اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

قرار دادن هیات مذاكره‌كننده در‌ لیست تروریست‌ها!



اخبار ,اخبار بین الملل ,دولت سوریه

 

 اخبار بین الملل - دولت‌سوریه‌ اموال اعضای‌هیات‌مخالف را مصادره کرد

قرار دادن هیات مذاكره‌كننده در‌ لیست تروریست‌ها!

گروه بین الملل: دولت سوریه اسامی اعضای هیات مخالفان در مذاکرات ژنو 2 را در فهرست تروریست‌های تحت تعقیب خود قرار داده و اموال و دارایی‌های آنها را مصادره کرد.

به گزارش ایسنا،به نقل از منابعی که خواستند نامشان فاش نشود اعلام كرد: ائتلاف مخالفان سوریه هنوز از این تصمیم اطلاعی ندارد و تنها نسخه‌ای از تصمیم وزارت دادگستری سوریه هفته گذشته در پایگاه "همه ما همکاریم" وابسته به دولت سوریه منتشر شد. در این یادداشت تاکید شده که دارایی‌های هیات مذاکره کننده بر اساس قانون مبارزه با تروریسم سال 2012 مصادره می‌شود.


یک دیپلمات غربی نیز در این خصوص گفت: برخی مذاکره‌کنندگان مخالف سوریه چند روز قبل متوجه شده‌اند که اسامی اکثر آنها در فهرست تروریستی که شامل 1500 تن از فعالان و مخالفان نظام سوریه است ثبت شده است.

 

این دیپلمات در ادامه تاکید کرد: سهیر الاتاسی یکی از اعضای هیات مخالفان این موضوع را فهمید و پس از اطلاع از این مساله گریست. در همین راستا بشار الجعفری، نماینده دایم سوریه در سازمان ملل اعلام کرد که این تصمیم وزارت دادگستری دو ماه پیش از نشسست ژنو 2 صورت گرفته و ارتباطی به این نشست ندارد چرا که هر کس با مساله مبارزه با تروریسم مخالفت کند خود جزو تروریست‌ها است.

دمشق عامل شکست ژنو 2 بود
در پی اعلام شکست دور دوم مذاکرات صلح سوریه در ژنو، پس از آمریکا انگلیس و فرانسه نیز دولت بشار اسد را عامل شکست این دور از مذاکرات دانستند. ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس در بیانیه‌ای پس از اعلام شکست مذاکرات گفت: ناکامی در تدوین دستور کار برای دوره‌های آتی مذاکرات یک عقب نشینی و پسرفت جدی برای صلح در سوریه است و بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور مقصر این ناکامی محسوب می‌شود.

اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه پیشتر به خبرنگاران گفته بود: دور دوم مذاکرات صلح ژنو بدون دستیابی به پیشرفت و تعیین زمانی برای انجام دور سوم پایان یافت. نماینده جامعه بین المللی در سوریه از مردم این کشور به خاطر به شکست مذاکرات عذرخواهی کرده است.

 

هیگ اعلام کرد که این پایان راه نیست و افزود: در حالی که جنگ داخلی سوریه هر روز باعث ویرانی‌ها و کشتارهای فراوان می‌شود ما متعهد شدیم که به مردم این کشور تا آنجا که می‌توانیم کمک کنیم و پیشرفتی را برای دستیابی به راه حل سیاسی به وجود آوریم. ما به حمایت جدی خود از ابراهیمی و روند صلح ژنو ادامه می‌دهیم.

وزیر امور خارجه انگلیس در ادامه گفت: هم اکنون بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد که قطعنامه‌ شورای امنیت سازمان ملل در مورد اوضاع وخیم انسانی در سوریه صادر شود. مردم در مناطق تحت محاصره و بسیاری دیگر از بخش‌های سوریه نمی‌توانند بیش از این منتظر دستیابی به کمک‌های بشردوستانه بمانند. مخالفان دولت سوریه تاکید کردند که تمرکز مذاکرات صلح در ژنو باید بر ایجاد یک دولت انتقالی بدون حضور اسد باشد. در حالی که نمایندگان دولت دمشق بر این مساله تاکید دارند که موضوع باقی ماندن اسد غیرقابل مذاکره است.

لورن، فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه نیز حکومت سوریه را عامل جلوگیری از پیشرفت مذاکرات دانسته است. فابیوس با قدر دانی از مخالفان مواضع آنها را "مسئولانه" خواند و تاکید کرد که در طول مذاکرات مخالفان مواضع شجاعانه و قابل قبولی اتخاذ کردند. وزیر خارجه فرانسه همچنین از کسانی که می‌توانند بر دولت سوریه تاثیر بگذارند خواست تا به گفته وی دمشق را مجاب کنند به خواست جامعه جهانی پاسخ مثبت دهد.

 جلسه پایانی دور دوم مذاکرات ژنو که در ششمین روز این گفت‌وگوها برگزار شد، تنها 27 دقیقه به طول کشید. به گفته الابراهیمی، دو طرف درباره برنامه کاری دور سوم مذاکرات توافق کرده‌اند ولی تاریخ برگزاری این دور هنوز مشخص نیست.

 

الابراهیمی گفت: دستور جلسه دور بعدی مذاکرات پیرامون خشونت و تروریسم، تشکیل دولت انتقالی‌، نهادهای ملی و آشتی ملی خواهد بود. بشار جعفری، نماینده دولت سوریه نیز در مذاکرات گفته است که پیش از مذاکره درباره سایر موارد، باید به موضوع تروریسم پرداخته شود. اولین دور مذاکرات در ماه ژانویه به توافق شکننده‌ای منجر شد که بر اساس آن قرار شد کمک‌های امدادی به شهر حمص برسد و غیرنظامیان از این شهر خارج شوند.

پیش‌شرطی برای شرکت در دور سوم مذاکرات نداریم
نماینده دائم سوریه در سازمان ملل با بیان اینکه دمشق هیچ پیش‌شرطی برای آغاز دور سوم مذاکرات صلح ژنو ندارد، آمریکا و اسرائیل را به تلاش برای ناکام گذاشتن روند سیاسی سوریه متهم کرد.

 بشار الجعفری،‌  یکی از اعضای هیات مذاکره‌کننده دولت سوریه در ژنو در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد: دمشق هیچ شرطی برای شرکت در دور سوم مذاکرات ندارد و ما به هیچ یک از بندهای جدول کاری که ارائه شده اعتراضی نداریم، اما نمی‌خواهیم که یکی از این بندها بر دیگری مقدم دانسته شود و خواهان بررسی تک‌تک بندها هستیم. ما با جدول کاری که اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه ارائه کرده، توافق کردیم.

الجعفری ادامه داد: هیات دولت سوریه از همان آغاز جلسه روز شنبه با پیش‌نویس جدول کاری که الابراهیمی پیشنهاد داد، موافقت کرده و به نظر می‌رسد که موافقت ما باعث خشم و نارضایتی طرف دیگر شد که تلاش می‌کند تفسیرهای خاص خود را درباره جدول کاری الابراهیمی ارائه دهد. وی خاطرنشان کرد: آمریکا و اسرائیل که خودشان را دوستان ائتلاف مخالفان سوریه می‌نامند، در حقیقت همان کسانی هستند که برای ضربه زدن و به شکست کشاندن روند سیاسی سوریه تلاش می‌کنند.

الجعفری با بیان اینکه هیات مخالفان هیچ احساس مسئولیتی نسبت به طرف دیگر نداشت و تمام تلاشش اجرای دستور کاری غیر ملی بود، تاکید کرد: آمریکا از لحاظ سیاسی و نظامی در همه مسائل سوریه دخالت دارد ولی در موفقیت کنفرانس ژنو 2 جدی نیست.

 

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل اعلام کرد: ما از هیچ تلاشی برای موفقیت دوره‌های بعد مذاکرات ژنو البته با رویکردی منطقی کوتاهی نخواهیم کرد چرا که معتقدیم مبارزه با تروریسم خواسته اصلی ملت سوریه است.

 

ما به مبارزه با تروریسم پایبند هستیم و می‌خواهیم که هیات ائتلاف مخالفان نیز در این مساله با ما همراه شود تا به داعیان و حامیان تروریسم این پیام را بدهیم که دیگر دست از حمایت خود از تروریسم بردارند. این مسئول سوری تاکید کرد: ما گفته‌ایم که تمامی بندهای معاهده ژنو یک مهم هستند، اما باید به ترتیب این بندها مورد بررسی قرار گیرد و پس از آنکه بند یک به طور کامل مورد بررسی قرار گرفت، بند بعد را مورد بررسی قرار دهیم و طرفین مذاکره‌کننده نیز باید به این مساله احترام بگذارند.

الجعفری خاطرنشان کرد: توافق در خصوص بند اول که همان مساله مبارزه با تروریسم است، فضای مثبتی را ایجاد می‌کند که به انتقال به بند دوم و بندهای دیگر کمک خواهد کرد اما جهش از یک بند به بند دیگر بدون اینکه تفاهمی در این خصوص وجود داشته باشد، به این معناست که اختلافمان را حل نکرده‌ایم بلکه آن را به تاخیر انداخته‌ایم و آن را از بندی به بند دیگر منتقل شده‌ایم و این به معنای شکست کامل همه بندهای معاهده ژنو یک است.

اخبار بین الملل - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
تشكر احسان علیخانی از تیم مذاكره كننده هسته ای

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سفارت ایران تماس با هیات مذاكره كننده حوثی‌هادر كویت را تکذیب کرد



اخبارسیاست خارجی,خبرهای سیاست خارجی,سفارت

سفارت جمهوری اسلامی ایران در کویت با انتشار بیانیه ای خبر برخی رسانه های این کشور در رابطه با اعزام هیاتی از سوی این نمایندگی جهت همفکری و کمک به هیات مذاکره کنندگان حوثی را تکذیب کرد.

به گزارش مهر، سفارت جمهوری اسلامی ایران در كویت با انتشار بیانیه ای خبر برخی رسانه های این كشور در رابطه با اعزام هیاتی از سوی این نمایندگی جهت همفكری و كمك به هیات مذاكره كنندگان حوثی در نشست صلح یمن را تكذیب كرد.

در این بیانیه امده است: سفارت جمهوری اسلامی ایران در كویت ادعای پایگاه الكترونیكی روزنامه 'الوطن' مورخ ۳۰ اوریل ۲۰۱۶ در مورد اعزام هیاتی از سوی این سفارت بمنظور كمك به آنچه این روزنامه 'هیات انقلابیون' شركت كننده در مذاكرات صلح یمن نامیده است قویا تكذیب می كند.

در ادامه این بیانیه همچنین ادعای 'الوطن' مبنی بر حضور برخی مشاوران ایرانی در نزدیكی محل مذاكرات كاملا بی اساس و دروغ پردازی رسانه ای حاصل از توهم خبرنگار این روزنامه دانسته شده است.

سفارت كشورمان رسانه های گروهی كویت را به دقت در انتشار خبرها فراخوانده است.