میلیارد دلار دست یابد همچنین باید گفت در پایان دولت هشتم حدود 30 هزار نفر در منطقه عسلویه به کار اشتغال داشتند.

با شروع کار دولت نهم، فازهای مختلف پارس جنوبی و منطقه عسلویه به حالت نیمه تعطیل درآمد و اعتبارات آن صرف هزینه کارهای دیگر از جمله ساخت مسکن مهر و یا سفرهای استانی شد، بنابراین طرحهای برنامه ریزی شده نفتی در منطقه پارس جنوبی و عسلویه به اجرا درنیامد و میزان بهره برداری قطریها از میادین مشترک به صدبرابر میزان برداشت ایران از پارس جنوبی رسید و کارگران مشغول به کار عسلویه نیز به حدود 7 هزار نفر کاهش پیدا کرد که این موضوع سبب افزایش بیکاری نیز شده است.

اما قرار است این روند اصلاح شود و فاز جدید پارس جنوبی ظرف 35 ماه افتتاح شود.

بدون تردید اینگونه نخواهد بود. چون اکنون که با شما صحبت می کنم، پروژه باید 35 درصد پیشرفت داشته باشد، اما کمتر از نصف این رقم پیشرفت داشته ایم، یعنی چیزی حدود 17 درصد. البته وزارت نفت، با وجود وزیر جدید که تجربه های مناسبی در فعالیت های نفتی دارد، می تواند عقب ماندگی را جبران کند.

خب البته باید مساله تحریمها و کمبود قطعات را هم در نظر بگیرید. با این شرایط حرکت بر زمان تعیین شده خیلی دشوار است.

ببینید این حرفها را باید زمانی که پروژه ای را تعریف می کنند در نظر گرفته شود. ما سی سال است در تحریم هستیم و فشارهای متفاوتی علیه ما وارد شده است. این، مساله تازه ای نیست، لذا مدیر ما وقتی وعده ای را به مردم می دهد، باید این موارد را هم در نظر بگیرد. مگر مدیران قبلی حوزه نفت نمی دانستند ما تحریم هستیم؟ بحث ما این است که هنگام تعریف یک پروژه همه جوانب آن باید در نظر گرفته شود. کمبود نیرو، کمبود قطعه، تحریمها، شرایط آب و هوا و... همه و همه باید مد نظر قرار گیرد. کسی را در نظر بگیرید که در زمستان قصد مسافرت دارد، آیا اگر این فرد زنجیر چرخ و وسایل گرمازا را با خود نبرد مقصر دیگران هستند؟

ضمن اینکه ما هم می دانیم چینی ها سابقه خوبی در این گونه موارد ندارند. یعنی واقعا ما باید با چینی هایی قرارداد ببندیم که در اجرای پروژه ها سابقه خوبی ندارند؟ نمونه آن هم آزاد راه شمال است و من و شما آثار کار چینی ها را دیده ایم.

در مورد پالایشگاه آبادان و انفجاری که رخ داد هم شرایط همین گونه بود؟

در پروژه «کت کراکر» جدید، ما قطعات را از آلمانها خریدیم و اینها تحت لیسانس آنها بود و آلمانی ها باید تا زمان بهره برداری ما راهمراهی می کردند.

روزهای آخر آلمانها نیامدند و بچه های پالایشگاه، کار را خودشان شروع کردند و این کار قطعا با مشکلاتی همراه می شود که طبیعی هم هست؛ زیرا تا کنون این تخصص آلمانها بوده. اما حرف ما این است که باید واحد جدید بدون مراسم افتتاح و اگر کار نقص داشت مشخص و ایرادهای آن رفع برطرف می شد.

به نظر من در این پروژه سرعت، فدای دقت شد و همین به کشته شدن یک نفر و زخمی شدن 25 نفر دیگر منجر شد. اکنون تلاش کردند و کار دارد با توان بچه های ایرانی، راه می افتد. اما اگر این کار با آرامش و دقت بیشتری صورت می پذیرفت، آن اتفاق هم رخ نمی داد و وجهه بچه های ما را خراب نمی کرد. ما معتقدیم نیروهای ما توانمند هستند، اما باید به آنها فرصت داد.یکی از همین نیروها به من می گفت در هر شبانه روز، 22 ساعت کار کرده است. خب این جوانها، این متخصصان، واقعا از دل و جان زحمت کشیده اند، چرا حاصل کار فقط به خاطر بعضی مسایل، خراب شود؟ من امیدوارم در این کارها دقت نظر بیشتری صورت بگیرد

ما از دیوان محاسبات هم که انصافا زحمت زیادی می کشد، می خواهیم که بحثهای بودجه ای وزارت نفت را بیشتر پیگیری کند، زیرا نفت تاثیر زیادی بر اقتصاد کشور دارد و متاسفانه همچنان برخی ابهامهای مالی درباره آن وجود دارد.

گفتند این ابهامهای حل شده است، بخصوص آن یک میلیاردی که در ایام انتخابات دولت دهم مطرح بود.

نه حل نشده است.گزارشهایی که سازمان بازرسی می دهد اذعان می کند ما با عدم اجرای قانون برنامه و بودجه سالانه در بخش نفت مواجهیم..../تحلیل:انتخاب

دولت در برنامه چهارم توسعه، تعهداتی داشت که تنها 30 درصد آن عملی شده است. این در حالی است که قرار بود در آخرین سال اجرای برنامه چهارم توسعه، یعنی سال 1388 به رشد اقتصادی 8 درصد و نرخ تورم تک رقمی برسیم، ولی نه تنها به این اهداف نرسیدیم، بلکه طبق گزارش صندوق بین المللی پول و بانک جهانی، رشد اقتصادی ایران در سال 2010 میلادی به میزان یک درصد پیش بینی می شود.

همچنین محقق نشدن اهداف برنامه چهارم در حالی صورت گرفت که موجودی ذخیره ارزی در آغاز دولت نهم حدود 13 میلیارد و در طول اجرای برنامه با افزایش بی سابقه قیمت نفت و گاز و درآمد نفتی کشور به 283 میلیارد دلار رسید، اما ناکامی دولت در رسیدن به اهداف برنامه چهارم توسعه در حالتی رخ داد که علاوه بر وجود منابع مالی کافی، نظرات اصلاحی دولت نهم در برنامه چهارم توسط مجلس هفتم، نیز اعمال شد.

قرار بود طی برنامه ریزی در دوره های سوم و چهارم توسعه دولت با تولید محصولات پتروشیمی و گاز به منظور صادرات به درآمدی افزون بر 20 میلیارد دلار دست یابد. در پایان دولت هشتم حدود 30 هزار نفر در منطقه عسلویه به کار اشتغال داشتند. اما الان چند نفر هستند؟بروید آمار را ببینید.

متأسفانه با شروع کار دولت نهم فازهای مختلف پارس جنوبی و منطقه عسلویه به حالت نیمه تعطیل درآمد و اعتبارات آن صرف هزینه کارهای دیگر از جمله ساخت مسکن مهر و یا سفرهای استانی شد، بنابراین طرحهای برنامه ریزی شده نفتی در منطقه پارس جنوبی و عسلویه به اجرا درنیامد و میزان بهره برداری قطریها از میادین مشترک به صدبرابر میزان برداشت ایران از پارس جنوبی رسید و کارگران مشغول به کار در عسلویه نیز به حدود 7 هزار نفر کاهش پیدا کرد که این موضوع سبب افزایش بیکاری نیز شده است.

به همه اینها درآمد هنگفت نفتی ما طی چند سال اخیر را هم اضافه کنید. بر اساس اطلاعات بنده، در دوره های اخیر به اندازه یکصد سال درآمد نفتی داشته ایم، اما آثار آن کجاست؟

متأسفانه مجلس هم در برابر نقض قانون اقدامی انجام نداد و تنها به تذکر و ارسال نامه اکتفا کرد و این پیش درآمدی بود برای اجرای نشدن سایر قوانین مجلس که امروز شاهد آن هستیم.

واقعیت این است که مردم انقلاب ،مقام معظم رهبری و کشورشان را دوست دارند و از شنیدن پیشرفتهای آن خوشحال می شوند، لذا ما باید برای این مردم خوب بیشتر تلاش کرده و برنامه ریزی بیشتر و بهتری انجام دهیم.

تلاش نکردید این رویه درست شود؟ به هر حال شما عضو کمیسیون انرژی مجلس هستید و باید از راهکارهای قانونی خود استفاده کنید.

آن قدر نامه نگاری و صحبت کرده ایم که حساب آن از دستم بیرون است کمیسیون انرژی تمام تلاش خود را به کار گرفت تا یک هماهنگی و رویه قانونمندی در وزارت نفت اتخاذ شود، اما با این جابه جایی ها مجموعه وزارت نفت از هم پاشیده است.

سرانجام موضوع یک میلیاردی که در ایام انتخابات مطرح شد حل شد یا خیر؟گفتند حل شد و تمام شد!

نه حل نشد .هنوز هم در هاله ای از ابهام است.

گفتند سند آن موجود است که حل شده است.

اگر سندی دارند به ما نشان نداده اند .


ویدیو مرتبط :
زنگنه: اولویت در میادین نفتی مشترک است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

امیر قطر: بزگترین سو برداشت در خاورمیانه علاقه سوری ها به ایران است/با ایران جنگ نمی کنیم، چون منطقه گازی مشترک با این کشور داریم



 

امیر قطر: بزگترین سو برداشت در خاورمیانه علاقه سوری ها به ایران است/با ایران جنگ نمی کنیم، چون منطقه گازی مشترک با این کشور داریم

 

در یکی از اسناد ویکی لیکس به جلسه ی اعضای ارشد سفارت امریکا در قطر و سناتور جان کری رئیس وقت کمیته روابط خارجی سنا با امیر قطر اشاره شده است. این سند در 23 فوریه سال 2010 تنظیم شده است.

در این سند ویکی لیکس آمده است: سناتور جان کری، رئیس کمیته روابط خارحی سنا به همراه سفیر و برخی دیگر از اعضای سفارت در روز 14 فوریه با امیر قطر حمد بن خلیفه آل ثانی دیدار کردند.

این دیدار در کاخ "وبا" و محل اقامت امیر قطر انجام گرفت. امیر قطر جلسه را با این سخن اغاز کرد که صندلی هایی که مقامات امریکایی بر روی آن نشسته بودند، در سوریه ساخته شده است.

امیر قطر مقامات امریکایی را تشویق به حل مسئله ی بلندی های جولان کرد.

وی تاکید کرد که نوع تفکر سوری ها با ایرانی ها متفاوت است و سوریه به این دلیل به دنبال کسب حمایت ایران است که دیگر کشورهای دیگر از این کشور حمایت نمی کنند.

امیرقطر افزود: اکنون زمان ارتباط برقرار کردن با دمشق فرا رسیده است.

سناتور کری به حمد بن خلیفه آل ثانی گفت: من می دانم که قطر می تواند به امریکا کمک می کند، اما ما چطور باید با کسانی که از خشونت حمایت می کنند! برخورد کنیم.

امیر قطر در پاسخ به سناتور جان کری گفت: اسرائیل را متقاعد کنید که از بلندی ها جولان سوریه به عقب نشیند.

وی افزود: برگرداندن جولان ، نه تنها برای سوریه اهمیت دارد، بلکه برای ایران و حزب الله هم مهم است.وی خاطرنشان کرد: امریکا باید به خاطر داشته باشد که خالد مشعل، یکی از رهبران حماس که در دمشق ساکن است، به نتیجه رسیده است که توافقنامه اسلو برای عرفات نتیجه بدی داشته است.

حمد بن خلیفه آل ثانی گفت: در پی آن توافق، مردم دیگر از عرفات حمایت نمی کردند و او در حالی که تحت محاصره ی اسرائیل زندگی می کرد، جان خود را از دست دارد.

وی در ادامه به مقامات امریکایی گفت: سوری ها توانایی کمک به مشعل و دیگر افراد را در تصمیم گیری های سخت دارد، اما این زمانی اتفاق می افتد که امریکا به سوریه در مورد حل مسئله ی جولان چراغ سبز نشان دهد.

سناتور کری گفت: امریکا حاضر به اغاز مذاکره ای در خصوص بلندی های جولان است.

امیر قطر گفت: امریکا نیاز دارد که از میانجی گیری ترکیه بین اسرائیل و سوریه حمایت بیشتری کند. این مهم است که امریکا اسرائیل را تشویق به این موضوع کند که حل مساله بلندی های جولان برای امریکا اهمیت دارد.

سناتور کری در ادامه از امیر قطر پرسید که ایا حماس با توجه به وضعیت غزه تحت فشار است؟ و امیر قطر پاسخ داد که بزرگترین سوء برداشت در منطقه این است که سوریه( که پذیرای رهبران حماس در دمشق است) به سمت ایران می رود ،چون از ایرانیان خوشش می اید. این اشتباه است. سوری ها به سمت کشوری می روند که از انها دوری نمی کند.

رئیس کمیته روابط خارجی سنا گفت: جامعه بین الملی به سمت اعمال تحریم های اقتصادی بیشتر بر روی ایران حرکت می کند.

وی در ادامه خطاب به امیر قطر گفت: با توجه به اینکه قطر نیار به داشتن رابطه ای یکسان با قدرت های منطقه ای از جمله ایران است، اما می خواستم دیدگاهتان در خصوص مسائل ایران را بدانم.

امیر گفت: اولین تعهد من دفاع از منافع قطر است. با توجه به سهم مادر منطقه گازی با ایران، قطر درگیری و جنگ با ایران را شروع نمی کند.

وی اضافه کرد: در طول روابط دو کشور، ایران تا به حال ما را آزار نداده است.

حمد بن خلیفه آل ثانی  تصریح کرد: ایران کشوری مهم در خاورمیانه است..../انتخاب